Unohdin ison kattilallisen makkarakeittoa koko yöksi huoneenlämpöön

tuoreäiti
Just laitoin illalla tehdyn kinkkukiusauksen kylmään kun se oli yön ollut hellalla ja aion syödä sen hyvillä mielin ja tarjota lapsellekkin.
Teen aina näin ja vieläkin elän.
 
-
Makkarakeitossa ei ole mitään varsinaista riskiainesta, joka pilaantuisi erityisen herkästi. Makkara on kyllästetty säilöntäaineella, ja kasvikset säilyvät kyllä. Anna mennä vaan.

Katkarapuja tai kalaa kannattaa miettiä tarkemin, jos ne jäävät pöydälle.

Maailmakin pelastuu vähän kerrallaan, kun ruokaa ei heitetä turhaan menemään!
 
löysäpipoko
Onps täällä kummallisia tiukkapipoja. Itse unohtelen ja tahallaankin jätän ruokia liedelle ja seuraavana päivänä syödään niitä. Ei olla sairastuttu koskaan. Myös ohukaiset ym. maitoon tehdyt ovat unohtuneet ja syöty on.

Kalakeitto on ainoa, mitä en söisi. Makaronilaatikkokin menee suihin, vaikka siinä onkin maitoa.

Eipä ole ihme, jos joku sairastuu, kun aina ollaan niin hygieenisiä, ettei minkäänlaista vastustuskykyä kehity. Meillä ei käytetä käsidesiäkään. Eipä ole nuhia, eikä korvatulehduksia, ja mahatautia ei ole ollut vuosiin.
 
kokki
Alkuperäinen kirjoittaja ennen oli laivat pettua:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
höpö höpö... syö pois vaan. eihän sitä ennenvanhaakaan pistetty kylmään ruokaan ja paljon terveempiä ovat kuin nykyihmiset.
Juuri näin, kauppojenkin kylmähyllyt on ihan turhakkeita, taas joku "insinööri" päässyt vauhtiin niitä suunnitellessaan. Lihakin olis paljon halvempaa kun ei hintaan lisättäis niitä kylmälaitteiden lisäkuluja. Tää nykyaika on ihan perseestä, olispa vielä kaikki niinkuin ennen. Mä haluan sinne karjalaan :´(
hehe :D ihme asenne tosiaan ihmisillä.. eivätkö he oikeasti tajua kuinka paljon ennen kuoli lapsia pilaantuneen ruoan vuoksi :eek: ei hygieniasäännöt mistään tyhjästä ole tempaistuja.. huh, enpä ikinä annan lapseni yhdenkään kaverin luona isompana mitään syödä jos ruoan laatu muissa perheissä on tota :eek:
 
merimies
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Makkarakeitossa ei ole mitään varsinaista riskiainesta, joka pilaantuisi erityisen herkästi. Makkara on kyllästetty säilöntäaineella, ja kasvikset säilyvät kyllä. Anna mennä vaan.

Katkarapuja tai kalaa kannattaa miettiä tarkemin, jos ne jäävät pöydälle.

Maailmakin pelastuu vähän kerrallaan, kun ruokaa ei heitetä turhaan menemään!
Näin!
 
Luminella harmailee
En söis. Hygieniapassi -koulutuksen jälkeen oon ollut vähän tarkempi omienkin syömisten suhteen. Mikrobien määrä kun lähtee kasvuun 4 tunnin jälkeen aika äkäisesti. Enkä ota riskiä, vaikka olis miten pieni.
 
löysäpipoko
Alkuperäinen kirjoittaja kokki:
Alkuperäinen kirjoittaja ennen oli laivat pettua:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
höpö höpö... syö pois vaan. eihän sitä ennenvanhaakaan pistetty kylmään ruokaan ja paljon terveempiä ovat kuin nykyihmiset.
Juuri näin, kauppojenkin kylmähyllyt on ihan turhakkeita, taas joku "insinööri" päässyt vauhtiin niitä suunnitellessaan. Lihakin olis paljon halvempaa kun ei hintaan lisättäis niitä kylmälaitteiden lisäkuluja. Tää nykyaika on ihan perseestä, olispa vielä kaikki niinkuin ennen. Mä haluan sinne karjalaan :´(
hehe :D ihme asenne tosiaan ihmisillä.. eivätkö he oikeasti tajua kuinka paljon ennen kuoli lapsia pilaantuneen ruoan vuoksi :eek: ei hygieniasäännöt mistään tyhjästä ole tempaistuja.. huh, enpä ikinä annan lapseni yhdenkään kaverin luona isompana mitään syödä jos ruoan laatu muissa perheissä on tota :eek:
Hei missä niitä kuoli ja kuinka paljon? Eiköhän kyse ollut esim. säilötyistä mehuista( kellarissa) tms, kun niihin kehittyi home ja silti vaan juotiin ...On pikkusen eri asia syödä viikon huoneenlämmössä ollutta lihaa kuin eilistä keittoa.

 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuu mihin aikaan olet tehnyt. keitto pysyy aika monta tuntia lämpösenä. On ehkä pieni riski, mutta itse olen syönyt.
Keitto oli valmista syötäväksi n 17.30 ja aamulla ennen seitsemää huomasin että kattila oli unohtunut laittaa kylmään
iso kattilallinen kestää jäähtyä noin 2 tuntia joten ei se loppujen lopuksi kauaa siinä ollut. En minäkään KUUMAA ruokaa laita jääkaappiin, eikä sitä kuumana kýllä laiteta muuallakaan. Monessa keittiössä ei ole erikseen mitään jäähdytintä, jtne pöydällä seisoo pari kolme tuntia jonka jälkeen laitetaan kylmään
 
kokki
voi voi.. no senkun syötte. turha sit marista ku lapset on sairaina. meillä ei olle mitenkään ylihygienisiä. kahden kissan talous niin miten voitaiskaan, mutta ikinä meillä ei pilaantunutta ruokaa syödä. ruoka voi seistä 6-60 asteessa max 2h. sen jälkeen pilaantuminen alkaa rajusti. vai että tiukkapipo kun en halua lapselle ruokamyrkytystä :/ no mä ymmärrä ruoasta ehkä hieman enemmän kuin moni muu äiti ja tiedän hyvän, terveellisen ruoan merkityksen, enkä ikinä lapsen henkeä omaa pihiyttäni vaarantaisi saastuneelle ruoalla.
 
Huom
Meillä jää usein keitto jäähtymään eikä ole vielä nukkumaan mentäessäkään ehtinyt jäähtyä jääkaappikelpoiseksi. On nimittäin paksupohjainen kattila, joka varaa lämpöä pitkään. Ja syödään hyvällä ruokahalulla. Ruokamyrkytystä ei ole IKINÄ ollut meistä kenelläkään.

Maitotuotteisiin vedän sen rajan eli niitä ei syötäisi, mutta keittoa kyllä.
 
Jenis
Mä en kyllä kans söisi, vaikka harmittaahan se pirusti heittää hirveä määrä ruokaa menemään :( Ruokaa suositellaan säilytettäväksi huoneenlämmössä max 2 h valmistuksen jälkeen, ja tota oon suurinpiirtein noudattanut. Mulla on sukulaisia "alalla" ja niiden juttujen perusteella oon oppinut aika varovaiseksi.

Ja sitte taas toisaalta - ex-anoppi jätti kaikki ruuat yöksi lämpimään jäähtymään ja niitä veteli koko porukka (paitsi siis minä) seuraavana päivänä ihan ongelmitta. Että lienee mäihästänsä kiinni, milloin sitä sairastuu siitä ruuasta ja milloin ei.
 
Huom
Laitatteko te sitten lämpimän keiton jääkaappiin vai mitä teette? Sehän se vasta huono homma onkin, siis hygienian kannalta. Kun harvassa kodissa varmaankaan mitään pikajäähdytyslaitteita on.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Mä en kyllä kans söisi, vaikka harmittaahan se pirusti heittää hirveä määrä ruokaa menemään :( Ruokaa suositellaan säilytettäväksi huoneenlämmössä max 2 h valmistuksen jälkeen, ja tota oon suurinpiirtein noudattanut. Mulla on sukulaisia "alalla" ja niiden juttujen perusteella oon oppinut aika varovaiseksi.

Ja sitte taas toisaalta - ex-anoppi jätti kaikki ruuat yöksi lämpimään jäähtymään ja niitä veteli koko porukka (paitsi siis minä) seuraavana päivänä ihan ongelmitta. Että lienee mäihästänsä kiinni, milloin sitä sairastuu siitä ruuasta ja milloin ei.
ja minä tas keittiöalalal työskenneellä ( rvintoloissa varsinkin) hyvgieniasäännöt usein ovat vaan paperilla.
Lihahan pitää raakanakin olla AINKIN 1-2 tuntia huoneenlämmössä enne paistamista. näillä ipeilla se olis sit pilalal jo enen paistoa
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Laitatteko te sitten lämpimän keiton jääkaappiin vai mitä teette? Sehän se vasta huono homma onkin, siis hygienian kannalta. Kun harvassa kodissa varmaankaan mitään pikajäähdytyslaitteita on.
Mä jäähdytän joko kuistilla, tai sitten laitan tiskialtaaseen vettä + pari kylmäkallea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuu mihin aikaan olet tehnyt. keitto pysyy aika monta tuntia lämpösenä. On ehkä pieni riski, mutta itse olen syönyt.
Keitto oli valmista syötäväksi n 17.30 ja aamulla ennen seitsemää huomasin että kattila oli unohtunut laittaa kylmään
iso kattilallinen kestää jäähtyä noin 2 tuntia joten ei se loppujen lopuksi kauaa siinä ollut. En minäkään KUUMAA ruokaa laita jääkaappiin, eikä sitä kuumana kýllä laiteta muuallakaan. Monessa keittiössä ei ole erikseen mitään jäähdytintä, jtne pöydällä seisoo pari kolme tuntia jonka jälkeen laitetaan kylmään
Itse olen ravintolakokki, en ole koskaan törmännyt sellaisiin keittiöihin jossa ei ole asianmukaista jäähdytyskaappia.

 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Laitatteko te sitten lämpimän keiton jääkaappiin vai mitä teette? Sehän se vasta huono homma onkin, siis hygienian kannalta. Kun harvassa kodissa varmaankaan mitään pikajäähdytyslaitteita on.
mie jäähdytän hellalal, eikä tosiaankaan mun viiden litran kattila jööäähdy 2 runnissa. Jos on ulkona viileää voin laittaa parvekkeelle jäähtymään
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuu mihin aikaan olet tehnyt. keitto pysyy aika monta tuntia lämpösenä. On ehkä pieni riski, mutta itse olen syönyt.
Keitto oli valmista syötäväksi n 17.30 ja aamulla ennen seitsemää huomasin että kattila oli unohtunut laittaa kylmään
iso kattilallinen kestää jäähtyä noin 2 tuntia joten ei se loppujen lopuksi kauaa siinä ollut. En minäkään KUUMAA ruokaa laita jääkaappiin, eikä sitä kuumana kýllä laiteta muuallakaan. Monessa keittiössä ei ole erikseen mitään jäähdytintä, jtne pöydällä seisoo pari kolme tuntia jonka jälkeen laitetaan kylmään
Itse olen ravintolakokki, en ole koskaan törmännyt sellaisiin keittiöihin jossa ei ole asianmukaista jäähdytyskaappia.

Eipä niitä kyllä kaikissa pienissä puljuissa ole, Toki jääkaappi on , mutta erillinen jäähdytyskaappi puutuu monestkin pienemmästä paiaksta.
 

Yhteistyössä