Unikoulu 2013

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ilimaasjakelu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ilimaasjakelu

Vieras
Mitkä on tämän hetken näkemykset, tutkimustieto ja suositukset unikoulusta? Tekniikka, kesto, ajankohta, kuka hoitaa homman, kerralla vai vähitellen?

Meillä on 10kk tyttö joka heräilee aina vähintään 4-5krt yössä ja mikään muu kuin tissi ei auta takaisin uneen. Huutaa tunninkin helposti, nousee aina uudelleen ja uudelleen pystyyn pinniksessä ja raivoaa. Ensimmäiset 4kk nukkui kuin tukki, sen jälkeen heräily on vain lisääntynyt tasaiseen tahtiin ja nyt alkaa olla mitta täynnä (äidillä) tätä valvomista kun yhtään yötä tänä vuonna ei ole nukuttu vähintään kahdella herätyksellä..

Tuttipulloa ei ole koskaan käyttänyt, tuttia ei syö ja on ollut pelkällä tissimaidolla 6kk jonka jälkeen syö vaihtelevasti yleensä huonosti kiinteitä. Maitona edelleen tissimaito, ruoan kanssa nokkamukista vettä. On maitoallerginen eikä sopivaa korviketta löytynyt, siksi edelleen "pakko" imettää jonkin verran.

Vinkkejä, tsemppiä, kaikkia tuoreita kokemuksia kaipailen nyt teiltä muilta :). Tytön isä on valmis hoitamaan unikoulun, jos se on nykykäsityksen mukaan parempi kuin että äiti olisi vierellä mutta ettei antaisikaan enää tissiä yöllä.

Yöllä nukutaan, eikä seurustella tai leikitä. Se on nyt sun opettava ja näytettävä lapselle, niin hän alkaa nukkua kunnolla. Ja tarpeeksi virikkeitä ja yhdessäolemista päivällä, jotta yöllä nukuttaa!

Sehän tässä onkin, kun tyttö kyllä nukkuu, mutta mieluiten ja ainoastaan tissi suussa mun kainalossa. Yöllä ei seurustella eikä touhuta, en sano sanaakaan oikeastaan koskaan vaan tungen vaan sitä tissiä kitaan että hiljenee ja jatkaa uniaan, ja sitten nostan takasin omaan sänkyynsä. Päivällä on kyllä vilskettä ja virikettä tarpeeksi varmaan, olen kotona vauvan ja 4v pojan kanssa.

Jos haluaa unikouluttaa, on tassuttelu menetelmä se mitä nyt käytetään. Googlaamalla löytyy paljon tietoa.

Sitten on vauvasta paljon kiinni miten sen sulattaa.

Itse en raaskinut tuohon lähteä.
Kun yöheräämiset kävivät liian rankoiksi, otimme muksun perhepetiin.
Sai maitoa kun halusi, enkä itse siihen juuri edes havahtunut.
Toimi meillä :)

Meillä myös pelkästään imetyksellä lapsi.

Toki tästä ratkaisusta vierottaminen onkin sitten hankalampaa.
Itse lopetin yömaidon antamisen kun muksu oli 2v8kk. Tarrasysteemillä palkittiin maidottomat yöt. Loppui nopeasti.
Päiväimetyksen lopetin siitä noin 1-2kk:n päästä.
Sen puolesta isompi on helpompi vierottaa, koska hänelle asiat voi selittää.

Perhepedistä hän halusi itse pois noin 3,5 vuotiaana. Tuumasi, että haluaa nukkua yksin.
Mielestäni meni juuri oikein päin: lapsi tekee itse aloitteen itsenäisyyteen kun on siihen valmis.

Nämä toimi meillä.
Mutta lapset ja perheet on yksilöitä :)

Tsemppiä!

Sehän tässä onkin, kun tyttö kyllä nukkuu, mutta mieluiten ja ainoastaan tissi suussa mun kainalossa. Yöllä ei seurustella eikä touhuta, en sano sanaakaan oikeastaan koskaan vaan tungen vaan sitä tissiä kitaan että hiljenee ja jatkaa uniaan, ja sitten nostan takasin omaan sänkyynsä. Päivällä on kyllä vilskettä ja virikettä tarpeeksi varmaan, olen kotona vauvan ja 4v pojan kanssa.

okei hyvä. Ehkä teille olisi perhepeti tai tytön sängyn laittaminen aivan teidän sängyn viereen oikea ratkaisu ja helpottaisi yöhereilyä? Entä jos kokeilette unimusiikin (tai joku lelusoitin jonka voi laittaa roikkuu pinnasängystä) soittamista nukuttaessa? Unimusiikkia käytetään myös päiväkodeissa pienten ryhmässä, se on helppoa aikuisille ja auttaa pieniä rauhoittumaan.

Tuon ikäsellä alkaa olla jo sen verran omaa tahtoa että jos tunnin huudon jälkeen luovutat ja annat sitä tissiä niin lapsi oppii että huutamalla saa tahtonsa läpi ja huutaa sitten seuraavana yönä kahta kauheammin.
Muista että vanhemmat päättää näistä asioista, ei lapsi.

Mä en tiä mitä on uusimmat tutkimustulokset tännasiannsuhteen mutta tassu-unikoulu on kai se mitä edelleen suositellaan. Tuon ikäiselle jolle kaikkein tärkeintä maailmassa on nousta seisomaan tassu-unikoulu toimii hän huonosti, hieman pienemmälle tai isommalle taas paremmin. Samaa filosofiaa toki voi soveltaa silti. Sinänsä kai ihan sama mitä tekee kunhan ei jätä lasta yksin eikä anna sitä maitoa.
Huutaessa saattaa ihan oikeasti tulla jano joten vettä voi tarjota, harva lapsi viitsii vesipullon perään herätä yöllä sitteku tilanne on rauhoittunu.
Oma taktiikkani tuommoisen seisomaannousijan kanssa on ollu se että makaaan pinnasängyn vieressä lattialla ja silitän lapsen jalkaa pinnanraosta, tämä saa yleensä lapsen tulemaan pitkälseen jolloin voin silittää niskaa tai pitää kädestä kunnes rauhoittuu. Sitten kun on rauhoittunu niin ailittelyt yms lopetetaan ja lapsi nukahtaa itsekseen. Jos itku menee hysteeriseksi niin sitten toki otetaan syliin, kanniskellaan, lauletaan tms.

Noniin, ehtii taas koneelle.. Kiitos jo kaikille vastanneille! Hyviä vinkkejä oli!

Meillä on tytön pinnis mun sängyn vieressä niin lähellä että yletän laittamaan käden pinnojen välistä ja silittelemään, siis ehkä 15cm on rakoa että mahdun seisomaan siihen koloseen. Toi oli hyvä idea että olisi lattialla pinniksen vieressä. Nyt tyttö yrittää käsillään kurkotella laidan yli mua kohti kun makaan sängylläni siinä vieressä.

Vettä olen yrittänyt antaa välillä öisin mutta tuttipullosta ei tosiaan ota mitään ja nokkamukista hörppää ja räkii pois ja raivostuu :D.

Eniten mulla on varmaan vaikeaa siinä kohti kun mietin että annanko itseni sääliä vauvaa joka huutaa ja raivoaa aivan täyttä päätä.Vaikka tiedän että ei se siitä huutamisesta mitään traumoja varmaan saa, kun vanhempi on vieressä ja silittelee, niin silti se tuntuu tosi pahalta. Mutta mä olen muutenkin aika herkkis itse :). Varmaan olis siis parempi että mies hoitaa unikoulun. Esikoisen kanssa oli helppoa kun lopetti itse yösyömiset 8kk ikäisenä, mutta tää typy vaan lussuttais kaiket yöt edelleen.

Kiinteitä ei tosiaan mene paljoa ja usein syö vasta iltapäivällä ns. kunnolla, aamupala ja lounas on lähinnä pari lusikallista ja loput lattialle. Päivällä annan tissiä aamupalan jälkeen, lounaan jälkeen, välipalaksi (ei syö kiinteitä ollenkaan välipala-aikaan) ja päivällisen jälkeen, ja toki siis nukkumaanmennessä iltapalan jälkeen. Pitäiskö tuota päivätissittelyä myös vähentää teidän mielestä? Tyttö on kasvanut aina +käyrällä mutta 8kk nlassa oli jo aika lähellä nollakäyrää, eli hoikistunut on selvästi. Mietityttää sekin, että jos en anna päivällä tissiä, niin sitten sitä syödään varmasti koko seuraava yö. Ja kun tosiaan ei tuo ruoka oikein maistu, niin saako sitten mistään riittävästi energiaa jos maitoakaan ei anneta?

Yhteistyössä