Tyttöni 13v. joulutodistus:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25283424]Minkälaista lukemista tarkoitat minimimäärällä? Luitko kotona oppituntien jälkeen vai kokeeseen?[/QUOTE]
Tein läksytehtävät, lukuläksyjä en. Kokeisiin luin pikaisesti viimeisenä iltana, ehkä koealueen kerran.

Minua ihmetyttää maantiedon, biologian, historian ja terveystiedon huonot nemerot, kun äidinkieli 9 - nuo aineethan on aivan lukemalla opittavia... Minkä verran tytär laittaa aikaa läksyihin? Lukeeko kokeisiin?

Mulla on justiin samanikäinen tyttö, ja on sanonut, että kyllä nyt pitää ihan eri lailla kouluun panostaa kuin alaluokilla. Läksyihin menee n. 30min - tunti päivässä. Harrastaa joka pv, joten läksyt on tehtävä heti kotiin tultua (itse tietää asian ja tekee). Lukee joka pv, sitten ei kokeisiin tule paniikkia milloinkaan. Jännitin, harrasteen vuoksi, miten menee yläkoulu, mutta oli saanut vähän nostettuakin numeroitaan.

Minä puuttuisin kyllä opiskeluun tässä vaiheessa; kaverin tytär oli ihmeissään ysillä muutama vuosi sitten. Koko yläkoulu oli mennyt mitään tekemättä, ja sitten ei päässyt mihinkään opiskelemaan. Keskiarvo oli nippa nappa 6. Kyselisin tarvitatessa kokeisiin, ja kun lukee läksyt voi osallistua tunneilla - eli sekin vaikuttaa numeroihin.

Onhan tässä kevät aikaa petrata numeroita, mutta en pelkästään kehuisi, kun vitosia minusta aivan ihmeellisissä, täysin opittavissa aineissa.

Täältähän näitä sairaiden lasten kasvattajia riittää.. mikään ei riitä,tulee riittämättömyyden tunteet,avuksi otetaan viina ja huumeet.

Hienoa ap että olet kannustanut lastasi. kaikki eivät voi olla 9-10 oppilaita,eikä ole tarvekaan.

Nykyään etenemään pääsee monia kautta,ei pelkästään lukiosta,jota pidän turhana,koska siitä ei edes valmistu ammatiin.Varsinkin nykytilanteessa pitäisi enemmän siirtää katse ammatikoulutukseen,josta saa ammattitaitoisia työntekijöitä.
Palkat ovat monilla esim metallimiehillä,paremmat kuin korkeastikoulutetuilla.

Jaa-a, ammattiaineiden opena kyllä ajattelen, ettei elämän tarkoitus voi olla valmistua 18v ammattiin. Mitenkään työpaikkaani väheksymättä, ajattelen kyllä, että jos päätä riittää, on lukio hyvä vaihtoehto, yleissivistystä nyt varmaan ei koskaan saa liikaa. Amikseen "huippupalkoille" opiskelemaan pääsee lukion jälkeenkin, ja silloin koulutus on lyhyt :)

On kyllä hirveän surullista mielestäni pitää lukiota turhana, koska siitä ei "edes valmistu ammattiin." Miehen mummovainaa (olisi jos eläisi 95v nyt) ajatteli tuolla kaavalla :laugh:

Vähän kakspiippuinen juttu. Mulla oli poissaoloja yläasteen aikana yli 1000 tuntia ja keskiarvo oli silti 7.2 vaikka käytännössä olin yli lukukauden lintsaamassa...mutta sitten taas mulla oli esimerkiksi yksi kaveri joka luki kokeisiin ja varsinkin kielten kokeisiin todella, todella paljon mutta sai 5-6 kun taas itse lukiessa sain helposti kiitettävää että jos taustalla ei ole laiskuutta niin ehkä jotain tällaista?

Tein läksytehtävät, lukuläksyjä en. Kokeisiin luin pikaisesti viimeisenä iltana, ehkä koealueen kerran.

Tällä samalla tekniikalla, koulussa kuuntelemalla, välitunnilla läksyt tekemällä mun yläasteen päästötodistuksen keskiarvo oli 8,6. Yhtään kasia huonompaa numeroa ei todistuksessa ollut, ja niitä kielten sanojakin tankkasin välitunneilla.

Ei tuon todistuksen perusteella voi sanoa. kuinka tyttö tulee elämässä pärjäämään.

Itse lähdin jouluna lukion toiselta töihin, kun ei kiinnostanut koulu, keskiarvo oli jotain 6,4.

Menin sitten muutaman vuoden kuluttua iltalukioon ja tein töitä samalla. Lukion todistuksen keskiarvo oli sitten 9,2. Kirjoitin kuusi ainetta ja jatkoin opintoja.

[QUOTE="poikia3";25283759]Tällä samalla tekniikalla, koulussa kuuntelemalla, välitunnilla läksyt tekemällä mun yläasteen päästötodistuksen keskiarvo oli 8,6. Yhtään kasia huonompaa numeroa ei todistuksessa ollut, ja niitä kielten sanojakin tankkasin välitunneilla.[/QUOTE]

Sama. Onneksi ei ollut kännykkänettiä kun mä olin koulussa. Eikä kyllä ollut nettiä muutenkaan, eikä edes niitä kännyköitä.. :D

[QUOTE="vieras";25283738]Vähän kakspiippuinen juttu. Mulla oli poissaoloja yläasteen aikana yli 1000 tuntia ja keskiarvo oli silti 7.2 vaikka käytännössä olin yli lukukauden lintsaamassa...mutta sitten taas mulla oli esimerkiksi yksi kaveri joka luki kokeisiin ja varsinkin kielten kokeisiin todella, todella paljon mutta sai 5-6 kun taas itse lukiessa sain helposti kiitettävää että jos taustalla ei ole laiskuutta niin ehkä jotain tällaista?[/QUOTE]

Mina olen juuri kuvaamasi kaltainen 'lukee kielten kokeisiin mutta numerot silti 5-6' tyyppi. Ja voin sanoa etta jos ja kun mulle sanottiin juuri taman ketjun tapaan etta 'saa kylla olla todella laiska ja tyhma jos ei parempaa saa' ylaasteella niin ei se kivalta tuntunut, kun tiesin yrittavani kovasti ja tyhmaksihan sita itsensa tunsi. Lukion viimeisella vihdoin selvisi etta taustalla oli muutakin kun itse hain testeihin, vaikka kun ekana asiasta terkkarille sanoin sain kuulla etta 'kaikki vain ei ole yhta hyvia'. Onneksi meilla oli ihana opo joka otti selvaa asioista kun kysyin apua ja lahetti minut testeihin. Olin meidan lukiosta ensimmainen (mutta en viimeinen) kuka sai 'helpotuksen' YO kokeissa kielten kohdalla, vaikka se ei lopulta vaikuttanutkaan arvosanaani.

No en mä vitosista menis kauheesti kehumaan mut toi äikkä on kyllä hyvä ja seiskatkin mun mielestä ihan ok.:) Tuli vaan mieleen, että sattuuko biologiassa, maantiedossa ja terveydentiedossa olemaan sama opettaja? Meillä nimittäin oli. Ei siis sillä, että se nyt olisi opettajan vika, että niissä menee huonosti mutta kyllähän sekin asiaan jonkin verran vaikuttaa jos ei kemiat yhtään kohtaa.

Joo, mullekin yhdet vanhemmat sanoi, että teillä ei oikein meidän lapsen kanssa kemiat toimi! Siis kemiat!
Oppilas haistattelee, lehmittelee ja huorittelee opettajia ja vanhemmat laittavat lapsensa huonon käytöksen ja huonot arvosanat opettajan piikkiin puhumalla tollasia oppilaan kuullen.
Ei mullakaan 'kemiat' toimi kaikkien oppilaiden tai työkavereiden kanssa, mutta en mä silti ketään lehmittele tai vitun kusipääksi hauku!!!
Back to basic: oppilas keskittykööt opiskeluun ja jättäkööt muut asiat omaan arvoonsa.

[QUOTE="vieras";25283987]Mina olen juuri kuvaamasi kaltainen 'lukee kielten kokeisiin mutta numerot silti 5-6' tyyppi. Ja voin sanoa etta jos ja kun mulle sanottiin juuri taman ketjun tapaan etta 'saa kylla olla todella laiska ja tyhma jos ei parempaa saa' ylaasteella niin ei se kivalta tuntunut, kun tiesin yrittavani kovasti ja tyhmaksihan sita itsensa tunsi. Lukion viimeisella vihdoin selvisi etta taustalla oli muutakin kun itse hain testeihin, vaikka kun ekana asiasta terkkarille sanoin sain kuulla etta 'kaikki vain ei ole yhta hyvia'. Onneksi meilla oli ihana opo joka otti selvaa asioista kun kysyin apua ja lahetti minut testeihin. Olin meidan lukiosta ensimmainen (mutta en viimeinen) kuka sai 'helpotuksen' YO kokeissa kielten kohdalla, vaikka se ei lopulta vaikuttanutkaan arvosanaani.[/QUOTE]

Niin siis minä en todellakaan tarkoittanut että sinä tai kaverini olisi ollut tyhmä jos jäi sellainen kuva. Päin vastoin, ei se aina kovin reilulta tuntunut kun itse sai paljon vähemmällä työllä kiitettävät ja toinen 5-6 vaikka teki töitä tosi paljon. Ei vaan jostain syystä jäänyt mieleen.

Vanha ketju, tuskin ap enää lukee mut vastaan kumminkin. Tärkeet on kielet ja matikka, koska niitä ei kurota kiinni yhden lukukauden lukemisella. Jos niissä jää jälkeen, niin tuskin enää kauheesti parannusta on tiedossa. Noihin ite yrittäisin lasta innostaa, voi olla tietty vaikeaa/mahdotonta, koska todistuksesta päätellen häntä ei koulu kiinnosta. Tärkeintä tietty elämässä löytää edes se yks juttu, joka innostaa. Toivottavasti lapsesi sen löytää eikä huono koulumenestys aseta kapuloita rattaisiin haluamalleen uralle!

[QUOTE="sipsi";25283661]Minua ihmetyttää maantiedon, biologian, historian ja terveystiedon huonot nemerot, kun äidinkieli 9 - nuo aineethan on aivan lukemalla opittavia... Minkä verran tytär laittaa aikaa läksyihin? Lukeeko kokeisiin?
[/QUOTE]

Eiköhän kaikilla 13-vuotiailla ole lukutaitoa sen verran että pystyy historian-kirjoja ym. lukemaan.
Äidinkielihän oppiaineena on paljon muutakin kuin lukutaito tai kielioppi.

Miulla oli tällänen todistus:
Äikkä: 9
Uskonto:9
Englanti: 10
Biologia:10
Liikunta:9
Kotitalous:9
Terveystieto: 9
Historia:9
Fysiikka:9
Liikunnan valinnainen:8
Ruotsi:8
Matikka:9
Olen siis 8lk. Onhan se kivaa kun kaverit haukkuu tyhmäks vaikka itellä niillä keskiarvo 6,2-7,1

No ootko kuullut että on olemassa puhelimia joihin ei saa nettiä, osta sellanen ja nettikänny takavarikkoon! Meillä 7lk pojalla on liittymä johon pitää lataa nettipaketti, joka on kuukauden voimassa. Jos lipsuu, en lataa uutta nettipakettia. Nyt on ollut 3kk ilman nettiä.

Kasvata sitä lasta!

Hän on kuulemma internetissä kännykällä. Juu, aion joulun jälkeen kysellä josko sais tukiopetusta ainakin historiassa.

Yhteistyössä