Tytön tulevassa hoitopaikassa mamuja

Käytiin tutustumassa tytön tulevaan päiväkotiin ja siellä pienten ryhmässä on myös muutama tumma lapsi. Aivan ihanaa! Täytyy sanoa että olen erittäin iloisesti tuosta yllättynyt, sillä olen aina halunnut että lapseni ei tulevaisuudessa erottelisi ihmisiä vain heidän ihonvärinsä tai kulttuurinsa perusteella.

alma
Alkuperäinen kirjoittaja Narsiscus:
Käytiin tutustumassa tytön tulevaan päiväkotiin ja siellä pienten ryhmässä on myös muutama tumma lapsi. Aivan ihanaa! Täytyy sanoa että olen erittäin iloisesti tuosta yllättynyt, sillä olen aina halunnut että lapseni ei tulevaisuudessa erottelisi ihmisiä vain heidän ihonvärinsä tai kulttuurinsa perusteella.
Mä olen myös iloinen, että meidän lasten päiväkodissa on lapsia eri kulttuureista :) Oppivat ihan erilailla ymmärtämään erilaisuutta ja toisaalta samanlaisuutta :) Kaikki ovat ihan yhtä arvokkaita!

mä oon ollut kolmannelta luokalta lähtien ysille mamu luokassa (kieliopiskeluvalinnan takia) ja vaikka kaikki ei oo aina menny ihan helpoimman kautta niin kyllä mä silti sanon että se on ollut rikkaus elämässä ja avartanut maailmankuvaa ja avannut elämässä jopa ihan uusia ovia.

Itse olen aika pieneltä paikkakunnalta ja muistan kun joskus kouluiässä näin Helsingissä ensimmäistä kertaa tumman ihmisen. Jotenkin en vaan halua että mun lapseni saa vastaavan kokemuksen eli haluan että pitää ihan luonnollisena asiana erillaisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Onko ne poikia vai tyttöjä? Sopiikohan se niille pojille, että tyttösi nukkuu niiden kanssa samassa tilassa? Jos vaikka sattuisivat olemaan muslimeja. On se aina niin jännä tutustua erilaisiin kulttuureihin :D
Yksi poika oli paikalla kun käytiin ja ryhmässä on kuulemma useampikin (heidän sukupuoliaan en tiedä, mutta hoitajan sivulauseesta näin ymmärsin). Tuskinpa nukkuminen on ongelma kun on siellä tälläkin hetkellä tyttöjä ja poikia ryhmässä.

Minun Suomeni on kansainvälinen!
Meillä on myös maahanmuuttajia ja aivan ihania sellaisia. Vanhemmat ovat kohteliaita ja lapset ystävällisiä. Ottavat meidän lapset iloiten mukaan leikkeihin.

Mun meilestä vanhempi, joka ei tuo lapsensa vuorovaukutusta eri kulttuurien kanssa, toimii tosi suppeakatseisesti eikä todellakaan halua lapselleen parasta. Suomi on alati kansainvälistyvä eikä täällä hyvissä duuneissa, jos ei osaa kieliä ja osaa tulla toimeen eri maiden ihmisten kanssa. Jos näin on jo nyt, niin miettikääpä mitä se on kun meidän lapsemme ovat isoja. Silloin jos koska on aika pahasti pulassa, jos on pullossa kasvatettu ja opetettu asennoitumaan eri kulttuureihin negatiivisesti. Nykypäivän maahanmuuttajat ovat tulevaisuuden työkolleekoja, pomoja, asiakkaita jne. Aikamoinen karhunpalvelus vanhemmoilta siitää omat negatiiviset fiiliksensä lapsiinsa.

Minun Suomeni on kansainvälinen!
Alkuperäinen kirjoittaja Minun Suomeni on kansainvälinen!:
Meillä on myös maahanmuuttajia ja aivan ihania sellaisia. Vanhemmat ovat kohteliaita ja lapset ystävällisiä. Ottavat meidän lapset iloiten mukaan leikkeihin.

Mun meilestä vanhempi, joka ei tuo lapsensa vuorovaukutusta eri kulttuurien kanssa, toimii tosi suppeakatseisesti eikä todellakaan halua lapselleen parasta. Suomi on alati kansainvälistyvä eikä täällä hyvissä duuneissa, jos ei osaa kieliä ja osaa tulla toimeen eri maiden ihmisten kanssa. Jos näin on jo nyt, niin miettikääpä mitä se on kun meidän lapsemme ovat isoja. Silloin jos koska on aika pahasti pulassa, jos on pullossa kasvatettu ja opetettu asennoitumaan eri kulttuureihin negatiivisesti. Nykypäivän maahanmuuttajat ovat tulevaisuuden työkolleekoja, pomoja, asiakkaita jne. Aikamoinen karhunpalvelus vanhemmoilta siitää omat negatiiviset fiiliksensä lapsiinsa.
ai mutta pahus, munhan kuuluis kannustaa vaan vanhempia kasvattamaan asennevammaisia lapsia niin, että tulevaisuudessa mun omilla lapsilla olis entistä paremmat menestymismahdollisuude työelämässä saamansa kv-kokemuksen, ulkomailla asumisen ja mamu-myönsteisyyden takia .:)

Minun Suomeni on kansainvälinen
Alkuperäinen kirjoittaja No:
täälä pk-seudulla niitä on kyllä turhan paljon ihan pieniäkin (1-2v) hoidossa vaik vanhemmat on kotona.
Tottakai pitääkin olla, sillä pienenä ne oppivat parhaiten suomen kielen ja voivat saada paremmat mahdollisuudet integroitua suomalaiseen yhetiskuntaan. ei ne kotona olemassa suomenkieltä opi kun eivät vanhemmatkaan osaa!

täälä pk-seudulla niitä on kyllä turhan paljon ihan pieniäkin (1-2v) hoidossa vaik vanhemmat on kotona.
Laittavat sen takia, että oppisivat kielen kouluun mennessä.
Juuri näin. Eli suositellaan sitä, että lapset olisivat päivähoidossa, jotta kielitaito olisi mahdollisimman hyvä kouluun mennessä.

no,
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Juuri näin. Eli suositellaan sitä, että lapset olisivat päivähoidossa, jotta kielitaito olisi mahdollisimman hyvä kouluun mennessä.
No,eivät kyllä tunnu oppivan mitään kieltä.Paremmin oppivat kun ensin oman kielen opettelevat ja sit n.3v vasta tulevat suomea opiskelemaan.
Emmä voi ymmärtää er 1vee laitetaan hoitoon 8-17 vaikka molemmat vanhemmat on kotona.

Minun Suomeni on kansainvälinen
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
No,eivät kyllä tunnu oppivan mitään kieltä.Paremmin oppivat kun ensin oman kielen opettelevat ja sit n.3v vasta tulevat suomea opiskelemaan.
Emmä voi ymmärtää er 1vee laitetaan hoitoon 8-17 vaikka molemmat vanhemmat on kotona.
Jännä, että minä olen asunut lasteni kanssa ulkomailla, he ovat syntyneetkin ulkomailla ja he ovat kyllä oppineet täysin ongelmitat 2 kieltä rinnakkain. Misträs sinun kieliasiantuntijuutesi kumpuaa?? Kyllä päiväkodissa keieltä oppii. Eikä meidän päiväkodin maahanmuuttajalapset ole siellä noin pitkiä päiviä. Eivät edes ne, joilla vanhammat töissä. Sulla on ikävä tapa yleistää sun näkemyksesi.

Mutta mitäs jos niissä piireiessä missä sinä ja lapsesi liikutte ei yksinkertaisesti ole erikulttuureista tulevia lapsia?
Meidän lähipuistossa on vaan meitä vaaleita suomalaisia, toki osa puhuu äidinkielenään ruotsia, mutta puistossa suomea muiden lasten kanssa.

Esikoisen tarharyhmässäkään ei ole kuin perus-suomalaisia..

Mutta sinänsä.. kyllä lapset kielitaitoa saa ihan riittämiin, ainakin meillä kun käyvät tarhan+eskarin+peruskoulun kielikylpynä englanniksi. Onneksi siis tämmöinen loistava mahdollisuus on lapsille antaa.

Se ettei pääse tutustumaan erikulttuureista tulevien lasten kanssa ei tarkoita sitä että vanhemmilla olisi asenneonglma tai suhtautuisivat heihin negatiivisesti ei todellakaan.
Kun vaan olisi mahdollisuus..

pullossa kasvanut
Mä kasvoin sitten ns. pullossa keskikokoisessa kaupungissa. Ekan kerran näin mustaihoisen "livenä" 13-vuotiaana, samoihin aikoihin kouluumme tuli yksi ulkomaalainen oppilas. Se oli tooosi eksoottista ja jännää. Alle kymmenvuotiaana mun elämäni kohtaamani kansainvälisyyden huipentumat olivat matka Tukholmaan, leikkipuistossa tavattu lapsi, jolla oli englantilainen isä sekä lomalla tavattu suomenruotsalainen tyttö:D

Mutta ei se pullossa kasvaminen tarkoittanut negatiivista asennoitumista muihin kulttuureihin. Olen aina suhtautunut aika neutraalisti eri kulttuureihin. Teini-ikäisenä lähdin vuodeksi vaihto-oppilaaksi, vaikka sitä ennen pisin ulkomaanmatkani oli parin päivän reissu Ruotsissa perheen kanssa. Edes lentokoneessa en ollut ollut. Myöhemmin olen opiskellut toisenkin kerran ulkomailla, matkaillut, työskennellyt ja opiskellut monen maalaisten kanssa jne.

Pointtini: Ihan hyvä, jos lapsena oppii erilaisiin kulttuureihin, mutta tärkeämpää ovat opitut asenteet ja oma mielenkiinto. Ehtii sitä vielä myöhemminkin avartamaan maailmankuvaansa, jos ei päiväkodissa ole kuin muita suomalaisia.

äiti 44v
Alkuperäinen kirjoittaja Narsiscus:
No ei tuo mitään tule ratkaisemaan tyttäresi suhtautumisen suhteen, jos saa huonoja kokemuksia niin kahta pahemmin karsastaa tiettyjen kulttuurien edustajia tulevaisuudessa.

Ei se rauhanomaiseen onnelliseen yhdessäeloon suinkaan riitä, että sotketaan rodut ja kulttuurit sekaisin jo tarhassa.

w
Pojaltani hävisi päiväkodin lelupäivänä sellainen Nintendon DS tai SD, johon oli liimannut kilpparitarran. Seuraavana päivänä (eikä ollut lelupäivä) somalialainen vahvistus tuli sinne kilpparitarralaite mukanaan. Saatiinhan me se takaisin, mutta ei jäänyt hyvä maku suuhun. Tuo tumma poika on muutenkin itse se pahin rasisti, kun juteltiin siitä Nintendosta niin osasi jo sen ikäisenä vetää tämän kuuluisan rasistikortin esiin!

Yhteistyössä