ulkoilemaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nella

Vieras
Meillä 3 vk.n ikäinen tyttö.Miten puen hänet ulos jos pakkasta alle 5 astetta? body, puolipotkarit,villapuku, toppahaalari ja makkari. Onko liikaa?Ja tietysti myssy ja hattu , villasuka ja lapaset (raajat jää lisäksi puvun sisälle).

Laitanko vaunuun selälleen vai kyljelleen?

Mun mielestä kuulostaa hyvältä tuo varustus. Selälleen kuulemma vaunuihin pitäis laittaa mutta minä laitoin kyljelleen meidän vauvan ihan pienenä kun ei tykännyt selällään olla, huusi vain.

kannattaa kokeilla vauvan rintaa ja niskaa kun hän on hetken nukkunut vaunuissa; jos on lämmin muttei hikinen, niin lapsella on sopivasti päällä.

Meillä on riittänyt sisävaatteet+villahaalari+kevyttoppapuku+kypärämyssy+
makuupussiin (ja tietty tumput ja sukat) kun pakkasta on alle 8. Tällainen varustus on itseasiassa toiminut +4 - -4 asteessa. Kun pakkasta on yli 4, olen laittanut myös toisen hatun kypärämyssyn päälle.

voisin kuvitella että on vähän liikaa toi villapuku jos laitat toppapuvun. Ehkä collegepuku ja toppapuku tai villapuku ja vanupuku?
Toki vauvat on yksilöitä mutta meillä laitetaan villapuku vanupuvunkin alle vasta kun on yli 5 astetta pakkasta.

Kai se riippuu siitä, aiotko viedä vaan kävelylle vai nukuttaa vaunuissa monta tuntia..

Suunnilleen tuolla tavalla olen oman tyttöni pukenut, jos nukkuu ulkona 2-3 tunnin päiväunet ja se on ollut aika hyvä muutaman asteen pakkasella. Pikkukävelylle ei tarvitse noin paljoa, niinkuin muut ovat jo sanoneetkin. Ä-pakkauksen toppahanskoja ja -töppösiä ei ole meillä käytetty kuin joskus lähes -10 pakkasilla.

Näin laitoksella pariskunnan, joka puki lapselleen sisävaatteiden päälle villapuvun, kevyttoppiksen ja toppapuvun. Ja silloin oli lokakuu. Vähän jäin miettimään, että mitähän ne pukee sitten, kun on oikeasti pakkasta:)

Kuten joku totesi, eikös kaikilla vauvalla se ole aika tapauskohtaista? Me ei esimerkiks ikuna olla villapukuja tarttettu, mutta yli -7c pakkasella ei olla ulos mentykkään. Haalarin lämpöisyydestä myös riippuu paljon. Noi on aika hankalia kysymyksiä, ja opit pian itse ihan omalle vauvalle sopivan pukeutumisen.. Meillekkin sanottiin mm että blondy,puolipotkarit,sukat,villasukat,pudero,villapaita,tumput ja päälle äp hanskat, villapipo+paksu huppu. OHHOH.. Meijän poika olis ainakin saanu lämpöhalvauksen. Se riippuu myös siitä kuinka hoikkanen vaavisi on..

Mulla on kolme viikkoinen vauva ja hänelle laitan päälle ulos aluspuvun eli body / paita ja puolipotkuhousut, sen päälle muun puvun eli haalarit ja paidan tai koko puvun. Meille siis sanottiin jo sairaalassa, että vauva on hyvä pukea kaksi vaatekerrosta myös sisälle. Sitten laitan villapuvun jasen päälle kevyt toppapuvun ja makuupussiin. Päässä on kypärä ja myssy. Noin vaatetusalalla olevana sanoisin, että villa on materiaaliltaan sellainen, että se pystyy säätelemään etenkin välivaatteena lämpöä ja toisaalta se imee itseensä melkoisen määrän kosteutta, joka on vauvan pukemisessa samoin kuin itsellä oikein hyvä. Itse ainakin pistän vaatetta päälle kunnolla ja niin laitan vauvallekin, liikaa saa vähennettyä, mutta kylmässä ei kyllä nukuta ketään.

Tosin kuin ainoa kommentoi, vaattetta on juuri sopivasti. Noin pienellä ei lämmönsäätely vielä toimi, joten parempi enemmän kuin liian vähän.

Meillä ei olla käytetty villapukua juuri ollenkaan, mutta kyseessä ei olekaan enää vastasyntynyt. Meidän vauvalla vastasyntyneenä oli juuri tuollainen varustus ja sopivasti oli.

Niin ja vauva vaunuihin selälleen.

kannattaa muistaa että liikaa puettuna kätkytkuoleman riski kasvaa. Tieto löytyy virallisilta kätkytkuolema-sivuilta. Vauva ilmoittaa herkemmin liian kylmästä kuin kuumasta.

Tuollainen varustus tuskin on tarpeen ihan vastasyntyneelläkään. Vauvojen lämmönsäätelyhän alkaa pelata vasta n. vuoden ikäisenä kunnolla.

Ajattelehan *, body, potkuhousut, villapuku, toppapuku, makuupussi ja nykyaikaisissa vaunuissa on vielä yksi kerros lämmintä mikä on paksumpi kuin makuupussi. Aika paljon vaikka nukkuisikin neljäkin tuntia tuulensuojassa.
Esim. lasitetulla parvekkeella on usein 5 astetta lämpimämpää kuin ""ulkona""!

Esikoinen oli talvivauva ja hänellä jätin vauvana tuosta mainitsemastasi varustuksesta toppapuvun pois. Kuopuksella olen aika paljon käyttänyt lisäksi kevyttoppapukua tai ainakin esim. college-vaatteita villavaatteiden lisänä. Vauva ei ole yhtä kuumaverinen kuin isoveljensä ja toisaalta koppaa säilytetään nykyään viileämmässä. 2-3 tunnin ulkoilut on meillä molemmilla olleet normaaleja.

Parhaiten sopiva vaatetus löytyy vain kokeilemalla. Itse kuvittelin, että kun vauvani on pienikokoinen joudun pukemaan sitä paksustikin ulosvietäessä...mutta toisin kävi. Meillä on laitettu päälle body+sukkikset, collegeasu tai vastaava (vaihtoehtosesti olen laittanut tähän väliin villa-asun) ja sitten villasukat+hanskat, kypärämyssy+fleecemyssy ja pällimmäiseksi toppapuku. Vaunuissa on ollut vauvan alla villaviltti eristämässä alapuolelta tulevaa (mahdollista) kylmää. Ja riittänyt on todella hyvin. Johtunee varmaankin pitkälti toppapuvun materiaalista ja paksuudesta (tullenpitävyydestä yms.) kuinka paljon tarvitsee alle laittaa. Meillä on prismasta ostettu toppapuku (liukaspinta = tuulenpitävä ja fleecevuori) ja todella lämmin tuntuu olevan ainakin kun vauvan niskaa kokeilee.
Tosin kerran laitoin kyseisen toppapuvun tilalle teddykankaasta tehdyn toppapuvun ja vauvalla ei ollutkaan ihan niin lämmin. Ilmeisesti kangas oli huokoisempi ja siitä tuuli hieman läpi (riitti hyvin vaunulenkkiimme, muttei ulkona nukuttamista). Ja vaunuihin olen laittanut selälleen, jos on juuri syönyt eikä röyhtäytys ole onnistunut kunnolla niin silloin olen laittanut kyljelleen (kaveri kyllä kääntelee ja ähisee itse jos sillä on tukala olla ja asento väärä).

Mitä tulee sisävaatetukseen niin joudun kyllä tarkkailemaan vauvan niskaa. Tämä siitäkin huolimatta, että meillä on ihan sopivan lämmin sisällä. Vauvani kädet ja jalat tuntuvat helposti kylmiltä (varmaankin yhtä huono ääreisverenkierto kuin äidillään =)). Sitten olenkin lisäillyt sen mukaan miltä tuntuu: joskus riittää että laitan jalkaan villasukat ja joskus täytyy vetäistä se collegeasu päälle. Yöllä on hyvin riittänyt peiton alle potkupuku tai body+puolpotkikset.

Omasta mielestäni nämä oli aika hankalia juttuja nämä vaatetukset, mutta piti vain kokeilla mikä vaatetus on kuinkakin lämmin ja tilanteeseen sopiva. Muutaman kerran jälkeen opit jo itsekin oman vauvasi lämmöntarpeen. Rentouttavia vaunuretkiä.

Yhteistyössä