tyttö 6v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäs nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitäs nyt

Vieras
Eikä haluaisi syödä lihaa. Keksi jokin aika sitten, että liha tosiaan on kuollutta eläintä, milloin possua, milloin kanaa tai lehmää. nyt surkuttelee ja kyselee ruokapöydässä miksi tämä tapettiin. Meillä oli broilerin koipia , niin sanoi, että "mä haluaisin, että tää lintu vielä lentäis"....En tiedä mitä sanoa

Alkuperäinen kirjoittaja mitäs nyt:
Eikä haluaisi syödä lihaa. Keksi jokin aika sitten, että liha tosiaan on kuollutta eläintä, milloin possua, milloin kanaa tai lehmää. nyt surkuttelee ja kyselee ruokapöydässä miksi tämä tapettiin. Meillä oli broilerin koipia , niin sanoi, että "mä haluaisin, että tää lintu vielä lentäis"....En tiedä mitä sanoa

Juuri tämän takia meidän tyttö on ollut pienestä pitäen mukana metsästämässä ja teurastamassa. Ei tule turhia järkytyksiä isompana.

Meillä tyttö ryhtyi myös kasvissyöjäksi tuossa iässä. Valitettavasti myös muuten ruokavalio meni ihan olemattomaksi, syömishäiriönä nyt 7-v. hoidetaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja mitäs nyt:

Juuri tämän takia meidän tyttö on ollut pienestä pitäen mukana metsästämässä ja teurastamassa. Ei tule turhia järkytyksiä isompana.

Ou jee, tää varmaan auttaisi kovasti...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Haluan , että se syö lihaa, kun on kasvava lapsi. Makkarasta ei hoksaa, mutta eihän se nyt ole terveellistä vaikka se sen herkkua onkin, niin en usein anna syödä

Kyllä se kasvaa, vaikkei söisi lihaa. Onko hänellä mitään lihaa, mitä söisi missään muodossa? Onko päiväkodissa/koulussa, siellähän saisi sellaisien kasvuikäisen kasvisaterian.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Haluan , että se syö lihaa, kun on kasvava lapsi. Makkarasta ei hoksaa, mutta eihän se nyt ole terveellistä vaikka se sen herkkua onkin, niin en usein anna syödä

No onhan sitä nyt muitakin mistä ei tiedä, se oli esimerkki. Maksalaatikko, kalakeitto, leikkeleet leivälle jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Vanilja:

Ou jee, tää varmaan auttaisi kovasti...[/quote]

Kyllä auttaa. Kun pienestä pitäen näkee mistä se ruoka tulee niin ei tosiaankaan tule noita yllätyksiä "että tässä syödäänkin ELÄINTÄ!". Se kyllä tuntuu olevan monelle aikuisellekin yllätys...

Meillä poika 5v rupes itkemään kotona nukkumaan mentäessä kun oli tullut mieleen kauppareissulta joulukinkut,semmoset valtavat oli nähnyt.Kommentoi kaupassa sitä kovasti ja kyseli miten possu oli tapettu.No,ei siinä auttanut kun kertoa sitten luonnon kiertokulusta ja ettei eläimiä satu kun kuolevat sun muuta.Mietti aikansa mutta meni sitten ohi.Kuuluu ikään.

Minä lopetin lihan syömisen melkein yhtä pienenä, olen nyt 28v enkä pariinkymmeneen vuoteen ole lihaa/kanaa syönyt.
Vanhempani kunnioittivat päätöstäni, olin hyvin topakka ja päättäväinen lapsi ja ajattelivat että vaihe menee ohi itsestään. Ei mennyt.
Ihania olivat kun kuuntelivat toiveitani ja jaksoivat pähkäillä täysipainoista ruokavaliota ilman lihaa, oli minulle hyvin tärkeää toteuttaa tätä ajatusmaailmaa itsessäni.

Omat lapseni ovat nyt kolmannella luokalla ja toinen heistä on nyt ensimmäisiä kertoja ilmaissut halunsa lopettaa lihan syönti mutta unohtaa sitten aina asian...sinänsä o.k minulle mutta olen kyllä pyytänyt miettimään vielä pari vuotta asiaa. Ostan luomu lihaa mahd. paljon.

Noh, kaikilla nyt ei ole edes mahdollisuutta lähteä metsästämään taikka teurastamaan. Eikä se ole mitenkään ehto sille että söis jatkossa aina ja mielellään lihaa.

Täytyy vaan yrittää puhua tälle tytölle ja kertoo miten elämä menee ja mistä ruoka tulee ja miksi sitä on syötävä. Pakottaa ei kannata. Lihaa voi tosiaan syöttää sellasissakin muodoissa et ei välttämättä hoksaa et on lihaa. Ja eikä se nyt ehdottomasti pakollinen ruokavaliossa ole,kunhan sitten otetaan tarkasti selville mitä pitää korvaavana syödä. Kyllähän moni lapsi on allerginenkin kaikelle perus lihalle,eivätkä voi sentakia sitä syödä ja syövät esim.karitsaa,peruraa tms...ja niitäkään nyt ei varmasti niin usein syö kun "tavallisessa" perheessä syötäis "tavallista" lihaa.

Meidän 5v sanoo et tää liha näyttää ihmiseltä. Tiedostaa kuitenkin jollain tasol miten se liha tulee eläimestä lautaselle koska on selittänyt et ensin se tapetaan ja sitte otetaan veri pois jne.
Kysyin mistä tiedät niin vastaukseksi sain että olen ihan itse miettinyt.