Tytöllä ei ole kavereita päiväkodissa

ImpiEllenAnna

Aktiivinen jäsen
21.04.2004
8 208
0
36
Olen tästä varmaan ennenkin täällä kertonut, mutta nyt tämä taas alkoi vaivaamaan mua.. tyttö sanoo edelleenkin, että hänellä ei ole kavereita päiväkodissa.. ei ole siis tänä syksynä löytynyt sellaista "omaa" kaveria..

Päiväkodissa kerran jo juttelen tästä erään lto:n kanssa ja hän lupasi puuttua asiaan.. ja puuttuivatkin, mutta se tyttö, jota he ehdottivat mahdolliseksi kaveriksi, ei ilmeiseti halua olla tytön kanssa.. tai välillä leikkivät, mutta sitten yksi "johtajatyyppi"-tyttö tulee väliin ja hakee tämän toisen tytön mukaan omiin leikkeihinsä..

Mä heräsin tähän ongelmaan kun vanhempainillassa yksi ope kysyi, että eikö meidän tyttö leiki kotileikkejä ollenkaan.. ja eihän tuo ole ikinä missään muuta tehnytkään kuin niitä leikkinyt.. paitsi nyt päiväkodissa kun siellä se yksi tietty tyttö valtaa aina kotileikkipaikan.. ja musta lapsen kuuluu saada leikkiä mitä haluaa eikä aina tyytyä kakkosvaihtoehtoihin..

Ajattelin ottaa taas puheeksi tämän päiväkodissa, kun ei nyt vieläkään paremmalta vaikuta.. mutta olenko liian vaativa, jos kysyn voisiko tyttö vaihtaa ryhmää? mä tykkään tuosta tytön ryhmästä valtavasti.. siinä on vain 16 lasta ja 4 opea ja tekevät paljon kaikkea erityistä.. mutta ei se oikein korvaa sitä, ettei tyttö saa olla oma itsensä hoidossa..

no kyllä vaihtaisin varmaa päiväkotia/ryhmää. aika kurjaa jos ei lapsi halua sinne ja on kuitenkin jo ton ikänen (tarkotan sillä, että ymmärrän pienemmän lapsen joka jää esim. itkemää perään)

Alkuperäinen kirjoittaja Anna Suukko:
Voisitko kutsua jonkun mukavan lapsen ryhmästä teille kotiin leikkimään? Jos tytölläsi olisi joku toivekaveri, kenen kanssa hän tykkäisi leikkiä.

Siellä ei ole oikeastaan ketään sellaista.. muuta kuin tuo yksi, jota opet ehdottivat kaveriksi.. mutta ei tunnu heillä synkkaavan vaikka on yritetty jo..

Kannattaisiko eka jutella ja kysellä tuosta että miksi yksi tyttö saa määrätä ja päättää ketke siellä kotileikissä on?
Itse kun ollut päiväkodissa harjottelemassa on noita leikkipaikkoja vaihdeltu että kaikki pääsee leikkimään eri leikkejä.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
ONko hänellä sitten kavereita toisessa ryhmässä? Jos ei niin tilanne voi viedä ojasta allikkoon, tyttö uudessa ryhmässä eikä edelleenkään kavereita.

Vaikea sanoa.. päiväkodista löytyy 3-5 vuotiaiden ryhmä ( missä kuopus on ) ja 4-6 vuotiaiden ryhmä, johon ajattelisin esikoisen sopivan.. mistä mä voisin tietää, onko siellä sopivia kavereita.. ? tyttö on kuitenkin sosiaalinen ja aina kaikista kerhoista löytänyt kavereita itselleen.. samoin kuin puistoissa tutustuu heti muihin leikkimässä oleviin..

Alkuperäinen kirjoittaja yx:
Kannattaisiko eka jutella ja kysellä tuosta että miksi yksi tyttö saa määrätä ja päättää ketke siellä kotileikissä on?
Itse kun ollut päiväkodissa harjottelemassa on noita leikkipaikkoja vaihdeltu että kaikki pääsee leikkimään eri leikkejä.

Tästä oli puhetta kun olin juttelemassa.. lupasivat järjestää niin, että meidänkin tyttö pääsisi välillä leikkimään kotileikkiä.. mutta aika dominoiva tuo yksi tyttö taitaa olla kun ihan myönsivätkin heti sen.. ja kun opet "määräävät" sen tytön pois sieltä, niin ei taida muutkaan tytöt uskaltaa tulla meidän neidin seuraksi.. tuo on siis pienryhmä, jossa lapsia on vain 16 ( muistaakseni 8 tai 9 tyttö, joista suurin osa alle 4v )..

Meillä sama juttu 5vuotiaalla tytöllä,että ei ole kamuja päiväkodissa. Kohta 2v siellä ollut ja vieläkään ei ole kaveria löytynyt.. Meillä saattaa sekin olla ongelmana,että tyttö on jonkun verran kehityksestä jäljessä ja ei oikeen ymmärrä asioita. Tiedän,että ei näin vanhempana tunnu tää tilanne kivalta :/

Onko tytölläsi muuten kavereita esim. naapurustossa tai harrastuksessa (jos sellainen on)?

Tulikin tuossa jo vastaus samaan aikaan, kun kirjoitin :)

Juu niin onhan niitä :D ja tuossa kuopuksen ryhmässä on yksi sellainen tyttö, joka leikkii paljon esikoisen kanssa.. on saman ikäinenkin.. ja molemmat harrastavat luistelua.. harmi vain, kun ovat eri ryhmissä eivätkä näin siis ole paljoakaan tekemisissä..

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Voisitko kutsua jonkun mukavan lapsen ryhmästä teille kotiin leikkimään? Jos tytölläsi olisi joku toivekaveri, kenen kanssa hän tykkäisi leikkiä.

Siellä ei ole oikeastaan ketään sellaista.. muuta kuin tuo yksi, jota opet ehdottivat kaveriksi.. mutta ei tunnu heillä synkkaavan vaikka on yritetty jo..

Mutta jos ryhmän 14 muussa lapsessa olisi sitten joku toinen, vaikkei tämä mieluisin kaveri sitten innostukaan? Jos juttelisit tytön kanssa että yrittäisi jonkun muun kanssa ystävystyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mustikka85 pikaseen:
Meillä sama juttu 5vuotiaalla tytöllä,että ei ole kamuja päiväkodissa. Kohta 2v siellä ollut ja vieläkään ei ole kaveria löytynyt.. Meillä saattaa sekin olla ongelmana,että tyttö on jonkun verran kehityksestä jäljessä ja ei oikeen ymmärrä asioita. Tiedän,että ei näin vanhempana tunnu tää tilanne kivalta :/

Todella inhottava tilanne.. kamala katsoa vierestä sellaista.. :/

Onko tytölläsi muuten kavereita esim. naapurustossa tai harrastuksessa (jos sellainen on)?

Juu niin onhan niitä :D ja tuossa kuopuksen ryhmässä on yksi sellainen tyttö, joka leikkii paljon esikoisen kanssa.. on saman ikäinenkin.. ja molemmat harrastavat luistelua.. harmi vain, kun ovat eri ryhmissä eivätkä näin siis ole paljoakaan tekemisissä..

Mä koittaisin vaihtaa ryhmää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Mutta jos ryhmän 14 muussa lapsessa olisi sitten joku toinen, vaikkei tämä mieluisin kaveri sitten innostukaan? Jos juttelisit tytön kanssa että yrittäisi jonkun muun kanssa ystävystyä.

Ylemmäs laitoinkin jo, että ryhmässä on suunnilleen 8 tyttöä.. näistä suurin osa on alle 4v, joten eivät siinä "paras kaveri"-mielessä kiinnosta tyttöä.. sen ikäinen kaveri kun löytyy jo kotoakin.. ja ne loput 2 tyttöä ovat juuri tämä ongelmatyttö ja sitten tämä kaveriksi ehdotettu.. :/

Ehkä sitä ryhmänvaihtoa kannattaisi harkita, jos se käytännössä on mahdollinen. On varmaan kurjaa, jos joka päivä on sama tilanne, että ei ole kavereita.

Ylemmäs laitoinkin jo, että ryhmässä on suunnilleen 8 tyttöä.. näistä suurin osa on alle 4v, joten eivät siinä "paras kaveri"-mielessä kiinnosta tyttöä.. sen ikäinen kaveri kun löytyy jo kotoakin.. ja ne loput 2 tyttöä ovat juuri tämä ongelmatyttö ja sitten tämä kaveriksi ehdotettu.. :/

No jos samaikäisiä tyttöjä on vain se 3, niin en kutsuisi vielä "ongelmatytöksi" jos tämä kolmas tyttökin haluaa leikkiä tämän lapsesi toiveystävän kanssa. Hänhän on silloin se kolmas ja ylimääräinen.

Löytyisikö pienemmistä lapsista tai pojista leikkikaveria?

Ehkä sitä ryhmänvaihtoa kannattaisi harkita, jos se käytännössä on mahdollinen. On varmaan kurjaa, jos joka päivä on sama tilanne, että ei ole kavereita.
Peesi tähän. Jos on 3 tyttöä, joista yks on dominoiva ja toisen kanssa ei synkkaa, ollaan pattitilanteessa. Toisesta ryhmästä voisi löytyä kaveri.

On tuo tosi kurjaa.. ja sitä on nyt koko syksy jatkunut.. taidan yrittää heti huomenna puhua jollekin opelle tuosta jutusta.. ja ehkä ehdottaa sitä ryhmänvaihtoa.. :whistle: mulle tulee vaan taas kerran sellanen olo, että olen hankala asiakas.. :ashamed:

On tuo tosi kurjaa.. ja sitä on nyt koko syksy jatkunut.. taidan yrittää heti huomenna puhua jollekin opelle tuosta jutusta.. ja ehkä ehdottaa sitä ryhmänvaihtoa.. :whistle: mulle tulee vaan taas kerran sellanen olo, että olen hankala asiakas.. :ashamed:

Et sä ole hankala asiakas, sä vaan pidät huolta lapsesi hyvinvoinnista, niin kuin kunnon vanhemman kuuluukin. Ei mun mielestä tässä tarvitse anteeksipyydellä, varsinkin kun asiasta on keskusteltu jo aikaisemmin päiväkodin henkilökunnan kanssa.

No jos samaikäisiä tyttöjä on vain se 3, niin en kutsuisi vielä "ongelmatytöksi" jos tämä kolmas tyttökin haluaa leikkiä tämän lapsesi toiveystävän kanssa. Hänhän on silloin se kolmas ja ylimääräinen.

Löytyisikö pienemmistä lapsista tai pojista leikkikaveria?

Itse asiassa siellä taitaa olla vielä yksi eskari-ikäinenkin tyttö.. mutta hän leikkii kanssa tämän yhden johtajatyypin kanssa..

Ei taida noista pienemmistä olla leikkikaveriksi.. eikä pojistakaan.. pojistakin suurin osa on alle 4v ja melkein jokaisella on jonkunlainen ylivilkkaus tms. juttu.. kivahan se olisi, jos omasta ryhmästä löytyisi joku kaveri..

Yhteistyössä