miks sun pitää saada se iltatirsoille? se on melkein vuoden, jos se nukkuu kahdet päikkärit, ni se ei tarvi tirsoja illalla.
voi olla kyse yksinkertasesti siitä, että se yrittää vaihtaa unirytmiä itselleen sopivaksi.
jos sä herättäisin sen joka ikinen päivä vaikka kahdeksalta, ja laittaisit 11-12 maissa päikkäreille? kannattaa olla ulkona koko aamupäivä, niin että neiti saa itse rämpiä maassa, ja tulla sit syömään että nukuttaa pitkään. rattaissa olo ei ainakaan meidän lapsia ole väsyttäny niin, eihän siinä tarvi tuhlata energiaa muuhun ku istumiseen. siihen aikaan se voi nukkua vaikka kolme neljäkin tuntia, ja sen lisäksi ei enää tarvi toisia päikkäreitä, ehkä 15min viiva puolen tunnin lepäilyn vanhemman sylissä, siihen ei tarvi nukahtaakaan. sit vaan alkaa kahdeksan aikaan syöttää iltapalaa, niin että se on yheksältä viimeistään sängyssä.
monet on huomannu sen, että esim. telkkarin katteleminen illalla johtaa levottomaan yöhön. en tiedä muista perheistä, mutta perhetutut ei nykyään voi pitää iltapäivällä telkkaria ollenkaan auki. sen huomaa heti ku on illalla katottu telkkaria, että lapset on seuraavana yönä levottomia, heräilee janoon ja milloin mihinkin. janosta tuli muuten mieleen että meidän neidillä on aina ihan hirvee jano nukkumaan mennessä, eikä se käy nukkumaan ennen ku on litkiny varmaan puol litraa vettä.
sit on nää perinteiset, että vaikka sen kymmenen minuuttia ennen nukkumaan menoa rauhotutaan syliin, luetaan tai jotain. mä oon jo ehtiny miettiä, että pitäis ostaa unipussi muksuille, kun toinen ei pysy pyöriessään peiton alla, ja toinen lähtee liikenteeseen joka yö kello kolme :headwall: unipussejaki löytyy johonki 110cm asti. kannattaa ekaks kokeilla laittaa vaikka liian iso mekko jos jostain löydät, ja vetää helma narulla kiinni, kuitenki niin että jalat mahtuu reilusti heilumaan, ettei tarvi olla kippurassa.
nyt ei tuu muuta vinkkiä mieleen, mut ei sa auta ku olla sitkeä ja yrittää vaan pitää siitä samasta rytmistä kiinni vaikka väkisin. sä olet kuitenkin se, kuka lapsen rytmittää eikä toisin päin. ja tietenkin sä myös tunnet lapsen parhaiten, ja tiedät milloin se alkaa olla väsynyt, että osaat valmistautua unille. mut mun kokemuksen mukaan kumpikaan noista muksuista ei oo enää ton ikäsenä tarvinnu ku yhdet päikkärit, ja just jossain siinä 9-12kk ikäsinä ne yleensä vaihtaa päikkärirytmin siihen, että ei tarvi ku yhdet vähän pitemmät.
ja ekoina päivinähän se ei haittaa vaikkei nukkuiskaan niin pitkään, kyllä se rytmi siitä alkaa muotoutua ku aina vaan laitat samaan aikaan nukkumaan, ja pidät hereillä niin että seuraavana päivänä nukuttais pitempään.
mulla vaikeinta tossa on se, etten millään viitsis itse herätä jo kahdeksalta mutta pakkohan se on. :/ toisaalta on ihan kiva ku päivät tuntuu pidemmiltä ja saa aikaan enemmän.