Unikoulu pitäis aloittaa la-su yönä, mutta pelottaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ainon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ainon äiti

Vieras
kuinka miehen hermot kestää 7kk tyttömme sinnikästä itkua. Tyttö herää 5-10 kertaa yössä, eikä suostu ilman tissiä nukahtamaan. Mies tekee yötyötä koko ajan, joten ei ole käytettävissä kuin viikonloppuisin. Kannattaako miehen aloittaa unikoulu, jos vaan voi olla 2 yötä mukana ja sit joutuisin itse jatkamaan? Vai pitäisikö itse hoitaa se alusta loppuun??? Ärsyttää tää hirvee edeltä stressaaminen, vaikka tietää että sitkeellä ja määrätietoisella asenteella tulee tulosta jo muutamassa päivässä. Voisko joku kokenut valaa mulle vähän uskoa ja antaa tsemppiä päätökseen. Kiitos kaunis.

Ps. nytkin pelottaa mennä nukkumaan, kun ei tiedä miten hirvee yö taas edessä....:(

Oletko kuullut tassutelu unikoulusta? Meillä se auttoi tosi tehokkaasti tosin meillä ei ollut niinkään ongelma toi heräily vaan nukahtaminen siis neiti nukkui koko yön kunhan vaan nukahti ensin ja se nukutus saattoi kestää parikin tuntia. Kokeilin tuota ja heti ekana iltana uni tuli 15min.

Tassuttelu on tuttua juu. Esikoisen kanssa kokeiltiin pariakin erilaista unikoulua. Mies ei ole ollut ollenkaan mukana tytön öissä, niin siksi hänen osuutensa unikoulussa jännittää eniten. Tempperamenttiä näet likalta löytyy!!

Itseasiassa sitäkin oon pohtinu, että onkohan järkevää siirtää likka samalla omaan huoneeseen nukkumaan. Hampaitakin nostattaa, kun sormet suussa jatkuvasti ja hirvee kiukku. Saas nähdä onko tää kaikki yhdessä vaan huono yhtälö toteuttaa samalla unikoulu. Pöh...onko kellään samanlaisia kokemuksia?

No jos hampaat huudattaa nyt niin ei ehkä paras mahdollinen väli unokoulun pitämiselle. Pitäskö odottaa sen aikaa että hampaat tulee ja sen jälkeen kun ei ole mitään "häiriötekijöitä" valvottamassa koettaa?

Ei kovin kannustava kommentti oo tulossa, mutt meillä kävi näin: pidettiin tassuttelu unikoulu n.8kk iässä, eli lopetin yöimetykset tuolloin. Yösyöminen loppui, mut tilalle tuli 1-3h valvomissessiot keskellä yötä...
Nyt tytöllä ikää kohta 1½v ja ehkä 4-5 hyvää yötä meillä on nukuttu (ja hyvä on siis vaan nopsa tutin laitto suuhun 3-5 kertaa!).

Mutta kahden isomman kanssa unikoulu tuossa 7-8kk iässä on toiminu loistavasti :)

Tsemppiä ja voimia, kyllä se iskä pärjää lapsen kanssa!!

Meillä siirrettiin tyttö 6kk isosiskonsa kanssa samaan huoneeseen eilen ja aloitettiin samalla unikoulu. Neiti kun oli tottunut nukahtamaan vaan liikkuviin vaunuihin eikä osannut yölläkään jatkaa unia sängyssä kun sieltä jossain vaiheessa heräsi.
Vajaa 2h taisteltiin eilen unta vastaan ja ukko jo kyseli että mitä järkeä on väkisin yrittää sänkyyn kun vaunuissa nukahtais helpommin. Kysyin vaan kauniisti että hänkö meillä vastedes sitten nousee likan kanssa monta kertaa yössä niitä vaunuja heiluttelemaan :whistle: Vastauksen voitte arvata :D

Odotin kyllä ensin että tytön puhkeamassa olleet hampaat tuli läpi ennenkun aloitin tuon "unikouluttamisen", ne meinaan kiusasi todella pahasti unia. :/

Mies osallistui sen verran että paijaili ja rauhoitteli samalla tuota 1v8kk isosiskoa, toinen kun vaan huuteli että "vauva, hiijaa" "hiijaa".

Olin ihan varma että saan istua tyttöjen huoneessa koko yön, mutta ei.
Likka nukkui 0.30-05, sai maidon ja nukkui aina 9.45 asti =)

Meillä vähän samanlaista menoa, tosin heräilyjä ollut "vain" 2-5 yössä. Nyt juuri tuo tyttö tekee hampaita, joten ei ollut hyvä aika kunnon unikoullulle. Olen silti pikkuhiljaa vähentänyt tissittelyä öisin. Pidän tosin tyttöä vieressä, tiukasti vaan kainalossa ja tuttia annan vaikka hamuaa tissiä. Noin ½tuntia menee että rauhoittuu ilman. Semmonen vauhtiviikari on, että omassa sängyssä nukkumisesta ei tule mitään, kun unissaankin jokin sisäinen tarve pakottaa kontalleen / pystyyn, kun on noi hienot taidot opittu ;)

onkohan nämä tänä vuonna syntyneet ainot kaikki tämmösiä vähän temperamettisia joilla on univaikeuksia...? meillä nimittäin myös tänä vuonna syntynyt tyttönen, nimensä aino, ja myös uniongelmia....

Lisäys

Meillä siis tuo herääminen voi todellakin tarkoittaa 2h:n jumppatuokiota... tai sitten jos pakottaa omaan sänkyyn niin hirveää huutoa/rääkymistä yms. tämä on nyt meillä toimiva juttu (vieressä nukkuminen) saa nähdä, milloin saadaan omaan sänkyyn rauhassa nukkumaan...

Sehän tässä stressaa myös, kun neuvolassa sanottiin että 7kk on pidettävä viimeistään unikoulu, koska sen jälkeen alkaa eroahdistusaika 8-10kk iässä. Silloin on kuulema vielä hankalampi vierottaa yösyönnistä. Tiedä sitten mikä ajankohta ois paras. Itse alkaa vaan vähitellen olla aikalailla kaput. Meidän neitihän ei syö edes tuttia. Voih.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onkohan nämä tänä vuonna syntyneet ainot kaikki tämmösiä vähän temperamettisia joilla on univaikeuksia...? meillä nimittäin myös tänä vuonna syntynyt tyttönen, nimensä aino, ja myös uniongelmia....

Samanlainen heräilijä meillä on ollut tuo viime vuonnakin syntynyt tyttö :/

Meillä poika heräsi tunnin välein ensimmäisen vuoden, unikoulu ei auttanut vaikka kaikki sitä hehkuttivat. Poika heräsi huutamaan ja karjumaan ikäänkuin kipuitkua aina. Yksivuotiaana unohdin antaa hänelle d-vitamiinitipat, koska muutimme ja kas kummaa, poika alkoi välittömästi nukkumaan. Hän oli siis huutanut vatsavaivoja ja minä en ollut tätä tajunnut. Hän sai vatsaoireita myös perunasta, maidosta ja viljoista. Viljat voivat hyvinkin aiheuttaa yövalvomista.

Kerron tämän sinulle siksi, että vielä pohtisit yövalvomisten syytä. Pohdi tarkkaan, äläkä kuuntele muita kaikessa. Minä en saanut keltään neuvoa asiaan, ainoastaan unikoulua pidettiin oikeana vaihtoehtona.

Tsemiä, tiedän miltä se tuntuu, yleensä ne yöt alkavat helpottamaan yksi vuotiaana.

Yhteistyössä