ulkoilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gallupisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
vähän yli vuoden ikäinen nukkuu ulkona lähes kaikki päiväunensa, lähes neljä tuntia päivässä. ei tietenkään tulipalopakkasilla. nukkuu kyllä sisälläkin mutta huonommin.

satunnaisesti käymme ajelemassa rattailla, silloin se kyllä herää kun tullaan takaisin kotiin. arkena nukkuu ulkona hoitopaikassa päiväunet.

minä olen vähän laiska itse tuonne ulos lähtemään mutta lapsi saa ainakin raitista ilmaa. kunhan se oppii vielä kävelemään niin voidaan mennä ulos leikkimäänkin. mikäli pysyy hereillä kun on niin tottunut nukahtamaan kun ulos pääsee.

yritetään joka päivä päästä pulkkailemaan n. 30 min tohon pihalle ennen lounasta ja sit voi mies mennä vielä siinä päivällisen jälkeen hetkeksi vaavin ( reilu 1v.) kanssa. mutta voi myös mennä viikkokin ettei olla ulkoilemassa käyty. se johtuu siitä että on ollu kaupungille menoja ja ei tosiaankaan kerkee/ jaksa kokoajan edestakaiskin pukea. Kun tuo kaupunki reissukin kestää jonkin aikaa. ei riitä vuorokausi kaikkeen jos ulkona pomppii sellaisin apäivinä. nukkuu sisällä yhdet 2-3h päikkärit.

ja sitä paitsi neuvolatäti sanoi että ei sillä mitään merkitystä ole jos ulkoilee tai ei. se ulkoilu pienen vauvan kanssa on itelleen ulkoilua mut ei sille vauvalle. ja ulkoilun unohtaa jo viikossa noin pieni jos esim. yrittää totutella siihen. eli kerrankun lapsi sairastaa ja on sisällä unohtuu se ""opittu"". et silleen.

Kerta päivässä riittää meillä... Tunti vaunuillaan, ja sen jälkeen jää poitsu (nyt 7kk) vielä usein joksikin aikaa (15-40min.) pihalle nukkumaan. On niin paljon muutakin tekemistä, poitsun kanssa ja ilman, että ei edes ehtisi toista tai kolmea kertaa ulos!

Nää siis mun mielipiteitä joten uskaltakoon joku vedellä herneitä nenuunsa :P

Yli 1v ikänen ei ensinnäkään musta ole vauva vaan taapero ja meidän taapero (nyt vajaa 1v4kk) on kuukausia itse pyytänyt ulos,olisi siellä vaikka aamusta iltaan :) niin hyvin siellä viihtyy.Kyllä meillä ainakin ulkoillaan paljon juuri tuon taaperon takia,ei vanhempien takia,vaikka hyväähän se itsellekkin tekee.Eikä meillä poika ainakaan sairastaessa tai tossa oliko se tammikuussa ku oli niitä hirveitä paukkupakkasia ku ei oikeen ulos voinu mennä,ni ei meiän poika ainakaan ulkoilua unohtanu,päivät oli kitinää ku poika ei päässy ulos,poika kantoi kenkiään meille ja osotteli ovea jne. ulos tahtoi.

Mä ainakin haluan yrittää ""tartuttaa"" lapseeni ulkoiluhalun,että mieluummin leikitään ulkona raittiissa ilmassa muiden lasten kanssa kuin istutaan sisällä koneen vieressä,niinkuin nykynuorisosta ihan liian suuri osa tekee :( En tiedä onnistuuko tuo,voihan olla,että lapsestani silti tulee seinien sisällä istuva nörtti :P mutta ainakin olen yrittänyt.

Välillä tuntuu,ettei päivässä ole tarpeeksi tunteja ku niin paljon on touhua,mutta eipä ole ainakaan mulla käynyt aika pitkäksi.Multa moni äiti on kysyny,enkö kyllästy olemaan taaperon kanssa kotona,missä ihmeen välissä ehtisin kyllästymään,kyllä touhua piisaa jos vaan viittii/jaksaa touhuta :) Mieluummin annan muutaman villakoiran vilistää nurkissa kuin tingin pojan ulkoilusta.Menoja on meilläkin,mutta kyllä päivään silti ulkoilua mahtuu.

Poika nukkui pienenä vauvana ulkona päikkäreitä,mutta silti me ulkoiltiin,toisinaan niin että hän nukkui ja toisinaan niin että hän oli hereillä.7kk iästä lähtien hän on nukkunut päikkärinsä sisällä.

Kyllä mä vakaasti olen sitä mieltä,että ulkoilu on niin vauvoille kuin taaperoillekkin hyvä asia,onhan se raitis ilma aikuisillekkin hyväksi,miksei sitten olisi vauvoille/taaperoille? En mä voi ymmärtää miksi olisi merkityksetöntä ulkoiluttaa vauvaa?

Mut nyt rupeaa aurinko pilkistämään pilven takaa,joten tämä perhe rynnistää koko perheen voimin pihalle nauttimaan :)

*jää odottamaan hernenenuja*

Ei mitenkään pahalla mutta kuuluuko ""paljon muutakin tekemistä""-ryhmään myös tietokoneella istuminen. Ulpu on nimittäin lähes joka ketjusta tuttu nimimerkki.

Kyllä lapset etusijalle ja äidin oma aika sitten kun siihen on oikeasti aikaa=)

Ei millään pahalla, mutta... No johan pomppasi! Juuri tässä tultiin poitsun kanssa reilun tunnin lenkiltä ja kun ajattelin poitsun vielä nukkuessa katsoa, mistä täällä tänään keskustellaan sivistyneesti, niin minuahan täällä joku meinaa nokkia!

Eihän minun tarvitsisi mitään tähän kommentoida, mutta tuntuu tosi v-mäiseltä, kun joku tuntematon alkaa epäillä, että meitsi vaan istuu tietokoneella päivät pitkät! Voi pyhä sylvi sentään...
Jos katsot viestieni kellonaikoja, niin huomaat, että kirjoittelen LÄHINNÄ silloin, kun poitsu on nukkumassa, aamu- ja iltapäiväunien aikaan, sekä myöhään illalla poitsun ollessa jo yöunilla. Tai sitten joskus, kun mies on vaikkapa ulkona poitsun kanssa.
En voisi edes halutessani istua netissä poitsun valveilla ollessa, koska hän on sellainen vauhti-ryömijä, ettei kovin kauaa pysyisi näköpiirissäni, vaan olisi hetkessä jossain toisella puolella taloa!

Enkä ymmärrä mikä tekee passiivisesta vaunun pohjalla makaamisesta ulkosalla jotenkin parempaa ajanvietettä kuin sisätiloissa touhuaminen? Poitsu on kova touhuamaan ja ryömii mielellään pitkin kämppää, miksi laittaisin hänet moneksi tunniksi vaunun pohjalle vain ulkoilun vuoksi? mieluummin ""lueskellaan"" kirjoja, leikitään, jumpataan, kylvetään tms.

Se muu tekeminen on noiden yllämainittujen lisäksi ihan tavallista ruoanlaittoa (mm. pojan soseiden tekeminen, hui, uskotkos, että teen niitä itse...), leipomista, siivoamista, talon lämmitystä (puulämmitys), pyykinpesua, vieraiden kanssa rupattelua (juu meillä käy myös oikeita ihmis-vieraita joskus, en elä pelkästään netti-elämää...) jne.

Vastasin alkuperäisessä viestissäni, että tunti päivässä ulkoilua. Niin yleensä. Joskus poitsu nukkuu toisetkin päikkärit ulkona, mutta silloin en itse mene ulkoilemaan. Viikonloppuisin tulee enemmän ulkonaoloa, kun käymme mummilassa. Siellä äiti, isä, täti, mummi ja ukki vetävät poitsua pulkassa ja vaunuttelevat vallan kilpaa.

Loppuun vielä haluan mainita, että jokin aika sitten täällä oli myös toinen Ulpu. Jossain ketjussa huomautinkin asiasta, sillä hänellä oli täysin päinvastainen mielipide jostain asiasta kuin minulla, enkä halunnut itseäni sotkettavan täksi toiseksi. Vähään aikaan häntä ei ole kyllä näkynyt tai sitten vaihtoi nimimerkkiä.

Ja vielä, minulla sentään on sen verran ""munaa"", että kirjoittelan vain tällä nimimerkillä, enkä keksi uusia outoja nimimerkkejä silloin, kun tekee mieli olla v----mainen.

Hyvää päivänjatkoa, täytyy rientää pyörittelemään sämpylöitä!

Hei, älkääs ny aloittako uutta riitelyketjua! Ja mitä tämä ulpun vainoaminen on, jo toinen ketju ainaki missä hänen kimppuunsa käydään?
En minäkään ulkoile vauvan kanssa kuin kerran 40min ja toisella kerralla 30min päivässä. Olkoonpa sitten muiden mielestä vähän tai paljon, eipä vois vähempää kiinnostaa. Ei viitti kerrostalossa raahata vaunuja edestakas kovin montaa kertaa, laiska mamma oon =D

haluaisin vielä kommentoida, että herää kysymys miten ""ulkoilutatte"" yli 10kk ""vauvojanne?Sekö on ulkoilemista kun vauva/taapero laitetaan ulos nukkumaan vaunuihin TAI istumaan vaunuihin kun äiti lenkkeileee?!!!MUN MIELESTÄ YLI 10KK JA ALLEKKIN TIETYSTI ULKOILU ON SITÄ ETTÄ PIHALLA TOUHUTAAN!!!EI ISTUTA VAUNUISSA!!!Meillä poika 10kk ja ulkona nukkuu joka päivä, MUTTA ulkona touhutaan ehkä joka toinen päivä...ei niin usein aina...riippuu miten äiti jaksaa persuksensa vetää ulos.. :)

Tyttö 1v 2kk ulkoilee päiväkodissa säästä riippuen 1-2 krt/päivä ja sitten illalla lasketaan pulkkamäkeä pihalla yms koko perheen voimin. Josko joku ilta ei huvita niin sitten ei mennä!

Viikonloppuisin ulkoillan molempina päivinä. Yleensä niin että kerralla 2-3 tuntia (metsässä patikointia, isompaan pulkkamäkeen jonkinmatkan päähän ..yms. yms.). Ei käydä viikonloppuisin koko perheen voimin kuin kerran päivässä ulkona, jotenkin on niin poikki yhden pitkän ulkoilun jälkeen. Siis meidän ulkoilut on sitä että äiti ja isi on hiestä märkiä kun mennään puolihangessa pulkkaa vetäen välillä juoksuaskelin tai ravataan piiiitkää pulkkamäkeä vauhdilla ylös alas :-)

Kunhan tyttö vähän kasvaa mukaan tulee laskettelut, hiihdot, pilkkimiset yms. talvilajit. Nyt niitä on harrastettu äidin ja isin toimesta silloin kun on maltettu pieni hoitoon laittaa (harvoin!).

on ihan järjettömiä juttuja..
Siis on ihan tajutonta verrata 3kk ikäisiä 1,5v ikäisiin :D Ja kyllä ollaan niin ylpeitä kun ulkoillaan 3h joka päivä. Tarkoittaen että vauva vaunuihin ja äiti sisälle..

Ja btw, ulpu on niitä harvoja kenellä on aina sama nikki ja vastaa asiallisesti. Taitaa tämä ""..."" olla niitä riidan haastajia täällä yleensäkkin :D

... on se kumma kun Ulpua taas morkataan aivan aiheettomasti!!!! Pari päivää sitten oli toinenkin ketju, jossa oli jotain vastaavaa kähinää. Sivusta seuranneena voin kommentoida että Ulpu on tosiaankin niitä harvoja asiallisia ja suoraselkäisiä palstailijoita. Jatka vaan samaan malliin, älä vaihda nickiäsi missään nimessä, ei kannata välittää näistä muutamista kommenteista!

Meillä pyritään ulkoilemaan kerran päivässä vähintään tunnin ajan (tai äiti ulkoilee ja vauva nukkuu vaunuissa). Nyt huomaa kun kevät tulee ja on tosi ihania ilmoja, niin tekis mieli samantien takas ulos. Kunhan toi vaaterumpa vähenee, niin sit varmaan ulkoillaan useamman kerran päivässä.

Miten tämä nyt liittyy mihinkään? Eikö kurttu saanut jo riittävästi osakseen aloittamassaan ketjussa jossa ihmetteli niskaansa saanutta ryöpytystä...

miksi edes vaivaudutte kommentoimaan SELVIIN PROVOVIESTEIHIN...

juu, oon huomannu, että sulla on sama nicci. Ja tää sun samainen niccis tuppaa haukkumaan vähän jokaista joka tietää jostain asioista ehkä enempi kuin sä.. En edes usko, että on välttämättä useampi, niin tökeröä tekstiä siltä nikiltä saa aina lukea..

Aiheeseen..
Me ulkoillaan pakkasilla joka toinen päivä, lämpimillä ilmoilla joka päivä aikaa en ole katsonut, niin kauan kuin hyvältä tuntuu.

no sinähän se oikea järjen riemuvoitto olet=D ja tiedät kurtty ihan kaikesta ihan kaiken. MItenköhän tämäkään aihe minkään asian tietämykseen liittyy...

Mutta ole hyvä Kurttu, saat viimeisen sanan.

Kiitos :)
Se olet kyllä sinä joka jokaisessa ketjussa jaksaa etsiä jonkun ketä nokkia ihan noin muuten vaan.
Koita kestää ittees, ja ihan tiedoks;mä en saa pelleistä tarpeekseni koskaan;aina ne jaksaa naurattaa ;)

Nyt kantsit varmaan mammojen käydä hikilenkillä hiihtämässä niin lähtis riidanhalu :-))))))))))

Ihan vitsi oli mutta hassusta aiheesta tällä riidellään kun ulkoilusta, joka on nyt on ihana asia ja vaihtelee tietysti ikäkausittain ja riippuen siitä miten asuu ja onko liikunnallinen ihminen vai ei ole.

Voi hyvänen aika !

Mielestäni tuollaiset ""Koita kestää ittees-kommentit"" voisi oikeasti jättää sanomatta.
Muistan tuon Kurttu-ketjun missä hän itse loukkaantui siitä, kun joku oli puhunut jotain hänen lapsensa koosta ja sitten hän itse alentuu tuolle tasolle..

Menikös se niin että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa...

Yhteistyössä