Unikoulu kerrostalossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kerrostalokeiju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kerrostalokeiju

Vieras
Miten olette toteuttaneet unikoulun ne jotka sitä on joutuneet lapselleen pitämään ja miten olette sen kerrostalossa tehneet?

Hiukan epäilyttää alkaa huudattamaan lasta kerrostalossa. Tuntuu että muutenkin on seinät paperia. Itse en vain ollenkaan jaksaisi enää yövalvomisia/syöttöjä ja lapsikin sen ikäinen ettei yösyömistä periaatteessa enää tarvitsisi. Ikää siis melkein 10kk. Ja yhtään yötä ei ole läpi nukkunut vielä. Herää noin 2-4 kertaa yössä.

apuja siis kaipailen...

Me laitettiin lappu alakerran ilmoitustaululle. Pari sanaa unikoulusta (lasta ei pahoinpidellä eikä hylätä) ja aloituspäivämäärä ja toive pitkästä pinnasta.

Aika normaalia heräillä vielä ton ikäsenä. Unikoulua ei suositella missään. Julma tapa pakottaa vauva nukkumaan. Oletko lukenut unikoulun haitoista vauvan psyykelle?

En ole unikoulusta vielä toistaiseksi lukenut mitään, koska vasta harkitsemme asiaa.

Jos siihen päädymme niin täytyy kyllä pistää sitten varmaan joku lappu tonne alakertaan. En vaan jaksaisi enää tota yö valvomista. Pahimmillaan saattaa olla parikin tuntia keskellä yötä hereillä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Aika normaalia heräillä vielä ton ikäsenä. Unikoulua ei suositella missään. Julma tapa pakottaa vauva nukkumaan. Oletko lukenut unikoulun haitoista vauvan psyykelle?

Oletko sinä lukenut univajeen haitoista äidin psyykelle?

Tassuttelu-unikoulua suositeltiin (lastenlääkäri, uniongelmiin erikoistunut) ainakin meille, kun yöralli ei yhtään helpottanut.

Höpö höpö. Kyllä tuonikäiselle voi hyvin pitää unikoulua. Sen jälkeen kun vauva syö viisi ateriaa kiinteää ruokaa päivässä, yöheräämiselle ei ole ns. perusteita, koska nälkä ei vaivaa enää öisin, kyse on tapaheräilystä. Unikoulunkin voi toteuttaa monella tavalla, ei se tarkoita sitä, että ovi kiinni ja that's it.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Oletko sinä lukenut univajeen haitoista äidin psyykelle?

Tassuttelu-unikoulua suositeltiin (lastenlääkäri, uniongelmiin erikoistunut) ainakin meille, kun yöralli ei yhtään helpottanut.

Pitääkin katsoa jos löytyisi lisäietoa kyseisestä unikoulusta. Miten toimi teillä?

Luin äsken MLL sivuilta tuosta tassu-unikoulusta. Jos meillä olisi nostanut hetkeksi lapsenmpois omasta sängystä ja laittanut takaisin, niinkuin ohjeissa suositeltiin, olisi lapsi parkunut kahta kauheammin.. En ihan ole tuon kannalla itse.

Alkuperäinen kirjoittaja tassu-unikoulu:
Luin äsken MLL sivuilta tuosta tassu-unikoulusta. Jos meillä olisi nostanut hetkeksi lapsenmpois omasta sängystä ja laittanut takaisin, niinkuin ohjeissa suositeltiin, olisi lapsi parkunut kahta kauheammin.. En ihan ole tuon kannalla itse.

Meillä oltiin sillä kannalla, että lasta tassuteltiin - mutta siellä sängyssä. Eli pois ei nostettu, vaikka itki.

Kuulostaa paljon paremmalta toi tassu unikoulu kun huudattaminen. Paljon inhimillisemmältä kun ei yritetä pakottaa tarpeita pois. Pitääkin tuota kokeilla. :)

Mitens onko kukaan kokeillut lieventamistä eli ensin maito korvataan vedellä ja siitä siirrytään tuohon tassutteluun? Onko kellään toi vesi juttu toiminut?

Se miksi möys haluaisin nyt saada pojan nukkumaan yönsä johtuu siitä että minulla alkaa koulu syyskuussa. En pysty koulua enää lykkäämään kun muuten menee opiskelupaikka joten olisi hyvä sitten pojankin kannalta että ollaan koko perhe pirteinä.

Mä tassuttelin kakkosen kanssa mutta silti se karjui kaksi viikkoa. Kiitos naapureiden pitkelle pinnalle :flower: . Voisitko sanoa heille tai laittaa vaikka postiluukusta lapun etteivät ihmettele? Tai mitä se oikeastaan kenllekkään kuuluu jos lapsi vähän parkuu, ei mullekkaan ole lappuja tullut kun naapurissa on bileitä.

meil on silleen onneks hyvä tilanne et on vaan yläkerran napuri ketä saattaa haitata kun seinänaapurilla on yhteinen seinä keittiön kanssa joka on toisessa päässä asuntoa.

Olen kuulemma itse ollut pienenä samanlainen yökukkuja... Eipä se tieto paljoa lohduttanut.

Niin meilläkin pidettiin sängyssä ja paijattiin sinne.Yksin ei parkunut koskaan. Tehtiin unikoulu kerrostalossa samaan syssyyn kun muutenkin poika saattoi huutaa yöllä. Ainakaan meille ei kukaan tullu sanomaan.

Mulla pikkusisko piti lapsellensa pienimuotosen unikoulun, vierotti nimittäin yötissistä. Menivät minun asuntoon, se ko on ylin kerros ja päätyasunto, ilmotti vain seinänaapurille ja alakertaan että pari yötä voi kuulua melua :D Naapurit oli ihan ok, no se minun seinänaapuri nyt ei varmasti välitä vaikka räjäyttelisin pommeja omassa kämpässä aamusta iltaan, mutta alakerran asukki oli hyvillään että ilmotettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Entä sellainen tilanne että poika pomppii koko ajan sängyssä pystyyn? Heti kun herää niin on salamana seisomassa pinasängyn reunaa vasten?

Kuulostaa meidän neidiltä tossa iässä. Mutta ei siihen ole muuta keinoa, kun vain kipata takaisin alas. Joskus meillä saattoi auttaa ihan sanominenkin esim. "nyt nukutaan", "äiti on tässä" tms.

tsemppiä unikouluun!

Ja sille yläkerran naapurille kantsii vaikka käydä sanomassa etukäteen, niin ei tarvi toisen ihmetellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuulostaa paljon paremmalta toi tassu unikoulu kun huudattaminen. Paljon inhimillisemmältä kun ei yritetä pakottaa tarpeita pois. Pitääkin tuota kokeilla. :)

Mitens onko kukaan kokeillut lieventamistä eli ensin maito korvataan vedellä ja siitä siirrytään tuohon tassutteluun? Onko kellään toi vesi juttu toiminut?

Meillä on juuri unikoulu meneillään. Olen tarjonnut lapselle vettä tissin sijaan, mutta eihän se vesi ole kelvannut. Nostan syliin jos itku menee rajummaksi. Muuten silitän vieressä. (Pinnasänky kiinni minun sängyssä.) Juu, ja kyllä muuten on väsyttävää puuhaa!

Yhteistyössä