Tyttö menee syksyllä vitoselle ja on hyvin pienikokoinen.

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Olisitteko yhtään huolestuneita jos 11v tyttönne olisi 134cm? Aika hoikka, mutta ei laiha. Mutta siis tuo pituus huolestuttaa. Muuten kyllä kehittynyt normaalisti kun muut ikäisensä tytöt.

Itse olin pitempi tuon ikäisenä.

kolmasluokkalaisen äiti
No pieneltä toki kuulostaa varsinkin kun ajatellaan, että monen tytön pituuskasvu hiipuu/loppuu, kuukautisten alettua. Onko murrosikä jo antanut merkkejä? Onko kouluterveydenhoitaja kommentoinut kasvua mitenkään?

Oma kolmasluokkalainen kesällä 10v täyttävä on 137 cm ja painaa 25,7 kg. Luokkansa pienimmistä päästä on hänkin.

"miina"
Minun poikani täyttää tänä vuonna 14v ja on siis nyt seiskaluokalla. Pituutta 150cm. Kasvupyrähdys on varmaan tulossa, toivon mukaan :) Mutta on aina ollut pieni kokoinen,joten katsellaan...

Onko tuo nyt sit niin pieni? Ja mitä se auttaisi asiasta huolehtia? Kukin kasvaa jos ja kun on kasvaakseen.
Mun 5-luokkalainen poika on nyt 138cm pitkä enkä oo huolissani, tasaisesti kasvaa siellä omalla käyrällään kuitenkin ja muuten kehittyy normaalisti.

=)

pitkä äiti
Itse olin 6-luokan loppuessa 174cm. Sen jälkeen pituutta ei enää tullutkaan kuin pari senttiä ja näin aikuisena olen 176cm

Oma neljäsluokkalainen on 144 cm ja en ole huolissani, mutta hieman ihmeissäni kuitenkin. Mutta jokainen kasvaa ajallaan juuri sen kokoiseksi kuin kasvaa. Varmasti tuo esikoinen jää pienemmäksi kuin minä, mutta ei se mitään haittaa.

"mie"
Onko tuo nyt sit niin pieni? Ja mitä se auttaisi asiasta huolehtia? Kukin kasvaa jos ja kun on kasvaakseen.
Mun 5-luokkalainen poika on nyt 138cm pitkä enkä oo huolissani, tasaisesti kasvaa siellä omalla käyrällään kuitenkin ja muuten kehittyy normaalisti.

=)
No kyllä minä ainakin haluan seurata lasteni kasvua ja kehitystä ja olisin kyllä huolissani, jos näyttäisi siltä, että (varsinkin) poika olisi jäämässä tosi pieneksi. Toisaalta tällaista vaaraa ei oikein ole. Seiskaluokkalainen poika meni minusta ohi jo viime kesänä ja kohta varmaan isästäänkin. On nyt 183cm :D

"Piu"
Tää on hankalaa koko pituudelta!:) Oot pieni tai iso niin aina jotenkin hullusti. Teillä on pienuus ongelmana, meillä päinvastoin. Poika, eskarilainen on melkein 130cm pitkä, kasvoiltaan ison pojan näköinen. Kukaan ei usko että on eskarilainen, kyselevät aina monennellako luokalla olet koulussa? Kunhan lapsi kasvaa ja on terve, pituudella/lyhyydellä ei oo väliä! Katsellaan sit kun ne on aikuisia et minkäs mittaisia niistä tulikaan! :)

"alkup."
Alkuperäinen kirjoittaja kolmasluokkalaisen äiti;26191262:
No pieneltä toki kuulostaa varsinkin kun ajatellaan, että monen tytön pituuskasvu hiipuu/loppuu, kuukautisten alettua. Onko murrosikä jo antanut merkkejä? Onko kouluterveydenhoitaja kommentoinut kasvua mitenkään?

Oma kolmasluokkalainen kesällä 10v täyttävä on 137 cm ja painaa 25,7 kg. Luokkansa pienimmistä päästä on hänkin.
Ei ole terveydenhoitaja kommentoinut pituutta, mutta kuulemma painoa olisi hyvä saada enemmän. Vaikka on siis ihan normaalipainoinen. On nyt kuitenkin saanut lisää painoa. Kyllä murrosikä on jo hieman antanut merkkejä. Uskon, ettei kuukautiset ala kuitenkaan ihan lähivuosina. Ihan tuon painonkin vuoksi. Ja itsellänikään ei alkanut aikaisin.

"alkup."
[QUOTE="äityli";26191260]Minun tyttö oli viidennelle mennessä 123.6 cm pitkä. Enkä ollut huolestunut. Lisäksi oli laiha. Jokainen on kokoisensa.....[/QUOTE]

Onko nyt minkä ikäinen ja pituinen?

"kolmen äiti"
[QUOTE="Piu";26191362]Tää on hankalaa koko pituudelta!:) Oot pieni tai iso niin aina jotenkin hullusti. Teillä on pienuus ongelmana, meillä päinvastoin. Poika, eskarilainen on melkein 130cm pitkä, kasvoiltaan ison pojan näköinen. Kukaan ei usko että on eskarilainen, kyselevät aina monennellako luokalla olet koulussa? Kunhan lapsi kasvaa ja on terve, pituudella/lyhyydellä ei oo väliä! Katsellaan sit kun ne on aikuisia et minkäs mittaisia niistä tulikaan! :)[/QUOTE]

Voi miten hyvin minä tämän tiedänkään...

Meidän perheestä löytyy yksi "pieni" kolmasluokkalainen (136cm)
yksi "normaali" eskarilainen (124cm) ja
yksi "iso" 2-vuotias (n 100cm).

Kaikista kurjinta se on tällä hetkellä tuo kuopuksen kanssa. Kun työnnellään häntä pyörällä ja ventovieraat ihmiset ihmettelee ääneen miksi ei osaa ajaa pyörällä. Tai kun juoksee ympäri tramppaa ja ihmiset ihmettelee miksi ei osaa hyppiä. NO SIKSI KUN TOINEN ON JUURI VASTA TÄYTTÄNYT 2. Kaikki luulee 4-vuotiaaksi ja odottaa toisen olevan taidoiltaan nelivuotiaan tasolla.

[QUOTE="mie";26191300]No kyllä minä ainakin haluan seurata lasteni kasvua ja kehitystä ja olisin kyllä huolissani, jos näyttäisi siltä, että (varsinkin) poika olisi jäämässä tosi pieneksi. Toisaalta tällaista vaaraa ei oikein ole. Seiskaluokkalainen poika meni minusta ohi jo viime kesänä ja kohta varmaan isästäänkin. On nyt 183cm :D[/QUOTE]

Kyllä meillä on kasvua ja kehitystä seurattu ja mitään syytä olla huolissaan ei ole. Turhasta huolehtimisesta tuskin olisi mitään hyötyä.
Eiköhän meidänkin jätkä ota jossain vaiheessa jonkun kasvuspurtin, ja jos ei ota niin sitten jää lyhyemmäksi. En ole ikinä kokenut että lyhyempi ihminen olisi huonompi ihminen.

Tätsä
Meillä tyttö seiskalla ja pituutta n.150cm. Kenkä hänellä kokoa 33. (hieman haastetta löytää ikään sopivia kenkiä). Kasvua seurattu, mutta kasvaa tasaisesti omalla käyrällään.
Kun taas seiskalla oleva veli on 165cm ja kenkä kokoa 43. Kolmannella oleva pikkuveli on n. 140 cm ja kenkäkin siskoa isompi 36.

"miisi"
Lapsensa kasvua on hyvä seurata ja havaita jos niissä tapahtuu selkeitä muutoksia (kasvu pysähtyy tms). Huolestumisesta taas ei taida yleensä mitään hyötyä olla.

Meidänkin kahden pitkän vanhemmen perheessä on yksi "liian pitkä", yksi "liian lyhyt" ja yksi normaali.
Onneksi tähän maailmaan mahtuu kaiken kokoista ja mallista :D

"alkup."
Me vanhemmat ei olla pitkiä, mutta mielestäni kuitenkin melko normaalipituisia. Siksi ihmetyttää miksi tyttö noin lyhyt. Syntyi lyhyenä, mutta alkoi kasvamaan nopeasti ja oli aika lailla samanpituinen kuin muutkin noin 5-vuotiaaksi asti. Ja me vanhemmat ollaan siis 163cm ja 178cm.

nbm
[QUOTE="alkup.";26191484]Me vanhemmat ei olla pitkiä, mutta mielestäni kuitenkin melko normaalipituisia. Siksi ihmetyttää miksi tyttö noin lyhyt. Syntyi lyhyenä, mutta alkoi kasvamaan nopeasti ja oli aika lailla samanpituinen kuin muutkin noin 5-vuotiaaksi asti. Ja me vanhemmat ollaan siis 163cm ja 178cm.[/QUOTE]

Tapahtuiko 5-vuotiaana selvä kasvun hidastuminen???

Mä olen oikeasti varmaan ihan hysteerinen tän asian tiedottamisen kanssa, mutta meidän eskarilaiselta löytyi tänä syksynä keliakia. Ei ole oireillut millään muulla tavalla kuin pienikasvuisuudella. Ja näin jälkikäteen kasvukäyristä on nähtävissä kasvun hidastuminen 3-vuotiaana. Sitä ei silloin sen enempää tutkittu, mutta varmaan silloin on puhjennut tuo keliakia.

Pienikasvuisuus on TYYPILLINEN keliakian oire ja keliakia on yksi alidiagnosoiduista taudeista (sitä siis luultavasti on paljon enemmän kuin mitä varsinaisia diagnooseja on).

"alkup."
Tapahtuiko 5-vuotiaana selvä kasvun hidastuminen???

Mä olen oikeasti varmaan ihan hysteerinen tän asian tiedottamisen kanssa, mutta meidän eskarilaiselta löytyi tänä syksynä keliakia. Ei ole oireillut millään muulla tavalla kuin pienikasvuisuudella. Ja näin jälkikäteen kasvukäyristä on nähtävissä kasvun hidastuminen 3-vuotiaana. Sitä ei silloin sen enempää tutkittu, mutta varmaan silloin on puhjennut tuo keliakia.

Pienikasvuisuus on TYYPILLINEN keliakian oire ja keliakia on yksi alidiagnosoiduista taudeista (sitä siis luultavasti on paljon enemmän kuin mitä varsinaisia diagnooseja on).
Ei tapahtunut selvä tai niin että sitä olisi neuvolassa ihmetelty. Onhan lapsi ollut pienikokoinen aina, mutta nyt kouluiässä olen huomannut selvän eron muihin lapsiin.

1v. 73cm
2v. 85cm
3v. 91cm
4v. 99cm
5v. 105cm
6v. 109cm
7. 113cm
8v 117cm
9v. 122cm
10v. 128cm
11v. 134cm

Pituudet on pyöristetty lähimpään tasalukuun. Vaikka pituuskasvu hidastui viiden vuoden jälkeen, vaikuttaako teistä, että pituuskasvu nyt saattaisi lähteä parempaan nousuun?

Sellainen asia tapahtui ruokavaliossa tuossa viiden vuoden ikäisenä, ettei suostunut enää juomaan maitoa, eikä syömään kalaa, mikä oli aikaisemmin lemppari. En tiedä, onkohan vaikuttanut kasvuun?

vier
Oma tytär on samanikäinen ja 139 cm.
Kuulemma hän on luokkansa 3. lyhyin tyttö. Lyhyemmät ovat 134 ja 135. Pisin tyttö on päätä pidempi kuin muut luokalla. Jokainen kasvaa omaan tahtiinsa. Jos syö terveellisesti ja liikkuu säännöllisesti, niin ei siinä kummempia tarvitse :)

"vieras"
Mäkin miettisin asiaa, mutta jos kasvu on ollut tasaista ja lääkärin mielestä ok, niin en ehkä sen enempää huolestuisi. Lapset kasvaa sykäyksittäin ja eri aikaan.

Oma tyttö 9v on 134cm ja 23 kg.

"vieras"
olisin, kun meidän samanikäinen on yli 150 senttinen. Kaksi vuotta nuorempi poikakin on lastasi pidempi.

Tosin, jos te vanhemmat olette molemmat lyhyitä, niin sitten ei ehkä ole niin huolestuttavaa.

"alkup."
[QUOTE="vieras";26192162]olisin, kun meidän samanikäinen on yli 150 senttinen. Kaksi vuotta nuorempi poikakin on lastasi pidempi.

Tosin, jos te vanhemmat olette molemmat lyhyitä, niin sitten ei ehkä ole niin huolestuttavaa.[/QUOTE]

Kuten aiemmin kirjoitin, ollaan 163cm ja 178cm.

"..."
mä olin 13- vuotiaana 174 cm :) Tunsin oloni ihan valtavaksi, muihin verrattuna. En olisi huolissani tuosta ap:n tilanteesta. Kaikki kasvaa omaan tahtiinsa, ehkei tytöstä mallinmittaista tule, mutta miksi pitäisikään, hänestä tulee sen pituinen kuin tulee. Tyttöjen pituuskavun keskimääräinen huippu murrosiässä on 12,5 vuotta.

Yhteistyössä