Ulkona nukuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pakkasraja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on lasitettu parveke ja siellä on muutama aste lämpimämpää kuin ulkona. Just tälläkin hetkellä vauva (6,5kk) nukkuu siellä, ja parvekkeella siis lämpötila noin -2 astetta. Kannattaa laittaa mittari myös parvekkeelle niin ei tarvi arvailla lämpötilaa. Kokeilen myös vauvan herättyä, että mikään paikka ei ole kylmä. Näin osaan seuraavalla kerralla pukea paremmin. Toistaiseksi noin ei ole kuitenkaan käynyt, vaan pikemminkin vauvalla on tainnut olla jopa liian kuuma. En tiedä tarkkaa suositusta, mutta itse en ainakaan -10 jälkeen laittaisi ulos pitkäksi aikaa.

Älkää nyt vielä huolehtiko mistään"pakkasrajasta", eihän vielä ole kunnon pakkastakaan. itse en ole koskaan pitänyt lapsilla tai vauvoillakaan pakkasrajaa, vaan terveellä järjelllä ajatellut milloin on vauvan liian kylmä nukkua ulkona. Esim joskus 5asteen pakkasessa en olisi ulos vienyt koska tuuli ja tuiskusi niin kylmästi, mutta joskus taas on nukuteltu 15asteen pakkasessa eikä tunnu missään. Kun kysyit voiko lasitetulla parvekkeella nukuttaa jos on pakkasen puolella, niin järki hohoi, eihän nyt vauvoja talven ajaksi sisälle teljetä, vai miten on?

Mä nukutin lasitetulla parvekkeella aika kovallakin pakkasella. Laitoin vaan paksumpaa kuin harso vaunun aukon peitoksi ja oikein kylmällä vielä kuumavesipullon lämmittämään hengitysilmaa. Mitään tarkkaa rajaa en kyllä muista, sori.

Kyllä mäkin aika kovalla pakkaselal oon nukuttanu, kun ei nuo oo osanneet sisällä nukkua...jonkun kohdalla tein niin, että otin välillä vaunut sisälle "lämpiimään" 15-20min, niin, ettei kerenny vauvalle hiki tulla kuitenkaan ja sit takas pihalle!

Ihan pienillä vauvoilla se suositeltu pakkasraja tais olla -10,mutta kyllä meillä on nukutettu ulkona tuollaista puolivuotiasta ihan -15 asteen pakkasellakin... hyvin ovat tarjenneet... tarpeeksi vaan vaatettapäälle ja suoja (esim. harso) kuomun aukolle.

Meillä lapsoset ovat vaunuissa nukkuneet silloinkin kun pakkasta on ollut 25 astetta. Vanuissa oli lämpömittari ja siellä kopassa, kuomun alla oli pakkasta vain 15 astetta.

Yhteistyössä