Unipusseista vinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ani1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ani1

Vieras
Heippas !

Kiertelin vauvanvaate -ja tarvikeliikkeissä katselemassa unipusseja. Myös netissä niitä juuri selailin eri firmojen sivuilta.

Meillä on 6 kk ikäinen vauva. Emme ole aiemmin unipussia käyttäneet. Kauan olen jo harkinnut tuollaisen unipussin hankkimista, mutta en oikein tiedä että millainen olisi sitten paras vaihtoehto ? Niitä kun on topattuja, ohuita, fleece-kankaisia, trikookankaisia jne. Tuollainen unipussi voisi olla hyvä hankinta kun meidän vauva potkii aina peiton pois ja pyörii sängyssä ja on siellä milloin miten päin sattuu. Joten tuo voisi sitten rauhoittaa vähän.

Sitä myös mietin että onko sellaista unipussia mitä pystyy käyttämään kesällä ja talvella. Vai tarviiko hankkia kaksi unipussia (ohuempi kesäksi ja paksumpi talveksi) ?

Kertokaapa kokemuksia ja neuvoja te jotka olette lapsellanne unipussia käyttäneet, sekä mistä liikkeestä olette unipussin hankkineet ja mitä suunnilleen maksoi ?

- Kiitos !

Meillä ollut unipussi käytössä alusta asti ja ollaan tosi tyytyväisiä! Nyt on just aika ostaa uusi kun vauva 6 kk ei mahdu enää ensimmäiseen! Ostettiin paksumpi ja ohuempi, mutta on käytetty vain ohutta (oisko frotee, jossa ohut sisäkangas). Nyt kun vauva on öisin vielä syönyt niin paksu unipussi oli tosi hankala! Vetoketju oli sivussa ja koko pussi niin "jäykkä" että kun vauvaa nosteli viereen syömään ja takaisin sänkyyn ei asettunut pussi mitenkään ja jäi painamaan kyljen alle tms... Ohut on mainio! Se oli meillä etelän reissulla (lämpöä +30) ja nyt talvella kotona. Kesällä alla vain lyhythihainen body ja nyt talvella pitkähihainen unipuku ja kylmimmillä ilmoilla vielä peitto päällä! Lämpöä voi näin hyvin säädellä. Peittokin pysyy kun viuhtovat kintut on pussissa! Ja vetskari edessä, on jotenkin kivampi ja ei sitten ole kyljen alla mitään jos on kyljellään. Tietty jos paljon nukkuu mahallaan niin sitten sivuvetskari varmaan parempi...

Meillä on käytössä ohut 2-kertaisesta flanellista tehty unipussi. Hihaton ja vetskari edessä. Talvella alla on kokopotkupuku ja kesällä vain ohut paita. Peitto on myös lisänä talvella. Toimii hyvin niin kesällä kuin talvellakin.

Hei!
Minä kyselin samasta asiasta parisen viikkoa sitten ja vastauksista "rohkaistuneena" päätin sijoittaa unipussiin. Pienen pohdinnan jälkeen ostin grobagin 2,5togin vahvuisen pussin ja tyytyväisiä ollaan oltu. Epäilin, josko olisi ollut liian paksu, mutta näillä pakkasilla pitkähihaisen bodyn kanssa toiminut hienosti. Peiton olen nakannut päälle, mutta joutunut ottamaan sen pois, tytön herättyä kuumissaan. On rauhoittanut selvästi unia ja nyt neiti jo odottaa illalla pussiin laittoa. Pelkäsin,että pussi olisi liian pitkä (6-18kk), muttei haittaa yhtään. Aamuisin kun nostan viereemme sänkyyn, avaan pussin, ettei tule liian kuuma. Meidän mallissa vetoketju edessä keskellä, ei neppareita tms. ja hyvältä on tuntunut. En ihmettele enää, että on voittanut niin paljon palkintoja britanniassa. OStin meidän oman babystylesta, mutta netistä löytyy muitakin paikkoja. Pussi siis grobag, jos netistä hakee.

Meillä on Ruskovillan unipussi. On melko ohutta villaneulosta. Kaveri (5 kk)potkii aina peiton pois niin on ainakin jotain lämmmittämässä... Ollaan tykätty. Meillä on melko lämmintä kotona, niin ei varmasti paksut topatut pussit meille käviskään. Pussia on käytetty alusta saakka. Vauva ei itse erkoisemmin tykkää, mutta äidin mieltä lämmittää että vauvalla ei ole kylmä. Ehkäisee myös jalkojen pinnojen väliin luiskahtelua.

Mä ostin ekaksi yhden Mollavauvan fleese unipussin ja olin todella tyytyväinen siihen (hihaton malli). Sitten näppärä äitini teki siitä kaavat ja teki pari lisää, myös fleesestä (eri kokoja). Meidän 1v9kk nukkuu edelleen unipussissa. Fleese on hyvä siksi, että jos vaipat falskaa yöllä, niin fleesepussi kuivuu nopeasti päivän aikana pesun jälkeen.

Heippa,

Meillä ollaan innokkaita unipussittelijoita. Tyttö on nyt 1 v. 1 kk ja toinen pussi on jo käytössä. Eka oli käytössä ikävälillä 2kk-11kk. Se oli froteinen ja tämä toinenkin on sellainen.

Kyllähän tämä Suomen talvi voi olla kylmä, sisällä meillä on kuitenkin 20-22 astetta ja froteisella, jossa on edessä pitkä vetoketju, ainakin me pärjätään. Nyt talvella alla on pitkähihainen yöpuku ja sukat, joskus laitan vielä jalkopäähän (huom. vain sinne) kevyen peiton. Kesällä pidettiin alla lyhythihaista bodya. Ostettiin eka pussi täältä Espoosta paikallisesta liikkeestä, toinen tilattiin Saksasta. Tämä toinen on itse asiassa käännettävä malli eli kuumimpaan aikaan vuodesta voi pussin sisäpuolen joka on hieman pörröinen) kääntää ulos, niin pussi on vielä viileämpi.

Jos on yhtään saksan kielen taitoa, suosittelen Babyschlafsack-nimellä surffausta Saksan internetsivuilla. Siellä kun on sataa ja tuhatta mallia, materiaalia ja väriä eli markkinat ovat aivan eri mittakaavassa kuin täällä Suomessa.

mulla 1v ja 1kk vanha tyttö ja hän aina potkii peiton pois. Melkein heti kun sen on laittanut päälle. Sitten käymme yöllä laittamassa muutaman kerran sen hänen päälle, koska tuntuu kurjalta että hänelle tulee kylmä yöllä. ( ollut kädet viileähköt muutamia kertoja aamulla )
Nyt sitten mietinkin että oppisiko tuon ikäinen vielä nukkumaan unipussissa??, niin ei minun tarvisi huolehtia sitten koko yötä että onko hänellä kylmä....
ja onko ne kalliita? jos vaikka jääkin käyttämättä...

... ja tänään se oli päikkäreillä testauksen vuoksi käytössä ja vauva nukkuikin pitkät päiväunet. Nyt laitoin unipussin sitten yöksikin. Saas nähdä miten menee tuleva yö. Voin tulla huomenissa sitten kertomaan :-)

Tämä ostamani unipussi on college kangasta ja hihaton. Ajattelin että josko tämä olisi sitten kesät ja talvet käytettävissä kun pystyy tuolla muulla vaatetuksella ja peitolla säännöstelemään lämmittävyyttä. Maksoin tuosta unipussista n. 25 euroa. Olisihan noita unipusseja ollut vaikka kuinka paljon hintahaitarilla 40-60 euroa, joten en pitänyt pahana tuota minkä itse maksoin.

Jäänyt tuo lupaamani vastaus miten meillä on sujunut vauvan nukkumiset unipussissa.

Unipussi ollut siis nyt joka päivä käytössä päikkäreillä sekä yöunilla. Vaihtelevasti on nukkumiset sujuneet. Välillä nukutaan pitkät päikkärit ja koko yö. Välillä sitten päikkärit jää lyhyiksi ja yöunilta heräillään kerran-pari. Ja meillä saa myös potkittua peiton pois ja pystyy kääntyilemään entiseen malliin sängyssä niin että pää on jalkopäässä tai ollaan sängyssä poikittain tms. Eli siis ihan entiseen malliin nukkumisjutut jatkuu meillä. Mutta pysyypähän lapsi ainakin lämpimämpänä unipussissa vaikka peitto olisikin potkittu pois päältä. Onneksi en kovin paljoa maksanut tuosta unipussista sentään.

Yhteistyössä