Unimaidot sängyssä

mie
Joo kyllä meilläkin itse pidetään pullosta kiinni ja joskus nukahdetaan sitten siihen tai joskus tarvitaan "nukuttamista". Näkee kyllä lapsen naamasta miten nautinnollinen se maitohetki on.
 
Olen kai vähän ilonpilaaja, mutta kyllä siitä maidon juomisesta sängyssä voi myös olla haittaa. Selällään juodessa maitoa pääsee helpommin valumaan nielusta sisäkorvaan, jolloin korvatulehduksia VOI tulla enemmän, jos on taipumusta niihin. Toinen ongelma on se, että hampaidenpesun jälkeen ei olisi hyvä syödä tai juoda yhtään mitään. Unimaito jää hampaisiin pöpön ruuaksi koko yöksi.
 
Tyttö ei suostu juomaan juuri ollenkaan millään muulla tavalla kun selällään itse. Ei ole (ainakaan vielä) kertaakaan ollut minkäänlaista korvakipua tai muuta sairautta ja tyttö on 1v 2kk vanha.
Kovasti kyllä olen yrittänyt, että oppisi juomaan istuallaan. Nokkamukista kuitenkin on pakko istuallaan koittaa juoda kun maito tulee kovempaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2006 klo 11:31 Vieras kirjoitti:
Olen kai vähän ilonpilaaja, mutta kyllä siitä maidon juomisesta sängyssä voi myös olla haittaa. Selällään juodessa maitoa pääsee helpommin valumaan nielusta sisäkorvaan, jolloin korvatulehduksia VOI tulla enemmän, jos on taipumusta niihin. Toinen ongelma on se, että hampaidenpesun jälkeen ei olisi hyvä syödä tai juoda yhtään mitään. Unimaito jää hampaisiin pöpön ruuaksi koko yöksi.
Yhdyn tähän!!! Maidon juonti on enää tapa, ei pakollinen toimenpide tämän ikäisille...Pultithan lapsi ottaa, mutta minä suosittelisin pääsemään unimaidoista nopsaan eroon!!!
 
Täällä kanssa yksi ilonpilaaja mutta en ylipäätään ymmärrä yli vuoden vanhoilla tuttipullosta juontia ja iltapalalla syömään ja juodaan ei enää sängyssä. Ei ole mitään perustetta esim. imemisen tarvetta enää tuon ikäisillä.

Jokainen toki tyylillään ja tämä on vaan minun mielipiteeni.
 
Taidan kans olla ilonpilaaja mutta en myöskään ymmärrä tuota yli 1v tuttipullohommaa. Meillä neuvolassa oltiin huolissaan jo kun 10kk neuvolassa vielä joi tuttipullosta.. No viikko siitä niin ei ollu enään pulloa vaan alko juomaan nokkamukista.. Niin ja tuo selällään juominen... on tutkittu että se lisää riskiä korvatulehdukseen, oli pullossa sitte mitä vaan. Meillä on ainakin ollu ja opetettu että illalla hampaitten pesun jälkeen ei juoda ku vettä eikä syödä. Ajattelempahan vaan lapseni parasta ja yritän hälle opettaa norm asioita jotka hän muistais myös aikuisena, eli hyvät pohjat jättää näihin perusasioihin... Serkulla tyttö joi 3vuotiaaksi pullosta joka yö 1-4kertaa eli parhaimmillaan litran yössä maitoa kunnes vasta serkku tajus että nyt loppu ja toisen kans en samaa virhettä ole tehny.. Eipäs serkun tyttö kuivaksikaan oppinu ennen 3v ku yöt joi..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2006 klo 13:09 LeLu kirjoitti:
toisen kans en samaa virhettä ole tehny.. Eipäs serkun tyttö kuivaksikaan oppinu ennen 3v ku yöt joi..
Sinulle ja monelle muullekin:
Oikeesti, mitä sitten?
Mitä sitten vaikka 1v juo tuttipullosta, ja mitä sitten vaikka VASTA 3v oppi kuivaksi?
Tää on just tällästä ihmeellistä "vouhkaamista", jos laps ei just tiettynä päivänä lopeta tiettyjä juttuja. Sitten päivitellään että niin vanha ja tekee vielä sitäkin. En ymmärrä.
Eiköhän kaikki kuitenkin aikanaan opi toimimaan "niinkuin kuuluu", vai kuinka monta esim ekaluokkalaista olet tuolla nähnyt housut märkinä tuttipullo suussa?
Ihan totta, eläkää ja antakaa toisentenkin elää. Ei kaikki tartte olla niin kirjanmukaan mentyä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2006 klo 14:00 tättärä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2006 klo 13:09 LeLu kirjoitti:
toisen kans en samaa virhettä ole tehny.. Eipäs serkun tyttö kuivaksikaan oppinu ennen 3v ku yöt joi..
Sinulle ja monelle muullekin:
Oikeesti, mitä sitten?
Mitä sitten vaikka 1v juo tuttipullosta, ja mitä sitten vaikka VASTA 3v oppi kuivaksi?
Tää on just tällästä ihmeellistä "vouhkaamista", jos laps ei just tiettynä päivänä lopeta tiettyjä juttuja. Sitten päivitellään että niin vanha ja tekee vielä sitäkin. En ymmärrä.
Eiköhän kaikki kuitenkin aikanaan opi toimimaan "niinkuin kuuluu", vai kuinka monta esim ekaluokkalaista olet tuolla nähnyt housut märkinä tuttipullo suussa?
Ihan totta, eläkää ja antakaa toisentenkin elää. Ei kaikki tartte olla niin kirjanmukaan mentyä...
JA sinulle myös että en tarkottanu sitä että pitäs olla just sillo kuiva taikka irti tuttipullosta vaan sitä että näitten asioitten pitkittämisellä voi olla piiiitkät "vierotukset"..
En ole ite edes yrittänyt poikaani kuivaksi vaan oppi sen ite 2,5vuotiaana eli OLEN ANTANUT SEN TAPAHTUA ITESTÄÄN. Eikä se ole vaarallista jos juo pullosta yli vuoden ikäsenä vaan että sen jälkeen se on jo VAIKEAMPAA siitä luopuminen ja just että sen ikänen ei enään tarvi vaan on TAPA.. Ei ne neukussa turhaan näitä neuvoja jakele, kyllä joku ne on tutkinut että niissä on myös jotain perää.. Mut joo hieman kärjistit tuota meikäläisen "sanomaa".. mut tulipa oikaistua :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2006 klo 11:31 Vieras kirjoitti:
Olen kai vähän ilonpilaaja, mutta kyllä siitä maidon juomisesta sängyssä voi myös olla haittaa. Selällään juodessa maitoa pääsee helpommin valumaan nielusta sisäkorvaan, jolloin korvatulehduksia VOI tulla enemmän, jos on taipumusta niihin. Toinen ongelma on se, että hampaidenpesun jälkeen ei olisi hyvä syödä tai juoda yhtään mitään. Unimaito jää hampaisiin pöpön ruuaksi koko yöksi.
Minä olen kanssasi IHAN SAMAA mieltä ("ilonpilaaja" siis minäkin!). :wave: :whistle: Meilläkään ei poika (1 v. 4 kk) ole KOSKAAN saanut tuttipullossa maitoa sänkyyn. Ja kyllä se uni on ainakin tähän asti tullut ilman sitä pulloakin... ;)
 
Alle 1veenä jäi unimaidot pois. Ihan kitisemättä nukahti eikä unimaitoa ole sen jälkeen kaipaillut. Eli siihen loppui meidän sänkyyn passaamiset. Hampaidenkin kannalta parempi niin, että unimaidot jätettäisiin pois mahdollisimman pian =)
 
meilläkin on juotu unimaidot selällään sängyssä,ei korvatulehduksia!

nyt unimaito juodaan ennen nukkumaan menoa sohvalla vällyjen välissä äitin kanssa, koska alkoi taapero touhuta pullon kanssa omiaan sängyssä ja tipotteli maitotippoja ympäri vuodetta =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2006 klo 14:15 LeLu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2006 klo 14:00 tättärä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2006 klo 13:09 LeLu kirjoitti:
toisen kans en samaa virhettä ole tehny.. Eipäs serkun tyttö kuivaksikaan oppinu ennen 3v ku yöt joi..
Sinulle ja monelle muullekin:
Oikeesti, mitä sitten?
Mitä sitten vaikka 1v juo tuttipullosta, ja mitä sitten vaikka VASTA 3v oppi kuivaksi?
Tää on just tällästä ihmeellistä "vouhkaamista", jos laps ei just tiettynä päivänä lopeta tiettyjä juttuja. Sitten päivitellään että niin vanha ja tekee vielä sitäkin. En ymmärrä.
Eiköhän kaikki kuitenkin aikanaan opi toimimaan "niinkuin kuuluu", vai kuinka monta esim ekaluokkalaista olet tuolla nähnyt housut märkinä tuttipullo suussa?
Ihan totta, eläkää ja antakaa toisentenkin elää. Ei kaikki tartte olla niin kirjanmukaan mentyä...
JA sinulle myös että en tarkottanu sitä että pitäs olla just sillo kuiva taikka irti tuttipullosta vaan sitä että näitten asioitten pitkittämisellä voi olla piiiitkät "vierotukset"..
En ole ite edes yrittänyt poikaani kuivaksi vaan oppi sen ite 2,5vuotiaana eli OLEN ANTANUT SEN TAPAHTUA ITESTÄÄN. Eikä se ole vaarallista jos juo pullosta yli vuoden ikäsenä vaan että sen jälkeen se on jo VAIKEAMPAA siitä luopuminen ja just että sen ikänen ei enään tarvi vaan on TAPA.. Ei ne neukussa turhaan näitä neuvoja jakele, kyllä joku ne on tutkinut että niissä on myös jotain perää.. Mut joo hieman kärjistit tuota meikäläisen "sanomaa".. mut tulipa oikaistua :kieh:
Juu, ehkä hiukka kärjistettynä, mutta meinasin vaan, että asiat voi tapahtua myös myöhemmin, eikä se silti ole mikään synti tai vaikeaa edes.
Meillä ainakin kävi yötissistä vierottaminen paljon helpommin kun pojalla oli vähän ikää, vaikka kaikki sano sen just toisin päin menevän.
Ja tosiaan, ei neuvolassa turhaan ohjeita jaella, on tehty tutkimukset ja tietty niitä pitää miettiä, mutta pitää pitää myös mielessä, että neuvolantätikin on vain ihminen jolla on mielipide jostain asiasta, ja se voi olla aivan erilainen kun toisen neuvolantädin (kokemusta on). Eli ei siinäkään neuvojen viidakossa selviä ilman omaa järkeä.
Mutta ei nyt tosiaan ollut tarkotus alkaa kinastelemaan asiasta.
Ois vaan niin ihanaa kun me äidit ei aina oltas toisiamme tuomitsemassa jos joku tekee asiat toisin :)
 
olkinalle
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2006 klo 14:40 äiti kirjoitti:
Meillä nuorin 1v 8 kk juo yöllä tuttipullosta 1-2 krt ja 3 vuotiaalla esikolla vielä yövaippa. Eikä hävetä yhtään!!
Peesi! Meillä 1v 8kk niin ikään juo yöllä 1-2 krt. Ennen ei mitään, nyt n. 2 kk ollut näin. Ei hävetä yhtään!
 
Jokainen tyylillään mut sanompa minäkin mielipiteeni ja taitaa kyllä mennä tuonne "ilonpilaaja" osastoon.. :ashamed:
Itse en myös aina ymmärrä miksi yli 1v juo pullosta, joskus näkee kun iso muksu istuu rattaissa pullo suussa ja näyttää kyllä melkoisen koomiselle. Eihän siitä haittaa ole mutta suuremmat huudot tulee kun lapsi jo uhmaiässä kun pitäisi pullosta luopua. Omat muksuni siirtyivät tissistä nokkamukiin joten meillä ei ole koskaan pulloteltu. Imettämisen lopetin n.1v2kk iässä jolloin mielestäni molempien (tissin/pullon) lussuttelu voi jo loppua.
 
höh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2006 klo 13:34 Tane kirjoitti:
Eihän siitä haittaa ole mutta suuremmat huudot tulee kun lapsi jo uhmaiässä kun pitäisi pullosta luopua. Omat muksuni siirtyivät tissistä nokkamukiin joten meillä ei ole koskaan pulloteltu. Imettämisen lopetin n.1v2kk iässä jolloin mielestäni molempien (tissin/pullon) lussuttelu voi jo loppua.
Niin, eihän sinulla ole omaa kokemusta tuosta vanhempana pullosta luopumisesta, mutta neuvoja senkin edestä. Mutta kun kaikki ei tee niin kuin teillä tehdään.
Meillä lapsi oli reilusti yli 2,5 v kun pullosta luovuttiin ja yllätys oli itsellekin miten helposti se siitä luopu. Joten ei ollu mitään haittaa vaikken siinä vuoden ikäisenä pullosta väkisin vierottanu ja hampaat loistavassa kunnossa.
 
Ilonpilaajalle
Tuo kun kerroit että hampaiden peun jälkeen ei olisi hyvä syödä tai juoda mitään niin mikrobiologia on aivan toista mieltä, lukekaa mitä sanotaan suussa olevasta normaaliflorasta.

Mutta ilonpilaaja olen itsekkin, en antaisi pulloa lapselle sänkyyn johan ne kaateleekin sitä pitkin petivaateitta.. Syömiset ja juomiset kuuluu minun mielestä keittiöön eikä siitä ole haittaa lapselle jos hän sen oppii jo pienenä

Uskon myös että selällään makaaminen juodessa ei voi kovin hyväksi olla.. aika luonnoton asento juomiseen.
 

Yhteistyössä