unikoulu, miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unta palloon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

unta palloon

Vieras
Miten pitää unikoulu 1v2kk ikäiselle? Ei nukahda omaan sänkyyn, siirretään unissaan, eli tehdään tässä "perisynti". Illalla ei pysty nukuttamaan omaan sänkyyn, kiemurtelee, pyörii, nousee ylös. Nousee heti yöllä herätessään ylös. Eli miten sitten tassuttelet? Noin 10kk ikäisenä tassukoulu auttoi, mutta sitten sairastelut sekoitti pakan. Miten unikouluttaa taapero?

Luulen että sinulla on vielä mahdollista laittaa se lapsi takasin omaan sänkyyn nukkumaan ja tassuttelut päälle, eiköhän muutaman takasin laiton jälkeen opi ettei pääse sängystä pois, vaikka nousisi ylös.

Isomman lapsen kanssa tulee jo se julmettu itsepäisyys vastaan, meillä ei mennä enään pitkälleen ellei satu itseä huvittamaan.

Niin, tänään yritin taas nukuttaa omaan sänkyyn. Itkua, huutoa, pyörimistä ja heti ylös. Tunnin vehtaamisen/itkemisen tuloksena nukahti syliin. Tuntui että olen maailman huonoin äiti, kun lapsi itki niin pitkään (ei nyt tietenkään yhtä jatkoisesti), en kyllä pysty tälläistakaan tekemään. Unikoulussahan nukutetaan paikkaan jossa nukkuu koko yön ja meillä tämä ei ota onnistuakseen. Selkäpotilaana sitä ei edes pysty tassuttelemaan pitkään pinniksen pohjalle.

Sitä kun olisi ajatuksena saada yöunet kokonaisiksi= oppimaan nukahtamaan itse. Sekä saada helpotusta nukuttamiseen. Nukuttaminen kestää 30-60min sängyssä makoillen. Tuntuu että koko ilta meneekin siihen. Päiväunet onnistuvat vain ulkona vaunuissa.

Vinkkejä nukuttamiseen otetaan edelleen vastaan sekä miten saada yöt rauhoittumaan?

Toivottavasti viitsitte heittää vinkkejä vaikka yhdessä toisessa "uniketjussa" onkin aika tulistunut sävy.

Meillä on nyt 1 vuotiaan kanssa menossa 6.yö unikoulua ja nukahtaminen alkaa olla ok, mutta yöheräilyä vielä on. tarkka rytmi: puuro, vaippa, iltatisu, hampaat, satu ja omaan sänkyyn. Siellä isä (nyt vielä vaan isä) silittää selkää ja/tai laittaa käden kylkeen tai jos poika vatsallaan niin käden selkään. Kaksi ekaa iltaa huuti 1/2 ja nukahti sen jälkeen. Koko ajan kuluu siihen kuitenin pienempi aika ja tänään ja eilen nukahti käytännössä "heti". Äiti on mukana iltatisuun saakka sen jälkeen isä vie hammaspesulle ja lukee sadun (tuolissa - ei enää vanhempien sängyssä kuten ennen) ja tassuttaa (myös yöt). Tarkoitus on että ensi viikolla äiti alkaa myös nukuttaa, nyt äiti ei nuku edes samassa huoneessakaan (meillä siis vielä pinnasänky vanhempien makkarissa)! Ainut seuraus mitä olen huomannut niin poika on todella paljon minussa kiinni päivisin ja viihtyy aamutisulla tavallista enemmän eli joku peruspelko äidin katoamisesta taitaa olla :( . Takana siis kaksi helppoa nukahtamista joten olemme vielä aika alussa ja varautuneet että tähän menee vielä viikkokin (kun siis äiti vielä alkaa tassuttaa ja muuttaa takaisin samaan huoneeseen)

Nukkuuko lapsi siis omassa huoneessaan? Yksi keino voisi olla totuttaa lapsi omaan sänkyynsä nukkumalla patjalla hänen huoneessaan, ei tarttis juosta yöllä sinne. Saisit itsekkin nukahdettua nopeammin. Ja olisit turvaa antamassa lapselle aina kun herää. Jos makoilet siinä ainakin illalla, siihen asti kun lapsi nukahtaa. Jos nukahdat itsekin, niin hyvähän se vaan on ;) Myöhemmin sitten pikkuhiljaa siirryt aiemmin pois hänen huoneestaan, kun on oppinut sänkyynsä itse nukahtamaan. Jätät vaikka oven rakoselleen, että näkee/kuulee perheen äänet ja touhut. Juttelet sitten omista iltapuuhistasi lapselle, tietää ettet jätä.

Yhteistyössä