Heippa!
Mäkin nyt viimein kirjoittelen tänne. Olen jo pitkään seuraillut teidän keskusteluja ja hakenut lohtua täältä omassa unettomuudessani. Mulla ei ole vielä lapsia, joten uniongelmat ei liity niihin mitenkään. Mulla uniongelmat alkoivat kunnolla toukokuun alussa. Olen aina ollut herkkä reagoimaan uniongelmilla stressiin, mutta viimeiset kolme vuotta on mennyt tosi hienosti vain satunnaisilla uniongelmilla. Olin jo monena viikkona valvonut kokonaan tai tosi vähillä unilla (2 h) sunnuntain ja maanantain välisen yön, mutta muuten nukuin hyvin. Kasvattelin kuitenkin kokoajan sitä unettomuuden pelkoa. Sitten vappuviikolla kun olikin yhtäkkiä "kaksi sunnuntaita", niin tämä laukesi. Alkuun oli aika kesyä, mutta sitten meni kaksi viikkoa 2-4 h/yö unilla ja taas yksi täysin uneton yö. Olin hakenut lääkäriltä opamoxia jo aikaisemmin, mutta en ollut uskaltanut käyttää sitä kuin joka kolmas päivä. Tuossa vaiheessa päätin kuitenkin syödä sitä kuurina pari viikkoa, mutta koko sen ajan otin paineita siitä, kun joudun ne lopettamaan. Sitten kun sen lopetin niin nukuin semmosta 2-5 tuntia yössä reilun viikon verran.
Lähdettiin sitten Eurooppaa kiertämään 6 viikon ajaksi. Kokoajan minulla oli tietenkin huolena se, että miten pärjään, jos en nukukaan. Uni tuli vähän vaihtelevasti, join kuitenkin viiniä muutaman lasillisen monena iltana. Loman lopussa nukuin luomuna jo reilun viikon ajan melko hyvin, nukahdin tunnin sisään ja vaikka heräsin monta kertaa, ei se häirinnyt. Kuitenkin ajattelin, että en voi uskoa siihen, että unettomuus on hellittänyt kokonaan ennen kuin nukkuisin kotona työpäivinä taas kuten ennen. Kotiin päästyämme meni muutama viikko taas vähän vaihtelevasti. Joinain öinä tuli nukuttua ~kuusi tuntia ja joinain ei yhtään. Lompsin sitten lopen uupuneena (stressistä) lääkäriin pyytämään mirtatsapiinireseptin, koska olin täältä mm. lukenut, että se on ihan hyvä lääke.
Nyt olen reilun pari viikkoa mutustellut mirtaa ja oon nukkunutkin ihan hyvin. Söin alkuun 7,5 mg mutta viime viikolla vaihdoin jo 3,75 mg. Eilen kokeilin 1/8 osa pillerillä, mutta stressasin sitten vähän liikaa, joten otin lisäannostuksen. Haluaisin kuitenkin päästä mirtastakin eroon melko pian, koska toiveissa olisi vauva ja mirtaa ei ilmeisesti suositella syötäväksi raskauden aikana (kuten ei muitakaan lääkkeitä).
Eniten mua raivostuttaa just tämä, että en osaa hellittää siitä pelosta. Tiedän, että nukkuisin ihan hienosti, jos en pelkäisi sitä unettomuutta. Olen yrittänyt vähän tutkiskella niitä mielentiloja, mitä on kun käy nukkumaan. Olen ihan tietoisesti pyrkinyt mirtan kanssa saamaan semmosen seesteisen ja luottavaisen olon ja ajattelin, että jos sitä pystyisi matkimaan sitten kun nukkuu ilman lääkkeitä.
Pelottaa vaan se, että onko tämä nyt sitten loppuelämän tämmöstä unen kanssa tasapainoilua. Vaikka nukkuisikin jo välissä hyvin, niin sitten jos tulee taas huonompi jakso, niin sortuuko sitä kerta toisensa jälkeen sinne samaan kuoppaan.. Olen tosin nyt todennut, että tää lääkekuuri on ihan jees juttu, koska ei se ahdistus-unettomuuskierre ollut ikinä mulla kunnolla katkennut, koska stressasin kuitenkin aina seuraavaa yötä vaikka edellinen olisi mennytkin paremmin. Nyt en stressaa, koska olen päättänyt luottaa tohon mirtaan. Ahdistaa vaan lueskella ja kuulla niistä ihmisistä, joilla on ollut kymmenen vuotta uniongelmia. Onko niilläkin lähtenyt se käyntiin just tämmösestä tilanteesta? Vaikka onhan lohtuna se, että mirtalla nukkuu, mutta pakkohan se on joskus olla ilman lääkkeitäkin..