Unentarve (taasko tämä...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusavuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusavuton

Vieras
Emme ihan vielä kuulu tälle palstalle, tyttö 11kk, mutta kysyisin silti teiltä taaperoiden vanhemmilta seuraavaa:

Millainen unentarve teidän noin 1v lapsillanne on? Tuntimäärä vuorokaudessa. Kysyn siksi teiltä koska tuolla vauvapuolella on suurin osa ihan vauvoja ja vastasyntyneitä ja heidän unen tarpeensa nyt on aivan eri kuin tämmöisen kohta vuoden vanhan.

Onko normaalia, että meillä tyttö nukkuu yöllä 21-8 ja yhdet päiväunet 13-14.30. Tästä tulisi 12,5 tuntia vuorokaudelle unta. Kamalan vähältä kuulostaa. Onhan se yksilöllistä myös, mutta silti.

Tuntuu, että jos itse "viitsisin" nousta aiemmin ja muuttaa päivärytmiämme kokonaan niin tyttö nukkuisi ehkä enemmän ja kahdetkin unet. Hävettää! :ashamed: Semmoiset pienet aamu-unet siis 9-10 sitten kunnon päiväunet esim. 14-15.30 ja yöunet päälle.

Nyt meillä tosiaan on näin, että aamulla ylös 8, päiväunet 13-14.30 ja yöunille 21. Illalla on väsynyt ja nukahtaa yleensä hyvin nopeaan. Yön nukkuu vaihtelevasti heräillen kaipaamaan pudonnutta tuttiaan.

Auttakaa pliis. Oon ihan ummikkona nyt. Pitäisikö rytmiämme muuttaa lapsen unien kannalta? Mielipiteitä? Ihan mitä vaan.

Meillä on melkein samalla lailla kuin teilläkin eli heräilemme lomalla ja viikonloppuisin n. klo 9, tyttö nukkuu päiväunet klo 12-14 yleensä ja nukkumaan menee n. klo 21. Eli unta tulee vuorokaudessa jopa 14 tuntia ! Luulen, että tuo on ihan normaalia tämänikäisille lapsille. Nyt kun menee perhepvhoitoon, rytmit vähän muuttuu, mutta unimäärä pysyi samana ainakin keväällä. Antaa lapsen nukuttua jos nukuttaa ja äidin/isin kanssa ! :)

Juu, jos tyttösi näyttää pärjäävän noilla unilla niin anna olla vaan.
Lapsillakin vaihtelee tuo unentarve.Nämä unimäärät ovat suuntaa antavia, ei sitä että jokaisen tulee samallalailla saada unta.

Yhteistyössä