umpisuoli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Samppaliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minulla alkoi eilen kipu oikeassa alavatsassa ja olin juuru 3 päivää kipeänä ja en tehnyt muutakun nukkunut .. pomppiminen ja jotkut liikkeest sattuu oikeaan ala kulmaan.. voisiko olla umpisuolen tulehdus? ja mitä mun kannattaa tehä ny?

Kävin eilen etsimässä umpisuolen oireita netistä, kun mut laitettiin ensiavusta takaisin kotiin "tarkkailemaan tilannetta". Mulla kipu alkoi ensin todella kovana ja äkillisenä, oksetti, mutta en oksentanut. Sitten makailtuani ensiavussa viisi tuntia ja gynekologien tutkittua, ettei kyse ole gynekologisesta vaivasta (kysta, munasarjat tms.) lähetettiin kotiin seuraavan päivän labravarauksen kanssa. Kipu oli illalla sellaista, että kun oli paikallaan, ei sattunut. Yritin hyppiä ja etsiä tärähdyskipua, kun netistä luin, että näitä täytyy olla. Aloin jo epäillä, että olen luulosairas. No sitten yöllä lähdin ensiapuun puoli viisi ja puoli seitsemältä pääsin vihdoin osastolle. Huom! Labrakokeissa mulla oli ekana päivänä vain valkosolut koholla, tulehdusarvot oli normaalit. Seuraavana aamuna tulehdusarvot oli nousussa mutta ei vieläkään pahat. Lääkärit totesivat, että "ei uskalleta jättää leikkaamatta" - tosi lohdullista, vaikkei oikein tiedetty mitä leikataan. Kivut pahenivat, mutta leikkauspäätöksen tultua sain taivaallisen piikin takapuoleen, joka vei kivun ja tajun - päässä pyöri ja nukahtelin vähän väliä, mutta ei sattunut! Leikkauksessa sitten todettiin, että umpisuoli oli tulehtunut ja nyt se on poistettu. Leikkaus tehtiin tähystyksellä, kolme pientä reikää vatsassa ja tänään olen ollut jo hyvässä kunnossa (huom. leikattu eilen illalla). Joka tapauksessa haluan kannustaa, että menkää lääkäriin, jos kipu on sellaista, ettette ennen ole tunteneet. Kipu oli mulla ihan aluksi sietämätöntä, sitten se "aaltoili" - välillä kohtuullista kipua sitten taas sietämätöntä. Ei kannata odotella, varsinkaan jos vatsa sattuu painaessa (jota mulla vatsa ei ole koskaan ennen tehnyt).

mulla ensimmäiset oireet oli kun maha meni sekaisin ja koko vkl juoksin vessassa milloin mikäkin pää pöntössä...painokin putosi useamman kilon ja maanantaiyönä vessaan mennessä oli kipu jo niin kova et jalat meni alta ja sitkeästi konttasin sohvalle loppuyöks.aamulla päivystykseen ja lekuri laittoi keskussairaalaan kun ei edes tulehdusarvot olleet koholla.siel ensiavus sit samanlaista ihmettelyä,kun kokeet normaalit eikä kuumetta ja sit illal jotain kuuden jälkeen umpilisäke oli poksahtanut,kuume nous melk.40 ja crp melkein 350.ja vasta 9 aikaan illal leikattiin.ja todellakin mulla ei nää pomppimiset tuntunu eikä kipua pelkäs alavatsas vaan tasaisesti koko mahassa...

olen tuo kinkki taas ja mietin että olisikohan umppari. kun koulussa taas minulla kävi mahaan mutta vain vähän ( ylä vatsa) .. kun menin kotiin lähdimme käymään kaupassa äitini kanssa.. alkoi taas käydä tosi paljon mahaan (ylä vatsaan). mikä mulla on?

Olin isoveljeni luona kylässä kuin yht äkkiä minulle tuli kaihea olo. Soitin isälleni hakemaan minut kotinn. En saanut unta ,koska minulla oli kuumetta ja vatsaani sattui kamalasti. Äitini epäili että umpisuoleni olisi tulehtunut. Kipu vain kasvoi ja kasvoi. Sitten menimme lääkääriin. No nyt mua pelottaa leikkaus :S Mut ei se nii kamalaa varmasti oo..

Mulla on jo usemman kuukauden vaivannut alavatsa oikealta puolelta, mutta nyt viikonloppuna kipu on pahentunu ja tuntuu että on tulehdus jossakin. Sattuu painaessa oikealle, ja nyt sattuu oikeastaan koko ajan, selkää särkee ja kipu säteilee oikeaan jalkaankin. Pari kertaa myös oikean jalan varpaat puutuneet ilman syytä. Kuumetta tai pahoinvointia ei kuitenkaan ole. Ajattelin että varaisin huomenna aikaa lääkäriin, mutta pitäiskö tästä lähteä ensiapuun umpparin pelossa :O

Mulla tos reilu 6 tuntia sitte tuli ihan sairaan kipeä maha... Kipu siis tuntuu alavatsassa ihan kauhealta ja alaselässä. kuumeiselta tuntui tuossa aamulla mutta se kuitenki helpottui. sitte tää mahakipu lähti mutta tuli takas hetken päästä.. ihan hirmuisen kipiää ottaa :( en nyt kyllä tiedä mistä olis kyse. oksettikin, mutten kuitenkaan oksentanut. mitähän pitäisi tehdä? :o

Oikeasti mulla on hirmu kipiä vatsa.. ku mie nousen siihen alkaa sattumaan ihan kauheasti!!! ja sitte ku istun nii se alkaa aina vähän helpottaa.. MMMIKÄÄ MMUULLA ON!?

Lauantaina kaverin synttäreillä syötiin reilusti kakkua, jossa tuo kermavaahto oli hieman oudon makuista. Nyt siis siitä onkin jo 5 pv, muttei kipu hellitä vieläkään. Sattuu oikeanpuoleiseen alavatsaan, mutta vaikka painelen / hypin ei satu. Että nyt ei oikein tiedä, johtuuko se umpparista vaiko siitä kermavaahdosta...
Vastaus olisi kiva :---)

Ensin alkoi sattua muualle mahaan, vastakkaiselle puolelle ylös ja ylipäätään koko suolistoo särki jatkuvasti, ei loppunu missään vaiheessa. Oksennusta tai ripulia ei kuitenkaan tullut. Meni 18 tuntia oireen alkamisesta ja olin niin kipeä etten meinannu päästä sängystä ylös tai pystyny puhuun kunnolla kun piti vaan puuskuttaa kippurassa. Kuumettakin oli siinä vaiheessa jo 38. Nopeesti se menee tuskaseks jos umpilisäke on tulehtunu.

Lueskelen tässä yön tunteina kirjavaa oireistoa umpilisäkkeen tulehdusoireista.. 2v poika on valitellut mahaa nyt viikon, alkuviikosta on ollut lämpöä reilut 37 sit pariin päivään ei mitään. Virtsatietulehdusta epäilin mut tulokset oli negatiiviset. Yksityislääkärillä käytiin myös mut poika tuntui olevansa elämänsä kunnossa, automatkalla takaisin alkoi sit valittaa mahaa taas. Nyt on kuume noussut parissa tunnissa 38,5 ja mahaan ei satu. Ihmetyttää kun ei ole ummetusta, ripulia, ilmavaivoja eikä kipu tunnu olevan jatkuvaa eli kestää hyppimistäkin. Näyttää alamahaa mut sit kun leikitään "lääkäriä" ni koko maha on kipeä sekä selkä, kyljet ja otsa kans vaikkei todellisuudessa ole. Tässä nyt sit yö valvotaan ja seurataan..

olin raskaana viikolla 22 ja meni tärinä kipujen takia lääkäriin.Ei edes tulehdusarvot koholla pahasti,mutta niinpä vaan tulehtunut umpilisäke poistettiin.Ei siis mitään muita oireita!!

Minua on nyt pari päivää sitten alkanut pieni kipu tuolla vasemmassa nurkassa alavatsaa.. nyt on tullut kuitenkin epäilys et tämä voisi olla hyvinkin umpisuolentulehdus, mutta silloin se kivun pitäisi tuntua oikealla puolella ja tämän kivun pitäisi olla voimakkaampaa?? Liikunta sujuu kaikinpuolin melko malliikkaasti minulta, eikä hyppelykään tuota paljoa kipua. Nivustyrää en nyt tässä kohdin haluaisi miettiä, kun en uskoisi sitä sen olevan. :)

ittelläni alko vaan mahakipu ja kesti monta päivää ei ollut sietämätön mutta ei loppunut ollenkaan (ala vatsassa oikeella siispä ) sitten menin hiihtämään ja olin normaalisti. Sitten kerroin äitille ja vei mut suoraan ensiapuun. Siellä sitten oottelin ja pompin lääkärin eessä ja lähetti toiselle paikkakunnalle. Verikokeitten ja muiden testien sekä tietenkin 6 tunnin odottelun jälkeen vietiin odottelemaan leikkausta. sitten sinne menin (pelotti aika paljon ) ja sitten seuraavaksi heräsin sieltä heräämöstä. Pahoinvointia tosiaan oli sen leikkauksen jälkeen ja ei pystynyt kävelemään mmutta kyllä se siitä sitten..

jos se oikeesti on umppari, sä et kirjottelis täällä vaan tekisit mitä tahansa että pääset sairaalaan..
nimim. kokemusta on..

ai, no mulla oli oikeesti umppari ja välillä kivut oli kokonaan poissa! välillä siedettäviä, ja välillä kovia(mut sen jälkeen kyllä kohtasin kovempiakin vatsakipuja) eli mulla umppari kivut ei esim. vaikuttanut liikkumiskykyyn, en kulkenut kyyryssä yms.

mutta oli ne senverran kovia välillä että hakeuduin 2kertaa päivystykseen, ne pisti mut kotia,ei se oo umpisuolentulehdus kun on kestänyt niin kauan(ne yleensä puhkee hoitamattomana muutamassa vrk. mt leikattiin kun kivut oli kestänyt 1viikon! ja kirurgikin sanoi että oli epätyypillinen kun oireili niin kauan puhkeamatta)

tosiaan mulla ei ollut kuumetta,ei oksentelua,ei mitään muuta kuin ajoittaista kipua. mutta crp oli 75!

ensin se oli sellasta epämääräistä,jota alkuun mietin ilmavaivojen aiheuttamaksi(koko mahalla olevaa kipua) lopulta kipu siirtyi selkeästi oikealle alas(no tähän täytyy sanoa että kirurgi sanoi että joillakin ihmisillä umpilisäke saattaa olla erikohdassa kuin oikealla), autossa olo pahensi kipua.

hyppiminen ei, eikä tuntunut mitään ylimääräistä(eräs lääkäri kysyi että tuntuuko kananmunankokoista möykkyä,ei tuntunut). jos mahaa painoi ja päästi yhtäkkiä irti-> kipu tuntui.

Yhteistyössä