Unikoulun toteuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jodde
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jodde

Vieras
Meillä on poika kohta 8 kk ja heräilee vielä 5-10 kertaa yössä syömään. Tarkoituksena olis aloittaa unikoulu näinä päivinä. Olis mukava kuulla minkälaisia kokemuksia teillä muilla on unikoulusta ts. koska aloititte, miten toimitte, onnistuiko se? Pelottaa ajatus, että unikoulu menee pieleen ja sit ei tulekaan enää maitoa ja joutuu juosta 10 kertaa yössä lämmittämässä korviketta..

Mut varmaan listitään täällä, mutta kerron nyt kuitenkin. Omat kaverini, pehmeiden arvojen kannattajat puhuvat tassuttelu-unikoulusta. Ei ole vielä kellään toiminut.

Itse olen molemmat lapseni opettanut hyvin nukkuviksi 6 kk:n iässähuudattamalla. Sekä pojalla että tytöllä aikaa tämä vei kolme yötä ja oli todella vaivan arvoista.
Eka yö pelkkää huutoa, toisena yönä muutama tunti, kolmantena tunti ja siitä alkoi katkeamaton yöuni. Eli, pointti siinä että antaa lapsen huutaa, mutta huoneeseen ei mennä. Kolme yötä on kuulemma keskimäärin itkemisen kesto. Tassuttelulla totutetaan vauva toiseen asiaan eli taputteluun ja kävelyyn, ei maksa vaivaa.
Ja nyt kaikille tiedoksi, että lapseni ovat molemmat koulussa, sosiaalisia, eivät ole saaneet traumoja ja kaikinpuolin ok. lapsia. Iltatähteä meille odottelen, enkä aio häntäkään nukuttaa.

kyllä voi tasuttelu onnistua, tässä sellainen äiti, vaatii sitkeyttä, tarkkaa kellosta seuraamista, että ei lipsu, ei yhtään. Ensi-ja turvakodista neuvottiin minua tarkkaan. Paras olisi jos voisoit soittaa jonnekin juuri ensi-ja turvakodin unikouluttajalle ja hän voisi puhelimessa antaa juuri teille hyvät ja selkeät ohjeet kun kuulee millainen tapaus teillä on, itse sain neuvolasta puhelin numeron. Mutta sinun lapsesi juttu kuulostaa ihan samalta kuin meillä, eli olin tuttina yöt. Lapseni oli kanssa 8kk ikäinen joten sulla voisi toimia ihan tää sama ohje.
Eli näin toimin ja 4 yön jälkeen nukuimme, max 7 yötä menee: Jos mahdollista lapsi omaan huoneeseen ( meillä siirrettiin työhuoneeseen matkasänky, toimii hyvin)eli aloitat nukkumisrituaalit näin, tässä miten itse toimin: iltapuuro klo 19, maitoa tissistä ja vettä päälle jos tarvis, hammaspesu viimeiseksi sitten laita lapsi sänkyyn, anna jokin unilelu tai rätti tms. mikä tuo turvaa. laita tyynelle ja silitä päätä, samalla rukoilin iltaruokouksen ja laulan unilaulua koko ajan silittäen. Sitten hyvää yötä ja pois huoneesta, ovi kiinni. Lapsi jää itkemään todennäköisesti, menet silti pois katsot kelloa ja odota tasan 3min, takaisin huoneeseen, silitä vähän aikaa samasta kohdasta unilelu viereen ja taas hyvää yötä ovi kiinni, itku toistuu varmaan ja taas katso kellosta ja odota 3min ja sitten takaisin silittämään. Jatkat tätä niin kauan ja SITKEÄSTI Kunnes nukahtaa. Yöllä kun kuulet että itkee ja herää, taas katsot kelloa ja odotat 3min sitten menet ja silität hetken ja taas pois. Eli 3 min välein jos itkee käydään silittämässä hetki ja pois, koitetaan saada rauhoittumaan, joskus voi olla sitkeäkin, mutta sitten vaan pois ja 3 min päästä uudestaan. Jos lapsellasi on kova ääni ja aloitat tän laita vaikka korvatulpat niin kestät paremmin. Aamu 6 on se aika joilloin voi jo herätä lapsen kanssa, mulle sanottiin että sitä ennen ei kannata nousta vaan jatkaa tasuttelua myös siinä aamulla jos itkee. Meillä ei protestoinut paljoakaan, itku ei ollut paniikkia tai kovaa huutoa, jokainen lapsi on omanlaisensa myös tempperamentilta. Meillä meni 4 yötä ja lapsi oli kanssa silloin 8kk. Nyt on 1 vee ja nukkuu edelleen hyvin klo 20 viimeistään nukahtaa ja herää n. klo 6aamulla. Takapakkia voi tulla, silloin tehdään taas sama uudestaan eikä lipsuta. Olen nyt iltaisin tehnyt samaa, koska ei haluaisi nukahtaa, mutta toimii jälleen. Jossain vaiheessa taisi olla 10 kk kun alkoi taas heräämään 4 aikaan, en mennyt heti kun itki, vaan odottelin sen 3 min ainakin ennenkuin menin silttämään, ei mennyt kuin pari yötä kun yritti mua herätellä neljältä ja taas meni sitten ohi se. Eli meillä nukuttu täydet yöt lähes aina sen 8kk iän jälkeen ja lipsunu en ole yhtään, ainut kun on ollut sairas niin on pitänyt juottaa vettä, mutta omassa sängyssään on ollut.
kirjoittele mitä olet mieltä ja jos kokeilet niin tule kysymään neuvoa, yritän auttaa mielelläni. TSEMPPIÄ!

kun kävin silittämässä laskin aina kolmeenkymmeneen ja sitten pois=) se oli selkeä, liian pitkään ei kannata silitellä, mutta merkki siitä että olet olemassa etkä ole hylännyt. Tarkoitus ei ole että nukahtaa silittämiseen vaan että itse nukkuu sitten lopulta. Meillä tämä oli ratkaisu ja on ihanaa kun on saanut niin hyvin nukkua jo monta kuukautta.

vielä sitä=)...että yöimetys jäi siis siinä 8kk iässä pois kun aloitin unikoulun, imetin sitten vielä päivisin ja 10kk iässä se jäi helposti pois lähes itsestään.

Kiitos kokemuksistanne ja vinkeistä! Ajattelimme aloittaa kokeilun jo tänä iltana. Neuvolasta sanottiin, että isän kannattaa pitää unikoulu, jottei lapsi haista äidinmaitoa. Eli itse menen toiseen huoneeseen nukkumaan ja isä saa valvoa ;). Mukava kuulla, että rytmin oppiminen on mennyt suht nopeasti! Mitenköhän nopeasti maidontulo yöllä lakkaa? Tuntuu varmaan ensimmäiset yöt aika ikävältä kun maito pakkautuu. Oletteko joutuneet pumppaamaan aluksi?

Joo mun unikoulu on kaatunut monesti yöllä siihen kun rinnat pakkautuu. Neljältä vauva huutaa ruokaa ja itsellä on tissit kipeinä, jolloin sorrun imettämään. Olen surkea lypsäjä, ei mitään hyötyä. Mut olen päässyt unikoululla siihen ettei tarvi nukuttaa, ja nukkuu omassa sängyssä yhdellä yösyötöllä. Tosin nyt oli vauvarokko ja oli 24h syömättä ja juomatta, joten annoin tissiä aina kun kelpasi, ja sen veroja nyt maksellaan..

Jos rinnat alkaa yöllä pakkautua kovasti maitoa, niin kannattaa paine käydä lypsämässä pois eli lypsää vain sen verran, että olo helpottuu. Rintatulehdus voi muuten aika helposti iskeä. Aika nopeasti rinnat tottuvat siihen, että kysyntää on vähemmän ja maidon tulo tasaantuu kysynnän mukaan, muttei lopu.
Itselläni maidontulo tasaantui unikoulun myötä, mutta maitoa riitti senkin jälkeen ihan kivasti, joten tuskin tarvitsee pelätä, että joutuu korvikkeen lämmityspuuhiin.
Tsemppiä ja päättäväisyyttä unikouluun!

Mulla ei toi tassuttelu onnistunu,ainakaan vielä. Tyttö kyllä nukahtaa pain sen jälkeen kun aloitan tassuttelun,mutta herää tunnin päästä ja karjuu kovasti uutta tassutusta:((

Käsi on mennyt kipeeks koko hommassa

moi!
Mulla aluks siis ekan yön jälkeen vähän kivisti rintoja ja lypsin aamuyöstä ihan käsin vaan, mutta sen jälkeen ei ollut ongelmaa, maito alkoi nopeasti vähentyä. Ei mulla muutenkaan ole ollut maitoa ylimääräistä just ja just riittänyt.
Minä hoidin meillä sen unikoulun, ei haitannut maidon haju, auttoi varmaan se kun siirrettiin omaan huoneeseen.

Niin kättä ei kannata tasuttelussa väsyttää. KÄy siis vaan hetken silittämässä, sitten pois vaikka lapsi itkeekin odottele 3min ja mene taas uudestaan silittämään. jne...

no itse sain ainakin avun tästä ja juuri tänä aamuna mietin miten ihanaa kun lapsi nukkuu niin hyvin. Eilen nukahti jo seitsemältä illalla kun oli niin väsy ja nukkui puoli seitsemään aamulla, ilman tuota unikoulua olisin kyllä uupunut täysin. Ja tämä on toiminut jo 4kk ja uskon että uni vaan paranee koko ajan kun ikää tulee lisää.

No meillä on opetettu vauvat noin 3 kk:n iässä nukkumaan yöt. Ei siinä auta muu kuin huudattaa muutama yö sillä muuten sitä huutoa jatkuu viikkokaupalla, jos rupeaa siihen että käy välillä taputtelemassa. Meillä kokeiltiin sitä ekan vauvan kanssa eikä se tuottanut tulosta. Olin vaan itse tosi väsynyt joten oli pakko antaa huutaa pari-kolme yötä. Nyt lapset ovat jo yli koulussa kaikki ja ihan tasapainoisia ja rakastettuja. Jos en ois opettanut niitä nukkumaan öitä olisin varmaan itse hullujen huoneella vähintään. Oli niin rankkaa yhdessä vaiheessa tämän viimeisen kanssa. Päivät jaksaa hyvin, jos yöt saa nukkua ja loppujen lopuksi siitä koituva hyöty on myös lapsen kannalta paras ratkaisu. Hyvin voiva äiti jaksaa olla myös rauhallinen ja rakastava lapsille, kun taas yliväsynyt äiti ärhentelee ja on hermostunut.

Hyvä, varmaan siis osalla toimii tuo huudattaminen, mutta ihmettelen aina että MiKSI ei voi uskoa että tämä tasuttelu voi toimia, tässä oma esimerkki siitä että voi toimia. jos meillä ei olis toiminut tämä niin varmaan olisin huudattanut, meillä on kaksi lasta nukkunut hyvin, tämä kolmas valvonut niin paljon että kasvu viivästyi yms. Olin aivan loppu ja päätin että tämän vielä jaksan yrittää ja se toimi. Minä kävin 3 min välein silittämässä lastani ja 4 yötä meni että oppi. Ja ekana yönä kävin 3 kertaa, sitten väheni kahteen kertaan ja sitten ei enää tarvinnut silitellä, kuulin kolmantenakin yönä pientä itkua mutta se loppui juuri siihen n. 3minuuttiin joten en mennyt enää ja sitten 4 yö nukkui niin että ei huoneesta mitään kuulunut. En siis tietenkään rampannut siellä joka välissä silittämässä, mutta jos itku jatkui yli 3min niin sen jälkeen sitten kävin rauhoittamassa silittämällä ja pois. Nyt tyttö on 1 -vuotias ja nukkuu hyvin, on sairastellut niin se tietenkin silloin ollut eri, pitänyt käydä juottamassa yms, mutta sen jälkeen taas yöt jatkuneet hyvin. Illalla kun nukahtaa niin 10-11 tuntia nukkuu ja sitten aamulla haen, joskus kuuluu kitinää, mutta ei ole tarvinnut unikoulun jälkeen mennä paitsi, juuri kun on ollut sairas eli silloin on tullut takapakkia.
Uskon että huudatus varmaan auttaa mutta kyllä tämä toimi meillä, en sitten tiedä miksi, mutta toimi vaan.

Meillä on nyt ensimmäinen yö unikoulua takana ja se meni paremmin kuin uskalsin toivoa. Ensimmäiset pari tuntia oli pelkkää karjumista silittämisestä huolimatta, mutta sen jälkeen heräsi 3 kertaa ( heräillyt aiemmin 5-10 kertaa ja vaatinut maitoa joka kerralla) ja nukahti n. puolen tunnin kuluttua uudestaan. Rinnat olivat aika pakkautuneet aamulla, mutta sekin oli kuitenkin kestettävissä eikä tarvinnut pumppailla yöllä.
Kyllä ois ihanaa jos se lähtisi tästä toimimaan pikkuhiljaa!! Onko teillä tullut paljon takapakkia unikoulun kanssa? Tää on niin outoa kun esikoinen alkoi 2 kk iässä nukkua 10 tunnin yöunia ja kaikki on siltä osin sujunut tosi helposti ja nuorimmainen taas ei nukkuisi millään..

Entä mitä teette kun lapsi seisoo sängyssä ja huutaa? kellistättekö petiin ennen tassuttelua? Entä kun pönkii ja kiemurtelee ylös? Lempeä tassuttelu on kaukana siitä ruuvipenkkiotteesta jolla meidän neiti 7kk pysyy makuuasennossa..

En ymmärrä, miten aloitan tassuttelun, kun meidän poika 8kk seisoo laitaa vasten ja huutaa pää punaisena. Siitäkö pitää laskea vauva sänkyyn ja alkaa tassuttelu? Meidän poika vääntää aina väkisin itsensä seisomaan. Saa todella käyttää voimiaan jos haluaa pitää pojan makuulla.

Meillä ei ole ongelmaa illalla itsekseen nukahtamisen kanssa, mutta yöllä ei nukahda herätessään, vaan tarvitsee maidon.

Olen kyllä miettinyt, että pojalla on pakko olla nälkä, kun maitoa menee 200ml joka heräämisellä?

Niin takapakeista...meillä ei ole tullut sellaisia, niinkuin aikaisemmin kirjoitin että "takapakkia" on tullut kipeänä ainoastaan olen yöllä käynyt katsomassa ja juottamassa, mutta sehän on selvää että sairasta pitää yöllä yleensä hoitaa. Mutta nukkuminen jatkunut ok sen jälkeen, joinakin öinä levoton, mutta osaa nukahtaa nyt itekseen yöllä, en ole siis unikoulun jälkeen rampannut työhuoneessa öisin missä nukkuu, ainoastaan siis kun on ollut sairas. Ainut juttu on just toi että nousee välillä illalla nykyisin sängyssä kun yritän silittää ja saada rauhoittumaan yö unille, joten jos lapsenne taistelee ja nousee ja on ihan tolaltaan, niin hetkeksi voi ottaa syliin ja rauhoittaa sitten takaisin sänkyyn, jos vielä seisoo, niin silittää siinä ja sanoo rauhallisesti hyvää yötä, nyt nukutaan ja lähtee vaan huoneesta ja ovi kiinni, jotkut voivat protestoida kovinkin, mutta sitten vaan n.3min odottaa, tekee vaikka jotain olkkarissa sitten taas huoneeseen ja rauhoittelemaan yrittää saada makuulle ja silittää hetki ja taas pois ovi kiinni ja n. 3min odottaa ja taas sama juttu. Jos lapsi ihan tolaltaan niin koittaa rauhoitella ( syliin vain jos on ihan raivona=)), muuten silittää seisaallaan ja pois huoneesta tylysti=), eli jos on niin tempperamenttinen että jää seisomaan, niin ei se vakavaa pois vaan ja oottaa sen 3min. Meillä yleensä mennyt 2-3 kertaa illalla kun käyn ja sitten nukahtaa itse. Tämä alkoi 10 kk iässä että alkoi protestoida mulle illalla, sitä ennen jäi heti sinne pää tyynylle, isälle ei protestoi vaa jää heti hiljaa nukkumaan kun iskä lähtee huoneesta. SEkava selitys mutta näin olen tehnyt ja toimii.

Niin joku sanoi että lapsella nälkä vielä 8kk iässä, voi ollakin, mutta meillä joi kanssa yökaudet, ja ihan hyvin pärjännyt ilman mitään juomia... yöllä vaan kun kuulee että jaahas siellä itketään, niin katsoo kelloa ja odottelee sen n. 3min max 5min ja sitten JOS itku vaan sitkeesti jatkuu kovana, niin käy silittämässä hetken ja pois. Ei muita palveluja. Itkua kannattaa kuunella jos se alkaa rauhoittua juuri kun se 3min alkaa olla lopuillaan niin hetken kuuntelee vielä, se saattaakin loppua sitten. Joo varmaan jokainen tietää, mutta itse ainakin väsyneenä töppöilin ees taas mies sai aina autettua etten sekoillut öisin=), siis kun oli ihan väsynyt niin puoliunissaan saattoi reakoida liian herkästi.

Jos mahdollista laittaa omaan huoneeseen, niin se on parasta ainakin meillä. Tyttö oli niin herkkäuninen että häiriintyi minusta ja miehestä yöllä, jos reisussa nukutaan samassa huoneessa niin nukkuu paljon levottomammin ja aamulla herää jo tosi aikaisin...esim. jokin "väliseinä" esim. hyllykin välissä siis pinniksen ja parisängyn välissä voi auttaa siihen nukkumiseen ja unikoulun toteuttamiseen. Meillä vanhemmat lapset nukkui parhaiten vieressä tai samassa huoneessa vauvana, mutta tämä neiti ei todellakaan, jos ottaa viereen niin oikein virkistyy ja alkaa touhuta, joten eristys hänelle paras=)

Kiitos hyvistä vinkeistä. Joo mun unikoulun takapakit onkin listattu: 1. äidin maitoahdistus 2. huono omatunto yöllä 3. lapsen sairastelut 4. tämä taitaa olla huvittavin, eli nukun niin sikeästi (olen entinen unissakävelijä), että voin havahtua aamulla siihen että vieressä kellii tyytyväinen kylläinen lapsi, jonka olen unenpöpperössä ottanut viereen ja ruokkinut.. 5. vauva huutaa seisaallaan sängyssä

Alkuperäinen kirjoittaja janda73:
Mut varmaan listitään täällä, mutta kerron nyt kuitenkin. Omat kaverini, pehmeiden arvojen kannattajat puhuvat tassuttelu-unikoulusta. Ei ole vielä kellään toiminut.

Itse olen molemmat lapseni opettanut hyvin nukkuviksi 6 kk:n iässähuudattamalla. Sekä pojalla että tytöllä aikaa tämä vei kolme yötä ja oli todella vaivan arvoista.
Eka yö pelkkää huutoa, toisena yönä muutama tunti, kolmantena tunti ja siitä alkoi katkeamaton yöuni. Eli, pointti siinä että antaa lapsen huutaa, mutta huoneeseen ei mennä. Kolme yötä on kuulemma keskimäärin itkemisen kesto. Tassuttelulla totutetaan vauva toiseen asiaan eli taputteluun ja kävelyyn, ei maksa vaivaa.
Ja nyt kaikille tiedoksi, että lapseni ovat molemmat koulussa, sosiaalisia, eivät ole saaneet traumoja ja kaikinpuolin ok. lapsia. Iltatähteä meille odottelen, enkä aio häntäkään nukuttaa.

Ei sinua listitä, mutta kiinnoistais tietää, mistä voit tietää miten se huudatus (tai ylipäätään mikä tahansa teko) vaikuttaa lastesi tunteisiin, ihmissuhteisiin, itsetuntoon, luottamukseen tms kun he ovat aikuisia? Monestihan sanotaan, että vauvana / lapsena saatu turvallisuus takaa hyvän itsetunnon ja luottamuksen, joten mistä voit tietää, ettei tuo huudatus ole sitä särkenyt? Vaikka ovatkin nyt sosiaalisia koululaisia...

Olen kaksi lasta opettanut nukkumaan 7 kk iässä tassuttelemalla. Kyllä se toimii. Siinä pitää olla kärsivällinen ja ei saa lipsua päätöksessään. Jos lapsi hermostuu koskettelusta (meillä toinen vauva teki nöin) niin sitten rauhoitat jollain muulla esim. puhumalla (itse toistin kahta lausetta "hyvää yötä" " nuku nyt").

Itse en koskaa huudattaisi lasta, vaikka sillä varmaan lapsi oppiikin nopeammin kun kukaan ei vastaa huutoon.

Mutta siis vinkkejä jos tassuttelu kiinnostaa:

* Lasta rauhoitellaan jollain muulla keinolla kuin imetyksellä esim. silitys tai "puhe"
* Ei nosteta pois sängystä jos ei aivan pakko (itse nostin pari krt kun lapsi lähes hysteerinen)
* Ei lipsuta ei ei imetetä vaikka mikä tulisi.

Ja meillä kyllä on onnistunut ihan äidin pitämänä. Olen kuullut tuosta äidinmaidonhajujutusta, mutta en tiedä... Enemmänkin kannattaa valita kouluttajaksi se, joka ei anna periksi tunnin itkun jälkeen ja tyrkkää maitoa suuhun :)

Tsemppiä kaikille.

Ai niin meillä meni näin molempien kanssa: Eka yö 1,5 h huutoa, toinen yö 45 min huutoa, kolmas yö 10 min ja tämän jälkeen nukahti heti kun laitoin tutin suuhun tai vastaavaa.

Moi! MInua alkoi vain kiinnostaa sellainen asia (ei varmaan kuulu tämän ketjun alle) kun joka ketjussa on tuota arvostelua, että nyt saa lapsi tuollaisesta toiminnasta traumoja. Voihan se ollakin, pointti olisikin tämä: Eikö niitä traumoja joka tapauksessa tule jostain? Ollaanhan mekin osamme saatu ja ihan hyvin pärjätty :)

Nimimerkistä huolimatta en ole enää ihan samassa jamassa; vauva nukkuu 20-8, herää pari kertaa, tutti tehoaa, syötän yleensä kyllä 5-6 maissa jotta aamu pitenee vähän.
Viime aikoina olen yrittänyt Anna Wahlgren -tyyppistä nukuttamista, mutta lipsun kyllä itse. Onko joku onnistunut paremmin?

Alkuperäinen kirjoittaja kumihukka:
Moi! MInua alkoi vain kiinnostaa sellainen asia (ei varmaan kuulu tämän ketjun alle) kun joka ketjussa on tuota arvostelua, että nyt saa lapsi tuollaisesta toiminnasta traumoja. Voihan se ollakin, pointti olisikin tämä: Eikö niitä traumoja joka tapauksessa tule jostain? Ollaanhan mekin osamme saatu ja ihan hyvin pärjätty :)

Juu, varmasti traumoja tulee aina jostain, se pitänee paikkansa, mutta kaipa silläkin on merkitystä mistä. Jos esim kiellät ottamasta kolmatta keksiä, niin tuskinpa lapsi aikuisiässä sen takia kärsii huonosta itseluottamuksesta tms. Mutta miten on jos oppii ettei huutoon / paniikkiin vastata. Tarkoitan siis nimenomaan miten se mahdollisesti vaikuttaa aikuisena kaiken tuon aiemmassa viestissä luettelemani kehitykseen, vaikka sitten lapsena olisikin kuinka onnellisen oloinen.
Itse kyllä allekirjoitan sen, että lapselle pettymys päivässä on ihan opettavaista, mutta mielestäni pienen taaperon ei tarvitse niin rankasti pettyä omiin vanhempiinsa...

Tämä on vähän asian sivusta, mutta kuitenkin: alkuperäinen mietti, että mitä jos joutuu 10 kertaa yössä LÄMMITTÄMÄÄN korviketta. 8 kuukauden ikäiselle kelpaa melko varmasti huoneenlämpöinen korvike. Meillä kävi jääkaappikylmäkin.

Tassuttelu ei meillä onnistunut. Huudatus tehosi nopeasti 10 kk:n iässä. Taisi mennä 3 - 4 iltaa, eikä herännyt enää öisin ollenkaan. 1 v. 2 kk iässä tuli pinnasänkykammo - poika alkoi huutaa täysillä jo ennen kuin laitettiin sänkyyn. Jos sitten ensin nukutimme hänet viereemme ja nostimme hänet omaan sänkyynsä, hän heräsi tunnin - parin kuluttua huutaen. Vihdoin keksimme vaihtaa pinnasängyn tavalliseksi sängyksi. Nyt poikaa ei saa nukkumaan muuten kuin makaamalla hänen vieressään kunnes hän nukahtaa. Hän on nyt 1 v. 10 kk. Miten unikoulu toteutetaan näin vanhalle, joka ei enää nuku pinnasängyssä?

Ennen vanhaan lapset on yleensä hoidettu niin, että oma tahto on kitketty pois. Nyt periaate on täysin toinen eli on tajuttu, että vauvaiän turvallisuus vaikuttaa jopa aikuisiän tunnesiteisiin.

Itsestäni tuntuu kidutukselta jättää pieni vauva pimeään huutamaan yksinäisyyttään. Vauva itku on viestinnän muoto - yöllä itkevä vauva tarvitsee joko ruokaa tai varmistuksen siitä, ettei häntä ole hylätty. Ennen puolen vuoden ikää vauva tarvitsee yöllä ravintoa ja vielä pitkään sen jälkeenkin vanhempien läheisyyttä.

Tassuttelu-unikoulu onnistuu kyllä, jos vain haluaa sen onnistuvan. Vauva ei ole vanhempaa fiksumpi, ja ehdollistuu kyllä melkein mihin vaan. Helpointa on kun isä hoitaa taputtelun, ainakin jos vauvaa vielä imetetään, eli turvallisella kosketuksella rauhoittaa huutavaa vauvaa niin kuan kuin vauva nukahtaa uudelleen. Vauvasta riippuen tässä menee joitakin öitä (meillä yksi yö n. 2 h, seuraava yö 10 min, sitä seuraava 2 krt. 5 min). Meillä unikoulu toteutettiin 10 kk:n iässä.

Suoraan sanottuna en ymmärrä, kuinka kukaan kykenee huudatukseen tekemättä itse yhtään mitään.