umpilisäkkeen tulehdus...kysyttävää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninttu83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Ninttu83

Vieras
eli kuiva kovana se kipu alkaa ja millasex yltyy ja missä ajassa?
mulla on tos oikeal alamahas joku ihme tunne ollu aamusta lähtien, ei oo viel ainakaa sietämätön mut veemäinen...

No se kipu mulla ainakin oli sellasta erikoista, ikinä ollut sellasta oloa, ja meniköhän 6-8h ennenkun tajusin että ei tää ole normaalia. Tunne oli hiukan sellanen kun olis miljoona pierua eksyksissä.

Onko sulla kuumetta?

Olin raskaana joten se muutttaa tuntemuksia. luulin sairastaneeni mahatautia kun juoksin yön vessassa ripulilla. aamulla herätessä oli ensin hyvä olo. nousin ylös ja tuntui kuin olisi tuli sytytetty oikealle alavatsaan. kipu oli sykkivää ja todella kovaa. lääkäri käski hyppimään ja se ei onnistunut. Montut tuntuivat hirveille matkalla. Tärinä arkuus on melko selvä merkki.

Mulla oli poksahtannu noin vuosi ennen kun leikattiin. Muistan kun yhtenä yönä sattui aivan järjettömän paljon mahaan. Oli sellaista kipua, että salpasi hengen ja piti mennä aivan kippuralle. Sen jälkeen vaivasi aina noin kerran kuussa siten, että yhden päivän ajan lensi laatta kaaressa ja vatsaan sattui vaan yhteen kohtaan. Lämpökin oli koko ajan hiukan koholla. Aluksi siis kipu oli mulla vasemmalla ja siirtyi sieltä oikealle. Kun sitten soittelin lääkäriin, että voisiko olla umpilisäke, niin kehottivat hyppimään tasajalkaa ja jos "pistää" vain yhteen kohtaan, niin sitten on umpilisäke. Kipu oli myös niin kova, ettei voinut kävellä selkä suorana, vaan kumarassa piti tallustella ja hyvin pienin ja rauhallisin askelin... :/

mulla kun oli umppari tulehtunut niin yhtenä aamuna heräsin siihen että en voinut kääntyä oikealle kyljelle... ja tuli kipua.. kuumetta ei ollut ja verikokeet crp normaalit.. kuitenki päättivät leikata ja olihan se tulehtunut.. että ei välttämättä nosta kuumetta

sinuna odottelisin vielä rauhassa. sillä kyllä se on ainakin rauhallinen tulehdus jos edes on umpilisäkkeen tulehdus. olin todella kipeä ja tarkkailivat kuitenkin yön yli sairaalassa varmistaakseen.

Juu hiukan yli vuosi siinä meni, ennen kun leikattiin, Ja tosiaan kirurgi sanoikin sairaalassa, että on kyllä ollut onni matkassa. Oli kaikenlaisia kiinnikkeitä muodostunut ja kaikkea "roskaa" kertynyt ympärille. Ilmankos olin niin kipeänä noin kerran kuussa. Kun kävin muutamaan otteeseen lääkärissä siinä ennen ja kummastelin kun oli lämpöä hiukan lähes koko ajan, niin lääkäri vaan totesi, että "mitä sä mittaat sitä lämpöä koko ajan"?! Olin ihan että täh? :o No siks, kun ei kait normaalisti pitäis olla jatkuvaa lämpöilyä. Oli kyllä työterveyslääkäri, eikä ilmeisesti jaksannu tutkia tarkemmin. Olihan ne kaikki tulehdusarvot sitte aivan taivaissa kun niitä vihdoin alettiin mittaileen... Päädyin siis loppujen lopuks ensiavun kautta leikkaukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninttu83:
eli kuiva kovana se kipu alkaa ja millasex yltyy ja missä ajassa?
mulla on tos oikeal alamahas joku ihme tunne ollu aamusta lähtien, ei oo viel ainakaa sietämätön mut veemäinen...

Mä olin myös raskaana viikolla 20 ja jotain, kun huomasin ylämahassa ensin sellaisen omituisen tunteen joskus aamuyöllä. vähän kuin paha närästys. Ei mennyt ohi, siirtyi tuntien kuluessa oikealle alemmas kylkeen.

Sitten lähdettiinkin sairaalaan, kaikkien seikkailujen ja ultrausten jälkeen kun todettiin että vauvalla kaikki ok ja suoleen oli näyttänyt kertyvän nestettä, leikattiin vielä seuraavana yönä, eli vajaan vuorokauden kuluessa.

Kipu ei koskaan yltynyt sietämättömäksi, mutta umppari oli tulehtunut, eli todella hyvä että leikattiin. Kuumetta ei ollut muistaakseni kuin vähän lämpöä ennen leikkaussaliin siirtymistä.

Mulla sattuu ihan sairaasti oikealle vatsapuoleen. Koitin hyppää ja pisti vaa yhteen kohtaan , eli sinne oikealle puolelle vatsaa. Ja mulla oo sattunut vatsaan muuten . Hirvee pelko ://

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri;10685588:
No seuraile, se nostaa kuumeen kyllä. Ja lekurissa se selviää nopsaan sillä ne että ne työntää sormen sun hanuriin :D

Kuule sä puhut nyt täyttä puppua! Ensinnäkin se ei välttämättä nosta kuumetta! (koettu on, tulehdus arvot oli leikkausaamuna 75,mutta lämpö normaali).

Toisekseen mulle kirurgi sanoi että ei ole mitään varmaa kinoa diagnosoida tulehtunut umpilisäke, paitsi avaaminen. Mutta mulla ainakin suljettiin muita samoja oireita aiheuttavia tekijöitä pois, otettiin verikokeita ja ilmeisesti koska leukosyytit ja tulehdusarvi oli noussut(hieman edellisestä päivästä) niin mut päädyttiin viemään leikkuriin.

Kerrottakoon vielä että olin 7vrk kipeä ennenkuin leikattiin, mut pistettiin useamman kerran päivystyksestä kotia kun eihän mulla mitään päivystyksellistä ollut, ja eihän se voi olla umpilisäke kun on oireillut niin kauan(joo no kyllä se oli tulehtunut umpilisäke, joskin kuulemma epätyypillinen).

Mulla sattuu ihan sairaasti oikealle vatsapuoleen. Koitin hyppää ja pisti vaa yhteen kohtaan , eli sinne oikealle puolelle vatsaa. Ja mulla oo sattunut vatsaan muuten . Hirvee pelko ://

kai menit lääkäriin? sehän voi puhjeta,joka voi hetkellisesti helpottaa kipua,mut sit pahenee. Se on nimittäin luultavasti avoleikkaus jos umppari puhkee, muuten nykyään tehään tähystyksellä, eli 3reikää,joista 1on sellanen tosi pieni, toinen parin tikin ja kolmas 4-5cm(mulla tää jää pikkuhousujen alle niin ei näy bikinit päälläkään).

[QUOTE="nipe";24530022]Multa leikattii umpilisäke tulehduksen takia.Tiedättekö kuinka kauaa haava on kipeänä.Mul jo kolmatta päivää eikä näytä hellittävän. :([/QUOTE]

tehtiinkö tähystämällä?Mulle tehtiin perinteisellä tyylillä ja haava oli kipeä 2viikkoa,mitkään kipulääkkeet siihen auttaneet.

Olin itse 14. raskausviikolla, kun jo vuoden ajan silloin tällöin vaivannut kova alavatsakipu yltyi kerrassaan sietämättömäksi ja paljastui myöhemmin umpisuolen tulehdukseksi. Kipu alkoi aamuyöllä, ja aamupäivällä se oli levinnyt koko vatsan alueelle. Yökkäilin kivusta koko ajan, kuvottava olo ei ollut, niin kuin esim. vatsataudissa. Mies päivysti silloin töissä (oli lauantai), ja jouduin soittamaan taksin päivystykseen. Koska olin raskaana, jouduttiin tekemään tuntikausien odotteluja vaativia tutkimuksia, jotta varmistettaisiin, että kyse ei ollut mistään raskauteen liittyvästä. Jouduin odottelemaan yhteensä 10 tuntia päivystyksessä, ennen kuin päättivät leikata. Olin hiestä läpimärkä ja huusin suoraa huutoa melkein sen kymmenen tuntia, tuskat olivat niin kovat. Vertaan sitä kipua monesti synnytyskipuun, joka ei ollut niin tuskaista kuin umpisuolentulehduksesta johtuva kipu, vaikka synnytyksenikin kesti vuorokauden ja oli perhanan tuskainen.

Mulla on kakarana tulehtunut umpilisäke. oli viikon maha välillä tosi kipee ja sitten ei mitään. oli myös lämpöä. Lopulta kun mut vietiin lääkäriin, oli umpilisäke jo koteloitunut eikä sille tehty mitään. Lääkäri vaan sano, että jos alkaa joskus vielä vaivaamaan, niin pitää mennä kipinkapin lääkäriin.

Tosin nyt kun katseli jotain artikkeleita yms koteloituneesta umpilisäkkeestä, niin olisko se muka pitänyt jo leikata pois joskus myöhemin :O

Mulla la alkoi tuskamaan vatsaan, kosketus arka, ripulia, pientä lämpöö illalla sairaalaan.tulehdus arv.koholla.lääkäri painoi kädellä oikealle puolen heti vyötärön yläpuolelle ja nosti käden nopeasti pois ja kysyi kumpi sattui enemmän painaminen vai pois ottaminen.
Noh huuto pääsi kun otti käden pois. ? Sanoi että selvä peli ja 2h päästä anestia lääkärin uinuttava piikki päästi minut tuskasta.leikkauksesta nyt 18h haava on kipeä, lääkeitä on saatu. Mies 40v.

Itell on Leikattu toissapivn umpiliske. sattuu aivan hemmetin paljon. alko koulussa Ja kun tulin kotiin,pa heni vain. site lhettiin oyssiin ja joutu ootaa 10h.sitte Vasta leikattiin.

Mulle tuli ensimmäinen koliikkimainen järisyttävä vatsakipu kesäkuussa 2012. Kipu oli sietämätöntä. Maha turposi ja äänteli. Amppari vei sairaalaan ja asiaa alettiin tutkimaan. Ultrassa ei löytynyt mitään ja kaikki näytti muutoinkin olevan ok. Kohtaus meni ohi n. 16h. Suoli tyhjeni kohtauksen aikana, mutta en muistaakseni oksentanut. Asiaa selitettiin sillä, että mulla oli varmaankin ollut sappikiviä jotka liukenivat sitten itsestään. Kukaan ei maininnut umpilisäkkeestä mitään. Itse jäin jo silloin mielessäni miettimään sen mahdollisuutta, mutta kyllähän lääkäreitten pitäisi se hoksata, onhan se yksi yleisimmistä vatsakipujen aiheuttajista. seuraava samanlainen kohtaus tuli toukokuussa 2013. Asiat menivät aikalailla saman kaavan mukaan. Tällöin minulla epäiltiin olevan jonkunlainen tarttuva infektio, koska suoli tyhjeni aika ajoin ja olin todella huono vointinen. olin eristyksissä. Tämä kuitenkin taas helpotti ja pääsin kotiin. Seuraava kipukohtaus tuli samana vuonna heinäkuun viimeinen päivä eli pari kk edellisestä. Kohtaus ei ollut yhtä raju kuin aiemmat ja sain juuri ja juuri pidettyä itseni kotona. Tuskan hikinen kuitenkin olin ja tärisin. Silloin aloin vakavissani miettimään että näillä kaikilla saman tyyppisillä kohtauksilla täytyisi olla kyllä jonkinlainen muu selitys kuin liuenneet sappikivet. Päätin että jos vielä kerran tulee niin sitten vaadin laajempia tutkimuksia. Ja seuraava kerta tulikin.. viime vuonna huhtikuun puolen välin jälkeen eräs maanantai ilta olin koiran kanssa lenkillä kunnes yhtäkkiä tuli pieni vatsan kouristus ja kylmät väreet siitä johtuen. Tajusin heti että se on menoa taas. Yöllä olin taas niin tuskissani että amppari oli soitettava. Ambulanssin hoitajakin tajusi heti että kivut eivät olleet ihan pientä luokkaa ja sanoikin että nyt taitaa oikeasti vähän kovempaa koskea. Sairaalassa sain jälleen kipulääkettä ja asiaa alettiin tutkimaan. Kipuhan oli mulla aina keskivatsassa, ei missään muualla. Tulehdusarvot eivät olleet juurikaan koholla. Päätettiin taas ultrata vatsa, mutta mitään sieltä ei löytynyt. Lääkäri määräsi että gynekologi saisi vielä tutkia ja tällöin ensimmäisen kerran heitti ajatuksem ilmaan, että umpilisäke voisi toki olla myös yksi mahdollisuus. Gyne tutki ja kokeili vatsan päältä ja "erehtyi" painamaan oikealta puolelta alhaalta jolloin huusin ja aloin itkeä. Itkin kyllä muutenkin vähän väliä koska lääkkeet eivät tuntuneet auttavan aina. Gyne sanoi että eiköhän tää oo umppari. Seuraava yö oli helvettiä. Olin niin kipeä etten ikinä ole ollut. Hoitajilla tuntui olevan kiire eikä kukaan meinannut tulla antamaan lääkettä. Olin lamaantunut kivusta, kyyneleet valuivat ja ajatukset pyörivät kuolemassa koska en jaksanut enää olla siinä tilassa. Kun lääke alkoi auttamaan niin sain nukuttua pari tuntia. Kipua oli kestänyt enemmän tai vähemmän jo pari vuorokautta. Olin lähes täysin syömättä ja juomatta koska mahavaivaiselle ei saa antaa mitään. Yöllä muistaakseni hoitaja soitti lääkärille ja lääkäri kävi luonani mutta tästä keskustelusta en muista mitään. Aamulla kerrottiin että minulta leikataan umpilisäke koska oli vahva epäily että se saattaisi aiheuttaa kaiken tämän. Leikkaus siis tehtiin ja toden totta, syy löytyi. Myöhemmin kun kotiuduin ja sain jossain vaiheessa postista leikkauskertomuksen, olin oksentaa. Umpilisäkkeeni oli ollut turvonnut musta mötikkä ilman minkäänlaista eloa ja jopa limakalvot olivat syöpyneet pois. Leikkausessa oli pyydetty selvittämään ettei tulehdus ollut levinnyt muualle. Onneksi ei! Aivan ihme ettei se ollut puhjennut, lähellä kylläkin. Toipuminen kesti ja oli tuskallista. Suoli ei toiminut kunnolla pitkään aikaan, voin todella pahoin ja haavat olivat kipeät. Makasin 3 päivää pimeässä huoneessa puhumatta ja koitin joten kuten käydä vessassa ja syödä ees jotakin. Valo ja äänet oksetti. Kun aloin toipumaan, itkin onnesta. En voinut uskoa että se kaikki paska oli ohi ja syy todella löytyi. Pahaa oloa kuitenkin jatkui aika ajoin leikkauksen jälkeen kunnes aloin syömään maitohappobakteereja. Syön niitä edelleen ja koen että niistä on minulle suuri hyöty. Nyt jälkeen päin ajatellen tuota paria vuotta, olin melkein kokoajan kipeä. Flunssassa, kuumeessa, erilaisia kiputiloja ym. Leikkauksen jälkeen en ole ollut yhtään kertaa kipeä. Myös vasomotorinen nuha hävisi täysin. Tämmöinen on mun tarina. kehotan, että jos teillä on niitä mahakipuja ja varsinkin jatkuvia niin ottakaa ne vakavissaan ja miettikää sitä umpilisäkkeen mahdollisuutta.

Yhteistyössä