Tyttöjen ja poikien värit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TooQT2BSTR8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TooQT2BSTR8

Aktiivinen jäsen
13.02.2008
3 251
0
36
Kuinka moni teistä pukee lapsensa ns.sukupuolijaoteltuihin väreihin? siis kärjistettynä tytöille punaista ja pojille sinistä.
Vaatekaupoissa ton värijaottelun huomaa selvästi. Pojille on sinistä, vihreetä ja ruskeeta ja tytöille punaista, pastellivärejä, keltaista jne jne.
Itse inhoan sinistä ja pojalle onkin ollut etsiminen vaatteitten kanssa. Aika paljon on nyt punaista, keltaista ja oranssia kaapissa kuitenkin, kun on tarpeeksi kauan etsitty.
Varsinkin pikkuvauvojen vaatteissa noi värierot on selviä. On vaan ne vaaleanpunaiset, vaaleansiniset tai valkoiset vaatteet. Punaisen potkarin jos löytää niin siihen on monesti läntätty joku perhonen tms. ja vastaavasti noihin ns. poikien värisiin vaatteisiin on lyöty auton tms. kuva. Vähissä on ne kirkasväriset, printittömät vaatteet...
Miksi tytöt ja pojat pitää jo pikkuvauvoina jaotella noin selvästi ja miksi varsinkin poikalasten pukemista "tyttöjen värisiin" vaatteisiin karsastetaan vieläkin?

tykkään pukea pojalle paljon punaista ja keltaista, ja pastellisävyjä myös.
Mut pinkki ja lila on sellaiset jotka ei vaan mun mielestä käy.
Ei ole kiva jos kaupassa joku sanoo että onpas nätti tyttö, vaikka onkin poika
Ja Hello Kittyä yritän välttää :laugh:

En. Pyrin pukemaan pojan sukupuolineutraalisti.

Ensinnäkään mä en pidä sinisestä, enkä niistä spiderman-örkkipörkeistä mitä pojille niin paljon on tarjolla, toisekseen mä vastustan periaatteena sitä, että olisi olemassa "poikien värit" ja "tyttöjen värit". Ne on vain ja ainoastaan sosiaalisia konstruktioita, ei sen enempää. Poika ei ole yhtään vähempää poika, vaikka pukeutuisi punaiseen, eikä tyttö yhtään enempää tyttö, vaikka miten olisi pinkkia ja hörhelöä. Lapsi on ensisijaisesti lapsi, oma ihana persoonansa - ei sukupuolensa edustaja.

Meillä pojalla käytetään punaista, oranssia, vihreää, keltaista, turkoosia, harmaata, mustaa ja ruskeaa - toki MYÖS sitä sinistä, mutta pääväri se ei saa olla.

Vaaleanpunaista en pojilla käytä, paitsi olen joskus pyjamissa vauvana käyttänyt :D Toinen pojista tykkäsi kovasti kirkkaanpunaisesta, mutta niissä aina piti ottaa huomioon kuvioinnit ja muut lisäkkeet, ettei ostanut liian tyttömäistä. Nykyään tuo erottelu tuntuu vaan pahevan.

Mitä isommaksi tulee, sitä hankalampi on löytää kirkkaanvärisiä vaatteita pojille, koululaisille on tarjolla lähinnä likaisen sävyisiä tummia värejä ja jos jotain värikästä löytyy, ne on yleensä pilattu jollain kuviolla. Poika haluaisi itse kuvattomia.

Mä yritän vältellä (tumman)sinistä pojallani. En tykkää itsekään sinisestä yhtään ja minusta se on pojilla jotenkin tosi persoonaton. Ja harvoin kaunis. Pojalla usein keltaista ja oranssia, vihreetä, ruskeeta, harmaatakin. Housuissa mustaa.

Mitä haittaa siitä on, että pukee pojan sinisiin ja tytön vaaleanpunaisiin?

Nykyaikaahan se on, että puetaan vaikka poika pinkkiin, käyttäähän miehetkin vaaleanpunaisia vaatteita nykyään... Ite olen vanhanaikainen, enkä tykkää siitä, että joudun joskus vaatteiden takia arvuuttelemaan lapsen sukupuolta. :whistle: Eli juu, meillä on kaksi tyttöä ja kaksi poikaa ja useimmiten perinteisiin tyttö- ja poikaväreihin puen heidät. Esim. tytöillä on paljon vaaleanpunaista ja punaista. Joskus saattaa tytöillä olla sinistä, mutta silloin näyttää jotenkin hassulta. Esikoispojalle kyllä sopii punaiset vaatteet. Mutta kukkasia ja perhosia ei poikien vaatteissa ole.

Tytöille menee kaikki... pojillekin periaatteessa pienenä. Isompana sitten on vaaleanpunainen ainakin suuremmassa mittakaavassa out. Tokihan joku yksittäinen kauluspaita vaikka voisi olla pinkki, mutta ei niin että paljon vaaleanpunaista pojalla... Liilasta menee joko siniliila tai viininpunaiseen taittuva liila.

Poikien ainaiset sinisävyt kyllä tympäisee muakin. Tummanpunainen on pojalla tosi kiva väri esim. sisävaatteissa. Mutta esim. tuo Ticketin punainen tähdillinen ja karvareunuksinen haalari olisi isommalle pojalle liikaa.

Ja poikien vaateostot on tosiaankin sata kertaa työläämpää kuin tyttöjen. Munkin pojan lempiväri on punainen, mutta punaisen paidan löytäminen ilman ponia tai kukkaa on välillä melkein mahdotonta. Ja sitten kun kaupoissa tuskastuen kiertelee, niin pistää jo melkein vihaksi, että tytöille on ihania vaaleita ja kirkkaita värejä, ja pojille vain tummia sinisiä, ruskeita, mustia, harmaita. Ei mitään väriä, ja jos jokin raita onkin, niin sekin on sävytetty tosi tummaksi, murretuksi, taitettu harmaaseen.

Mutta ei vain värit, vaan tyttöjen valikoimat ovat puolet laajempia kuin poikien. Ja esim. juhlavaatteita ei ole joissain kaupoissa pojille tarjolla lainkaan, joissain löytyy yksi setti, ja sekin 2 kokoa liian suuri. Ei puhettakaan että pääsisi väriä valitsemaan. Voisitteko kuvitella tyttöjen mekoille samaa tilannetta!!!

Ei minua ainakaan ole neljän tytön äitinä ikinä ahdistanut pukea tyttöjä tyttömäisiin vaatteisiin, päinvastoin. :D
Ja jos poika tulis niin varmaan jaksaisin yhdellä lapsella katsella niitä poikien "tylsiä" värejäkin. Mutta kieltämättä eron huomasi kun yritin löytää kaupasta hienoja vaatteita pojalle lahjaksi niin tuli sellainen olo että eikö se vois olla tyttö niin tämä olis paljon helpompaa. Ihme että vaatevalmistajat eivät ole heränneet siihen että pojillekin tehtäisiin hienompia vaatteita ja väriskaala vois olla laajempi.

Meillä on pojalla ns. tyttöjen värejä (ei tosin liilaa tai pinkkiä) ja tytöllä ns. poikienvärejä, mutta molempien vaatteet on kuitenkin ns. sukupuolisidonnaisia. Eli pojan punaiset ja oranssit paidat on kyllä poikien paitoja enkä pukisi niitä tytölle ikinä. Ja tytön vihreitä housuja en ikäpäivänä voisi laittaa pojan jalkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hepuli:
mä en pue pojilleni vaaleanpunasta enkä liilaa...muuten menee melkee kaikki =)

Samoin. Pojillani on esim. punaista, keltaista, oranssia väriä vaatteissaan. Meillä vaatteiden valinnassa vaikuttaa malli, kuva/kuviot ja värin sävy (vaaleanpunainen vai tummanpunainen). Eli jos on kaksi punaista paitaa, joista toisessa on auton kuva ja toisessa suloinen kissa ja kauluksessa röyhelöä, niin kyllä meidän pojille ostetaan se autopaita punaisesta väristä huolimatta.

Samaa oon ihmetelly mäki. Varsinkin nyt odottavana kun haluais ostaa vaatteita valmiiks ni se onkin haastava juttu se. Pojalle ainoo väri jota en pukis on vaaleenpunanen. Myös lila käy mun mielestä pojalle.

Meidän kolme pikku prinsessaa nostavat kamalan äläkän jos vaatteet eivät ole tyttömäisiä. Esikoinen on ollut tosi tarkka jo pienestä asti. Pienemmät seuraa tietysti esimerkkiä. Väri ei ole se tärkein tekiä vaan vaatteen on näytettävä tyttöjen vaatteelta.

Oletusvärit on ihan persiistä. Mutta ne massat (esim kirpputoripalstoilla on harvemmin poikkeuksellisia värejä myynnissä esim poikien puolella...)

Pojalta löytyy muutamia sinisiä/vaaleansinisiä vaatteita. Tummansinistä ei taida muuta kuin parit kintaat. Turkoosikin on kivempi väri. Muuten yritän ostaa valkoista/keltaista/oranssia/punaista/vaaleanpunaista/luumua/eri vihreitä/ruskeaa/beigeä. Vaalenpunainen t-paita ja kauluspaitahan ovat IN. En minä kylläkään osta, jos siinä lukee "girl"... Eli kyllä minulle merkkaa myös se kokonaisuus - kuvat ja mallit myös. Mieluiten ostan paidat raidoilla ja vähäkuvisina... Tai ainakin yksinkertaisilla kuvilla. POP:lla oli ihania pelkistettyjä autoja viime kesänä t-paidoissa.

Tummansinistä, harmaata ja mustaa yritän karttaa kaikin voimin. Ei ne pienelle pojalle sovi. Ulkovaatteissa tämä on hankalaa ja kallista.... Ja värikkäät collarihousut on yleensä niin tyttömäisiä että hirvittää.

Itse puen poikani aina eniten siniseen ja vaaleansiniseen ja olen todella tarkka väreistä lapsen vaatteissa. EI ikinä vaaleanpunaista eikä violettia pojalle, en edes punaista tykkää niinkään käyttää pojalla, on niin paljon kivempiakin värejä olemassa pojalle kuten vihreä, turkoosi, ruskea, harmaa. Olkoon vanhanaikaista, mutta mielestäni on hyvin kummallista jos esimerkiksi tyttö puetaan sinisiin haalareihin. Tulee heti mieleen että ahaa, vanhempiko toivoi poikaa? Siis vaikkei asia edes niin olisi, sellaisen vaikutelman se antaa. Eri asia jos se tyttö itse tahtoi ne siniset haalarit. Jos pojan saa, ollaan ylpeitä että poika tuli ja puetaan poika pojaksi, ja jos tytön saa, ollaan ylpeitä siitä että tyttö tuli ja puetaan tyttö tytöksi. Näin vältytään myös turhilta väärinkäsityksiltä. Jokainen vanhempi pukee lapsensa miten haluaa, mutta minullakin on oikeus kertoa oma mielipiteeni. Minua ainakin ärsyttää se kun sanotaan että perinteiset värit sukupuolilla ärsyttää.

Meillä pojan lempiväri on punainen ja kaikki vaatteetkin haluaisi punaista, jos vaan saisi täysin itse päättää. Värejä siis löytyy laidasta laitaan ja joissain paidoissa/neuleissa myös vaaleanpunaista tai ovat vaaleanpunaisia, joka tosiaan on aika IN. Myös tumman violettia löytyy joistakin vaatteista, mutta kuten joku jo sanoikin niin se kokonaisuus ratkaisee :)

Sinistä en käytä tytöllä enkä pojalla, tai ainakin yritän valttää parhaani mukaan. Pojalla en myöskään pinkkiä tai v.pun käytä.

Pääosin sekä tytön että pojan vaatekaapista löytyy: Ruskeaa, kirkkaanpunaista, keltaista, oranssia, vihreää yms..

Mä tykkää vaaleanpunaisesta tytöillä, pojilla/miehellä kyllä. Meidän pojalle, nyt 2,5v., olen nyt ostanut paljon vihreää kun se hänen lempivärinsä on, mutta aiemmin olen suosinut paljon tummansinistä ja kesällä vaaleanpunaisia paitoja. Lisäksi olen tykännyt että pojalle sopii hyvin oranssi, kirkkaanpunainen ei niinkään vaikka siitä itse tykkäisinkin. Mutta kaikki vaatteet ovat sellaisia joita pukisin tytöllekin, toki tytölle sitten ostettaisiin mekkojakin - mutta ei siis vaalenpunaisia, vaan mieluummin sitten violetteja ja sinisiä. Eli meidän perheessä ei ole tyttöjen ja poikien värejä, vaan myös perheen isä pukeutuu joskus vaaleanpunaiseen paitaan tai krakaan.

Mä olen mielestäni löytänyt sukupuolineutraaleja vaatteita tyttövauvalleni. Esim Lindexiltä ja P.O.P.ilta: musta-valkoisia, vihreä-valkoisia, sinistä, valkoista, ruskeaa jne. Tänään varmaan neuvolassa ihmiset luulivat vauvaa pojaksi, kun oli vihertävä ulkohaalari ja siniraidallinen villahaalari :D no sukat oli sentään vaaleanpunaiset.

Mua myös ärsyttää, että monelta valmistajalta vaatteita tulee tasan kaksi väriä: (vaalean) sininen ja (vaalean) punainen...

Alkuperäinen kirjoittaja Tätä mieltä täällä;25587566:
Olkoon vanhanaikaista, mutta mielestäni on hyvin kummallista jos esimerkiksi tyttö puetaan sinisiin haalareihin.

Vanhanaikaista olisi juuri pojan pukeminen punaisiin ja tytön sinisiin, punainen kun on historiassa yleensä ollut pitkälti miesten väri sen symboliikan vuoksi (verta, elinvoimaa, rohkeutta jne.). Se on tämä uudempi muotihössötys joka on pyöräyttänyt värit ympäri.

• Tykkää
Reactions: Ä92
Kyllähän noita sukupuolineutraaleja vaatteita löytyy, jos on valmis maksamaan 30€ ja ylöspäin paidasta. Esim Småfolkilla, Meandilla ja Po.pilla on kivoja vaatteita pojillekin. Mutta joskus olisi kiva asioida myös lindexillä ja HenkkaMaukassa.

Lindexiltä löytyi vielä 86 cm vaatteita pojalle, mutta kun siirryttiin isompien osastolle, niin maisema synkistyi huomattavasti... Tummansinistä, harmaata, tummavihreää, Hämähäkkimiehiä ja Autoja. PLÄÄÄÄÄH

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä