kyllä voi tasuttelu onnistua, tässä sellainen äiti, vaatii sitkeyttä, tarkkaa kellosta seuraamista, että ei lipsu, ei yhtään. Ensi-ja turvakodista neuvottiin minua tarkkaan. Paras olisi jos voisoit soittaa jonnekin juuri ensi-ja turvakodin unikouluttajalle ja hän voisi puhelimessa antaa juuri teille hyvät ja selkeät ohjeet kun kuulee millainen tapaus teillä on, itse sain neuvolasta puhelin numeron. Mutta sinun lapsesi juttu kuulostaa ihan samalta kuin meillä, eli olin tuttina yöt. Lapseni oli kanssa 8kk ikäinen joten sulla voisi toimia ihan tää sama ohje.
Eli näin toimin ja 4 yön jälkeen nukuimme, max 7 yötä menee: Jos mahdollista lapsi omaan huoneeseen ( meillä siirrettiin työhuoneeseen matkasänky, toimii hyvin)eli aloitat nukkumisrituaalit näin, tässä miten itse toimin: iltapuuro klo 19, maitoa tissistä ja vettä päälle jos tarvis, hammaspesu viimeiseksi sitten laita lapsi sänkyyn, anna jokin unilelu tai rätti tms. mikä tuo turvaa. laita tyynelle ja silitä päätä, samalla rukoilin iltaruokouksen ja laulan unilaulua koko ajan silittäen. Sitten hyvää yötä ja pois huoneesta, ovi kiinni. Lapsi jää itkemään todennäköisesti, menet silti pois katsot kelloa ja odota tasan 3min, takaisin huoneeseen, silitä vähän aikaa samasta kohdasta unilelu viereen ja taas hyvää yötä ovi kiinni, itku toistuu varmaan ja taas katso kellosta ja odota 3min ja sitten takaisin silittämään. Jatkat tätä niin kauan ja SITKEÄSTI Kunnes nukahtaa. Yöllä kun kuulet että itkee ja herää, taas katsot kelloa ja odotat 3min sitten menet ja silität hetken ja taas pois. Eli 3 min välein jos itkee käydään silittämässä hetki ja pois, koitetaan saada rauhoittumaan, joskus voi olla sitkeäkin, mutta sitten vaan pois ja 3 min päästä uudestaan. Jos lapsellasi on kova ääni ja aloitat tän laita vaikka korvatulpat niin kestät paremmin. Aamu 6 on se aika joilloin voi jo herätä lapsen kanssa, mulle sanottiin että sitä ennen ei kannata nousta vaan jatkaa tasuttelua myös siinä aamulla jos itkee. Meillä ei protestoinut paljoakaan, itku ei ollut paniikkia tai kovaa huutoa, jokainen lapsi on omanlaisensa myös tempperamentilta. Meillä meni 4 yötä ja lapsi oli kanssa silloin 8kk. Nyt on 1 vee ja nukkuu edelleen hyvin klo 20 viimeistään nukahtaa ja herää n. klo 6aamulla. Takapakkia voi tulla, silloin tehdään taas sama uudestaan eikä lipsuta. Olen nyt iltaisin tehnyt samaa, koska ei haluaisi nukahtaa, mutta toimii jälleen. Jossain vaiheessa taisi olla 10 kk kun alkoi taas heräämään 4 aikaan, en mennyt heti kun itki, vaan odottelin sen 3 min ainakin ennenkuin menin silttämään, ei mennyt kuin pari yötä kun yritti mua herätellä neljältä ja taas meni sitten ohi se. Eli meillä nukuttu täydet yöt lähes aina sen 8kk iän jälkeen ja lipsunu en ole yhtään, ainut kun on ollut sairas niin on pitänyt juottaa vettä, mutta omassa sängyssään on ollut.
kirjoittele mitä olet mieltä ja jos kokeilet niin tule kysymään neuvoa, yritän auttaa mielelläni. TSEMPPIÄ!