Tyttö käy Isänsä kanssa saunassa ja on 9vuotias.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IceRoyal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse saunon sujuvasti molempien vanhempieni kanssa vielä näin aikuisiällä. Alastomuus on ollut mulle aina luontevaa eikä mitenkään kiusallista. Käyn saunassa myös kavereideni ja työ/opiskeluporukoiden kanssa sukupuolesta riippumatta. Kun olin pieni, meillä oli tapana kesäisin saunoa koko suvun voimin. Siellä löylyttelivät sulassa sovussa vauvat ja vaarit ja hauskaa oli. Ymmärrän kuitenkin, että monen mielestä sekasaunominen tai vanhempien kanssa saunominen voi tuntua oudolta murrosiän jälkeen, eikä siinä mitään. Kukin saunokoon niin kuin parhaaksi näkee ja olkoon syyttelemättä toisin tekeviä "pervoiksi" tai "rajoittuneiksi", kummasta leiristä sitten onkaan kyse.

meillä käy vielä 13 v poika äidin kanssa saunassa ja 10+ tyttö isänsä kanssa tai veljen kanssa tai sitten koko perhe yhdessä. ei kenestäkään meistä outoa vai ollaanko me sitten outoja. kuljeskelen saunan jälkeen saunan ja makkarin välin ilman rihmankiertämää kun ollaan vain oma väki kotona, kun sälekaihtimet on kiinni eikä naapurit näe. Kauheaako ja mitähän noista lapsistakin tulee??!

meillä käy vielä 13 v poika äidin kanssa saunassa ja 10+ tyttö isänsä kanssa tai veljen kanssa tai sitten koko perhe yhdessä. ei kenestäkään meistä outoa vai ollaanko me sitten outoja. kuljeskelen saunan jälkeen saunan ja makkarin välin ilman rihmankiertämää kun ollaan vain oma väki kotona, kun sälekaihtimet on kiinni eikä naapurit näe. Kauheaako ja mitähän noista lapsistakin tulee??!

Alkuperäinen kirjoittaja IceRoyal:
Tämä kirvoitti kipakan keskustelun tuttavani kanssa.
Onko teistä kummallista jos tuon ikäinen saunoo vielä Isänsä kanssa??
Minun puolesta saa saunoa vaikka loppuikänsä.
Luultavasti kuitenkin jossakin vaiheessa se loppuu.Missä iässä teillä muilla ovat jättäneet käymättä?

Meillä kyllä esikoinen on vanhempi ja saunoo isänsä kanssa. siis ei pelkästään isänsä vaan koko perhe saunomme yhdessä. eipä ole tullut mieleen että siinä olisi jotain outoa.

Meillä 15 v poika tulee isän, äidin, 9v veljen ja 7 v siskon kanssa saunaan. Ja kuljemme alasti kotona kaikki.
Uusi perheenjäsen tulossa, joten pojat saanee jatkossa käydä kaksisteen tilanpuutteen vuoksi.
Itse kävin 16v saunassa 14 v veljeni kanssa, kunnes muutin pois kotoa.

Meillä saunotaan ja uidaan ALASTI mökillä koko porukka yhdessä. Joskus mukana on jopa mun veli (32v) vaimoineen ja lapsineen sekä mun vanhemmat. Ja aina on näin ollu. Kavereidenkin kanssa harrastetaan yhteissaunomista ja voin sanoa, että koskaan ei oo tullu sellanen olo että joku kattois toista "sillä silmällä". Sauna vaan on suomalaisille täysin epäseksuaalinen paikka.

mun mielestä tällasen asian pitäs olla täysin lapsesta kiinni, eli vanhempien ei pitäs kieltää eikä pakottaa. Koko asiasta ei tarviis puhua ollenkaan. Jos lapsi joku päivä sanoo että tahdon mennä yksin tms. niin sitten sanotaan ok, mene vaan, ja se siitä.

Ei niin, että esim. äiti sanoo pojalleen että nyt olet liian vanha käymään kanssani saunassa. Tai että kysellään, että onko susta oudon tuntusta vielä ton ikäsenä käydä mun kanssa saunassa. Kyllähän se nyt sitten on oudon tuntusta kun siitä oikein kysellään.

Mä en myös ymmärrä että sisko ja veli saunoo keskenään, vielä isoina. Tottakai lapsina saunovat keskenään. Luulisi jonkun rajan tulevan jo omaan mieleen tuossa vaiheessa kun on kasvettu.
En ymmärrä myöskään että nainen saunoo isänsä kanssa. Miksi ihmeessä?
Enkä ole mitenkään rajoittunut ihminen, mutta perin kummallista musta, enkä tunne tuollasia ihmisiä ainuttakaan.
Suomalainen saunakulttuuri ei tarkoittane sitä että aikuinen nainen saunoo velipojan ja isän kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja silva:
Mä en myös ymmärrä että sisko ja veli saunoo keskenään, vielä isoina. Tottakai lapsina saunovat keskenään. Luulisi jonkun rajan tulevan jo omaan mieleen tuossa vaiheessa kun on kasvettu.
Enkä ole mitenkään rajoittunut ihminen, mutta perin kummallista musta, enkä tunne tuollasia ihmisiä ainuttakaan.
Suomalainen saunakulttuuri ei tarkoittane sitä että aikuinen nainen saunoo velipojan ja isän kanssa.

Minä taas en sauno ns. sekasaunoissa, siis vieraiden miesten tai sukulaismiestenkään kanssa (paitsi oman perheen). En vaan ole tottunut saunomaan. Jotkut saunovat ja se on ihan ok. Tottumuskysymys kai enimmäkseen.

Alkuperäinen kirjoittaja **:
mun mielestä tällasen asian pitäs olla täysin lapsesta kiinni, eli vanhempien ei pitäs kieltää eikä pakottaa. Koko asiasta ei tarviis puhua ollenkaan. Jos lapsi joku päivä sanoo että tahdon mennä yksin tms. niin sitten sanotaan ok, mene vaan, ja se siitä.

Ei niin, että esim. äiti sanoo pojalleen että nyt olet liian vanha käymään kanssani saunassa. Tai että kysellään, että onko susta oudon tuntusta vielä ton ikäsenä käydä mun kanssa saunassa. Kyllähän se nyt sitten on oudon tuntusta kun siitä oikein kysellään.

Jep. Näin on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mää tunnen yhen perheen missä isä on aina käyttänyt uimahousuja, jos tyttö on ollut samaan aikaan saunassa. tyttö ei oo nähny isäänsä kertaakaan alasti.

Minä taas en koskaan nähnyt äitiäni alasti, vaikka elin samassa taloudessa hänen kanssaan 18-vuotiaaksi. Isän kanssa saunoin. Ja ihan tavallinen, kohtuullisen vapaamielinen suomalaisnainen minusta tuli.

Äidilläni oli erinäisiä henkisiä ongelmia, joita en käy tässä erittelemään.

Kyllä meilläkin esikoistytär 9v. menee isänsä kanssa saunaan. Enkä pidä sitä mitenkään epänormaalina. Itse lakkasin saunomasta isäni kanssa varmaankin siinä 12- 13vuotiaana, ihan omasta aloitteestani. Oma muuttuva keho, kuukautiseineen hämmensi.
Ja jos tyttäreni toimii samoin, emme tokikaan aio häntä saunaan isänsä kanssa painostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja IceRoyal:
Tämä kirvoitti kipakan keskustelun tuttavani kanssa.
Onko teistä kummallista jos tuon ikäinen saunoo vielä Isänsä kanssa??
Minun puolesta saa saunoa vaikka loppuikänsä.
Luultavasti kuitenkin jossakin vaiheessa se loppuu.Missä iässä teillä muilla ovat jättäneet käymättä?

Minä olen käynyt vielä aikuisenakin. Joillekin alastomuus on luonnollista ja saunomiseen ei minusta liity mitään erotiikkaa. Sama isän lapsi olen yhä kuin silloin pikkutyttönäkin. Ei meillä lapsetkaan "osaa" ujostella tms. omia vanhempiaan, en usko että sellaista vaihetta tuleekaan. Mutta tietty jos tulee, niin sitä kunnioitetaan. Toivon vaan, että tää luonteva olo säilyis sukupolvelta toiselle. On ikävä jos pitää hävetä itseään ja kroppaansa.

Mulle ei tulis mieleenkään saunoa isäni kanssa enää,se loppui joskus kun olin 8vee. Ja muuten kin muistan sen kun faija tuli saunasta aina pois "munat kädessä" niinkuin peittääkseen itsensä. KAi sekin merkki oli että voisi saunoa jo erikseen. Mutta nykypäivänä ei voi luottaa keneenkään tai mihinkään että ei katselis sillä silmällä vaikka olis oma lapsikin.. Kun lapsi alkaa kehittymään niin kyllä ne muutokset saattaa alkaa kiinnostamaan ihan toisella tavalla. Alastomuus siinä vaiheessa voi olla seksuaalista vaikkei näin tulisi ajatella. Kun luin sitä yhtä tekstiä missä oma veli ja sen vaimo kakaroineen saunoo kaikki alasti yhessä niin tuntu oudolle... JA te jotka vanhemmalla iällä saunotte isienne kanssa niin ootteko alasti saunassa vai pyyhkeeen kanssa? ilettää ajatella et alasti... onneks en itse sentään..

Alkuperäinen kirjoittaja miimuska:
Mulle ei tulis mieleenkään saunoa isäni kanssa enää,se loppui joskus kun olin 8vee. Ja muuten kin muistan sen kun faija tuli saunasta aina pois "munat kädessä" niinkuin peittääkseen itsensä. KAi sekin merkki oli että voisi saunoa jo erikseen. Mutta nykypäivänä ei voi luottaa keneenkään tai mihinkään että ei katselis sillä silmällä vaikka olis oma lapsikin.. Kun lapsi alkaa kehittymään niin kyllä ne muutokset saattaa alkaa kiinnostamaan ihan toisella tavalla. Alastomuus siinä vaiheessa voi olla seksuaalista vaikkei näin tulisi ajatella. Kun luin sitä yhtä tekstiä missä oma veli ja sen vaimo kakaroineen saunoo kaikki alasti yhessä niin tuntu oudolle... JA te jotka vanhemmalla iällä saunotte isienne kanssa niin ootteko alasti saunassa vai pyyhkeeen kanssa? ilettää ajatella et alasti... onneks en itse sentään..

Tarkotin siis sisko ja sen veli ja muut siinä saunassa samaan aikaan alasti...

Kyllä täytyy sanoa, että miimuskan teksti on ihan hysteeristä. :| Samaa sarjaa kuin niiden, jotka eivät hyväksy esim. mieslastentarhanopettajia. Eihän tolla logiikalla uskaltaisi edes kenenkään kanssa lapsia tehdä, jos pitäisi jatkuvasti epäillä omaa miestäänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Kyllä täytyy sanoa, että miimuskan teksti on ihan hysteeristä. :| Samaa sarjaa kuin niiden, jotka eivät hyväksy esim. mieslastentarhanopettajia. Eihän tolla logiikalla uskaltaisi edes kenenkään kanssa lapsia tehdä, jos pitäisi jatkuvasti epäillä omaa miestäänkin.

Mieluummin hieman varovainen kun liian sinisilmäinen.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:

Mieluummin hieman varovainen kun liian sinisilmäinen.

Sitten kannattaa jättää lapset kokonaan tekemättä. Ei ole mielestäni tervettä elää sellaisen miehen kanssa, jota pitää vahtia ja epäillä. Tietenkään ei kannata olla ikinä sinisilmäinen, mutta liika varovaisuus tekee elämisestä mahdottoman.

Ja jos nyt lähtökohtana täytyy pitää sitä että kaikkia miehiä pitää aina epäillä niin ei kai isä sitten voisi pikkulapsenkaan kanssa saunoa kun voihan silä olla vaikka pedofiilisiä taipumuksia? Voiko isän antaa vaihtaa lapsen vaippaa?

Toivottavasti alastomuuden ja seksin erot ovat kaikille vastedes tutummat. Saunomisen pitäisi olla puhdistautumista eikä siinä tulisi ajatella seksin näkökulmasta ollenkaan.

Minun mielestäni: Kun tyttö eka kerran sanoo, ettei halua saunoa isänsä kanssa, ota asia puheeksi. Kysy: miksei? ja SELVITÄ alastomuuden ja seksuaalisuuden erot. Näin minä tein ja voimme saunoa yhdessä vaikka kenen kanssa edelleenkin.

Jos itse et halua, että tyttö saunoo vastakkaisen sukupuolen kanssa, niin kerro se hänelle. Muista myös perustella kantasi hyvin, ettei jää epäselväksi kummallekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Nappi1984:
Meillä saunotaan ja uidaan ALASTI mökillä koko porukka yhdessä. Joskus mukana on jopa mun veli (32v) vaimoineen ja lapsineen sekä mun vanhemmat. Ja aina on näin ollu. Kavereidenkin kanssa harrastetaan yhteissaunomista ja voin sanoa, että koskaan ei oo tullu sellanen olo että joku kattois toista "sillä silmällä". Sauna vaan on suomalaisille täysin epäseksuaalinen paikka.

No nyt puhuit(te ees joku) asiaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Timo:
Toivottavasti alastomuuden ja seksin erot ovat kaikille vastedes tutummat. Saunomisen pitäisi olla puhdistautumista eikä siinä tulisi ajatella seksin näkökulmasta ollenkaan.

Minun mielestäni: Kun tyttö eka kerran sanoo, ettei halua saunoa isänsä kanssa, ota asia puheeksi. Kysy: miksei? ja SELVITÄ alastomuuden ja seksuaalisuuden erot. Näin minä tein ja voimme saunoa yhdessä vaikka kenen kanssa edelleenkin.

Jos itse et halua, että tyttö saunoo vastakkaisen sukupuolen kanssa, niin kerro se hänelle. Muista myös perustella kantasi hyvin, ettei jää epäselväksi kummallekaan.

Eiköhän toi olis vähän noloo sille lapselle. Anna kaikkien elää omaa elämää!

silva:

Näin. Ei tulis mieleenikään mennä aikusena veljeni tai isäni kanssa saunaan. |O

Yhteistyössä