Tytön sieppaus/naapurit ei tee mitään/Suomi on mätä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hui"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27219823]Sä halusit olla kertomatta SUN hassunhauskaa tilannetta, pitkittääksesi ja saadaksesi nauraa? Naura pois, sait kivan mielikuvan itsellesi.

Jos maalla katsotaan tielle ikkunasta, niin se auto ON siinä pihassa lähellä ja siihen siirtyminen on nopeaa.[/QUOTE]

Olen edelleen eri mieltä kanssasi, tai ainakin sitä mieltä, että tilanteet eivät ole mustavalkoisia. Ja edelleen, missä on kerrottu että naapurit eivät tehneet mitään? Eivät edes soittaneet poliisille?

Sinun kaltaisista uhoajista huolimatta Suomessa tunnutaan puuttuvan tilanteisiin huonosti. Tosin omakohtaisen kokemuksen perusteella ne "kyllä minä tiedän mitä MINÄ olisin tuossa tilanteessa tehnyt" - tyypit jäätyy ensimmäisinä :(

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Olen edelleen eri mieltä kanssasi, tai ainakin sitä mieltä, että tilanteet eivät ole mustavalkoisia. Ja edelleen, missä on kerrottu että naapurit eivät tehneet mitään? Eivät edes soittaneet poliisille?

Sinun kaltaisista uhoajista huolimatta Suomessa tunnutaan puuttuvan tilanteisiin huonosti. Tosin omakohtaisen kokemuksen perusteella ne "kyllä minä tiedän mitä MINÄ olisin tuossa tilanteessa tehnyt" - tyypit jäätyy ensimmäisinä :(

:D Sä olet pelkkä hölpöttelijä. Mä olen auttanut ihmisiä kun muut on kävelleet ohi. Olen täysin tyytyväinen toimintaani niissä tilanteissa joihin olen törmännyt. :)

[QUOTE="vieras";27219864]:D Sä olet pelkkä hölpöttelijä. Mä olen auttanut ihmisiä kun muut on kävelleet ohi. Olen täysin tyytyväinen toimintaani niissä tilanteissa joihin olen törmännyt. :)[/QUOTE]

Ehkä olen, mutta olen myös auttaja.

Niin kertokaa nyt, missä lukee että naapurit eivät auttaneet? Vai onko sekin pelkkää suomalaista negatiivista höpinää ja juoruilunhalua?

Eihän opettajakaan saa enää puuttua lapsen tekemisiin vaikka se hakkaisi kirjalla luokkatoveria päähän. Jos puutuu niin hakkaajan vanhemmat nostaa syytteen koulua vastaan.

Että sitä saa mitä tilaa.

Lehdistötilaisuudesta sain sen käsityksen, että naapurit olivat erittäin nopeita reagoimaan ja näin saatiin nopeasti poliisille tietoon mistä tyttö napattiin ja millaiseen autoon.

En jaksanut viestejä lukea, mutta ap:lle: kun ihminen näkee jotain, jonka voi lukea normaalin tapahtuman piiriin, hän ei todennäköisesti näe outoja tai huolestuttavia piirteitä tilanteessa. On helppo näin jälkikäteen arvostella ihmisiä, jollaisia me itse kukin tuppaamme olemaan.

Toisekseen: emmehän me tiedä miten naapurit ovat toimineet ja missä vaiheessa ovat tajunneet jotain epätavallista tapahtuneen. Ehkä siinä vaiheessa, kun äiti on kertonut tyttönsä kadonneen.

• Tykkää
Näkikö naapurit mitään oikeasti edes?

Vai saatiinko auton tuntomerkit tytöltä itseltään, ja poliisi puhui naapureista siksi, ettei sieppaaja tajuaisi että lapsella on kännykkä....hmmm, kehittelen salaliittoteorioita mielessäni.

No joo. Enivei, jos mä näkisin että lapsi ja fillari nostetaan autoon, niin en ehkä kiinnittäisi sen kummemmin asiaan huomiota, ellei se lapsi huuda apua ja aikuinen lyö lasta, tms. Jos olisin käymässä postilaatikolla, tai pihahommissa, ja sivusilmällä ohimennen näkisin jotain, niin tuskin tajuaisin että tässä onkin nyt kidnappaus menossa (paitsi jos sillä auton kuskilla on päässään kommandopipo ja kädessä ase). Lähtisinkö perään? No en. Ei ole autoa pihassa.

Jälkiviisas on vaan niin helppo olla.

Joo, huomattu on että edes miehet eivät enää kykene naisia ja lapsia puolustamaan. :(

Metrossa minua ja lasta uhkaili, huoritteli jne. sekava erityisnuori, isokokoinen tapaus. Paskahousut katsoivat vierestä, kun jouduin pienen lapsen kanssa perääntymään ja soittamaan vartijan. Ja mitä teki vartija? EI SITTEN YHTÄÄN MITÄÄN. Jututti poikaa ja hyppäsi pois kyydistä. :O Suomessa nainen ja lapsi ovat ilmeisesti arvottomia!

Bussissa joku juoppohullu riehui ja alkoi haastamaan riitaa kanssani. En tehnyt mitään tai sanonut mitään, josta olisi voinut suuttua. Lapsi pelkäsi, meni selkäni taakse piiloon. Ruuhkabussillinen ihmisiä, kuski mukaanlukien, tarkkailee tilannetta hiljaisuudessa muttei todellakaan puutu siihen mitenkään.

Jos sota syttyy, tämä kansa on helposti voitettu.

suomalainen puuttuu tilanteeseen jos olet perheravintolassa ja läppäset suutuspäissäsi lasta kevyesti sormille poskelle tms silloin soitetaan heti poliisit ja kaikki ja estetään vanhempaa poistumasta paikalta mutta jos näet jonkun sieppaavan ihmisen jäädään silloin suu auki ammollaan ihemttelemään ja hehkuttamaan tiedotusvälineille kuinka se olin minä minä minä joka näin minä näin, niin mutta en tietenkään tehnyt mitään, miksi olisin siihen puuttunut

Tuanoinii, en tiedä olisnko itsekään perään lähtenyt, tai poliisille soitellut. Kun....mistäs sitä tietää kun tuollaisen tapauksen näkee, että on tapahtumassa jotain rikollista? Kerrankos sitä nyt isä lapsen pyörineen autoon nostaa, joskun hyvinkin ripeästi ja jopa kiukuissaan.
Huusiko lapsi apua? Mistä siis sivullinen tietää, että pitää puuttua, vai onko asia ok? Joka päivä näen esim koulun liepeillä vastaavia tapauksia. (ilman avunhuutoja, joskus kylläkin jotian "karjumista")

Sinun kaltaisista uhoajista huolimatta Suomessa tunnutaan puuttuvan tilanteisiin huonosti. Tosin omakohtaisen kokemuksen perusteella ne "kyllä minä tiedän mitä MINÄ olisin tuossa tilanteessa tehnyt" - tyypit jäätyy ensimmäisinä :([/QUOTE]

olen eri henkilö kuin "vieras", mutta voin sanoa että minulla on koulutus sairaanhoitajuuden kautta ensiapuun, kriisitilanteisiin ja mielenterveysasioihin. "Hulluja" olen paimentanut suljetulla osastolla ynnä muuta mielenkiintoista, joten en ole ihan ensimmäinen joka menee erikoisessa tilanteessa lukkoon.

Siksi väitänkin, että puuttuisin tilanteeseen ja jopa lähtisin autolla perään jos se olisi sillä hetkellä mahdollista. Enkä ehkä uskaltaisi miehen kimppuun käydä, mutta EHDOTTOMASTI hankkisin apua kaikin keinoin.

Tuanoinii, en tiedä olisnko itsekään perään lähtenyt, tai poliisille soitellut. Kun....mistäs sitä tietää kun tuollaisen tapauksen näkee, että on tapahtumassa jotain rikollista? Kerrankos sitä nyt isä lapsen pyörineen autoon nostaa, joskun hyvinkin ripeästi ja jopa kiukuissaan.
Huusiko lapsi apua? Mistä siis sivullinen tietää, että pitää puuttua, vai onko asia ok? Joka päivä näen esim koulun liepeillä vastaavia tapauksia. (ilman avunhuutoja, joskus kylläkin jotian "karjumista")

Nyt onkin kyse siitä että epäilee rikosta. Vaikka olisi selvä tapaus, niin teettekö te ihmiset mitään vai jatkatteko kahvin ryystämistä??

[QUOTE="vieras";27219823]Sä halusit olla kertomatta SUN hassunhauskaa tilannetta, pitkittääksesi ja saadaksesi nauraa? Naura pois, sait kivan mielikuvan itsellesi.

Jos maalla katsotaan tielle ikkunasta, niin se auto ON siinä pihassa lähellä ja siihen siirtyminen on nopeaa.[/QUOTE]

No mä asun ihan maalla, ja auto on n. 3 metrin päässä ovesta. Siltikään en mitenkään ehtisi herättää 1 ja 3-vuotiaita lapsia, laittaa autoon turvaistuimiin ja ehtiä pakettiauton perään. Vaikka jättäisin lapseni pukematta ja juoksisin itsekin sukkaasillani rattiin. Hattua nostan sille, joka tällaiseen kykenisi.

[QUOTE="Neppi";27220073]Nyt onkin kyse siitä että epäilee rikosta. Vaikka olisi selvä tapaus, niin teettekö te ihmiset mitään vai jatkatteko kahvin ryystämistä??[/QUOTE]
Soittaisin poliisille, koskaan en ole sulkenut silmiäni ja antanut asian vaan olla.

Itse en alkaisi leikkimään poliisia, ts. en asettaisi itseäni vaaraan, koska pidän pääasiallisena velvollisuutenani pysyä hengissä ja hyvinvoivana omia lapsiani varten. Joten takaa-ajot tms saisi jäädä.

Kuinkas usein Suomessa näitä kidnauppaustapauksia on ollut?? Saati että lapsia kidnappaillaan tuosta noin vaan?? Eli vaikka naapurit olisivat nähneetkin tilanteen, ei ehkä heti tule mieleen että jotain rikollista voisi olla tapahtumassa siinä keskellä kirkasta päivää, omalla rauhallisella asuinalueella... Itselleni tulisi tuollaisesta tilanteesta mieleen varmasti kaikki muut vaihtoehdot paitsi kidnappaus.

• Tykkää
En IKINÄ usko, että naapurit olisivat nähneet yhtään mitään.

Aivan varmasti poliisien puhetta vain, jotta saatiin jotenkin tuntomerkit mediaan. Miten muuten mediaan olisi voitu kertoa tuntomerkit? Laittaa et tyttö kertoi? No tuskinpa. KAIKKI YKSITYISKOHDAT eivät aina pidä paikkaansa mitä mediassa kerrotaan, ihan juurikin tästä syystä, ettei itse rikollinen saa juttuja tietoonsa (tässä tapauksessa sitä, että tyttö oli yhteydessä vanhempiinsa ja häkeen)

Mistä te tiedätte mitä ne naapurit on tehneet? Ja onko se tilanne siinä näyttänyt sieppaukselta? Onko naapureilla ollut autoa käytössä? Olettamuksien perusteella on hyvä arvostella. Nuo kaksi muuta ap:n mainitsemaa tapausta on kyllä törkeitä, mutta tästä naapureiden toiminnasta ei ole mitään oikeaa tietoa!

Puuttumattomuuden kulttuuri johtuu siitä, että kaikki on ulkoistettu viranomaisille aina oman kodin ja fyysisen turvallisuuden puolustamisesta lähtien ja sitten ihmetellään ja kauhistellaan kun jotain tapahtuu ja ketään ei vois vähempää kiinnostaa.

Yhteistyössä