Unigallup 4 kk:n ikäisille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Masentunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Masentunut

Vieras
Kertokaa ihmeessä miten teidän 4-kuukautisenne nukkuvat?! Meillä päiväunet kestävät tarkalleen puoli tuntia, niitä nukutaan ainoastaan 2-3 päivässä. Yöunille mennään siinä yhdeksän aikaan, eka herätys noin puoli yhden aikaan ja sen jälkeen saa olla rauhoittelemassa tunnin välein. Viime yönä nousin laittamaan tuttia yhdeltä, kahdelta, puoli kolmelta, jne... mies nousi vauvan kanssa ylös viiden jälkeen. Ei nimittäin nukahtanut enää takaisin. Usein otan lapsen viereeni yöllä yhden aikaan, jolloin hän kyllä nukahtaa mutta minä en nuku loppuyönä; vauva kääntyilee, potkii ja huitoo käsillään. Ihmettelen, miten hän voi itse nukkua koska touhuaa niin kovin koko aamuyön.
Suunnittelimme siirtävämme vauvan omaan huoneeseen nukkumaan, mutta miten jaksan ravata toisessa huoneessa koko yön?!

Annan hänelle rintaa vielä kaksi kertaa yössä, yhdeltä ja aamuviidelta koska nälkä tuntuu silloin olevan. Olemme yli kuukauden syöneet kiinteitä soseita, illalla poika syö lautasellisen puuroa. Kuvittelin kiinteän ruuan auttavan nukkumaan koko yön mutta ei. Onko neuvoja, vai odotetaanko vain että ikää karttuu? Luulisi sitä sitten kymmenen vuoden päästä jo unen maittavan...

Meillä tyttö, 4 kk ja viikko, on ollut koko ajan tosi hyvä nukkumaan, päiväunet ovat kylläkin lyhentyneet max. tunti nykyisin. Yöunille neiti menee klo 21-21.30 herää syömään kaksi kertaa ja nukahtaa heti uudelleen, aamulla herätään klo 8-9. Täysimetetty tytteli joka ei syö tuttia.

Meillä poitsu 4kk+viikko. Nukkuu 8-9 tunnin yöunet (unille klo 9.30-00.30) Päikkäreitä torkahtelee millon sattuu 2-20 min kerrallaan. Päivällä ei oo mitään rytmiä...
Neuvolan mukaan aika normaalia tuohon ikään ja puolivuotiaana vois alkaa jo jotain rytmiä opettaan. No siihenhän on enää pari kuukautta!

samanlaista oli. Meillä nukkui tuota ennen hyvin päikkäreitä 2-3h pari kertaa ja vielä torkut mutta sitten ne yhtäkkiä muutui noihin 45 min pätkiin. Yöt nukkui 1kk ikäsestä tuohon saakka hyvin ja pitkältä mutta sen jälkeen alkoi hulinat. No, päiväunet alkoi ´jälleen pidentyä (samalla kun päivärytmi tuli entistä selkeämmäksi kiinteiden myötä) siinä 6kk paikkeilla, ja nyt 10 kk kohdilla on ainakin nyt hetken ollut taas rauhallisempia öitä. Mä oon kans todennut ettei siihen yöhulinaan auta ruoka, siis puuro, meillä kans vedetään sitä iso lautasellinen mutta taitaa kuulua ikään.

Sori aiheen vierestä, mut pakko kysyä, et mitä puuroa annat 4-kuiselle? Ainakin viljoja suositellaan aloitettavaksi vasta 5kk. Ehkä masuvaivat valvottaa, ainakin jos viljoja annat. Niin ja tietty valoisa vuodenaika.

Näyttäisi nukkuvan (laskin just päiväkirjasta...) päivisin yleensä kolmet unet (jos kovin lyhyitä, sitten neljät) yhteensä 4-5 h, öisin n. 9-11 h. Mutta sitten seassa näitäkin päiviä, jolloin vaan 2,5-3 h päivällä ja yöllä 7 h tai 12 h... Vaihtelee siis yhä paljon! Päiväunet on pituudeltaan 20 minsaa-3,5 tuntia, yleensä kuitenkin 30 minsaa-2,5 tuntia. Nukkumaan yleensä klo 19.30-20.30 ja ylös klo 5.30-7.

Levoton on neiti meilläkin. Saa olla laittamassa tuttia niin yöllä kuin päivälläkin mutta se ei mua haittaisi, kunhan se auttaisi (aina ei auta vaan uni jää kesken ja on sitten tosi kiukkunen). Yöllä huitoo ja potkii kovasti ja mieli tekisi siirtää tyttö omaan huoneeseen, mutta en tiedä saisinko sittenkään nukuttua kun pitäisi käydä nuuskimassa tilannetta siellä...

Meillä täysimetyksellä yhä, syö 1-2 kertaa yössä. Kiinteitä en halua vielä aloittaa kun olen niin monelta lukenut, ettei ne sitten tosiaankaan välttämättä auta noihin yöuniin. Mieluummin sitten vain imetän.

Meillä yöuni oli tosi risaista 2-3viikkoa. Poika oppi ryömimään, joten epäilen, että nukahtamis-ja nukkumisongelmat johtuivat siitä. Kävi ylikierroksilla. Aamuyöllä heräiltiin tunnin parin välein ja aamu alkoi klo 5-6 kun poika ei enää vaan pystynyt nukahtaan. Oli kyllä selvästi väsynyt. Laitoin sitten ukkelia seiskalta ulos vaunuihin eka ""päikkäreille"". Meillä kun ei osata päikkäreitä nukkua sisällä pinnasängyssä.

Nyt kun täytettiin 5kk on muutamana yönä oltu paljon rauhallisempia ja tänäänkin herättiin seiskalta, joka itsestä on ihan ok. Mistäs tiedän vaikka pian palataan taas levottomiin uniin.. toivottavasti ei, sillä olin itse tosi väsynyt ja alakuloinen.

Päikkäreistä sen verran, että meidä vauva on aina nukkunut vain niitä 35min. unia. Joskus vetäisee vähän yli tunnin ""pitkät""unet. Päikkäreitä on päivässä neljät.

Tsemppiä ja jaksamista. Muista, että ei aina tule olemaan noin. Rytmit ja systeemit vaihtuu alvariinsa. Itse lohduttauduin aamuyön tunteina ku väsytti aivan kamalasti että joissakin esim. maanviljelijäperheissä tämä viiden aamu on aivan normaali työhön heräämishetki. Ja tämä on mun ""työtä"" nyt.

Ei huolta, noin oli meilläkin. Päikkärit kesti 5-6 kk ikään asti aina tasan 45 minuuttia, 2-3 kertaa päivässä (paitsi ihan pienenä tietysti useammin). 5 kk iässä lopetti nukahtamisen itsekseen kokonaan, aina vain tissi suussa. 7 kk laitettiin unikouluun = omaan huoneeseen nukkumaan, yöllä ei ruokatarjoilua, ainoastaan hellyyttä ja syliin vain jatkuvan itkun ajaksi. Viikossa oppi nukkumaan yöt yhdellä heräämisellä, aina ei sitäkään. 21-07nukutaan ja päivällä yhdet 2 h päikkärit ja yhdet 1 h päikkärit.

Toisilla se vaan vaatii ikää, mutta ei onneksi kymmentä vuotta. :-)

Ihanan huojentavaa kuulla, että teitä on näin paljon, joilla on ihan samanlaista kun meillä! Meidän poju on nyt 5 kk ja risat ja myös nukkunut aina vaan noin puolen tunnin unia. Vielä jaksan toivoa, että sitten kun oppii kunnolla liikkumaan, niin unet vielä pitenisi (mistäköhän tämän oon keksinyt). Tosin ei unien lyhyys sinänsä niin haittaa, mutta kun kaveri on ihan väsynyt vielä herättyään. Ja hetki omaa aikaa päivällä ei myöskään olis pahitteeks...näin 5 kk jälkeen :) Ehdin jo jossain vaiheessa pohtia, että olenko ihan surkea äiti kun en saa vauvaani nukkumaan enempää, mutta kai jotkut vaan ovat tuollaisia huonounisia. Voimia kanssasisaret!

Yhteistyössä