Unipussi taaperolla, toimiiko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ultsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Ultsu

Vieras
Kyselisin teiltä, taaperoiden mammoilta, joilla on kokemuksia unipusseista, että toimiiko homma? Meillä on 10 kk:n, jolle pian unipussi (80 cm) on jäämässä pieneksi eli mietin, kannattaako hommata uusi, isompi pussi. Syy, miksi mietin tätä on se, että huomasin markkinoilta löytyvän isommille vauvoille/leikki-ikäisille unipusseja kokoa 6-18 kk ja 18kk-3-4 v. Mietin vain sitä, että jos lapsi ei enää ole pinniksessä vaan osaa hyvin jo liikkua, kävellä ja nukkuu matalassa sängyssä, unipussihan on kahlitseva.

Mulla ei ole hajua, missä iässä me aiotaan siirtää tyttömme pinniksestä tavalliseen sänkyyn, mutta siinä vaiheessahan on kai idea, että lapsi voi tarvittaessa tulla sängystään itse pois ja varsinkin, jos nukkuu eri huoneessa kuin vanhemmat, tulla vanhempien luo, jos tulee hätä.

Eli eikö ole epärealistista ajatella, että 3-4 vuotias vielä viihtyisi perinteisessä unipussissa? Tarkoitan nyt sellaista mallia, johon lapsi menee sisään ja jossa on esim. edessä vetoketju. Tiedän, että on sellaisiakin malleja, joissa on patjamainen pohja ja tasku johon taapero voi pujahtaa ja tulla itse pois, esim. Snuggle Sac-merkkinen. Sellaista mallia en siis tarkoita, vaikka niitäkin kutsutaan unipusseiksi, vaikkei ne mielestäni ihan sellaisia ole.

Onko kenelläkään kokemuksia/ajatuksia?

meillä ainakin poika 1,1v on oppinut nyt jotenkin avaamaan hartioilla olevat napit (ilmeisesti seisoo pussin päällä niin, että aukeavat) ja saa pussi pois päältä. Monesti olen joutunut käymään laittamassa pussin yöllä uudelleen päälle, kun poika pyörii kylmissään pelkkä lyhkähihainen body päällään.

Eli toisinsanoen hartianapitusmalli ei välttämättä toimi. Tietysti voihan lapsi oppia vetoketjunkin avaamaan edestä itse, mutta ei se ainakaan unessa itsestään aukea. Meillä on ollut suht ohkainen, froteinen pussi, jonka alla on pitkähihainen yökkäri eli sikäli vauva ei ole puolialasti vaikka pussi vähän siirtyisikin paikoiltaan. Mutta sitä ongelmaa ei meidän nykyisessä mallissa ole kun siinä ei ole hartioissa nappeja.

Lisää kokemuksia?

Miellä 1,5-vuotias nukkuu unipussissa pinnasängyssä. Ajattelin ehkä ens kesänä siirtää tavalliseen sänkyyn ja varmaan sitten luovutaan unipussista. Tyttö on tosin niin mieltynyt pussiinsa, että saa kyllä nukkua siinä pitempääkin jos haluaa. 3-4-vuotiaat osaavat ihan takuulla aukaista pussinsa. Meilläkin tyttö jo osaa aukoa haalareista ym. vetoketjut. Pussia se ei ole vielä yrittänyt aukaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultsu:
Kyselisin teiltä, taaperoiden mammoilta, joilla on kokemuksia unipusseista, että toimiiko homma? Meillä on 10 kk:n, jolle pian unipussi (80 cm) on jäämässä pieneksi eli mietin, kannattaako hommata uusi, isompi pussi. Syy, miksi mietin tätä on se, että huomasin markkinoilta löytyvän isommille vauvoille/leikki-ikäisille unipusseja kokoa 6-18 kk ja 18kk-3-4 v. Mietin vain sitä, että jos lapsi ei enää ole pinniksessä vaan osaa hyvin jo liikkua, kävellä ja nukkuu matalassa sängyssä, unipussihan on kahlitseva.

Mulla ei ole hajua, missä iässä me aiotaan siirtää tyttömme pinniksestä tavalliseen sänkyyn, mutta siinä vaiheessahan on kai idea, että lapsi voi tarvittaessa tulla sängystään itse pois ja varsinkin, jos nukkuu eri huoneessa kuin vanhemmat, tulla vanhempien luo, jos tulee hätä.

Eli eikö ole epärealistista ajatella, että 3-4 vuotias vielä viihtyisi perinteisessä unipussissa? Tarkoitan nyt sellaista mallia, johon lapsi menee sisään ja jossa on esim. edessä vetoketju. Tiedän, että on sellaisiakin malleja, joissa on patjamainen pohja ja tasku johon taapero voi pujahtaa ja tulla itse pois, esim. Snuggle Sac-merkkinen. Sellaista mallia en siis tarkoita, vaikka niitäkin kutsutaan unipusseiksi, vaikkei ne mielestäni ihan sellaisia ole.

Onko kenelläkään kokemuksia/ajatuksia?

Jotkut oppivat avaamaan unipussin tosiaan itse, mutta meillä se ei onnistunut...
Valitsin siis meille tuon ns. unipussin eli Snuggle Sacin. Meillä jatkuu yhtä rauhalliset unet kuin oikeassa unipussissakin. Snuukkelin kävin ostamassa siinä vaiheessa kun vaihdettiin isojen sänkyyn ja tuo oikean unipussin käyttäminen ei siinä siis enää ollu hyvä juttu.
Suosittelen lämpimästi tuon Snuggle Sacin ostamista :)
Meillä jopa isompikin käyttää ja tykkää kovasti siitä!

Tyttö kohta 1 v 5 kk ja käyttää yhä 80 cm unipussia. Ollaan juuri tekemässä isompaa pussia. Uskoisin, että esikoinen nukkuu pinniksessä vielä vuoden verran, kunnes pikkusisar tarvitsee sängyn.

Olipa hauska huomata tämän ketjun heränneen taas henkiin. Kiitos kaikille vastanneille! Meillä on nyt sellainen tilanne, että tyttömme on vuoden ikäinen ja tilasin marraskuun lopussa Saksasta hänelle isomman frotee-unipussin kun täältä Suomesta ei mistään sopivaa löytynyt. Eli sikäli asia on ratkennut ja tytsy viihtyy uudessa pussissaan mainiosti ja nukkuu edelleen pinniksessä ja luultavasti vielä pitkään.

Ehkä isompana hommaan hänelle sen Snuggle Sacin, mutta nyt tuo perinteinen malli kelpaa.

heippa

Mun 1-v:lle ostettiin juuri isompi 90 cm unipussi kun edellinen malli meni pieneksi. Ei suostu nukkumaan ilman :D Mä oon ajatellut ensi kesänä "vieroittaa" pois siitä.. Meillä on edestä alassuljettava vetskari, ei saa itse pois sitä.

Yhteistyössä