Ultra vatsanpäältä rv6-rv8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jonskuko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jonskuko

Uusi jäsen
11.09.2008
8
0
1
Kirjoitin toiselle palstalle jo, joten kopsaan oman kirjoitukseni!

Tilanne siis se, että kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa viikoilla 6+? Ultra tehtiin vatsan päältä, mutta mitään ei silloin löytynyt, joten uusi ultra aika reilun viikon päähän.
Tässä toisessa ultrassa katsottiin sitten tosi tarkasti kohtua joka suunnalta, näkyvyys ei ollut hirveen hyvä, sillä rakko olisi voinut olla vieläkin täydempi. Joltakin vähä eri suunnalta saatiin näkymään jotain, josta lääkäri sanoi että voisi olla alkava raskaus, mutta hyvin epäselvästi näkyi ja tietystä kohdasta vain saatiin näkymään, joten ei oikein voinut sanoa mitään varmaksi. Tuolloin toisella käynnillä viikkoja olisi siis ollut 7-8

kohtu ei ole taaksepäin kallistunut, mutta olen aina ollut vatsakas ja koska rakko ei ollut niin täynnä kuin olisi voinut olla niin voiko tosiaan siis olla ettei alkiota yksinkertaisesti vain kunnolla saanut tuolloin vielä esiin? ja koska tuokin näkyvyys saatiin vain tietystä kohdasta esiin. kokemuksia?

Lääkäri epäili myös sitä, että olisin meneillään olevassa kierrossa tullut raskaaksi, mutta nyt kun olen tarkemmin laskeskellut yms. niin miten ihmeessä mä olisin saanut raskaustestiin plussan(tein varmaan 5 testiä ja kaikki haaleita plussia) niin aikaisin, jos olisin vasta meneillään olevassa kierrossa raskautunu...

Raskausoireet alkoi viikko ennen tuota plussaa, sillä menin työterveyslääkäriin valittamaan kun olin neljä päivää putkeen voinut tosi pahoin(ei ole kuitenkaan tarvinut oksentaa) ja pää oli ollut kokoajan kipeä. lääkäri sitten kysyi että olisinko raskaana...leposykekin oli korkea, 99. Sanoin että mulla tuli kyllä "menkat" kaks päivää liian aikaisin eikä olleet yhtä rajut kuin yleensä. ja tein negatestin samana päivänä kun tuo vuoto alkoi. Lääkäri kuitenkin kovasti epäili, mutta mä olin niin varma että en kuitenkaan raskaana ole(kolme keskenmenoa jo takana, joten ei kovin helpolla halua innostua)

Niinpä sitten kuitenkin muutaman päivän päästä testasin haaleaa plussaa ja tosiaan tein niitä testejä ainakin 5 ja kaikki haaleaa positiivista.

Raskausoireita on nyt edelleenki vaikka millä mitalla ja näin jälkeenpäin ku oon miettiny niin samoja oireita oli tuolloin plussa aikoihinkin.

-Jatkuva vessassa ravaaminen, yölläki vähintään kolmesti joutuu käymään.
-jatkuva pahoinvointi edelleen,mutta oksentaa ei tarvi.
-nälkä ihan kokoajan...annoskoot huomattavasti pienempiä kuin ennen, ei saata syödä paljoa kerralla.
-hirvee väsymys vaikka 11h yöunet nukkuu ja silti saa olla kolmen tunnin päästä heräämisestä päikkäreillä.
-rinnat turvonneet huomattavasti.
-paino tippunut 5kg mutta maha senkun turpoaa vaan.
-vihlaisukipuja ja välillä tosi pientä menkkamaista kipua.
-valkovuotoa tosi paljon, pikkuhousun suojaa joutuu käyttämään kokoajan(koskaan ennen en ole joutunut käyttämään)

Siinäpäs sitä kaikki mitä tällä erää muisti. Kertokaa kokemuksia! Toi ultrajuttu tosiaan vaivaa hirveästi!

Muusta en osaa sanoa, kuin että ennen viikkoa 8 ei ainakaan Italiassa ultrata vatsan päältä vaan ainoastaan emättimen kautta, ja jos nainen on vatsakas, niin emättimen kautta ultrataan myös myöhemmin.

Saat kuitenkin helposti selville oletko raskaana menemällä kahteen hcg-arvon mittaavaan verikokeeseen 48-72 tunnin välein. Jos arvo on kaksinkertaistunut, olet raskaana. jos ei ole kaksinkertaistunut, et voi olla raskaana.

Alkuperäinen kirjoittaja funkyMama:
Miksiköhän lääkäri ei tehnyt ultrausta emättimen kautta?! Olisi ollut selkeemmät näkymät. Luulisin. :o :flower:

Mä mietin ihan samaa :o Jos np-ultrakin tehdään emättimen kautta, niin miksi ei tota.... tottakai näkyvyys on huono....

Tuolla yksityisellä ei ollu edes mahdollisuutta alateitse tehtävään ultraan
Oikeastaan en epäile sitä, että olenko raskaana vai en, sillä viivat ovat testeissä vahvistuneet eikä niistä ole epäselvyyksiä =) Se tässä nyt vaan että kummassa kierrossa oon raskautunu, sillä jos jälkimmäisessä, niin miten ihmeessä testi näytti plussaa niin hirveän aikaisin :/ siksi kovasti epäilyttää että tässä mennään pidemmillä viikoilla nyt!

No tosi tylsää, et sitten eivät voi varmasti siellä yksityisellä hoitaa tota hommaa et näkisit itekin sen pussukan ja sen sisällön siinä ruudussa. Olisivat voineet rautaisella ammattitaidolla sanoa sulle siitä kuinka heikosti masun päältä noilla viikoilla saa kuvaa.

Raskaustestit on onneksi aika luotettavia nykypäivänä et plussa on plussa :) Ja sen iänhän ne sais tietoon jos näkisivät sen pussin kunnolla :o

Kannattasko vaihtaa toiselle yksityiselle? Jos mahdollista? Alkuraskauden uä:ä ei tehdä koskaan mistään vatsan päältä tai siis voihan sen tehdä, mutta ei niistä yleensä mitään näe! Luulis nyt niiden jo tietävän tämmönen asia?

Niin ja maksoitko jo maltaita siitä? :o Voi kurjuus, vaihda tohtori-setää ja pyydä emättimen kautta tähyilyä! :wave: :flower:

P1vkp3.png

Mulla neuvolan terkka katsoi ultralla vatsan päältä muistaakesi rv 6 näkyi hieman suurentunut kohtu ja "jotain". RV 7+jotain näkyikin jo sitten ihan syke. Vatsanpeitteitä löytyy mulla ihan omasta takaa... Juu ja ihan vaan katsottiin, että kaikki oli ok, koska mulla oli pientä vuotoa. Mutta kyllä se näkyvyys on ihan toista luokkaa alakautta tehdyllä ultralla. Niin ja nyt jo menossa 21+2 ja kaikki ok :heart:

Sain samalla hintaa molemmat käynnit, joista ei siltikään tarvinut maksaa paljon mitään..

Mietin tässä, että jos tosiaan olen tuon ensimmäisen kierron mukaan raskaana, niin alkaa kyllä tulee kiire varata neuvola-aika :p Olen tähän asti elänyt sen mukaan, että olisin tullut jälkimmäisessä kierrossa raskaaksi(just sen ultran takia) joten en ole vielä neuvola-aikaa soitellu. Kummanhan mukaan mun nyt kannattais varata tuota neuvola-aikaa, ihan senkin takia että se eka plussa tuli silloin niin hirmu aikaisin, jos siis olisin vasta toisesta kierrosta raskautunu.

Kovasti tuntuu, että olis ennemmin enemmän noita viikkoja oireidenki takia, sillä noissa kolmessa aikaisemmassa km ei ollut oireita nimeksikään ja nyt niitä kyllä riittää vaikka millä mitalla. Ja se että oireet alkoi kuitenkin vajaa viikko ennen ekan testin tekoa, joten ne ei ainakaan voi liittyä millään tavalla siihen, että jälkimmäisessä kierrossa olisin raskautunu.

mulle on tehty vieläkin joitain mittauksia emättimen kautta, ku esim. pää niin alhaal et sen saa mitattua paremmin emättimen kautta ehtävällä ultralla ja kohdunkaulan pituudenkin ottavat ultralla alakautta aina.
Yksityisellä kävin varhaisultrassa ja tekivät sen alakautta...

Rinzessa ja papuRinssi rv.32+2

Mä liityn ihmettelijöiden joukkoon: miksi ultrata noilla viikoilla mahan päältä.. :|

Mulla on ultrattu tätä raskautta nyt ...öööh... ennätykselliset 5 kertaa (menossa rv 15+6 joten ihan hyvin :xmas: ) ja vain nt-ultra 13+3 tehtiin mahan päältä. Kaikki muut alakautta.

Edellinen raskaus oli tm, jota ultrattiin 6+, 8+ ja 9+ viikoilla ja tuolloinkin kaikki alakautta ja mulle nimenomaan sanottiin, et mahan päältä ei noillakaan viikoilla saada mitään tarkkaa näkyviin. :)

Niinku aikaisemminkin sanoin niin tuolla yksityisellä ei ole mahdollisuutta kuin vatsan päältä tehtävään ultraan...Laite oli sellainen pieni, kannettavan tietokoneen näköinen kone, jossa ei nyt mitenkään hirveesti nappeja tms. ollut.
Katselin eilen joltain sivuilta kuvia ultrauksesta(vatsan päältä) ja ne koneet oli kyllä aivan erilaiset ku tuolla :o

Maanantaina soittelen sitten sinne neuvolaan ja sit ollaan ehkä hiukan viisaampia asian suhteen =)

Nyt on ollut eilisen ja tämän päivän ajoittain vihlomista alamahassa, mutta kuuluupi vissiin asiaan? Siivoilin eilen koko päivän ja kokosin uusia yöpöytiä yms. joten voi olla että siinä vähän rasittui.

Mulla ei aikaisemmissa raskauksissa ehtiny olla oireita juuri mitään ja kaikki kolme meni kesken samoilla viikoilla ja just samalla tavalla. Tässä raskadessa ei onneksi ole mitään samanlaista kuin noissa edellisissä :)

Nyt on soitettu neuvolaan ja kerrottu koko juttu... Kysyin että kuinka luotettava tuo vatsanpäältä tehtävä ultra on noilla viikoilla, niin sanoi että se ei ole kovin tarkka, mutta ainakin siitä saa viitteitä onko raskaus oikeassa paikassa. Sanoin että mulla ainakin oli kohdussa se mitä sillä nyt saatiin näkyviin.

Viikkoja on jo sen verran paljon(rv11), että kysyi suoraan puhelimessa jo, että halutaanko niskaturvotusseulontaan ja päätettiin että ei haluta. Sanoi kuitenkin että saan lähetteen alkuraskauden ultraan, jos haluan asiaa vielä tarkistaa(tuntu pitävän tuo neukkatäti aika varmana sitä, että kaikki on ok) ja että jos haluan niin saan tuohon samaan kertaan sen niskaturvotusseulonnan. Ja jos en olis halunnu asiaa tarkistaa tuossa ultrassa niin seuraavan kerran olis ultra vasta rv 20+

Menen ensimmäiseen neuvolaan huomenna aamulla :)

Neuvolassa on käyty ja sen mukaan la 7.4.09
Menen alkuraskauden ultraan tiistaina ja päätettiin nyt myös tuo nt ottaa siihen. Sen jälkeen on varmaan sitten hieman enemmän kerrottavaa kun asiaan saadaan varmuus.

Kovasti täällä vessassa rampataan ja alamahaa/nivusia vihloo. Neuvolassakin kysyivät että vihlooko ja ihan normaalia on :) Paino pysyny edelleen tuossa -5kg mutta maha on kyllä turvoksissa :o

Nyt on sitten ultrassa käyty.... Kyllä siellä raskaus oli, mutta kohdun ulkopuolella mahdollisesti vasemman puolen munatorvessa. Jouduin samantien osastolle ja mikäli verikokeet tukee löydöstä, leikkaus olisi suoritettu seuraavana päivänä.
Ehdin kolmisen tuntia olla osastolla ja sitten tuli tieto, että verikokeiden tulokset oli hyvin yllättävät eikä natsanneet ollenkaan löydökseen, joten ei oikein tiedä mikä on homman nimi, kun kuitenkin se raskaus on mutta väärässä paikassa.

Kohdussa oli myös viitteitä raskaudesta, mutta ei sikiötä tai edes alkiota.

Sain luvan lähteä kotiin, viikko sairaslomaa ja sitten uudestaan verikokeisiin ja ultraan ja mahdolliseen tähystykseen joka olis kuulemma hyvä tehdä jokatapauksessa vaikka verikokeiden tulokset olisi edelleen erilaiset löydöksen kanssa.
Mikäli tulee kipuja tai vuotoa joudun heti takaisin osastolle.

Ottaa päähän aivan hirveästi, mutta onneksi kuitenkin menin tuonne ultraan, koska muuten olisi voinut käydä huonommin.

Äsken tuli tutkivalta gynekologilta/lääkäriltä puhelu, että voisinko tulla huomenna uudestaan verikokeisiin, että epäilevät labravirhettä. Löydös on kuulemma niin varma, mutta koska verikokeet ei puhu sen puolesta ollenkaan, siksi epäilevät labravirhettä.

Pakko se vaan on yrittää taas eteenpäin vaikka pettymystä ei voi edes sanoin kuvailla! Jotenki osaa ottaa nämä asiat nyt paremmin kun kuitenkin tämä on jo neljäs "keskenmeno". Hyvää on se että raskaudun erittäin helposti, kun vaan pysyis tulevaisuudessa mukana pikkuinen.

Viime keväänä noita keskenmenoja tutkittiin sen verran, että katsottiin verikokeilla kaikki mahdolliset mitä pystyttiin, mutta niissä oli kaikki ok. Nyt tänään lääkäri puhui, että tutkitaan tämän asian selvittyä tarkemmin onko jossain vikaa, vai onko vain niin huonoa tuuria.

Yhteistyössä