umpisuoli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Samppaliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Samppaliina:
no kun mulla sattuu tohon oikeelle puolelle mahaa, tai no ei ees satu vaan silleen pistelee, niin luulotautisena kuvittelen kaikkee :whistle:

jos se oikeesti on umppari, sä et kirjottelis täällä vaan tekisit mitä tahansa että pääset sairaalaan..
nimim. kokemusta on..

Alkuperäinen kirjoittaja virppu:
no kun mulla sattuu tohon oikeelle puolelle mahaa, tai no ei ees satu vaan silleen pistelee, niin luulotautisena kuvittelen kaikkee :whistle:

jos se oikeesti on umppari, sä et kirjottelis täällä vaan tekisit mitä tahansa että pääset sairaalaan..
nimim. kokemusta on..

aijaa :whistle: no hyvä juttu! lähempä tästä syömään...

Jos et kestä täristyskipua, ja kipu muutenkin kaiken aikaa pahenee, todennäköisesti on kysymys umpparista. Aluksi ei siis kestä hyppimistä, sitten jo kävelykin tuottaa vaikeuksia. Kuumetta ei välttämättä tarvitse olla.

Vastaus tulee vähän myöhässä, mutta jos joku tätä vielä lukee:
Tuo pomppiminen ei ole mikään ehdoton oire. Menin yöllä ensiapuun epämääräisten vatsakipujen kanssa, lääkäri laittoi pomppimaan. Minä pompin enkä varsinaisesti tuntenut mitään paikallistuvaa kipua. Lääkäri tuomitsi vatsainfulenssaksi, antoi kipupiikin ja otti yöksi tarkkailuun. Aamulla ei sattunut, menin kotiin. Ruoka ei maistunut, nousi lämpöä n. 38. Palasin seuraavana päivänä ensiapuun, siinä vaiheessa oli vähän kipua oikeassa alavatsassa kun paineli tai pomppi. Tuossa vaiheessa umppari vaan oli jo puhjennut, puhkesi todennäköisesti yöllä kun olin kipulääkityksessä.
Onneksi kävi niin, että umppari koteloitui vatsapeitteen alle. Muuten se olisi levinnyt ympäri mahaa ja hyvässä lykyssä henki pois.
Sairaalaan mennessä senkka oli melkein 200, ja sielläkin ensimmäinen vatsanpainelija piti ongelmaa gynekologisena.
Lopulta umppari sitten hoidettiin viikon suonensisäisellä antibiootilla sairaalassa, ja siitä parin kuukauden päästä -kun umppari ei enää ollut vaarassa levittää tulehtunutta eritettä- se leikattiin pois.

Jotta saa tuon kanssa olla varuillaankin, oireet eivät aina ole noin selkeät!

Alkuperäinen kirjoittaja virppu:

nimim. kokemusta on..

Höpsistä höö, näin mullekin aina on toitotettu, mutta eipäs tuo kipu nyt mikään mahdoton ollut tosiaankaan, eikä nostanut edes kuumetta. Silti oli tulehtunut ja pakko leikata vaikka raskaana olinkin. (kaikki meni hyvin)
Eli kipu alkoi närästysmäisenä ylävatsassa, sitten siirtyi tuntien kuluessa oikealle alas. Tämä kaikki aamulla. Koko päivän sairaalassa päivystyksessä odoteltuani, leikattiin sitten yöllä ja tulehtunut oli. Pystyin ihan hyvin kävelemään jne.

minulla alkoi tänään kauhea kipu oikeassa kyljessä, ihan yht äkkiä aloin tuntemaan sitä.....se sattuu aina, jos liikahdan reippaammin, tai istun, mutta ei kyllä pomppiessa tunnu mitään erikoista. kannattaisiko hakeutua lääkäriin, vai odottaa vielä hetki, jos kipu pahenee? kun se vasta tänään oin klo 12, eli 3 tuntia sitten alkoi?

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö:
minulla alkoi tänään kauhea kipu oikeassa kyljessä, ihan yht äkkiä aloin tuntemaan sitä.....se sattuu aina, jos liikahdan reippaammin, tai istun, mutta ei kyllä pomppiessa tunnu mitään erikoista. kannattaisiko hakeutua lääkäriin, vai odottaa vielä hetki, jos kipu pahenee? kun se vasta tänään oin klo 12, eli 3 tuntia sitten alkoi?

Olin 4 luokalla ku multa leikattiin umpisuoli. Aloin kans vain yhtäkkiä tuntea kipua ja kuumeilua ja sitä sitten pari päivää seurailtiin, kunnes päätin mennä lääkäriin. Siellä ne vähän tutki sitä, ja samana iltana päättivät,että se pitää leikata. Mutta ei se niin kamalaa ollut,mitä kuvitteli:D

Itsellä on ollut ylävatsa jo tosi kauan kipee silleen et tuntuu et närästäis ja nyt eilen rupesin oikealle puolelle sattumaan tohon kylkiluitten alapuolelle silleen sykähtäen aina pistää,aika usein...

Yhteistyössä