Unettomuus ja raskaus

Hei, kaipailisin vinkkejä tai kokemuksia unettomuuden hoidosta raskausaikana. Unettomuus on vaivannut minua jo usean kuukauden, aluksi se oli aamuyöstä heräilyä, nyt myös nukahtaminen on vaikeaa. Yöunet jäävät yleensä 2-3 tuntiin, välillä uni on pelkästään kevyttä horrosta. Neuvolasta ja lääkäristä en ole juuri saanut apua, Opamox:ia olen ottanut harvakseltaan vain pakon edessä, haluaisin löytää avun 'pehmeämmistä' keinoista. Olen aina ollut ns. huono nukkuja, nyt lisäksi kaikki raskausajan fyysiset vaivat ja kuuma kesä lisäävät tätä unettomuutta. Raskausviikkoja on nyt 31. Onko kokemuksia jatkuuko tämä vähäunisuus vauvan synnyttyä?
 
Kuulostaa tutulta. Minulla vain meni siihen asti, että en saanut nukuttua enää ollenkaan muuten kuin noita n. 3-4 tunnin yöunia ja väsyin tolkuttomaan tilaan. Vauvan syntymän jälkeen sama rumba vain jatkui, kunnes suorastaan romahdin ja sairastuin myös synnytyksen jälkeiseen masennukseen.

Kannattaa mennä neuvolaan puhumaan asiasta, tarkastuttaa kilpirauhasarvot (liikatoiminta voi aiheuttaa mm. unettomuutta) ja miettiä itsekin, onko joku asia, joka painaa mieltä ja aiheuttaa osaltaan unettomuutta. Opamox on kai (tarkista vielä lääkäriltä) aika "vaaraton ja mieto" eikä (muistaakseni) aiheuta riippuvuutta, joten jos sitä on määrätty, käytä pois, että saat unirytmin kohdalleen.
 
Suosittelen menemään lääkärin juttusille! Itse kärsin valtavasta unettomuudesta ja ahdistuneisuudesta raskauden loppuvaiheessa (1-2kk). Oli monella tavalla raskas elämänvaihe (läheisen kuolema jne.). Käytin n. 1 kk ajan Opamoxia mahdollisimman pienellä annostuksella. Vauvan synnyttyä hormonit auttoivat nukkumisessa, olin aina niin väsynyt yösyötöistä ym. Kun vauva oli 5-6kk, jouduin aloittamaan mielialalääkityksen (Zoloft). Olin niin ahdistunut enkä saanut nukuttua. Se auttoi valtavasti, ja sain lääkityksestä huolimatta imetettyä vauvaa miltei vuoden. Suosittelen käymään lääkärissä ja hakemaan sieltä apua. Luontaistuotteita kun ei oikein suositella raskaus/ imetys-aikana. Ne ehkä olisivat hieman "pehmeämpi" vaihtoehto. Jaksamista ja voimia sinulle!!!
 

Tuttua tuo unettomuus... mullakin unet jotain 4-5 tuntia. Herään virkeänä, mutta väsyn valtavasti jo heti lounaan jälkeen. Illalla ei jaksa edes enää ruokaa tehdä, vaan syön "tapas-lautasen" eli kaikkea kylmää , mitä kaapista löytyy... tomaattia, kurkkua, juustoa yms... ja ohjeiden mukaan yritän viivyttää nukkumaan menoa klo 22, mutta mitäpä siitä, kun herään jo 2-3 aikaan. Joskus olen saanut uuden unen käydessäni yöllä kuumassa suihkussa ja vedettyäni puoli litraa piimää =)

Söin ennen raskautta Opamoxia muistaakseni 1/2 tablettia tarvittaessa paniikki/unihäiriöön, mutta siitä tuli kauheat vieroitusoireet heti, kun lääkkeen vaikutus loppui. Oli minulle liian voimakas, joten sain ihan nukahtamislääkkeet, niitäkään ei mennyt kuin jotain 5 kpl. Välillä vois olla tarvetta, mutta olen ainakin vielä pystynyt olemaan ilman.

Todellinen unettomuus (kokemuksesta) ei mene noin kevyellä kuurilla. Se tarvii mielialalääkityksen ja mielellään myös seurannan kunnon terapeutilla tai psykiatrilla. Zombie-tilassa vetää vaikka mitä lääkkeitä, kunhan saa unen... ja unettomuus voi kyllä romahduttaa koko mielenterveyden, että kandee ottaa tosissaan :eek:
 
Kiitos kaikille kommentoijille!
Tilanne on minulla ollut tosiaan välillä jo aika paha, kun en saa koko yönä unta. Välillä on öitä, jolloin olen jossain kevyessä horroksessa muutaman tunnin. Kerran on myös käynyt niin, ettei edes Opamox ole auttanut, minulla on nimittäin vielä levottomat jalat -oireita, jotka estävät nukahtamista. Nyt olen ottanut siihen vaivaan kaksinkertaisen annoksen magnesiumia, näyttäisi ainakin toistaiseksi auttavan. Terveyskeskuslääkärini ei kyllä osannut auttaa yhtään, antoi ymmärtää, ettei edes Opamox:ia saisi kovin usein käyttää. Olen rajoittanut käyttöä n. yhteen kertaan viikossa. Tulee tunne, että lääkäri ei oikeasti ymmärrä tilanteen vakavuutta.
Kaikesta huolimatta, on helpottavaa tietää, että myös muilla on ollut samanlaisia vaivoja raskausaikana. Tämä on minulle kolmas raskaus, edellisessä unettomuutta esiintyi, mutta vasta ihan loppuvaiheessa. Silloin myös minua auttoi pelkkä se tieto, että minulla oli nukahtamislääkettä varalla (tämä samainen purkki Opamaxia mitä vieläkin on jäljellä).
Täytynee vain uskoa parempaan, sillä nyt välillä on ollut öitä, että olen päässyt jopa syvään uneen ja nähnyt unia - vaikkakin vain pari tuntia. Tsemppiä myös muille unettomille!
 
monnikissa
samassa veneessä ollaan. en kertakaikkiaan saa unta vauvan ekan syömisen jälkeen, eli 00-01.30 välisen ajan jälkeen,. voin valvoa 4-5 asti, ja aamut ovat yhtä #&%?$!*ä. illalla jo pelkään nukkumaan menoa. miehen kuorsaus häiritsee, mutta se nukkuu kuin tukki, ja uhkaa avioerolla aina kun pyydän, että menisi toiseen huoneeseen nukkumaan.. en todellakaan tiedä mitä tekisin, kun ei tätä jaksais enää.imetän, onko joku turvallinen lääke olemassa??
 
voi harmi
Minulla oli uniongelmaa jo ennen raskautta. Käytin Imovane ja Opamox, mutta jätin pois kun tein raskaustestin eli tietämättäni raskaudesta käytin muutaman viikon. Teratologiesta sanottiin, ettei vaaraa.

Kieltämättä jokin rauhoittava vois olla paikallaan nyt loppuraskaudesta, mutta sinnittelen luomuna. Päivällä pitää ottaa torkut. Voiko Opamoxia muuten käyttää lainkaan imetyksen aikana?
 
Mulla oli unettomuutta vuoden ajan ennen raskautta ja raskauden aikana ekan kolmanneksen ajan. Sitten aloin nukkumaan hyvin. Ja oikeastaan olen nukkunut ns. normaalisti jo yli puoli vuotta (jee!).

Mulla oli käytössä Zopinox, melatoniini, Anti-Stress (luontaistuote) ja nämä lopetin muistaakseni heti kun tein positiivisen raskaustestin.
 
Kärsin myös pahasta unettomuudesta. Raskausviikkoja on nyt 25 ja uniongelmat alkoivat hieman yli 2 kuukautta sitten. Nukahdan useimmiten helposti, mutta herään 1-3 tunnin kuluttua ja on vaikea saada unta uudestaan, ja koko loppuyö menee pätkissä tai hereillä. Tilannetta pahentaa se, että kärsin raskauden provosoimasta epilepsiasta ja univaje pahentaa kohtausriskiäni.

Alkuun jaksoin töissä jotenkuten ja sitten olin neljän viikon vuosilomalla, jolloin unettomuus ei haitannut. Töihin palattuani jaksoin 1,5 viikkoa ja sitten romahdin. Neurologi määräsi pitkän sairasloman.

Olen uupunut, itkuinen enkä oikein kestä muiden ihmisten seuraa. Jatkuva pelko vauvan terveydestä kalvaa. Esimerkiksi Opamox ei tepsi enkä saa nukuttua päivisinkään juurikaan. Neuvolapsykologin mielestä minulla on mahdollisesti joku yliviritystila, mutta miten päästä moisesta eroon :( tuntuu ettei mikään kerta kaikkiaan auta.
 

Yhteistyössä