unikoulu apuja!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja

Vieras
Eli vauva pian 8kk, ei nuku kun tissi suussa. työstänyt olen tätä asiaa ja tänään päätin, että nyt riittää tämä pikku tunneille jatkuva nukutus rumba ja nukutin vauvan syliin ja sain siirrettyä omaan sänkyyn, huusi n.30min. Normaalisti vauva heräilee n. 15 min välein jos saa laskettua sänkyyn, joten pitäisikö tehdä niin, että esim hyssyttelisin aina uneen ja antaisin rintaa n. 3h välein ja sit takaisin omaan sänkyyn nukutus vai miten kannataisi toimia?

Minua ei haittaisi edes nuo yösyönnit, mutta tämä jatkuva rinnassa roikkuminen tekee jo kipeääkin ja olen täysin kiinni vauvassa vuorokauden ympäri ja vauvakin on väsynyt jatkuvasti kun ei osaa nukkua.

Millaisia kokemuksia teillä on unikouluista? Minkä ikäinen ja millaisella määrällä huutoa?

Nukkuuko vauva omassa huoneessa? Meillä loppui tissillä roikkuminen esikoisen kohdalla ihan siihen, että siirrettiin omaan huoneeseen nukkumaan. Kuopuksen kohdalla taas ei auttanut oikein mikään, mutta jos googletat MLL:n tassutteluohjeet, saat jotain apuja :)

Meillä on saman ikäinen ja lopetin päiväimettämisen muutama viikko sitten. Illalla syö puuron ja juo pullosta korviketta sitten omaan sänkyyn, jossa edelleen kahden viikon jälkeenkin jaksaa huutaa... Puolituntia elämöi ja sitten nukahtaa. Välillä suoraa huutoa, välillä höpöttelee. Nukkuu 3 tuntia jonka jälkeen otan viereen ja imetän. Nukkuu siis loppuyön mun vieressä ja saa tissiä aina kun havahtuu. Ei häiritse mun unta mitenkään, mut saan sen ~3 tuntia illalla omaa aikaa kuitenkin :) Tsemppiä.

Meillä nyt 8 kk ikäinen, joka teki tuota samaa noin 6 kk iässä. Yöllä nukkui tissi suussa ja kun yritin kääntyä halusi tissin heti takaisin. Jaksoin sitä 2 vkoa, ja halusin sen lopettaa, koska niska tuli kipeäksi ja väsytti. Pidettiin unikoulu niin, että siirrettiin omaan sänkyyn ja lopetetin yösyötöt (pääosin). Oli ehkä tyhmää tehdä nämä samaan aikaan, mutta... Unukoulu kesti kyllä pidempään kun sen 2-4 yötä. Noin 2 vkoa meni kunnes helposti rauhoittui omaan sänkyyn, eikä syönyt yöllä. Monta kertaa meinasin myös lopettaa koko unikoulun, koska vauva huusi paljon. Käytettiin tassuttelua ja ideana kuunnella mmillaista itku on. Jos ei ollut suurta hätää annettiin huutaa ja sitten jos itku yltyi niin mentiin rauhoittelemaan. Jotenkin näin tehtiin. Raskasta oli tuo 2 vko, mutta nyt ihan hyvin nukkuu vauva.

Meillä oli a ja o se, että vauva nukahtaa omaan sänkyyn. Tassuttelulla tämä tapahtui. 8kk ikäinen kai normaalilapsena tarvitsee ehkä yhden yösyötön, jos päivisin syö jo ihan kunnolla kiinteitä, joten ihan kylmästi rankkasin syötöt pois ja aamuyöllä annetaan, jos oikeasti nälkää huutaa...

Kiitos vastauksista.

Vauva itki siis sylissä 30min ja kun nukahti niin laskin sänkyyn. Äsken heräsi ja nostin syliin jo rauhoittuikin n. 10minuutissa. Vettä annoin välillä pullosta.

Niin kivaa kun tuo vauva oliskin opettaa nukkumaan ilman huutoa, mutta kun ei vain rauhoitu joten ei auta kun toivoa ettei mene rikki itkusta ja yksin ei jätetä..

Nukuta sänkyyn, älä syliin. Vauva ei tunne kelloa, joten joko lopetat yöimetykset kokonaan tai sitte annat sillonku vauva haluaa. 3tunnin välein imetys vaan sekottaa vauvaa.

Itse kokeilisin semmosta, että vauva nukahtamaan omaan sänkyyn. Jos juttelee yksiksensä, niin antaisin rauhassa jutella. Jos itkemään alkaa, niin kävisin rauhoittelemassa tassuttelulla (tai nostaisin syliin, jos ei tassuttelulla rauhoittuisi ja laskisin sänkyyn, kun on taas rauhoittunut). Jos huuto alkaa heti huoneesta poistuttua, odottaisin 15 sek ja sama homma uudestaan. Joka kerta antaa huutaa 15 sek kauemmin. Max. pari minuuttia antaisin yksin huutaa ja sen pidemmäksi en huutoaikaa pidentäisi vaan sillä mentäisiin, kunnes vauva nukahtaa. Se itkun laatu kertoo myös jotain. Hysteerisenä en antaisi itkeä hetkeäkään vaan poistuisin huoneesta ja menisin heti uudelleen. Semmoseen tympiintyneeseen itkuun en reagoisi niin herkästi. Näin tehtiin esikoisen kohdalla ja muutamassa yössä oppi nukahtamaan helposti. Yösyötöt kokeilisin jättää myös pois tai ehkä korkeintaan yksi yösyöttö. Unikoulu vaatii päättäväisyyttä, päättäväisyyttä ja vielä kerran päättäväisyyttä.

Pistähän iskä asialle, meillä mies piti unikoulun kun samalla lopetettiin yösyötöt. Ihan kidutusta lapselle, jos äiti pitää unikoulun eikä anna rintaa ja tuoksuu maidolle. Kolme iltaa ja yötä meni osittain huutaen, tassuttelemalla tosin ettei huudatettu yksinään ja sitten alkoi nukkua omaan sänkyynsä eikä enää yöllä herännyt.

Yhteistyössä