Tyttö joutuu palauttamaan 32 euroa kesätienestejään

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Ei kukaan saa pitää ylimääräistä palkkaa vaikka työnantaja kuinka olisi maksanut liikaa. Mun mielestä oli aivan oikein soittaa, koska ei kukaan ilmaista rahaa saa työnantajalta.

Ja kannattaa aina tarkistaa, että palkka on oikein maksettu.
vaikka se törkeetä onkin mutta mä peesailen tässä scarlettia. näinhän se oikeessa maailmassa menee :whistle:
 
32? on hevosalan yrittäjälle paljon rahaa... Täälläpäin tuolla rahalla saa 2 pyöröpaalia (350kg/kpl) esikuivattua heinää, joka riittää yhdelle hevoselle useammaksi kuukaudeksi näin kesäaikaan.

Onhan se kurjaa, jos palkka on jo sijoitettu ja pitäis takasin maksaa, mutta ei yrittäjät voi hyväntekeväisyyttäkään harrastaa.
 
Ikävä juttu tytölle. Eikä tätä minään opetuksena mun mielestä voi pitää vaan vahinko sattui työnanatajalle joten toivottavasti edes anteeksipyydellen niitä rahoja karhuaa takaisin. Nolo juttu työnantajallekin ja varmaan aika suuri summa ajatellen että kyseessä on kesätyöpaikka niin ei sieltä kauheesti sitä palkkaa oo voinut ehtiä saamaan
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä hommat on ihan laillisesti hoidettu. Mutta en mä tuosta takkuamaan ala vaan maksan pois. Ihmettelen vaan asiaa, kun itsellä ei olisi tullut mielenkään tuollaista summaa pyytää työntekijältäni takaisin.
Oletko itse yrittäjä?

Olen, ollut jo melkein 20 vuotta.
 
Näin se vaan menee
hyvä oppia jo nuorena että se palkantarkistus on työntekijän vastuulla. Kyllä tuo 32? karhuttas takaisin varmasti monessakin työpaikassa. Mä olen maksanut 700? takaisin kun bonuksia oli maksettu väärin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No jos palkasta olis puuttunut se 32 euroo niin olisitteko soittaneet tytön kanssa ja vaatineet rahoja.....?

No ihan varmasti olisimme. Kyllä asia on niin, että työntekijän etu tulee ennen työnantajan etua. Ja tämän sanon itsekin yrittäjänä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Näin se vaan menee:
hyvä oppia jo nuorena että se palkantarkistus on työntekijän vastuulla. Kyllä tuo 32? karhuttas takaisin varmasti monessakin työpaikassa. Mä olen maksanut 700? takaisin kun bonuksia oli maksettu väärin.

Tuollaisen summan takaisin pyytämisen mäkin kyllä ymmärrän. Ja ymmärtäisin ehkä jo jonkun 50 euron ylittävänkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No jos palkasta olis puuttunut se 32 euroo niin olisitteko soittaneet tytön kanssa ja vaatineet rahoja.....?

No ihan varmasti olisimme. Kyllä asia on niin, että työntekijän etu tulee ennen työnantajan etua. Ja tämän sanon itsekin yrittäjänä.
Yhdenkään työnantajan ei tarvitse harrastaa hyväntekeväisyyttä. Ja mikä ihmeen etu ja hyviä se on, kun likkas olisi oppinu että rahaa saa työnantajalta vaikka ei töitä tekisikään.

Mieti itse yrittäjänä, että antaisitko anteeksi tuollaisen summan kun se saattaa käytännössä tarkoittaa monen tunnin tekemättömiä töitä?
 
Vieras
mun mielestä tossa ei ole mitään kauhistelemista tai ihmettelemistä. Takaisin ne on maksettava vaikka olisi 2 ? jos työnantaja ne karhuaa. Joku siellä jo heitti, että ei tarvitse maksaa takaisin, ihan varmasti tarvitsee.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Yhdenkään työnantajan ei tarvitse harrastaa hyväntekeväisyyttä. Ja mikä ihmeen etu ja hyviä se on, kun likkas olisi oppinu että rahaa saa työnantajalta vaikka ei töitä tekisikään.

Mieti itse yrittäjänä, että antaisitko anteeksi tuollaisen summan kun se saattaa käytännössä tarkoittaa monen tunnin tekemättömiä töitä?
En ole missään sanonut, että jonkun työnantajan pitäisi harrastaa hyväntekeväisyyttä. Likka ei olisi tuollaista asiaa oppinut, koska ei ollut itsekään hoksannut, että palkkaa oli liikaa (kyllä, osaa kyllä jatkossa tarkistaa palkan oikeellisuuden).

Omassa yrityksessäni on kerran tullut sellainen palkkasotku, että uusi palkanlaskija oli laittanut koko henkilökunnalle isomman tuntipalkan kuin oikeasti olisi kuulunut =O Silloin tuli takkiin useamman tonnin edestä (markka-aikana), mutta kyllä saivat työntekijät pitää rahat. Palkanlaskijalle kyllä annoin sellaiset nuhteet, että ei ole sittemmin mokannut yhtikäs mitään :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
mun mielestä tossa ei ole mitään kauhistelemista tai ihmettelemistä. Takaisin ne on maksettava vaikka olisi 2 ? jos työnantaja ne karhuaa. Joku siellä jo heitti, että ei tarvitse maksaa takaisin, ihan varmasti tarvitsee.
tarvitsee, siksi useimn lukee että TARKISTA TILINAUHA. mullekin oli työnanataja masanut 40 senttiä liikaa, jonka sain pitää. :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omassa yrityksessäni on kerran tullut sellainen palkkasotku, että uusi palkanlaskija oli laittanut koko henkilökunnalle isomman tuntipalkan kuin oikeasti olisi kuulunut =O Silloin tuli takkiin useamman tonnin edestä (markka-aikana), mutta kyllä saivat työntekijät pitää rahat. Palkanlaskijalle kyllä annoin sellaiset nuhteet, että ei ole sittemmin mokannut yhtikäs mitään :)
No moni työntekijä olisi käskenyt maksamaan ylimääräiset takaisin. Eikä kaikilla yrittäjillä todellakaan ole varaa maksella ilmaisia rahoja työntekijöille.

Kun ajattelee, että kyseessä talli, niin kyllä siellä saa pitää paljon ratsastustunteja että kulut tulee katettua. On kallista touhua pitää tallia. Täällä yhdellä tallilla yksi tunti maksaa 18?, tuolla 32 ?:lla saisi melkein kaksi tuntia. Mutta tuskin alkaisi talli ilmaisia tunteja jakelemaan kenellekään.
 
Ootteko tarkistaneet nyt sitten tilinauhat et mitä ja millon. minkälaisella paikall aon ollut, kuuluuko noihin loman kertyminen yms (jos kuuluu ja ei saa pitää niin eikös semmosetkin tuu rahana)
 
äiti
Vähän asian vierestä, mutta minusta on aika erikoista se, että joillakin talleilla teetetään huikeat määrät ilmaista työtä. Esim. täällä tiedän tallin, jonka omistaa nuorehko nainen. Hänellä on omia hevosia ja poneja sekä toisten hevosia tallipaikalla. Tiedän kolme tyttöä (yksi heitä hyvän ystäväni tyttö), jotka tekevät kouluaikana tallilla hommia 20 - 30 tuntia viikossa, lomilla sitten huikeasti enemmän. Mättävät lantaa, kuskaavat heiniä, ruokkivat ja hoitavat hevosia, taluttavat hevosia pienille ratsastajille jne. Välillä kaikki iltatoimet ovat tyttöjen harteilla, kun tallin omistajalla on menoa. Ja sitten nämä tytöt joutuvat maksamaan siitä, että saavat itse ratsastaa! On se vaan tallinomistajalle aikamoinen bonus, että on tyttöjä, jotka rakastavat hevosia niin paljon, että tekevät raskasta työtä ihan ilmaiseksi. Miten mahtaisi tallin omistaja toimia, jos joutuisi maksamaan työvoimasta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Vähän asian vierestä, mutta minusta on aika erikoista se, että joillakin talleilla teetetään huikeat määrät ilmaista työtä. Esim. täällä tiedän tallin, jonka omistaa nuorehko nainen. Hänellä on omia hevosia ja poneja sekä toisten hevosia tallipaikalla. Tiedän kolme tyttöä (yksi heitä hyvän ystäväni tyttö), jotka tekevät kouluaikana tallilla hommia 20 - 30 tuntia viikossa, lomilla sitten huikeasti enemmän. Mättävät lantaa, kuskaavat heiniä, ruokkivat ja hoitavat hevosia, taluttavat hevosia pienille ratsastajille jne. Välillä kaikki iltatoimet ovat tyttöjen harteilla, kun tallin omistajalla on menoa. Ja sitten nämä tytöt joutuvat maksamaan siitä, että saavat itse ratsastaa! On se vaan tallinomistajalle aikamoinen bonus, että on tyttöjä, jotka rakastavat hevosia niin paljon, että tekevät raskasta työtä ihan ilmaiseksi. Miten mahtaisi tallin omistaja toimia, jos joutuisi maksamaan työvoimasta?

Näkökanta se on tuokin ja tästä erosta olemme puhuneet monesti ns. vanhan polven ja uuden polven välillä. Kun minä olin pieni tallityttö, kilpailimme siitä, kuka SAA mättää lantaa, kuka SAA mennä pimeään latoon hakemaan kaurat, kuka SAA taluttaa tunnilla yms. Samalla opimme. Nykyään tämä väki on harventunut talleilla, kaikesta pitäisi maksaa, jopa hevosen harjaamisesta. Ei nähdä sitä oppimiskokemuksena. Toki lapsia ei saa käyttää työvoimana, mekin saimme mehua ja pullaa ja ennen kaikkea ystävyyttä ja kokemusperäistä tietoa hevosenhoidosta.

Nykyään olen itse tallinomistaja ja lämmöllä muistan noita aikoja tallilla, mutta samanlaista touhua ei enää näe. Omassa tallissani meuhkaavat vain omat lapseni, lähinnä siksi ettei meillä ole lasten käyttöön soveltuvia ratsuja. Mutta vuokralaiset ovat nuorisoa ja heitä ohjeistan ja jaan tietoa ns. vanhasta hevosmiestaidosta.

Tiedän minäkin talleja, joissa tunteja pitävät kouluttamattomat henkilöt ja omistaja on ties missä. Hurjaksi on mennyt... Aikuisen kuitenkin pitää aina ottaa vastuu kun on kyse isoista eläimistä ja pienistä ihmisistä... Vaan rahastuksen meininkiä näkee liikaakin. :/
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Ei kukaan saa pitää ylimääräistä palkkaa vaikka työnantaja kuinka olisi maksanut liikaa. Mun mielestä oli aivan oikein soittaa, koska ei kukaan ilmaista rahaa saa työnantajalta.

Ja kannattaa aina tarkistaa, että palkka on oikein maksettu.
Voi että kun sä oot pikkusieluinen ja nipo. Taisit saada kirjoittaessasi ton.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
16-vuotiaani oli ensimmäistä kertaa kesätöissä, eräällä tallilla ratsastusta opettamassa. Tienestinsä tyttö on käyttänyt viimeistä penniä myöten erääseen harrastukseensa. Tyttö lopetti työt pari viikkoa sitten, koska palasi takaisin kouluun. Eilen hänen työnantajansa soitti hänelle, ilmoitti maksaneensa 32 euroa liikaa palkkaa ja pyysi palauttamaan rahat. Tytöllä rahoja ei enää ole, joten minä ne maksan. Olenko outo, kun ajattelen, että oli jotenkin rumaa soittaa ja pyytää tuon kokoista summaa takaisin - etenkin, kun virhe oli työnantajan, ei työntekijän?
Olen samaa mieltä. En olisi kehdannut tehdä noin, jos kuitenkin hyvin työnsä tehnyt. Todella nolottavaa, hävettäisi tehdä noin työnantajana.

ja rumasti tehty.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Ei kukaan saa pitää ylimääräistä palkkaa vaikka työnantaja kuinka olisi maksanut liikaa. Mun mielestä oli aivan oikein soittaa, koska ei kukaan ilmaista rahaa saa työnantajalta.

Ja kannattaa aina tarkistaa, että palkka on oikein maksettu.
Voi että kun sä oot pikkusieluinen ja nipo. Taisit saada kirjoittaessasi ton.
Kuule oikeassa maailmassa nyt vain toimitaan niin, että työnantajat eivät ole mitään hyväntekeväisyyslaitoksia... :whistle: :whistle:
 
äiti83
Mä olin 14v veljen kans samalla mansikka pellolla töissä. Työnantaja maksoi veljelle liikaa palkkaa meinas vähentää ne mun palkoista. Sanoin ettei se käy, mut en tiedä vaik olis vähentänytkin..
 

Yhteistyössä