4kk unirymin muuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mutsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mutsi"

Vieras
Kertokaas ensikertaslaiselle äidille, miten vauvan nukkumisrytmiä voisi hiukan rukkaa. Eli ongelmana on, että menee yöunille jo 18 aikoihin, ja sitten herää neljän maissa ihan virkeänä. Yleensä onnistun vielä nukuttamaan reiluksi tunniksi neidin, mutta viimeistään kuudelta on jo noustava. Vauva jaksaa olla hereillä max 2h kerrallaan, sitten alkaa hieroa silmiä ja kiukuta väsyneenä. Nukkuu kolmet päikkärit eli n klo 8-9, 11-12, 14-16. Nämä siis noin aikoja, joskus nukkuu pari tuntia joskus vain puoli tuntia kerrallaan. Miten saisin siirrettyä tota rytmiä niin, että jaksais valvoa edes klo 20 asti, jolloin ehkä riittäis aamuun asti unta?

Täällä myös ensikertalainen äiti ja vauva 4kk. Meillä nukahdetaan yöunille klo 00-02 aikoihin, joten vinkkejä kaipaan minäkin. :)

Tsemppiä sulle ap ja onnea vauvasta! Eikö oo ihanaa tämä äitiys! :)

Mun vastaus ei varmastikaan ole sitä mitä toivot. :)
Meillä oli samanlaista 5kk ikään saakka, jolloin alkoi pikkuhiljaa muuttumaan itsestään. Mun mielestä tuon ikäinen on niin pieni, että vaikea on mennä rytmiä muuttamaan esim sillä että pitää hereillä kauemmin. Meillä ainakin pikkumies nukahti vaikka mihin kun siltä tuntui. =)

sanoisin, että et valitettavasti mitenkään. Esikoinen oli tuollainen. Meni nukkumaan viimeistään klo 19.30 ja heräs viiden ja kuuden väliin. Aivan saman miten nukkui päivällä ja moneenko yritin valvottaa. Nyt on touhukas leikki-ikäinen ja nukkuu jopa yhdeksään, eli voi joskus mennä ohi. Sitä oli vaan pakko opetella itsekin menemään petiin viim klo 22, vaikka iltaihminen olenkin.

No höh, täytyy kai sitten jatkossa mennä itekki nukkumaan aikaisin, et jaksaa neljältä nousta. Plääh! Mutta on toi typykkä niin ihana kuitenkin! :) Ajattelin vaan toiveikkaana, kun on jo noin selkeä rytmi kuitenkin muodostunut, että vois parilla tunnilla jotenkin saada siirrettyä...

Oletko kokeillut neljänsiä päiväunia? Eli esim. 18-19 ja sitten herättelisit vaipan vaihdolla ja vaikkapa kylvetyksellä.

Joo kokeiltu on, mutta siitä seuraa vaan raivoamista, kun toinen on jo omasta mielestään yöunilla ja herätellään. Lisäksi silloin venyy nukkumaan meno liian myöhään kun menee yliväsyneeksi eikä nukahda millään ja heräilee yölläkin. Epäloogista, mutta herää tuolloin vielä aikaisemmin jostain syystä, eli yöt menee tosi rikkonaiseksi.

[QUOTE="vieras";22674027]Täällä myös ensikertalainen äiti ja vauva 4kk. Meillä nukahdetaan yöunille klo 00-02 aikoihin, joten vinkkejä kaipaan minäkin. :)

Tsemppiä sulle ap ja onnea vauvasta! Eikö oo ihanaa tämä äitiys! :)[/QUOTE]

Kiitos ja onnea sullekin vauvan johdosta! :)

[QUOTE="mutsi";22674117]Joo kokeiltu on, mutta siitä seuraa vaan raivoamista, kun toinen on jo omasta mielestään yöunilla ja herätellään. Lisäksi silloin venyy nukkumaan meno liian myöhään kun menee yliväsyneeksi eikä nukahda millään ja heräilee yölläkin. Epäloogista, mutta herää tuolloin vielä aikaisemmin jostain syystä, eli yöt menee tosi rikkonaiseksi.[/QUOTE]

Meilläkään tuo valvottaminen ei koskaan tuonut mitään hyvää. Eli, kun pääsi ajoissa nukkumaan, niin nukkui heräämättä sinne aamuun, mutta kun valvotettiin, niin heräili yöllä ja heräs aamullakin ihan normiaikaansa. Mä suosittelen, että laitat nukkumaan, kun on väsynyt. Meillä rupes nukkumaan aamulla pitkään sit 10 kk iässä, kun nukkui enää vaan yhdet päiväunet.

noin pienellä ei kyllä ihan oikeesti voi rukata unirytmiä mitenkään... tai voit koittaa, mut se täytyy tehä ihan 10-15 minuutin siirtoina hitaasti. Mut luultavasti vauva nukahtaa kuitenkin klo 18 unille jos on väsyny, teetpä sä mitä vaan.

Niin, minulla on siis 3 kuinen tyttövauva (neljäs lapsi) ja minä olen kyllä rukannut meidän aikataulua paremmin sopivaksi. Alkuun yritti käydä jo yöunille alkuillasta, mutta kun huomasin sen, rupesin aktiivisesti herättelemään vielä illalla. Iltatirsat (eli neljännet päiväunet) vauva nukkuu vieläkin noin 18-18.30, ja sillä jaksaa valvoa yhdeksään saakka. Kyllä 4 kuukautisen vauvan pitäisi saada hereille minun mielestäni esim. riisumalla vaatetta ja vaikka pesemällä peppua, jos ei ole mikään erityislapsi (keskonen tai jotain muuta vastaavaa).

Niin, minulla on siis 3 kuinen tyttövauva (neljäs lapsi) ja minä olen kyllä rukannut meidän aikataulua paremmin sopivaksi. Alkuun yritti käydä jo yöunille alkuillasta, mutta kun huomasin sen, rupesin aktiivisesti herättelemään vielä illalla. Iltatirsat (eli neljännet päiväunet) vauva nukkuu vieläkin noin 18-18.30, ja sillä jaksaa valvoa yhdeksään saakka. Kyllä 4 kuukautisen vauvan pitäisi saada hereille minun mielestäni esim. riisumalla vaatetta ja vaikka pesemällä peppua, jos ei ole mikään erityislapsi (keskonen tai jotain muuta vastaavaa).

Kyllähän tuon hereille saakin, mutta sitten ei enää suostukaan nukahtamaan yöunille ja huutaa vaan väsyneenä silmät päässä tyhjää tapittaen. Menee siis yliväsyneeksi jos herätellään kun on jo omasta mielestään yöunilla. :( Että ei toimi neljännet päikkärit, yritetty on!

[QUOTE="mutsi";22674176]Kyllähän tuon hereille saakin, mutta sitten ei enää suostukaan nukahtamaan yöunille ja huutaa vaan väsyneenä silmät päässä tyhjää tapittaen. Menee siis yliväsyneeksi jos herätellään kun on jo omasta mielestään yöunilla. :( Että ei toimi neljännet päikkärit, yritetty on![/QUOTE]

Juu, lapset on tietenkin erilaisia!

Teet vain selkeän päiväjärjestyksen jota noudatatte tarkalleen. Tuon ikäiselle riittää 3 päikkärit joista esim. 2 voi olla 45 min ja yksi 1,5h (näin siis meillä ). Ja yöllä sitten 12 h (ei välttämättä putkeen, vaan syöttä välissä ). Me tehtiin 4kk rytmi ja lopulta alko nukkumaan klo 20-08 ilman syöttöjä :)

4kk ikäisen unentarve on n. 15 tuntia vuorokaudessa.

Meilla 5kk vauva, joka menee nukkumaan klo 22. Viime viikkoon asti herasi 1-2 krt yossa murkinoimaan, yleensa klo 0300 seka 0600. Toi aamu kuuden heratys nayttaneen johtuvan siita etta vauva usein heraa/vaistoaa etta isa on menossa toihin. On hereilla pari minuuttia ja sitten takaisin nukkumaan ja heraa klo 0900. Nyt viikon verran on nukuttu klo 2200 - 0600 (eka ruokailu) ja sitten taas nukkumaan, ja herataan klo 0900.

Taytyy sanoa etta on ollut tuuria siina, etta neiti menee sankyyn klo 22, ja on taydessa unessa minuutin kuluttua. Olen pari kertaa yrittanyt aientaa tuota nukkumaan menoa, tosin niina paivina meilla sitten herattiin monta kertaa yolla.

Yhteistyössä