Parantaisiko esim; vellin antaminen juuri 4kk täyttäneen vauvan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitee"

Vieras
yöunia vai miten toimia toisin öiseen aikaan?? Onko maissivellistä hyvä aloittaa?

Mennään kymmenen maissa nukkumaan ja vauva nukahtaa tissille. Ekasta syötöstä seuraava on jo noin tunnin päästä. Sen jälkeen pääsääntöisesti on ollut, että vauva on syönyt yleensä vasta yhden kerran aamuyöstä ja toisen jo aamusta ( noin kuuden maissa).

Mutta nyt on alkanut tulla sitä, että vauva on alkanut tiheämmin tankata syömistä yhden-puoli kahden maissa alkaen. Tai en tiedä vaikuttaako se asiaan, kun vauva nukkuu vieressä ja maito nähtävästi haisee toisen nenään, niin sitten se aiheuttaa vauvassa hamuilureaktion + tietysti itse siihen vastaan auttamalla rinnan vauvan suuhun ja toinen sitä alkaa sitten tyytyväisenä lupsuttamaan.

Tuosta jatkuvasta tavallaan "varuillaanolosta" milloin vauva mahd. seuraavan kerran alkaa hamuilla ja etsiä syömistä tuli jo viime yönä harmia. Yhdessä vaiheessa sitten kuitenkin kunnon uneen nukahdin ja se päättyi aivan karmeaan painajaisuneen. Saatoin jopa unissani huutaa - näin jotenkin tilanteen koin. Piti sitten itsensä karmeasta unesta repiä hereille ja lähdin veskissä käymään. Oikein jopa pelästyin, että en kai ole menossa sekaisin. Nytkin olen ihan väsymyksestä tokkurainen, mutta nyt onneksi mielialani on jo parempi verrattuna yön tilanteeseen.

Sekin olisi hyvästä, että vauva osaisi nukkua pinniksessä edes alkuyön, mutta ei tuo vain ota onnistuakseen. Ensin tietysti syötän normisti vauvan ja sitten nostan hänet sänkyynsä. Ei mene kuin tovi ja itku jo alkaa vauvalla. Sitten käyn toista vähän väliä rauhoittelemassa ja itku vain jatkuu ja jatkuu. Lopulta luovutan ja otan tuttuun tapaan vauvan viereeni + siihen vauva lopulta nukahtaa tissi suussa.

tuo rissi suussa nukahtaminen sitten jatkuu vain niin kauan kuin annat jatkua..... tottuu siihen nopeasti eikä hevillä luovuta. mutta juu minä sekoitin vastikkeen joukkoon vellijauhetta niin että oli tukevampaa kuin maito mutta huomattavasti litkumpaa kuin velli...meilla muutenkin kyllä jo 3kk iässä maisteltiin soseita...=) tuo olisko ollut sinlak vellijauhe on hyvä aloittaa.

nuku vaan vauvan vierelle niin kauan kun mahdollista, siintä kasvaa hyvä ihminen kun saa äidin läheisyyttä. syötä tissiä niin kauan kuin vauva haluaa, se on sun vauva, nuku aina silloin kuin on vaan mahdollista. et ole tulossa hulluksi.

Mutta ei tämmöiset kevyt uni - yöt ole enää lainkaan kivoja. Tosin vauva nukkuu kahdet pitemmät päikkärit päivällä ja itse nukun hänen kanssaan silloinkin. En vain jaksa häntä viedä ulos vaunuhin nukkumaan. Minusta on kätevämpää nukuttaa hänet päikkäreille viereeni ja siinä samalla saan itsekin unta.

• Tykkää
Reactions: Pinki
No meillä oli just tuota, että vauva heräili tosi tiheästi ja kokeilin antaa velliä, oiskohan ollut jo 5kk vai vasta 4kk (?). Vauva kyllä tykkäsi vellistä, mutta ei se yöuniin vaikuttanut pätkääkään.

Meillä toimi aika hyvin se, että pinnasänky oli ns. sivuvaununa, eikä siinä ollut laitaa. Vauva oli unipussissa ja nostin viereen syömään, sitten varovasti siirsin pinnasänkyyn. Eli ei nukkunut "tissisuussa", mutta toisaalta ylsi itse nousematta nappaamaan vauvan viereen tai antamaan tutin tms. Välillä olin kyllä itsekin niin väsynyt, että tuskin ees heräsin kun otin vauvan viereen ja siihen se nukahti rinnalle sitten... Mutta pinnasänky oli kuitenkin turvana vieressä, ettei päässyt lattialle kierähtämään...

Me myös opetettiin vauva nukahtamaan ilman imetystä sinne pinnasänkyyn, mutta sekään ei vaikuttanut heräilyyn yhtään mitään :) Tosin ehkä sitten isomman lapsen kanssa näkyy, että osaa edelleenkin nukahtaa rauhassa itsekseen.

Meillä 4kk vauva, nukkuu osittain vieressä, osittain omassa pinniksessä. Nukahtaa tissille yleensä klo 19 aikaan. Eka syöttö on puolenyön aikaan ja siitä eteenpäin noin kahden tunnin välein. Alussa nukkui paremmin. En silti meinaa alkaa vielä antaa muuta kuin rintamaitoa. Eihän tämä mitään lomaa ole, kun isompi lapsi herää sitten jo klo 7 aamulla, eikä anna armoa, vaikka olisin herännyt viidesti edellisenä yönä. Oon vaan ajatellut, että täysimetys ja vauva-aika nyt vaan on tämmöistä. Saa sitä ääneen manata ja manaankin, kun on oikein väsy, mutten silti vaihtaisi mihinkään :)

Jaksamista ja voimia <3

Meillä ei "kiinteiden" antaminen ole kummallakaan parantanut yöunia vaan päin vastoin. Nuorempi ei sen puoleen pulloa ole huolinut, joten ei oitais velliä koskaan voitu kokeillakaan, esikoiselle ei vellit maistunut. Jospa vauvalla on tiheän imun kausi ja tilailee ruokaa enempi, mä olen aina yrittänyt ajatella, että nää on vaan kausia, jotka jälkeenpäin tuntuu tosi lyhkäsiltä pätkiltä.

Jos vauva herää nälkäänsä niin voi auttaa vellin/kiinteiden pikkuhiljaa aloittelu, jos hän herää ikäänkuin tottumuksesta niin ei auta vellit.
Meillä esikoinen oli tissillä 9kk ikään asti (tietysti kiinteät tuli mukaan 4kk iässä) eikä mitään muistikuvia miten nukkui, kakkonen pari kuukautisesta asti pullolla, ollut refluksia ja maitoallergia ja nyt 7kk kaikki oikein hyvin mutta nukkuu kovin levottomasti. Oma unenlastu parani kun vaavi muutti omaan huoneeseen, TS.en herää pieniin ähinöihin, mutta joudun sitten kunnolla nousemaan 2-5krt tutin laittoon. Mielestäni kuitenkin ihan hyvin sujuu. Kyllä ne kaikki lopulta alkavat nukkumaan hyvin :)

Yhteistyössä