Unettomuus raskauden aikana

ARGH!!

Täällä on pakko olla muitakin joita unettomuus odotusaikana vaivaa. Nyt toinen valvottu yö takana ja olen aivan zombie. Tietääkö joku voiko unettomuus vaikuttaa vauvaan? Tokihan ajaa pidemmällä aikavälillä äidin uupumukseen mutta onko vauvalla hätää...?

Muutama viikko sitten neuvolasta ehdottivat unilääkkeitä. En silloin halunnut reseptiä. On kuulemma joitain nappeja joita voisi turvallisesti ottaa. Kuinka turvallista se sitten on? Hah, sitten jo otan unettomuuteen nappia naamariin, yöllä pissaan alleni tai rakko räjähtää jo alkuyöstä :whistle:

Onko vinkkejä tähän ongelmaan? Jouduin tänään jäämään etätyöpäivälle koska en uskaltaisi edes autolla ajaa kun koko kroppa tärisee univajeen vuoksi...Tiedostan että liittyy työstressiin, mutta poikakin on niin aktiivinen ja odotus on kaikenkaikkiaan niin ihanaa että nämä asiat valvottavat...

Täytyypä olla yhteydessä neuvolaan.

Mollamaija rv21
 
Viimeksi muokattu:
Hei!
Ei se unettomuus vaikuta vauvaan:hug:Mutta kamalan kurjaa äidille!!Toivottavasti saat neuvolasta siihen jonkin avun,vaikka vähissä ne on raskausaikana....Osaatko sanoa miksi olet uneton,ihan yleisesti vaan vai onko joku raskausvaiva joka aiheuttaa?
Oot varmasti koittanut jo kaikki kikkakolmoset?
Villasukat,kohotettu pääpuoli sängyssä....
Homeopatiastakin voisi olla apua....
Voimia ja tsemppiä!!!:hug:
 
jos kyse on stressistä niin suosittelen vähentämään sitä eli rohkeesti vaan vaikka saikulle ja koeta vähentää työjuttuja - stressi ei ole hyväksi sikiölle - voi aiheuttaa esim. pienipainoisuutta. Älä kuluta itseäsi loppuun, tulet tarvimaan voimiasi pienen vauvan kanssa. napit (Opamox turvallisin raskaana)ovat ok tilapäiskäytössä ja kyllä sä silti heräät vessaan - mutta entäs sitten kun jätät taas lääkkeen ottamatta - viekö stressi uudelleen yöunet? Tee syylle jotain!

t. nimim. rv 27+2 j a unettomuuden vuoksi vatsa viikon saikulla ja herkällä liipasimella uudelleen! Aina raskaana unettomuudesta kärsinyt ajoittain.
 
komppaan edellisiä.
Mä kärsin tytöstä tosi hankalasta unettomuudesta. Tilanne alkoi jo alkuraskaudessa ja loppuajasta en nukkunu yössään kuin piikku pätkiä unettomuuden ja kipujen takia. Pian oli nii väsyny ettei nukkunu vaikka nukuttikin.
Todellakin. Jos olet töissä, ota rohkeasti saikkua. Jos mikään muu ei auta niin katkaise unettomuuskierre jossai vaiheessa napeilla enneku menee liian hankalaksi. Tärkee on ajatella omaa jaksamista ja vauvaakin. Jos olet synnärillä ihan lopussa niin pienen vauvan kanssa sitä univelkaa ei sit maksetakaan ihan heti. Mä menin ihan loppuun ja se oli tosi raskasta kaikille, vaikutti maidontuloon jne. Toki tietty unettomuus kuuluu raskaudessa kuvioon, hormoonit ja muut vaikuttaa paljon. Mut jos huomaat et tilanne karkaa ihan käsistä, nii ottaudu heti asiaan.
:hug: Toiv. tilanne olisi vain ohi menevä.
 
Moikka!

Onko unettomuus sinulla siis raskauteen liittyvä vaiva?

Täällä yksi, joka on kärsinyt unettomuudesta ihan koko ikänsä. Joten elimistö ja psyyke ovat tottuneet asiaan. Mutta nyt raskausaikana se on pahentunut mm. kipeiden lonkkien vuoksi ja raskaana väsymys on painanut ihan eri tavalla. Sain neuvolasta reseptin Opamoxiin, mutta loppujen lopuksi en sitä uskaltanut ottaa.

Suosittelisin lyhytaikaista sairaslomaa. Jos olisit ihan vaan muutaman päivänkin pois töistä ja nukkuisit aamulla pitkään ja päivällä päikkäreitä, niin tilanne saattaisi korjaantua - ja ehkä pahin stressi laueta. Itse olin moneen moneen kertaan yhden tai kaksi päivää pois ja niistä oli ihan hirveästi apua. Lopulta jäin pääasiassa väsymyksen vuoksi sairaslomalle kolme viikkoa ennen äitiyslomaa ja enää ei väsymys paina yhtään kun päivät saa kuitenkin elellä omaan tahtiinsa ja ottaa vaikka päikkärit kun väsyttää.

Itsellä oli sellainen olo, että eihän sieltä töistä voi pois jäädä, mutta näin jälkeenpäin ajatellen se oli ihan oikea ratkaisu. Olisi pitänyt jäädä pysyvästi jo aiemmin. Ja ihan hyvin ovat pärjänneet, en ollutkaan korvaamaton ;)

Sweet dreams!
 

Yhteistyössä