unnutus/itsetyydytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Olen täältä yrittänyt etsiä vanhaa tietoa,mutta kysyn kuitenkin vielä. Sen tajusin et jos unnutus/itsetyydytys on toisten aikana,niin siihen pitää puuttua hienovaraisesti,ei syyttävästi. Mitä se sit tarkoittaa jos se muuttuu pakonomaiseksi? Mä arvelen et tyttö touhuilis iltaisin sängyssään,en tiedä kuinka usein ja millä tapaa. Mut nyt aloin miettiä et mitä jos se onkin joka ilta? Onko se pakonomaista? Mut kun enhän mä voi sitä kytätä...
Tai et jos se yleensä tekee sitä omissa oloissaan,niin en mä tiiä kuinka usein,niin mistä sen tietää milloin se on pakonomaista tai oire jostain? mua stressaa tää...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Olen täältä yrittänyt etsiä vanhaa tietoa,mutta kysyn kuitenkin vielä. Sen tajusin et jos unnutus/itsetyydytys on toisten aikana,niin siihen pitää puuttua hienovaraisesti,ei syyttävästi. Mitä se sit tarkoittaa jos se muuttuu pakonomaiseksi? Mä arvelen et tyttö touhuilis iltaisin sängyssään,en tiedä kuinka usein ja millä tapaa. Mut nyt aloin miettiä et mitä jos se onkin joka ilta? Onko se pakonomaista? Mut kun enhän mä voi sitä kytätä...
Tai et jos se yleensä tekee sitä omissa oloissaan,niin en mä tiiä kuinka usein,niin mistä sen tietää milloin se on pakonomaista tai oire jostain? mua stressaa tää...

7 vuotta...ehkä tää on vaan ongelma mun omassa päässä,jotenkin pelkään et jos se tekeekin sitä liikaa,et on epänormaali.

Siihen, että jostain asiasta tulee pakonomaista on yleensä joku syy. En tiedä, miten yleensä, mutta miehelläni pakonomaiseen itsetyydytykseen ja pelaamiseen ja varasteluun on ollut vaikuttimena tunnevaje, rakkauden puute ja hylkäämisen kokemukset.

Näistä kaikista asioista on päästy ihan kivasti eroon kun hän on saanut rakkautta ja kokenut itsensä hyväksytyksi. Hänen kotonaan on ollut aina aika kylmä meininki, hänen äitinsä on hyvin kylmä ja tunnevammainen ihminen.

Joten jos lapsi saa rakkautta ja hänellä on kotona turvallista, niin luulisin, ettei tarvitse olla huolissaan.

nostan jos joku viitsis vielä kommentoida. lisäisin vielä,että tytöllä ei mun mielestä ole paljoa ollut aikaisemmin itsensätutkiskelua,kun olen täältä lukenut että monilla on sitä tosi aikaisin,et jos meidän kohdalla tää on tullut vähän viiveellä. kun jostain olen lukenut,et nää asiat jää sit taka-alalle kouluiässä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
nostan jos joku viitsis vielä kommentoida. lisäisin vielä,että tytöllä ei mun mielestä ole paljoa ollut aikaisemmin itsensätutkiskelua,kun olen täältä lukenut että monilla on sitä tosi aikaisin,et jos meidän kohdalla tää on tullut vähän viiveellä. kun jostain olen lukenut,et nää asiat jää sit taka-alalle kouluiässä.

mä jotenkin vaan ajattelen pahinta,et mitä jos ja mitä jos...
...vaikka ei ole edes mitään varmuutta,et tekeekö se mitään. ihan pöhkö olen,varmaan vaan yliväsynyt huolestunut äiti...

Normaali vaihe iältään 3-8v lapsilla. Monesti alkaa esim. kun lapsi menee päiväkotiin, tai elämässä tapahtuu jokin iso muutos. Mites koulu? Aloittiko just? Se menee yleensä ohitse ajallaan. Pakonomaista se on silloin kun lapsi tekee sitä julkisesti jatkuvasti. Jos alkaa julkisesti tekemään, niin sano vaan että ei viitsi tässä muiden aikana. mut niin kuin sanoin, se on lapsen normaaliin kehitykseen kuuluva vaihe...

t. asiaa kouluaikana opiskellut

Ei se mitään vaarallista ole. Muistan itse tehneeni sitä pikkutyttönä. Ihan pienestä asti. Jos siitä ei syyllistetä, eikä sitä sanota tuhmaksi, niin se olis parempi.

Olisitko yhtä huolestunut, jos poika tekisi vastaavaa?

Alkuperäinen kirjoittaja mam84:
Normaali vaihe iältään 3-8v lapsilla. Monesti alkaa esim. kun lapsi menee päiväkotiin, tai elämässä tapahtuu jokin iso muutos. Mites koulu? Aloittiko just? Se menee yleensä ohitse ajallaan. Pakonomaista se on silloin kun lapsi tekee sitä julkisesti jatkuvasti. Jos alkaa julkisesti tekemään, niin sano vaan että ei viitsi tässä muiden aikana. mut niin kuin sanoin, se on lapsen normaaliin kehitykseen kuuluva vaihe...

t. asiaa kouluaikana opiskellut

Kiitos vastauksestasi!

Tuli parempi mieli :)
Koulu alkoi juuri. Esikoinen kyseessä,niin tää aihe on ihan uusi ja jotenkin arka. Itse ehkä vaan pelästyin koko asiaa ja teen mielessäni liian ison numeron,olen muutenkin kova stressaamaan asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Ei se mitään vaarallista ole. Muistan itse tehneeni sitä pikkutyttönä. Ihan pienestä asti. Jos siitä ei syyllistetä, eikä sitä sanota tuhmaksi, niin se olis parempi.

niinpä,jotenkin yleistetään että jos pojat räplää pippeliä niin sitten räplää. et ei siinä mitään. mut jos tytöt hommailee,niin se on muka oudompaa. et pojan kohdalla olisin jotenkin rennompi.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:

en ole mielestäni syyllistänyt mitenkään. kun joskus aikaisemmin huomasin asian tai vaistosin,niin selitin että itseään voi tutkiskella ja erilaiset asiat tuntuu erilaiselta ja että voi omassa rauhassa yksinään kun ei ole muita tutkiskella itseään,että siinä ei ole mitään pahaa. tai jotain vastaavaa...

Yhteistyössä