Ulkosuomalaisten elakkeista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pam

Vieras
Kuulin etta ulkomailla asuvat suomalaiset ovat oikeutettuja saamaan jonkinlaista elaketta Suomesta aikanaan vaikka eivat muuttaisi takaisin Suomeen.
Onko tama totta ja jos on niin mika elake on nimeltaan ja mita se on suuruudeltaan?

Mummu ja paappa on paluumuuttajia. Saavat ainoastaan eläkettä Ruotsista. Jos ottaisivat Suomen eläkettä pienentäis se sitä Ruotsista saatavaa niin paljon ettei se kannata. Tää tosin ei tainnut juuri vastata sun kysymykseen :)

jep, mullakin nuoruuden kesatoista tulee suomesta elaketta noin 190euroa kuussa - jeee !!! hihihihiiiiiii
luulenpa vaan etta menee enemman siirtokuluja kun niita yrittaa saada sitten aikanaan itselleen :)

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Onko tuo sitten oikein, et ulkosuomalaisille maksetaan työeläkettä?
Millä tavalla oikein? Että teet 40 vuotta töitä Suomessa ja muuttaessasi eläkepäiviksesi Floridaan saat silti Suomessa työlläsi ansaitsemasi eläkkeen? Kyllä se mun mielestä ihan oikein on.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Millä tavalla oikein? Että teet 40 vuotta töitä Suomessa ja muuttaessasi eläkepäiviksesi Floridaan saat silti Suomessa työlläsi ansaitsemasi eläkkeen? Kyllä se mun mielestä ihan oikein on.

Muistatkos vielä sen 400.000.000.000,00 euron summan joka on vajeena nykyisissä eläkevastuissa?

Muistatkos vielä sen 4000.000.000.000,00 euron summan joka on vajeena nykyisissä eläkevastuissa?
*nauraa ääneen* Meinasin tohon edelliseen kirjoitukseeni liittää viittauksen toiseen ketjuun eli JOS eläkkeitä ylipäätään maksetaan :D Mutta kyllä mä olen sitä mieltä, että jos on Suomessa tehnyt työnsä ja siitä kerryttänyt eläkettä itselleen, niin se kuuluu saada. Vaikka sitten lähtisikin vanhana rasittamaan jonkun muun maan terveydenhuoltoa.

Muistatkos vielä sen 4000.000.000.000,00 euron summan joka on vajeena nykyisissä eläkevastuissa?
*nauraa ääneen* Meinasin tohon edelliseen kirjoitukseeni liittää viittauksen toiseen ketjuun eli JOS eläkkeitä ylipäätään maksetaan :D Mutta kyllä mä olen sitä mieltä, että jos on Suomessa tehnyt työnsä ja siitä kerryttänyt eläkettä itselleen, niin se kuuluu saada. Vaikka sitten lähtisikin vanhana rasittamaan jonkun muun maan terveydenhuoltoa.

Ei sitä eläkettä pitäisi maksaa täysmääräisenä, koska ei siitä ole maksettukaan niin paljon kuin olisi pitänyt maksaa.

Kun tel-järjestelmä luotiin 60-luvun alussa oli tel-maksu 5 prossaa, nyt yli 21 ja on paineita nostaa se 30 prossaan.

Eli kuka on maksanut ja kenen eläkkeet?

En malttanut mennä nukkumaan ennenkuin löysin vastauksen. Ja vastaus on kyllä, kun kys eon työeläkkeestä. Kansaneläkettä ei makseta, jos asuu ulkomailla yli vuoden.

http://www.tyoelake.fi/Page.aspx?Section=39129

on oikein. otan ansaitsemani elakkeen jokaisesta maasta missa olen tyoskennellyt. ei se ole sinulta pois ! ja mina otan viela perinnotkin suomesta !! mitas siihen sanot ?? :p

Alkuperäinen kirjoittaja mina:
En malttanut mennä nukkumaan ennenkuin löysin vastauksen. Ja vastaus on kyllä, kun kys eon työeläkkeestä. Kansaneläkettä ei makseta, jos asuu ulkomailla yli vuoden.

on oikein. otan ansaitsemani elakkeen jokaisesta maasta missa olen tyoskennellyt. ei se ole sinulta pois ! ja mina otan viela perinnotkin suomesta !! mitas siihen sanot ?? :p

On se minulta ja muilta työssäkäyviltä pois. Eläkejärjestelmä on pyramidihuijaus, eli viimeinen maksaa eniten eikä saa mitään.

Mahdolliseen perintöösi minulla ei ole mitään sanottavana.

Ei sitä eläkettä pitäisi maksaa täysmääräisenä, koska ei siitä ole maksettukaan niin paljon kuin olisi pitänyt maksaa.

Kun tel-järjestelmä luotiin 60-luvun alussa oli tel-maksu 5 prossaa, nyt yli 21 ja on paineita nostaa se 30 prossaan.

Eli kuka on maksanut ja kenen eläkkeet?
Tolla logiikalla ei pitäisi maksaa Suomessa asuville vanhuksillekaan. Mä ajattelen asian kuitenkin niin, että minkä on työllään ansainnut, se pitää saada. Vaikka ne maksut ovatkin vuosien varrella muuttuneet. Ja tällä "ansaitsemisellahan" meitä nuorempiakin nyt kovasti houkutellaan jatkavan töissä vähintään 63-vuotiaaksi, mieluummin pidempään. Moni ikätoverini ei kuitenkaan tuohon lankaan enää mene. Eikä varmaan mene moni nuorempikaan, mutta omassa ikäluokassani alkaa olla pikemminkin sääntö kuin poikkeus olla luottamatta luvattuihin eläkkeisiin.

On se minulta ja muilta työssäkäyviltä pois. Eläkejärjestelmä on pyramidihuijaus, eli viimeinen maksaa eniten eikä saa mitään.

mutta ajattele myos niin etta jos palaan suomeen niin olen yhtalailla oikeutettu elakkeeseeni. yks hailee missa sita asun. sina voit alkaa saastamaan omaan elakerahastoosi tai mille tilille nyt saastatkaan niin ei tarvi itkea minun muutaman satasen takia. peace :)

mutta ajattele myos niin etta jos palaan suomeen niin olen yhtalailla oikeutettu elakkeeseeni. yks hailee missa sita asun. sina voit alkaa saastamaan omaan elakerahastoosi tai mille tilille nyt saastatkaan niin ei tarvi itkea minun muutaman satasen takia. peace :)

Silleen se ei ole yks hailee, et ulkosuomalainen kuluttaa sen eläkkeensä ulkomailla ja se raha ei siis jää kiertoon Suomessa.

Mulla on jo vanhuuden ajan säästöt kasassa, joten tämä kysymys ei ole minulle ajankohtainen millään tavalla.

Silleen se ei ole yks hailee, et ulkosuomalainen kuluttaa sen eläkkeensä ulkomailla ja se raha ei siis jää kiertoon Suomessa.

Mulla on jo vanhuuden ajan säästöt kasassa, joten tämä kysymys ei ole minulle ajankohtainen millään tavalla.
Voihan Suomessa asuvakin kuluttaa eläkkeensä pääasiassa ulkomaille.

Voihan Suomessa asuvakin kuluttaa eläkkeensä pääasiassa ulkomaille.

Tietty, mut kuitenkin vähemmissä määrin kuin ulkosuomalaisena.

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Kuinka tiedät, kuinka pitkä vanhuutesi on, tai edes milloin se alkaa?

Eihän sitä tiedä etukäteen, mutta onneksi vanhuuden pituuden voi halutessaan päättää ihan itse.

Yhteistyössä