Tyytymätön vauva vie mehut vanhemmista

  • Viestiketjun aloittaja Väsyneet
  • Ensimmäinen viesti
Väsyneet
Meillä on 1,5kk ikäinen vauva, jolla on mahdollisesti maitoallergia. On vaihdettu maidottomaan korvikkeeseen ja se on auttanut ainakin siihen että enää ei ole hirveää huutoa kun vatsaa vääntää.

Mutta ajoittain on edelleen hirveää levottomuutta. Öisin herää 2 tunnin välein syömään ja se on ihan ok, mutta sitten päiväsaikaan nukkuu ihan olemattoman pituisia päiväunia ja missään ei ole hyvä olla, ei vaunukopassa, patjalla, sitterissä, sylissä, kantorepussa, kantoliinassa, koliikkikeinussa ja mitä kaikkea nyt on kokeiltu. Syli on näistä kaikista ehkä paras, tosin pääosin pystyasennossa. Autossakin aloittaa joskus hirveän huudon turvakaukalossa.

Ollaan mietitty myös refluksitaudin mahdollisuutta, aamuisin on annettu bifibabya, mutta tiedä sitten auttaako sekään.

Saadaan piakkoin lähete maitoallergiatesteihin, saas nähdä miten siellä käy.

Mutta jotain vinkkejä ja apua kaivattaisiin tähän tilanteeseen. Molemmat ollaan todella väsyneitä ja parisuhde kärsii. Esikoinen oli aivan toista luokkaa, yöllä saattoi nukkua 3-4 tuntia ja tykkäsi olla milloin missäkin, niin tottakai ajateltiin että toinen lapsi voisi olla yhtä helppo, vaan väärässä oltiin.
 
vierailija
Meillä on 1,5kk ikäinen vauva, jolla on mahdollisesti maitoallergia. On vaihdettu maidottomaan korvikkeeseen ja se on auttanut ainakin siihen että enää ei ole hirveää huutoa kun vatsaa vääntää.

Mutta ajoittain on edelleen hirveää levottomuutta. Öisin herää 2 tunnin välein syömään ja se on ihan ok, mutta sitten päiväsaikaan nukkuu ihan olemattoman pituisia päiväunia ja missään ei ole hyvä olla, ei vaunukopassa, patjalla, sitterissä, sylissä, kantorepussa, kantoliinassa, koliikkikeinussa ja mitä kaikkea nyt on kokeiltu. Syli on näistä kaikista ehkä paras, tosin pääosin pystyasennossa. Autossakin aloittaa joskus hirveän huudon turvakaukalossa.

Ollaan mietitty myös refluksitaudin mahdollisuutta, aamuisin on annettu bifibabya, mutta tiedä sitten auttaako sekään.

Saadaan piakkoin lähete maitoallergiatesteihin, saas nähdä miten siellä käy.

Mutta jotain vinkkejä ja apua kaivattaisiin tähän tilanteeseen. Molemmat ollaan todella väsyneitä ja parisuhde kärsii. Esikoinen oli aivan toista luokkaa, yöllä saattoi nukkua 3-4 tuntia ja tykkäsi olla milloin missäkin, niin tottakai ajateltiin että toinen lapsi voisi olla yhtä helppo, vaan väärässä oltiin.

Moi!

Ensinnäkin hirveästi voimia teille kummallekin tuohon tilanteeseen! Sain itse esikoiseni vuosi sitten ja kertomasi kuulostaa (ikävä kyllä) hyvin tutulta. Meillä oli sama ongelma, tuntui että vauvalla ei ollut hyvä missään. Nukkuminen (sekä hänen että itseni) oli todella katkonaista ja hän huusi todella paljon. Iltaisin veti mm. 4-6 tunnin huutomaratonit ja oli todella itkuinen päivisinkin.
Muistan, kuinka helpottunut olin aina kun meille tuli vieraita kylään ja joku otti hänet käsistä pois. Vaikka hän jatkoi itkuaan/tyytymättömyyttään muiden sylissä, sain itse olla hieman rauhassa ja myös todisteen siitä, että huuto ei johdu minusta.

Näin jälkikäteen olen tajunnut (koska tuota karmeaa alkua on tullut ajateltua paljon), että meidän lapsella oli koliikki. Hän joi myös korviketta, imetys ei onnistunut erinäisistä syistä, mm. koska imetyshetket olivat sitä, että lapseni huusi naama punaisena vaikka kuinka yritin maanitella häntä rinnalle.

Anyways, kaipailet varmaan konkreettisia asioita, joita kokeilimme, niin tässä sulle listaa. Kokeile jos joku tuntuu teidän elämään soveltuvalta (tai koet hetkiä, jolloin epätoivo valtaa alaa. Believe me, niin tapahtui itselläni monen monta kertaa):

-meidän lapsi nukkui pinnasängyn sisällä olevassa äitiyspakkauksessa, joten nostimme sen toista päätyä hieman. Tämä auttoi hieman puklautteluun.
-sekoitimme korvikkeeseen Nutrilon - nimistä sakeuttaja-ainetta, jota ostimme paikallisen Prisman vauvanruokaosastolta. Neuvolätätimme suositteli tätä ja ah, että auttoi paljon ekojen 4 kk ajan, ennen kiinteisiin siirtymistä. Vauvamme siis pulautteli välillä kaaressakin maidot ulos, mutta se loppui tuon ansiosta.
-meillä oli Baby Björnin sitteri, jossa pidimme vauvaa ja heijasimme sitä jalalla tv:tä itse katsoessamme. Kunhan liike pysyi yllä, lapsi oli joskus jopa suhkot tyytyväinen. Yhdessä vaiheessa nukutimme lapsemme siihen ja siirsimme siitä sänkyyn.
-seuraavassa vaiheessa siirsimme lapsemme nukkumaan vaunukoppaan, koska pystyimme laittamaan lapsen siihen ja asettamaan kopan reisien päälle. Siten oli helppo heijata koppaa jalkoja liikuttamalla. Lapsi aina jossain vaiheessa (usein itkujen kautta) nukahti siihen ja siirrettiin koppa pinnasänkyyn. Tässä tavassa plussaa on myös se, että aikuinen voi plärätä puhelintaan tai katsoa tv:tä, koska ainakin minä tarvitsin pientä pakoa arjesta ja nuo nukutushetket saattoivat kestää tunteja..

Nuo taitaa olla meidän taloudessa parhaiten toimineet kikat. Tosin jos kyseessä on virallinen maitoallergia, ne ei ehkä toimi ollenkaan teillä.
Meillä megaitkuisuus loppui 2,5 kk iässä, mutta siitäkin eteenpäin lapsemme tuntui olevan tyytymätön vaikka mihin. Maitoallergiaa hänellä ei ole, joten mistä lie johtunut tuo itkuisuus.


Teidän tapauksessa teillä on jo esikoinenkin. Onko mahdollista kysyä tukiverkolta "ekstrahoitoapua" näin kuopuksen ekoille elinkuukausille? Jotta saisitte edes hieman helpostusta arkeen.

T. Paula

Ps. Ainiin! Siis nyt lapsi on itse aurinko, ei itkuinen ollenkaan. Ekat 3-6 kk vaan olivat hemmetin rankkoja.
 
Kuulostaapa tutulta. Meillä nyt 2kk vauva, eikä meinaa nukkua missään, ekat kaksi viikkoa nukkui kyllä mutta sen jälkeen se syli ja pysty asento on ollut mukavin. Aamut on kaikista parhaimpia mutta iltapäivällä alkaa kitinä, mikä pahimmillaan kestää yöhön saakka... Siis 24-02 päästään vihdoin nukkumaan.
On onneksi niitä päiviä seassa että saattaa nukkua koko päivän, liekö niin väsynyt itsekin noihin valvomisiin ja huutamiseen, toinen juttu on myös yliväsymys ja oon huomannut että meillä kun on paljon melua kaikenlaista, niin vauva kuormittuu siitä eikä senkään takia enää rauhoitu muualle kuin syliin ja kanniskella saa montakin tuntia pahimmillaan.
mistä meille on ollut apua, on ollut cuplaton ja maitohappobakteeritipat, ne tuntuu vähän helpottavan tilannetta.
 

Yhteistyössä