uimisesta loppuraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärrimurri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ärrimurri

Aktiivinen jäsen
11.05.2006
3 510
0
36
Mietiskelin tässä sitä, että kun aina neuvotaan, että uimaan voi mennä jollei kohdunkaula ole vielä auennut, mutta mistäs minä sen tiedän ettei ole? Kun lääkäri oli 2 viikkoa sitten eikä uutta ole ennen synnytystä. Ja onko se siis oikeasti riskialitista mennä uimaan, jos se nyt sitten olisikin jo auki? Voinko jotenkin ite tarkastaa, että onko ne paikat jo auenneet?

Kun tekis niiiiin mieli uimaan!

Kohdunsuuta varmaan tarkoitat :) Joo, eipä sitä yleensä tiedäkään ja sen vuoksi loppuraskaudesta on turvallisinta välttää uimista ja nimenomaan sen vuoksi, ettei tule tulehduksia. Ne tulehdukset kun voivat sitten olla syntyvälle vauvalle haitaksi.

jos limatulppa ei ole lähtenyt voi mennä uimaan!!! Limatulppa suojaa vaikka kohdun suu olisikin jo vähän auki... Mulle sanottiin että muuten voi uida ihan normaalisti kunhan pesee alapään mahd. pian uinnin jälkeen kunnolla, ettei pöpöt jää sinne muhimaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
jos limatulppa ei ole lähtenyt voi mennä uimaan!!! Limatulppa suojaa vaikka kohdun suu olisikin jo vähän auki... Mulle sanottiin että muuten voi uida ihan normaalisti kunhan pesee alapään mahd. pian uinnin jälkeen kunnolla, ettei pöpöt jää sinne muhimaan...

vielä kun tietäis onko limatulppa jo lähtenyt... :whistle:
taitaa mennä liian hankalaks jos tuolta rannalta pitää heti uinnin jälkeen kiiruhtaa kotiin pesulle... :(

Alkuperäinen kirjoittaja Mangusti:
kun teillä on niin erilaisia vastauksia! :/

Ei vara venhettä kaada. Järjelläkin ajateltuna pöpöillä on suora reitti kohtuun, jos kohdunsuu on auki. Uimareissulta voi saada pöpön, tai sitten sitä ei saa. Mutta itse en jättäisi jossittelun ja arvailujen varaan, sillä oikeasti niiden pöpöjen kans ei ole leikkimistä, jos vauva sen saa.

Ymmärrän kyllä, että uimaan tekisi mieli ja varsinkin kun synnytyksen jälkeenkään ei suositella tulehdusvaaran vuoksi uimista moneen viikkoon. Mutta kai sitä nyt jaksaa kuitenkin odotella, eihän se loppujen lopuksi ole kuin muutamia viikkoja :)

Joo:tästä saat vielä yhden vastauksen...
Viimeraskaudessa kysyin asiaa th:lta. Sillon oli tilanne se että kohdunkaula oli jo poissa ja kohdunsuu jonkun verran auki. Kysyin, että saako mennä uimaan järviveteen. Vastaus oli, että kyllä: vaikka kohdunsuu olisikin auki, emättimen bakteerikanta pitää huolen siitä, että sinne kohtuun ei pöpöt pääse. Hän lisäsi vielä, että se mikä ei ole suositeltavaa, on suuret kylmän ja kuuman vaihtelut, eli esim. uimaan-saunaan-uimaan-saunaan jne.

Että eipä tässä taida olla yhtä oikeaa vastausta, vaan terveydehoidon ammattilaisetkin on eri mieltä asiasta.

Minä nyt kuitenkin edelleen noudatan tätä ohjatta ja aion mennä uimaan juhannuksena, jolloin viikkoja on kasassa 36.

Yhteistyössä