Tyttö nirso ruoka-aikana

  • Viestiketjun aloittaja Huolestunut mamma 76
  • Ensimmäinen viesti
Huolestunut mamma 76
Meillä kohta kolme vuotias tyttö syö huonosti lämmintä ruokaansa. Ei se kyllä sitten kylmänäkään mene. Aamu ja iltapuurot yritän saada menemään alas ja yleensä syökin mutta lounaat ja päivälliset ovat äidillekkin jo stressaavia aika ajoittain. Yhteen aikaan sain hernekeittoa syömään ja broileri menee eri muodoissaan varmasti. Sitten noi kaupan valmiit pinaatti ja porkkana lettuset myös.
Itse teen paljon ruokia ja jonkin verran turvaudun valmiisiin eineksiin.
Mutta mitä vinkkejä neuvoksi kun peruna, makaroni ja riisikään ei mene alas. Enkä viitsi pakottaa syömäänkään, joka kerta kehotan maistamaan mutta siihen se jää kun neiti ei edes maista... Turhauttavaa. Miten saan ruokailun sujumaan??
Ja tätä on jo jatkunut tarpeeksi kauan että alkaa huolestuttaa. Pian on kolme vuotis neuvola ja asia on siellä esillä varmasti. Pitäskö jättää välipalatkin pois ja tarjota aina vaan sitä samaa ruokaa mikä jäi lounaalla syömättä? Yleensä välipalalla tarjoan joko leipää, maitoa tai hedelmän.
Ilmoitan kyllä aina että keittiö menee sitten kohta kiinni ja seuraavan kerran sitten välipalalla saa ruokaa...
Pikkuveljensä syö sitten siskonsa edestäkin. Onneksi edes joku syö...
Mutta kallisarvoiset neuvot olisivat tarpeen...
 
Minun kummityttöni (Kesällä 4v.) söi myös tosi huonosti, kunnes hänelle ostettiin apteekista jotain semmoisia vitamiinejä missä vissiin mukana ruokahalua parantavaa ainetta ja sen jälkeen tyttö on syönyt tosi reippaasti. Apteekissa tietävät varmasti paremmin asiasta tai jos kysyt neuvolasta. Mutta jos tabletti unohtuu jonain aamuna niin seuraavana päivänä ei taas ruoka maistu.
 
Mima75
Mä olinkin avannut aikasemmin samantyyppisen keskustelun, eli samassa pulassa ollaan.
Mä luulen, että toiset vaan on pieniruokaisia. Ei kai se auta ku yrittää vaan tarjota, eiköhän nää joskus syö:)
 
Meillä oli myös ongelmia syömisen kanssa. Oli vaikeaa välillä olla ottamatta siitä stressiä. En lähtenyt tuputtamisen linjalle. Ruoka-ajat olivat säännölliset:Aamupala 8.00, lounas 12.00, päivällinen 16.00 ja iltapala 19.30. Jos ruoka ei maistunut ruokaa tuli seuravalla ruokailulla. Ravitsemusterapeutti sanoi, että välipaloja ei tarvita. Lapsi kerää nälkää esim. 12.00-16.00 ja silloin on nälkäkin jo. Pienet lapset tarvitsevat useammin ruokaa kuin isommat, koska eivät jaksa syödä kerralla paljoa.Kaikkein tärkeintä on, että tarjoat terveellistä ja monipuolista ruokaa etkä tee syömisestä numeroa. Kyllä se ruoka alkaa maistua :)
 
Nirson äiti
Meilläkin on nirso vajaa 3-vuotias. Olen aina tarjonnut ruoka-aikana ruokaa ja välipala aikana ihan välipalaa. En ole ottanut stressiä lapsen syömisestä. joskus maistuu vähän paremmin, yleensä huonommin. Myös herkut olen sallinut lapselle viikonloppuisin ym. En koe että häntä pitäisi herkuttomuudella rangaista siitä ettei ruoka maistu. Eikä niiden herkkujenkaan menekki meillä ole mikään valtaisa.
Joskus lääkärissä lääkäri on kauhistellut kuinka vähän lapsi syö kun olin määriä laitellut ylös; mutta elossa ja ihan hyvissä voinneissa tuo lapsi näyttää olevan joten...

Lapselleni ruoka-ajat ovat kovin tärkeitä ja hän nauttiikin kun ollaan yhdessä katettu pöytä. Myös ruuan valmistus kiinnostaa kovasti. Samoin leipominen. Mielestäni ei ole järkevää pakottaa lasta syömään vaan sanoa että kaikkea pitää maistaa. Tuputtamalla lapsen inho ruokaa kohtaan vain kasvaa.
Vaikka kyllä sitä joskus tulee lapselle sanottua että syö nyt edes vähän.
 

Yhteistyössä