Tyttöjen ja poikien värit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja värit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:
Mun mielest värien erottelu tyhmää ja turhaa. Meil ihan kaik värit on sekä poikien et tyttöjen. 2v pojal on paljo vaaleenpunast, pinkkii ym. punast. :)

Olet ihminen! :D :hug:

Jaksan aina ällistyä ja jopa suutahtaakin värien sukupuolittamisesta. Voivatko ihmiset TODELLAKIN olla niin tolloja, että luulevat tietävänsä, mikä on sopiva väri tytölle tai pojalle? Ennen esim. vaaleanpunainen oli poikien väri ja vaaleansininen tyttöjen. Ihan käytännön syistä: sotilailla oli punaiset takit, ettei veri näy, pienille sotilaan aluille sitä pehmennettiin sekoittamalla valkoiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:
Mun mielest värien erottelu tyhmää ja turhaa. Meil ihan kaik värit on sekä poikien et tyttöjen. 2v pojal on paljo vaaleenpunast, pinkkii ym. punast. :)

Olet ihminen! :D :hug:

Jaksan aina ällistyä ja jopa suutahtaakin värien sukupuolittamisesta. Voivatko ihmiset TODELLAKIN olla niin tolloja, että luulevat tietävänsä, mikä on sopiva väri tytölle tai pojalle? Ennen esim. vaaleanpunainen oli poikien väri ja vaaleansininen tyttöjen. Ihan käytännön syistä: sotilailla oli punaiset takit, ettei veri näy, pienille sotilaan aluille sitä pehmennettiin sekoittamalla valkoiseen.

:D Siel toinen ihminen! :hug: :wave:

Mun pojalla on ollut käytössä kaikkia värejä ihan vaaleanpunaisesta alkaen; tosin enimmäkseen suosin kirkkaita värejä (ml. musta). Ne sopiikin tolle nappisilmälle kaikkein parhaiten. Siniset vatteet tuppaa olemaan vähemmistönä, kun mä en itse tykkää sinisestä oikeastaan ollenkaan.

Mä kyseenalaistan voimakkaasti tuota tyttö-poikaväriajattelua, siis silloin kun aikuiset tekee sitä. Musta se on sukupuolista syrjintää pahimmillaan - kysehän ei ole pelkästä väristä vaan kyllä niihin liittyy monenlaisia arvoja ja stereotypioita vaikka miten muuta väitettäisiin. Tietenkään sama ei päde silloin, kun pieni tyttö hurmaantuu pinkistä tai poika vaikka sinisestä - ne on asioita erikseen.

Täs muutama pojan suosikki..

http://www.sucette.fi/images/Kid%20guitar%20on%20my%20hips%20rose.jpg
http://www.ellos.fi/misc/ProductZoom.aspx?ImageSource=vert_3X_70029_3098_0030.JPG
http://www.kappahl.com/ProductImages/KAW_594234_F_1.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja värit:
Moni sanoo, ettei ole olemassa värejä, jotka on vain tytöille tai pojille. Sitten taas toiset on sitä mieltä, että eivät pue tytölleen mitään sinistä tai pojalleen mitään punaista. Entä sitten sellaiset värit kuin ruskea, vihreä, keltainen, lila tai oranssi? Kumman sukupuolen värejä ne mielestäsi on? Tarkoitan siis vaatteita ja sellaisia, joissa ei väristä riippumatta ole pääkallon tai kukkasen kuvia, vaan ovat ns neutraaleja vaatteita. Jokaisella on tästä asiasta varmasti oma mielipiteensä. Mikä on sinun kantasi asiaan? Puetko tytölle oranssia tai ruskeaa tai pojalle lilaa?

Poika: ruskea, vihreä, oranssi

Tyttö: keltainen, lila

Unisex: kaikki, mut miellän ne kuitenkin noin :D

Meidän perheessä ei ole olemassa erikseen tyttöjen tai poikien värejä. Mustaa lukuunottamatta kaikki värit on käytössä kummallakin sukupuolella. Mustia vaatteita en lapsille laita päälle kuin hautajaisiin.

Meillä kaikki käyttää kaikkia värejä, PAITSI poika ei käytä vaaleanpunaista. Ehdottomasti väriä myös pojille! Tytöilläkin on monta vain tytöille tarkoitettua paitaa jotka on joko tumman- tai vaaleansinisiä.

Ai että sopii hyvin vaaleanpunainen t-paita ruskettuneelle poikaselle. Saisi tulla kauppoihin enemmän tuota väriä pojille, koska oikeasti oikeannäköisessä vaatteessa tuo väri on pojalle aivan mahtava! Surf meininkiä

meillä lapsille on opetettu pienestä saakka mikä on tyttöjen ja mikä poikien väri. 3v tyttö ja 5v poika käyttää oman sukupuolen värejä. hoksaavat jo hyvin jos jollaki lapsella on toisen sukupuolen väristä. muutamia poikkeuksia löytyy, tytöllä sinisävyinen kukkamekko ja yhessä mekossa vihreitä ja ruskeita kuvioita. pojalla kaksi punaista puseroa ja yksi missä vähäsen oranssia, kaikissa on poikamainen kuva.

Alkuperäinen kirjoittaja Mymmyryy:
Vaal.pun en laittais pojalle, muuten liki kaikki käy kaikille.

Ja minä kun olen varta vasten metsästänyt vaalenpunaista paitaa 4 v pojalle, kun se on sen suosikkiväri. Nyt on vaaleanpuna-tummansiniraitainen paita käytössä.

Riippuu paljon sävystä, kankaan kuosista, vaatteen mallista ja printeistä. Meillä on paljon värikkäitä vaatteita. Pojan lemppari on oranssi, vaaleanpunainen ja punainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Ärrimurri:
Oon itseasiassa etsinyt pojalle vaaleanpunaista paitaa, missä ei olis mitään tyttömäisiä röyhelöitä ym. mutta en ole löytänyt.

Esim Kinderitin juhlapaidoissa oli vaaleanpunainen: http://www.juuliajajoonatan.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/07012009-121538/Products/2035/SubProducts/2035-0007

Värillä ei ole väliä.

Meillä lapsilla on kausittain jokin lempiväri, eikä tuo 2 ja puolivuotias pojannassikka ole kuullutkaan semmoisesta, ettei pojat 'saisi' pitää punaisia vaatteita.
Tytöllä on jälleen pinkki kautensa, mutta vihreä on astumassa kuvaan mukaan :)

mä voin pukea lapsilleni (tyttö ja poika) ihan minkä värisiä vaatteita vaan. pojalle voisin laittaa esim. vaaleanpunaisen paidan jos se kuitenkin olisi joko muuten neutraali (eli ei mitään kukkia, perhosia, pitsiä) tai ihan selvästi poikien paita, esim. kauluspaita. meidän tytöllä on taas tummansinisiä, tummanvihreitä, harmaita vaatteita niiden tyttömäisten vaaleanpunaisten ja lilojen lisäksi. lapsilla on myös käytössä niin neutraaleja vaatteita ettei niistä voi sanoa kummalle sukupuolelle ne sopisi jotenkin paremmin.

Minulla kaksi poikaa, 2v ja 3,5v. Ja mielipiteeni on, ettei ole olemassa poikien ja tyttöjen värejä ja vaatteen väri ei tee vaatteesta tyttömäistä tai poikamaista. Sen tekevät leikkaus ja koristelu.
Itse suosin poikine vaatteissa vihreetä, punaista, oranssia, turkoosia ja muita ilosia vaatteita. Rupesi yksi päivä oikein naurattamaan kun viikkasin poiken t-paitoja kaappiin: jokainen paita oli erivärinen ja joukossa ei ollut yhtäkään mustaa, harmaata tai perussinistä :)

On eri asia sukupuolittaa värit jollain tavalla ja sitten toteuttaa tätä värijakoa vaatevalinnoissa. Mutta ilmeisesti ihmiset täällä ostelevat lapsilleen huiseja määriä vaatteita. Olemme saaneet pikkuisellemme kierrätyksenä kavereiden ja sukulaisten lapsien vaatteita ja niitä käytetään, väreistä viis.

Vaaleanpunaisen miellä tytön väriksi, kyllä se pojallakin menee jotenkuten kauluspaitana tms.

Rimpsukoristeisia en pojalla käytä, samoin jotkin tyttömäiset kuviot saa jäädä väliin. Tytön suosikkikuvio on muuten pääkallo =)

Alkuperäinen kirjoittaja kierrättäjä:
On eri asia sukupuolittaa värit jollain tavalla ja sitten toteuttaa tätä värijakoa vaatevalinnoissa. Mutta ilmeisesti ihmiset täällä ostelevat lapsilleen huiseja määriä vaatteita. Olemme saaneet pikkuisellemme kierrätyksenä kavereiden ja sukulaisten lapsien vaatteita ja niitä käytetään, väreistä viis.

Meillä on tyttö ja poika. Kierrätän vaatteita lasten kesken minkä pystyn. Tytön vaatteet myyn ja pojalle ostan käytettynä tyttöjen vaatteita. Vauvalla on vähän eri juttu, kun vaatteet on monesti aika neuraaleja. Mutta ei tulis mieleenkään kierrättää tytön mekkoja pikkuveljelle, vaan ennemmin sitten ostan vaikka niitä huiseja määriä vai mikä se oli.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Mun pojalla on ollut käytössä kaikkia värejä ihan vaaleanpunaisesta alkaen; tosin enimmäkseen suosin kirkkaita värejä (ml. musta). Ne sopiikin tolle nappisilmälle kaikkein parhaiten. Siniset vatteet tuppaa olemaan vähemmistönä, kun mä en itse tykkää sinisestä oikeastaan ollenkaan.

Mä kyseenalaistan voimakkaasti tuota tyttö-poikaväriajattelua, siis silloin kun aikuiset tekee sitä. Musta se on sukupuolista syrjintää pahimmillaan - kysehän ei ole pelkästä väristä vaan kyllä niihin liittyy monenlaisia arvoja ja stereotypioita vaikka miten muuta väitettäisiin. Tietenkään sama ei päde silloin, kun pieni tyttö hurmaantuu pinkistä tai poika vaikka sinisestä - ne on asioita erikseen.

Peesaan!

Yhteistyössä