Unettomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MatleenaM
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MatleenaM

Jäsen
28.01.2005
148
0
16
Seuraavanlainen ongelma: en nukahda heti petiin käytyäni, vaan tunnin kuluessa useimmiten ja herään useasti yön aikana. Syynä voi olla miehen kuorsaaminen tai pojan potkiminen, jos nukkuu miedän välissä. Olen kokeillut korvatulppia, mutta aina nekään ei auta. Olen aamulla todella väsynyt, mutta päikkäreitä en osaa nukkua, ennenkuin on pari yötä univelkaa. Lisäksi mulla on kuuma koko yön, en käytä peittoa kuin harvoin. Mummotautia? :p

Voi tosiaan johtua hormonitason heittelyistä tuo unettomuus. Itse huomasin, että enää ei voi kahvia juoda puolen päivän jälkeen, muuten on seuraava yö uneton. Vyöhyketerapia, ja luontaistuotteista esim. mäkikuisma ovat auttaneet unettomuuteen, samoin kevyempi ruoka ja viimeinen ateria 2-3 tuntia ennen nukkumaan menoa.

Mites muuten? Joskus uniongelmat voivat olla yksi masennuksen oireista. Vai käytkö ylikierroksilla nukkumaan mennessä, pyöriikö asiat mielessä.. Oletko selvillä mikä valvottaa iltaisin? Nukkuminen/nukahtaminen on siis ilm muuttunut? Jos alat olla kovin uupunut uniongelmaan, käy lääkärissä. Ei niitä unilääkkeitä varmaan kannata helpolla aloittaa, mut ne vois ehkä tsekata et myös veriarvot on kunnossa. Vosihan sitä vaikka kilpirauhanen toimia liika vilkkaasti. Nyt sit arvailen vaan.. (mulla oli joskus kilpirauhastulehdus ja siinä voi käydä vähän ylikierroksilla.)

Mulla hiukka samanalista ongelmaa. Nukahdan pienen yrittämisen jälkeen, mutta herään herkästi miehen kuorsaukseen tai lapsen ähinään. Monesti aamulla oon tosi väsynyt ja kärttynen. Nyt tehty muutama yö niin että mies nukkunut toisessa huoneessa. En ole herännyt ollenkaan niin useasti. Mutta tämä uniongelma alkoi muutama vuosi sitten. Olen ajatellut sen johtuvan siitä että ikää rupee oleen lähemmäs neljäkymmentä.
Kahvia en juo enää illalla, yritän ulkoilla päivisin..Siinäpä ne neuvot mitä itse koen auttavan edes jonkin verran.
Toivotaan unettavia öitä sinulle :wave: =)

Asia on parantunut, mutta voihan tämä olla hetkellistä helpotustakin, kukas näistä tietää? Ikää tosiaan on ja se voi olla osasyy. En näe useinkaan unia, koska heräilen usein, mutta saan unen päästä kiinni uudelleen. Aamut eivät ole vaikeita, mutta lounaan jälkeen töissä on ihan törkeä väsymys! Ei onneksi joka päivä, kun työvuorotkin vaihtuvat tiheästi. Kiitos kaikille vastanneille ja yritän vastedes käydä aiemmin nukkumaan, jotta saisin edes pidemmän yhtenäisen unijakson. :saint:

HEIPS! MULLA OLI SAMOJA ONGELMIA JA OLIN AIVAN LOPUSSA. SITTEN MINULLA TODETTIIN PSORIASISKIN JONKA TAKIA/ANSIOSTA MENIN LUONTAISTUOTEHOITOLAAN HIVENAINETESTIIN. SIINÄ MINULLA TODETTIIN AIKAMOISIA PUUTOKSIA, JA OLEN "NAUTTINUT" NYT KUURIMUOTOISESTI HIVENAINEPILLEREITÄ JA OLO ON KUIN ERI IHMISELLÄ. NUKUN HYVIN JA MIELIALAKIN ON NORMAALI. SUOSITTELEN!

Minä en pystyisi nukkumaan, jos ois kolmas pyörä sängyssä. =) Olen tosi herkkäuninen muutenkin ja herään öisin muutaman kerran... usein kuitenkin siksi, että joku muksuista herättää (käy pissalla, haluaa vettä tai kuopus haluaa peiton ja paijausta tms.). Mulla unettomuutta aiheuttaa cokis (kahvia en juo), mutta kun se on niin hyväää... :D

Iltaisin ei kannata kauheesti harrastella eikä puuhata ennen yöpuulle menoa. Sitä jää ikäänkuin vaihde päälle. Unettomuudesta voi tulla myös paha noidankehä... eli kun alkaa sitä liikaa miettimään, stressaantuu eikä ainakaan saa unenpäästä kiinni.

Hyviä unia kaikille!

Mulla auttoi, kun siirsimme lapset omaan huoneeseen nukkumaan. En saanut nukuttua, kun kuuntelin sitä ähinää. Olen myös kova huolehtimaan, siksipä ns. varaudun aina pahimpaan. Ennen nukkumaan menoa tarkistan sähkölaitteet, ja jopa poistan kaikki roinat ym uloskäyntireitin varrelta tulipalon varalta... :headwall: :kieh: En saa nukuttua, jos tiedän, että jotku nokian kumisaappaat on eteisessä poikittain :laugh:

Ps. Tuo hivenaineanalyysi oli hyvä vinkki. Millainen se on?

Yhteistyössä