Ultra tehty, eikä mitään näy!

pahoillani olen
Tuskinpa tuossa nyt enää mitään testejä tarvitaan jos kerran ultrassa ei mitään näy!
Ihmettelen minäkin kun aiemmin ei ole asian suhteen mitään tehty! Sydänäänet, np-ultra no siihenhän ei ole pakko mennä..

mutta kiitos kaikille vastanneille. Täytyy vain sitten odottaa huomista ja soitella heti aamusta että oliko testi pos. ja vaatia sitten heti jotain toimenpiteitä sieltä neuvolan tai terveyskeskuksen puolelta. Toivottavasti kaikki olisi ok, ja vauva kunnossa, tai jos tuulimuna niin sitten varma tieto siitä :ashamed:

harmuliini
Soita huomenna sille ultraajalle suoraan ja sano, että haluat lisätietoa!! Vastuutonta jättää sinut odottelemaan, jos vaikka kyseessä olisikin tuulimuna ja viikot mahdollisesti jo 16...

Sitä varten kai tällaiset palstat olemassa on että voi ajatuksia vaihtaa ja saada vertaistukea, mulla vaan ei mene jakeluun miten jotkut aina kehtaavat ilkeillä toisen hädän kustannuksella :( Ihan pahalta tuntuu... Toivottavasti pian tulee selvyys asiaan ja muista tosiaan, että PIDÄT PUOLESI ja VAADIT kunnon tutkimuksen!!! *halaus*

Lissu
Kylläpä sua on hoidettu huonosti :( Ihan typerää että ne juoksuttaa sua niissä raskaustesteissä, kun voisivat ennemminkin ottaa selvää siitä tuulimunan mahdollisuudesta. Neuvolassakin niiden pitäisi osata auttaa ensikertalaista!
Voin vaan kuvitella minkälaiset fiilarit sulla on :( Jos susta tuntuu vaikealta vaatia parempaa hoitoa, niin pyydä vaikka joku läheinen mukaan. :hug:

pph
Ensinnäkin kyllä tämä olisi jo hoidettu loppuun tänään siellä sairaalassa jos siellä on oikeasti oltu??..laittaa vain miettimään..hehee hyvä provo!! En usko, en!! Ei näin toimita..

neea
Olisitko kuitenkin arvioinut nuo viikot pahasti pieleen?
Itse tei raskaustestin huhtikuun lopulla ja nyt on menossa rv 11+ . Miksi eivät ole neuvolassa kuunnelleet sydänääniä? Yleensä ne kuunneellaan ensimmäistä kertaa viimeistään rv 12 ja siitä eteenpäin joka kerta. Olettavatko ne kuitenkin neuvolassa, että sinulla on viikkoja vielä tuon alle? Mitkä raskausviikot sinulla on merkitty neuvolakorttiin? Tuulimunalta kyllä kuulostaa, jos testin olet tehnyt toukokuun alussa ja nyt mitään ei näy. Toivottavasti kuitenkin olisi jostakin muusta kysymys. :hug:

joo o
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Ensinnäkin kyllä tämä olisi jo hoidettu loppuun tänään siellä sairaalassa jos siellä on oikeasti oltu??..laittaa vain miettimään..hehee hyvä provo!! En usko, en!! Ei näin toimita..
Voi VIT** sanon minä! Jotain rajaa tuohon milloin ja missä päätänsä aukoo! Ei tämä maailma ole niin kaunis paikka, että neuvolat tai vastaavat hoitavat aina asiansa täydellisesti.

pph
Alkuperäinen kirjoittaja joo o:
Voi VIT** sanon minä! Jotain rajaa tuohon milloin ja missä päätänsä aukoo! Ei tämä maailma ole niin kaunis paikka, että neuvolat tai vastaavat hoitavat aina asiansa täydellisesti.
Jos ei teillä niin kyllä täällä meillä hoituisi tuollainen..haloo!! Että ihminen jätetään tuollaisen asian kanssa miettimään yöksi..jes varmasti joo.

tiia
Alkuperäinen kirjoittaja joo o:
Jos ei teillä niin kyllä täällä meillä hoitiuisi tuollainen..haloo!! Että ihminen jätetään tuollaisen asian kanssa miettimään yöksi..jes varmasti joo.
ystävälläni oli vastaava tilanne.vuotoa ja kipuja koko ajan.mitään ei tehty.ei ultraa,ei kuunneltu sydänääniä.odotettiin vain kunnes tuli niin kipeäksi,että ambulanssilla vietiin ja suoraan leikkaukseen.munajohtimessa oli alkanut kasvamaan joka jouduttiin poistamaan.ihan yliopistollisessa sairaalassa kävi apua hakemassa muttei sitä saanut ennenkä oli myöhäistä.
että näin meillä odottajista huolehditaan.

ap lle jaksamista toivottavasti asia selviää parhain päin

:( Valitettavasti on kuitenkin niin, että oli raskausviikkoja 16 tai 12, niin johan lääkäri tuntee kohdun sisätutkimuksella ja vatsanpäältä, vaikka itsekkään en esikoista odottaessa sitä tuntenut. Outoa on, jos ei edes neuvolalääkärikäyntiä ole ennen ultraamista ollut :/

voihan...
Valitettavasti joissain kunnissa on nihkeä tilanne, että käy näin. Ultria ei juurikaan tarjota ja voivoi... tässä sitten kärsii ap nuori odottaja, joka ei taatusti ole osannut hirveästi varmaan vaatiakaan, kun ensi raskaus kyseessä, niin kaikki on ehkä uutta ja vierasta, eikä tiedä mitä vaatia. Sitten käy näin =/ Itse menisin ehdottomasti vaatimaan heti huomenna aamulla tutkimuksia ja jos en saisi niin menisin yksityiselle saman tien, lainaisin vaikka rahat!
*voimia*

Alkuperäinen kirjoittaja sativa:
ja ihan suomalainen, ei mitään kommunikaatio ongelmia ulteraajan kanssa. Asiat on kyllä aika hanurista kun on ensimmäinen raskauskin ikinä niin en oikein kaikkia asioita luonnollisesti tiedä ja tuntuu että tämä on mennyt sähläykseksi niin neuvolan kun kaiken muunkin osalta..
älä vielä hätäile (tiedän kyllä ettei se onnistu) mut jos on epäsäännöllinen kierto niin viikkoja voi olla paljonkin vähemmän. mulla esim esikoisesta oli viikkoja alle neljä kasassa kun menin eka kerran ultraan koska menkoista laskettuina niitä oli kasassa kahdeksan. kuopuksen aikaan vatsanpeitteitä oli niin paljon että typy näkyi ultrassa vasta rv12. jos päältä ultraavat niin sekin lisää viel epävarmuutta.

vieras
siis miten voi olla viikkoja 16 jos toukokuun 21 päivä on testi tehty.nyt eletään 10.6 eli ei montaa viikkoa väliä.ja vaikka ois epäsäännöllinen kierto niin viikkoja ei paljon silti ois ainakaan 16rv.tai sit oon tyhmä

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
Mutta vaikka olisi raskausviikolla kuusi+ niin silloinkin näkyisi jo ultrassa vaikka mitä! Sikiöpussi, ruskuaispussi ja syke. :|
Ei näy jos mahan päältä tehdään?
Mulla näkyi rv 6 sellainen pieni "pussi" tai joku ja rv 9 sitten jo ihan kaikki mitä pitääkin näkyä. Alussa tehtiin nuo 2 ultraa kun e-pillereitä söin, enkä tiennyt yhtään milloin oisin raskaaksi tullut.

sniif
minulla todettiin ultrassa rv 12 ettei mahassa ole mitään. Lääkäri huolestui kun siellä ei ollut ihan mitään, luuli että on kohdunulkoinen raskaus. Sitä sitten tutkittiin päiväkausia ja lopulta tuli toinen lääkäri, katsoi niitä ensimmäisiä ultrakuvia ja sanoi et tässähän on ihan selvä tyhhä sikiöpussi (tai jotain sinnepäin) Tehtiin sitte lääkkeellinen tyhjennys. Tämä oli siis ensimmäine raskauteni. Nyt minulla on kaksi ihanaa lasta, mut vieläkin mietin tätä ensimmäistä raskautta ja lasken minkä ikäinen se lapsi olisi jos saanut kehittyä ja syntyä...

Minä veikkaan että joko viikkoja paljon vähemmän+ ultraaja kokematon ja laite rikko, aika epätodennäköistä että kaikki nämä olisi yhtäaikaa.

Enemmän veikkaan kohdunulkoista raskautta jossa sikiön kehitys pysähtynyt johonkin vaiheeseen, mutta ei ole lähtenyt vielä vuotamaan pois eli ei anna vielä oireita.

Itselläni tälläinen kokemus jossa raskaustesti näytti aina vain plussaa, mutta raskautta ei meinannut löytyä ei sitten millään.

:hug: Raskasta epätietoisuuden aikaa elelet :hug:

vieras
jos sulla on keskeytynyt keskenmeno, eli siis. raskaus etenee jonnekin saakka ja sikiö kuolee. Alkaa ns. normaali raskauden keskeytyminen joka myöskin keskeytyy. Raskaustesti voi olla yllättävänkin pitkään positiivinen alkuraskauden keskenmenon jälkeen, koska elimistö ei ole hoksannut sikiön kuolemaa jolloin ns. raskaushormonit jatkaa hommiaan kuten normaalissa raskaudessa. Jolloin odottajan oireet pahoinvointia, rintojen turvottelua ja mahankipristyksiä myöden jatkuvat.
Ja kun joku tuolla sanoi että 6 viikolla näkyy jo sykkeet, niin juu saattaa näkyä jos näkyvyys on täysin esteetön ja uä:n tekijä ammattitaitoinen. 6 vk:n ikäinen sikiö on onnettomasn kokoinen ja sen sydän tietysti vielä onnettomampi. Joten ei ole ollenkaan sanottua, että 6 rv kertoo jotakin sikiön voinnista.. niissä ultrissa katsotaan myös sikiön elinympäristön kehitystä. Joten 6rv kohdun koko ruskuaispussit jne jne katsotaan ja myös ne auttavat määrittämään raskauden kestoa. Joten jos raskaus on keskeytynyt vaikka viikolla kahdeksan ja myös se keskeytyminen on keskeytynyt, niin todella voi olla tilanne, ettei siellä mitään näy.
Tuollaisissa tilanteessa sitä keskeytystä autetaan ulkoisesti laittamalla zytotec kapseli kohdun suulle, jolloin kohtu alkaa supistelemaan ja eloton sikiö tulee ulos luonnollista reittiä (seuraavana päivänä alkavan) vuodon kanssa. Jos keskeytys ei täten onnistu ja tulee komplikaatioita, niin suoritetaan kaavinta.

Paljon tsemppiä ja jaksamista.

vieras
lisäys yllä olevaan..
kun sanoin viestissäni, ettei kohdussa näy mitään tarkoitin sillä sikiötä. laajentunut kohtu näkyy kyllä, mutta sisältö puuttuu tai on niin pieni että se on vähintäänkin vaikea havaita :)

Yhteistyössä