Tyttö kertoi odottavansa lasta.

  • Viestiketjun aloittaja voivoivoi
  • Ensimmäinen viesti
empä tiiä
Alkuperäinen kirjoittaja Muistuttaisin...:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Saa toki samat tuet, mutta useimmiten hieman vanhempi äiti on kai ehtinyt olla töissä ennen äitiyslomaa, ja saa paljon suuremmat äippärahat.

Jos saa vaan minimiäippärahaa, asumistuen ja lapsilisää niin ei sillä kovinkaan hyvin elä. Luulen, ettei 16 v isäkään ole työssäkäyvä. Pärjää kyllä, mutta tarkkana saa rahan kanssa olla, ellei edes toimeentulotukea saa.
Tuon ikäiset eivät myöskään ole välttämättä tottuneet järin kummoisiin tuloihin. Oppivat elämään pienemmällä rahalla ja sehän on loppujen lopuksi varsin hyvä asia tulevaisuutta ajatellen.

Nimimerkillä: "Tyhjätasku, joka sen kun vaan törsää..." ;)
En mä nyt tiedä onko se hyvä että elämä alkaa sossun asiakkuudesta..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muistuttaisin...:
Tuon ikäiset eivät myöskään ole välttämättä tottuneet järin kummoisiin tuloihin. Oppivat elämään pienemmällä rahalla ja sehän on loppujen lopuksi varsin hyvä asia tulevaisuutta ajatellen.

Nimimerkillä: "Tyhjätasku, joka sen kun vaan törsää..." ;)
Mutta eipä ne ole tottuneet maksamaan itse mitään...ei asumista, ei ruokia, hyvässä lykyssä eivät vaatteitaankaan.
Ihmettelen, miten voi pärjätä, jos ainoat tulot on minimiäippäraha, asumistuki ja lapsilisä.
Mutta se on totta, että mitä suuremmat tulot, sen suuremmat menot...
 
Moonbell
Se riippuu niin ihmisestä onko 16 vuotiaana vielä valmis äidiksi. Siskoni sai esikoisensa 16 vuotiaana ja on oikein hyvin pärjännyt sisulla. Olemme äitini ja muiden perheen jäsentemme kanssa ottaneet asenteen, että tuetaan ja autetaan parhaamme mukaan, jottei sisko ja pieni poika jäisi heitteille. Sisko jopa onnistui suorittamaan lukion läpi iltalukiossa. Jatkoi opiskeluja syksyllä kun lapsi syntyi kesäkuussa. Me autoimme sen verran, että hoidimme vauvaa sen aikaa kun sisko oli koulussa. Muutoin hoiti lapsensa ihan itse. Tietenkin jos oli jotain menoa niin vahdimme mikäli meillä kellään ei ollut menoa.

Nyt sisko on 19 vuotias kahden lapsen äiti ja pärjää mainiosti. Asuu omillaan ja aloittaa ammattikorkeassa syksyllä. Meillä on läheiset välit perheemme kesken ja totta kai jatkossakin olemme toistemme tukena ja apuna aina kun vain voimme.

Tässä on meidän perheen tarina.

Se taas, että onko joku toinen valmis äidiksi tuossa iässä riippuu tosiaan niin paljon ihmisestä. Toiset eivät ole ollenkaan eivätkä pysty ottamaan vastuuta pienestä, kun taas on toisia jotka pärjäävät jopa paremmin kuin jotkut 30 vuotiaat ekan lapsensa saavat.

Suosittelisin keskustelemaan tyttäresi kanssa hänen haaveistaan, toiveistaan ja odotuksistaan. Valmistaa tulevaan mikäli lapsen on päättänyt pitää, mutta kuitenkin niin että tyttö itse on se joka valinnat tekee.

Voimia sinne teille tuohon tilanteeseen! Tietenkin se tulee järkytyksenä kun tytär noin nuorena raskaaksi tulee. Lapsen kasvattaminen ei ole helppo tie tytöllesi, mutta on siinä hyviäkin puolia ja tyttäresi saa kokea kaiken sen oman lapsen kasvamisen katsomisen riemun. Puhukaa asioista.
 
pöh
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Muistuttaisin...:
Tuon ikäiset eivät myöskään ole välttämättä tottuneet järin kummoisiin tuloihin. Oppivat elämään pienemmällä rahalla ja sehän on loppujen lopuksi varsin hyvä asia tulevaisuutta ajatellen.

Nimimerkillä: "Tyhjätasku, joka sen kun vaan törsää..." ;)
Mutta eipä ne ole tottuneet maksamaan itse mitään...ei asumista, ei ruokia, hyvässä lykyssä eivät vaatteitaankaan.
Ihmettelen, miten voi pärjätä, jos ainoat tulot on minimiäippäraha, asumistuki ja lapsilisä.
Mutta se on totta, että mitä suuremmat tulot, sen suuremmat menot...
ja mitenköhän kotoaan pois muuttava ikinä oppii mitään maksamaan????? Usein opiskelijatkin jo muuttavat lähemmäs opiskelupaikkaa, mitenköhän he sitten osaavat kaiken maksaa??
 
2x teiniäippä
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Muistuttaisin...:
Tuon ikäiset eivät myöskään ole välttämättä tottuneet järin kummoisiin tuloihin. Oppivat elämään pienemmällä rahalla ja sehän on loppujen lopuksi varsin hyvä asia tulevaisuutta ajatellen.

Nimimerkillä: "Tyhjätasku, joka sen kun vaan törsää..." ;)
Ihmettelen, miten voi pärjätä, jos ainoat tulot on minimiäippäraha, asumistuki ja lapsilisä.
no kuule ihan siinä missä ne työttömät ja opiskelijatkin...
 
Moonbell
Siitä tuli mieleen, että nykyajan nuoret mummot tuntuvat olevan hyvinkin tyylikkäitä, elämäänsä tyytyväisiä, reippaita ja meneviä. :) Ei se tarkoita, että tarvitsisi sukkia alkaa kutomaan.
 
Muistuttaisin...
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Muistuttaisin...:
Tuon ikäiset eivät myöskään ole välttämättä tottuneet järin kummoisiin tuloihin. Oppivat elämään pienemmällä rahalla ja sehän on loppujen lopuksi varsin hyvä asia tulevaisuutta ajatellen.

Nimimerkillä: "Tyhjätasku, joka sen kun vaan törsää..." ;)
Mutta eipä ne ole tottuneet maksamaan itse mitään...ei asumista, ei ruokia, hyvässä lykyssä eivät vaatteitaankaan.
Ihmettelen, miten voi pärjätä, jos ainoat tulot on minimiäippäraha, asumistuki ja lapsilisä.
Mutta se on totta, että mitä suuremmat tulot, sen suuremmat menot...
Eivät ole tottuneet maksamaan menoistaan, ihan totta. Vaan siinä samallapa sitä totuttelee, kun opettelee elämään pienellä rahalla.

Ei sitä rahaa ole törsättäväksi opiskeluaikanakaan ja silti vaan sitkutellaan etiäppäin. Se on ihan hyvää oppia elämän varalle, ainakin itse koen asian niin. Eipähän ole teiniäidille sitten aikanaan niin suuri kynnys lähteä opiskelemaan, kun ei tarvitse kauhistella, että miten sitä oikein rahallisesti pärjää opiskellessa? Toista se on minulla, vanhemmalla äidillä, joka haluaisin uuden ammatin, mutta ei muka ole varaa lähteä opiskelemaan...

No, tämä nyt lähti vähän sivuraiteille. Kunhan vaan yritän muistutella hyvistä puolista, ettei ap nyt ihan mustaksi mieltään vetäisi. Koska syytähän ei ole: jos kaikki sivuseikat unohdetaan, niin sieltä on tulossa uusi pieni ihminen, joka odottaa mummun rakastavaa syliä :)
 
Moonbell
Alkuperäinen kirjoittaja 2x teiniäippä:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Muistuttaisin...:
Tuon ikäiset eivät myöskään ole välttämättä tottuneet järin kummoisiin tuloihin. Oppivat elämään pienemmällä rahalla ja sehän on loppujen lopuksi varsin hyvä asia tulevaisuutta ajatellen.

Nimimerkillä: "Tyhjätasku, joka sen kun vaan törsää..." ;)
Ihmettelen, miten voi pärjätä, jos ainoat tulot on minimiäippäraha, asumistuki ja lapsilisä.
no kuule ihan siinä missä ne työttömät ja opiskelijatkin...
Täällä myös ollaan pärjätty pelkällä minimi äitiysrahalla ja hyvin ollaankin vaikka mies joutui työttömäksi ja asutaan omillaan. Ainoo lisätulo on lapsilisä ja asumistuki joka kattaa puolet vuokrasta.
 
miten vaan
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja 2x teiniäipp:
Ei ketään voi aborttiin pakottaa, jos 16-vuotias haluaa lapsen pitää niin siihen ei kukaan pysty vaikuttamaan. Lapsilisät tulee saamaan ja toimeentulotukea sossulta, sekä tietysti kaikki äippärahat sun muut, on sitä muutkin äippärahoilla vauvoja elättäneet ja tarvikkeita hankkineet.. Saahan 16-vuotias itekkin vielä lapsilisää, eli aika hyvin on rahallisesti asiat..
:eek: :LOL:
Hyvin?
Ei se hyvin ole, mutta pitäähän sitä aikuisenkin pärjätä samoilla summilla, jos saa minimiäp-rahan, kuten esim. opiskelijat tai pitkään kotiäiteinä olleet. Yli 20 % äideistä on minimi-äp:llä. Nykyään se on sentään jo ihan kohtuullinen summa kun on työttömyystuen tasolla, mutta silloin kun minä jokunen vuosi sitten jäin äitiyslomalle jäi minimiäp-rahasta vähemmän käteen kuin opintotuesta! Asumislisäkin laski, kun siirtyi opintotuen asumislisästä yleiseen asumistukeen.

Eikä kyse ollut siitä, että opiskelijoita tuettaisiin niin roimasti..!

Ja olethan sinäkin opiskelemassa itsellesi ammattia, vaikka sinulla on jo kaksi lasta. Onko siinä nyt niin tavatonta? En minäkään toki toivoisi, että tyttäreni tulisi 16-vuotiaana raskaaksi, mutta raskaus voi alkaa ehkäisyn täysin oikeasta käytöstäkin huolimatta ja se on hyvä asia, että monet ovat valmiina kantamaan sen vastuun mihin on riski kun sänkyyn menee. Luonto ajaa tikanpojan puuhun ja teini-ikäisen sänkyyn vaikka nykyään henkinen, sosiaalinen ja taloudellinen kehitys laahaakin sen jäljessä. Ei siitä kauaa ole kun 16-vuotiaana oli ihan tavallista tulla äidiksi ja naiset saivat solmia avioliitonkin alaikäisenä.

Toki elämä on helpompaa, jos hankkii lapset vähän vanhempana ja vakiintuneeseen parisuhteeseen jne. mutta elämä ei aina mene niin kuin ihanne olisi.
 
:)
lapsilisät vajaa 200e
asumistuki varmasti melkein koko vuokra
minimi äippäraha jotain vajaa 500e

hyvinhän tuolla pärjää.. jos isäkin saa vielä lapsilisää sen vajaa satasen (riippuu tietysti monesko lapsi) jos jompi kumpi vanhemmista saa elatustukeakin niin sekin kuuluu näille nuorelle parille :D

hyvin tulevat pärjäämään
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Muistuttaisin...:
Tuon ikäiset eivät myöskään ole välttämättä tottuneet järin kummoisiin tuloihin. Oppivat elämään pienemmällä rahalla ja sehän on loppujen lopuksi varsin hyvä asia tulevaisuutta ajatellen.

Nimimerkillä: "Tyhjätasku, joka sen kun vaan törsää..." ;)
Mutta eipä ne ole tottuneet maksamaan itse mitään...ei asumista, ei ruokia, hyvässä lykyssä eivät vaatteitaankaan.
Ihmettelen, miten voi pärjätä, jos ainoat tulot on minimiäippäraha, asumistuki ja lapsilisä.
Mutta se on totta, että mitä suuremmat tulot, sen suuremmat menot...
Mun mielestä lapsen hankkiminen ei ole oikein hyvä ajankohta alkaa harjoitella asioita..nää pitäisi hankkia elämällä ennen niitä lapsia.
 
ffffffff
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Muistuttaisin...:
Tuon ikäiset eivät myöskään ole välttämättä tottuneet järin kummoisiin tuloihin. Oppivat elämään pienemmällä rahalla ja sehän on loppujen lopuksi varsin hyvä asia tulevaisuutta ajatellen.

Nimimerkillä: "Tyhjätasku, joka sen kun vaan törsää..." ;)
Mutta eipä ne ole tottuneet maksamaan itse mitään...ei asumista, ei ruokia, hyvässä lykyssä eivät vaatteitaankaan.
Ihmettelen, miten voi pärjätä, jos ainoat tulot on minimiäippäraha, asumistuki ja lapsilisä.
Mutta se on totta, että mitä suuremmat tulot, sen suuremmat menot...
Mun mielestä lapsen hankkiminen ei ole oikein hyvä ajankohta alkaa harjoitella asioita..nää pitäisi hankkia elämällä ennen niitä lapsia.
voi jessus, aina ei vain asiat mene niin, eipä mulla noiden harjoittelussa ainakaan kauan mennyt, nuoret kuule oppivat aika nopeasti miten maksaa vuokra yms.. pidätkö teinejä ihan tyhminä??

jos on huolehtivat vanhemmat, he varmasti auttavat näissä asioissa
 
MooMoo
16 vuotiaana vielä sopeutuu paremmin elämän muutoksiin kun siellä 35+ vuotiaana, jolloin omat rutiinit ja yöunet merkkaavat enemmän kuin mikään muu. 16 vuotiaana muutenkin elämä on hektistä ja muuttuvaa. Nuoret myös jaksavat yleensä paremmin yövalvomisia kuin vanhemmat ihmiset. Pärjäävät paremmin pienillä yöunilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nuori mummoksi tuleva täälläkin:
keskustelua, keskustelu ja keskustelua
Meillä sama tilanne ensin sain tietää että on saanut opiskelupaikan (peruskoulu loppui nyt) ja siihen perään et odottaa lasta.
Paljon on keskusteltu, eri vaihtoehdot punnittu, tytön kanssa kahden, poikaystävän kera, hänen vanhempien kera, yhdessä ja erikseen.

Haluavat pitää lapsen, kunnioitetaan heidän päätöstään. Nyt suunnitelma että tyttö aloittaa koulun, synnyttää lapsen ja minä jään hoitamaan lasta (jos vaan kaikki lapsella ok), jotta tyttö saa jatkaa kouluaan ilman suuria taukoja. Muuttivat viikonloppuna meidän erilliseen kaksioon josta vuokralaiset muuttivat viime kuussa pois. emme ota heiltä vuokraa vaan saavat asua siinä ja säästää omaa asuntoa varten, saavat kuitenkin omaa rauhaa kun erillinen asunto, mutta me ollaan lähellä jos ja kun meitä tarvitaan.
Sä vaikutat aivan mahtavalta äidiltä. Olisipa sinunlaisia enemmän.. :hug:
 
Kalle-sossu
Kyllä 16v. on ihan lapsi.Mulla tämän ikäinen kummityttö ja en vois kun olla kauhuissani jos kuulisin asiasta.Vauvat on sinänsä ihania mutta kyllä se vastuu lapsenhoidosta taitaa loppupeleissä jäädä muille.ellei jopa huostaanottokin tule kyseeseen.
 
o
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Muistuttaisin...:
Tuon ikäiset eivät myöskään ole välttämättä tottuneet järin kummoisiin tuloihin. Oppivat elämään pienemmällä rahalla ja sehän on loppujen lopuksi varsin hyvä asia tulevaisuutta ajatellen.

Nimimerkillä: "Tyhjätasku, joka sen kun vaan törsää..." ;)
Mutta eipä ne ole tottuneet maksamaan itse mitään...ei asumista, ei ruokia, hyvässä lykyssä eivät vaatteitaankaan.
Ihmettelen, miten voi pärjätä, jos ainoat tulot on minimiäippäraha, asumistuki ja lapsilisä.
Mutta se on totta, että mitä suuremmat tulot, sen suuremmat menot...
Mun mielestä lapsen hankkiminen ei ole oikein hyvä ajankohta alkaa harjoitella asioita..nää pitäisi hankkia elämällä ennen niitä lapsia.
Samaa mieltä. Monella nuorella se rahankäyttö ja itsenäinen asuminen on niin hakusessa nykypäivänä. Tietysti jotkut kypsiä ja onnistuvat jne. Mutta monet ei.

Ap:lle voimia hyväksyä asia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MooMoo:
16 vuotiaana vielä sopeutuu paremmin elämän muutoksiin kun siellä 35+ vuotiaana, jolloin omat rutiinit ja yöunet merkkaavat enemmän kuin mikään muu. 16 vuotiaana muutenkin elämä on hektistä ja muuttuvaa. Nuoret myös jaksavat yleensä paremmin yövalvomisia kuin vanhemmat ihmiset. Pärjäävät paremmin pienillä yöunilla.
Älä viitsi oletko tosissasi? 16 vuotiasta ei kiinnosta kun pitää hauskaa ja nukkua pitkään aamulla.. mä en tunne yhtään 16 vuotiasta joka olisi valmis äidiksi,saati kiinnostunut nousemaan yöllä..
 
åboriginaali ei pääse kirjautumaan
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
ja mitenköhän kotoaan pois muuttava ikinä oppii mitään maksamaan????? Usein opiskelijatkin jo muuttavat lähemmäs opiskelupaikkaa, mitenköhän he sitten osaavat kaiken maksaa??
Heillä ei ole lasta elätettävänään, useimmiten.
Ja monella on ikääkin enemmän kuin 16 v, on kesätyötä ollut ja sitä kautta omaa rahaa.

On mun mielestä erittäin rohkeaa väittää, että kyllä 16 v vanhemmat pärjäävät rahallisesti hyvin, ja osaavat muutenkin pitää taloutensa ohjia käsissään. Siinä kun tuntuu olevan vaikeuksia heitä vanhemmillakin ihmisillä, sellaisilla joilla on jo kokemusta omillaan asumisesta ja raha-asioista huolehtimisesta.

Jos olisi mun lapseni kyseessä, niin olisin tarkkana myös tämän talouspuolen suhteen. En haluaisi, että lapseni on 18-vuotiaana paitsi äiti/isä myös luottotiedoton.
 
2x teiniäippä
Alkuperäinen kirjoittaja Kalle-sossu:
Kyllä 16v. on ihan lapsi.Mulla tämän ikäinen kummityttö ja en vois kun olla kauhuissani jos kuulisin asiasta.Vauvat on sinänsä ihania mutta kyllä se vastuu lapsenhoidosta taitaa loppupeleissä jäädä muille.ellei jopa huostaanottokin tule kyseeseen.
hehhehhehhhehhhehhh... että 16-vuotias ei osaa hoitaa vauvaa vai?? Onhan suomessakin lukuisia teiniäitejä, joku ihan uusi juttu sinulle vai?? En muuten tiedä ainuttakaan teiniäitiä jolta olis lapset huostaanotettu, mutta monta vanhempaa äitiä tiedän, jolta on huostaanotettu!!!!!
 
MooMoo
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Alkuperäinen kirjoittaja MooMoo:
16 vuotiaana vielä sopeutuu paremmin elämän muutoksiin kun siellä 35+ vuotiaana, jolloin omat rutiinit ja yöunet merkkaavat enemmän kuin mikään muu. 16 vuotiaana muutenkin elämä on hektistä ja muuttuvaa. Nuoret myös jaksavat yleensä paremmin yövalvomisia kuin vanhemmat ihmiset. Pärjäävät paremmin pienillä yöunilla.
Älä viitsi oletko tosissasi? 16 vuotiasta ei kiinnosta kun pitää hauskaa ja nukkua pitkään aamulla.. mä en tunne yhtään 16 vuotiasta joka olisi valmis äidiksi,saati kiinnostunut nousemaan yöllä..
Mä en taas vastaavasti tunne yhtään 35+ joka jaksais yövalvomisia ja joilla ei olis tarkat omat rutiinit. Monen olen kuullut sanovan, että kyllä se lapsi mukautuu mein rutiineihin. Voidaan elää ihan niin kuin nytkin. Ja tunnen muutaman jotka ovat saaneet lapsen 15-18 vuotiaina ja hyvin ovat pärjänneet. Eivät ole juurikaan valittaneet vähistä yöunista ja kotona lapsen kanssa olemisesta.
 
ap:lle suosittelisin, että tämän 16 v:n olisi hyvä muuttaa omilleen ennenkö vaavi syntyy, eli yhdessä etsitte jostain läheltä hänelle (ja poikakaverille) asunnon. Että saa opetella sitä itsenäis elämää jo ennen vauvan syntymää ja jos se vauva syntyy niin että tyttös asuu vielä kotona niin sinä helposti käy niin, että se on kohta mummun vauva ja tyttö liesuaa ties missä...
 
åboriginaali
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Älä viitsi oletko tosissasi? 16 vuotiasta ei kiinnosta kun pitää hauskaa ja nukkua pitkään aamulla.. mä en tunne yhtään 16 vuotiasta joka olisi valmis äidiksi,saati kiinnostunut nousemaan yöllä..
En mäkään tunne...mutta ei 16-vuotiaan tarvitsekaan olla valmis äidiksi silloin, kun tulee raskaaksi. Raskausaikana ehtii kyllä kypsyä siihen.

Itse asiassa harva 26-vuotias tai 36-vuotias äitikään kai on valmis äidiksi raskaaksi tullessaan...raskausaika kypsyttää :). Ikävä kyllä osa ei kypsy äitiyteen koskaan, vaikka lapsia olisi useampiakin, mutta se taas ei ole ikä- vaan luonne(yms)kysymys.

Mä oon 32 v ja haluaisin vaan nukkua pitkään aamulla :D mutta koen silti olevani ihan kelvollinen tässä äidin tehtävässäni.
 
vieras
Itse olin 16-vuotiaana todellakin ihan pentu. En olisi koskaan ollut valmis äidiksi, eikä sellainen edes käynyt mielessä. Siksi tyttäresi tarvitsee todella paljon tukea ja apua mutta uskon todella että selviää jos todella yrittää. Tunnen montakin samanikäisenä äidiksi tullutta, ja jokainen on loppupeleissä selviytynyt hienosti ja kasvattanut kunnon lapsia!

Tsemiä ja ole ylpeänä mummi!
 

Yhteistyössä