Uimahallista hiivatulehdus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uiskentelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uiskentelija

Vieras
Olen viimeisten kahden vuoden aikana saanut joka uimahalli- tai kylpyläreissulta hiivatulehduksen. Mistä on kysymys? Onko minulla koko ajan hiivatulehdus (oireettomana), ja se puhkeaa klooriveden vaikutuksesta, vai miksi näin käy? Onko kohtalotovereita?

Uimahallin vesi ja vedessä pulaaminen kuivattaa limakalvoja. Se altistaa tulehduksille. Kokeile intiimialueen rasvausta ennen uimaan menoa. Esimerkiksi Ceridal on sopiva öljy.

Kiitos. Noin itsekin ajattelen. Kloorivesi kuivattaa ihan kauheasti. Pitää mennä ostamaan Ceridalia. Mulla on muutenkin herkät limakalvot. E-pilleritkin jouduin lopettamaan sen takia, että limakalvot kuivui niin, että seksikin jäi. Ja ikää on 26...

Hiivatulehdus ei tule uimahallista tms. paikasta. Jokaisen naisen emättimessä on muiden bakteerien lisäksi myös hiivabakteereja ja ne ovat tarpeellisia pitämään emättimen happamuuden sopivana. Jostain syystä, esim. antibioottikuurin seurauksena, hiivabakteerit pääsevät lisääntymään voimakkaasti ja aiheuttavat näin tulehduksen limakalvoilla. Myös yleiskunnan lasku esim. pitkään jatkuneen flunssan seurauksena voi päästää hiivabakteerit valloilleen.

Hoidoksi suositellaan esim. antibioottikuurin yhteydessä gynophilus-emätinpuikkoja, joita saa apteekista ilman reseptiä. Niillä voi hoitaa myös alkavaa hiivatulehdusta, mutta jos se pääsee pahemmaksi, paras mennä gynekologille ja saada paremmat lääkkeet.

Myöskään virtsatietulehdus ei tule suihkusta. Siinä pätee sama homma kuin edellä, eli meillä on koko ajan elimistössämme bakteereja, jotka ovat välttämättömiä elimistön toiminnalle. Kun jostain syystä elimistön bakteeritasapaino järkkyy, lisääntyneet bakteerit aiheuttavat kaikenlaisia ongelmia.

6-vuotiaalla tytöllä tuskallisen kovaa kirvelyä heti uinnin jälkeen,ettei uskalla pissalle mennä.Onko kenenkään lapsella samanlaista, pitääkö uimahallit ja kylpylät unohtaa?

6-vuotiaalla tytöllä tuskallisen kovaa kirvelyä heti uinnin jälkeen,ettei uskalla pissalle mennä.Onko kenenkään lapsella samanlaista, pitääkö uimahallit ja kylpylät unohtaa?

Olisiko virtsatietulehdus kyseessä? Jos ilmiö on toistuva, kannattaa ainakin hakeutua lääkärin puheille. Muuten näiden ohjeiden mukaan:

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=520/sprog=4/grp=2/menu=1/

Jos näin olisi, lämpimällä kaurasäkillä lämmittäminen (ja lämpimällä vedellä huuhteleminen) saattaa lievittää kirvelyä, jos vielä kotona tuntuu. Runsas juominen ja - valitettavasti - nimenomaan runsas pissaaminen auttaa. Toiset suosittelevat karpalomehua.

Itse huomasin lapsena ja vielä nuorenakin, että kylmässä vedessä pitkään lotraaminen tai kylmällä kivellä tms istuminen saattoi laukaista tällaisen "pissakirvelyn". Ehkä jotkut on herkempiä kuin toiset?

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä