Tytölläni todettiin sitten se pälvikalju =(

  • Viestiketjun aloittaja pohjantähdenalla
  • Ensimmäinen viesti
pohjantähdenalla
Alkuperäinen kirjoittaja sama kampaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja kampaaja:
Varmasti tuntuu kauhealta. Itsekin sen ammatti-ihmisenä ja kahden tytön äitinä ymmärrän. Mutta sen verran sanon, että läheskään aina tuo ei tarkoita mitään lopullista. Koita muistaa se.

Koska tämä hiustenlähtö alkoi ja lähtikö sitä ensin tasaisesti vai heti alussa jo tuli kaljuja kohtia? Entä miten kauan nuo kynnet on olleet tuollaiset?
Niin ja siis jos nyt mietitään Lilli Suomalaista ja itse tunnen erään, joka on pysyvästi kalju niin he ovat kyllä kääntäneet tuon "karvattomuuden" voimavaraksi. Eli se on vahva osa heidän persoonaansa.
Kynnet olleet syntymästä asti tuommoiset ja kaljut alkoivat tulemaan pikkasen reilu viikko sitten.
 
wirtsu
en tiiä onko ihan tyhmä pohdinta mutta saiskohan pistkissä hiuksissa jotenkin muilla hiuksilla peitettyä...tai sitten joku nätti huivi josta tulee osa tyttösi ulkonäköä:)
 
pohjantähdenalla
Alkuperäinen kirjoittaja wirtsu:
en tiiä onko ihan tyhmä pohdinta mutta saiskohan pistkissä hiuksissa jotenkin muilla hiuksilla peitettyä...tai sitten joku nätti huivi josta tulee osa tyttösi ulkonäköä:)
Tytöllä onkyllä takana sen verran pitkät hiukset että vielä peittely onnistuu joten kuten,toki joistakin kohdista kuultaa läpi. Huiveja tyttö tykännyt pitää aina =)
 
th
mulla tuli ensimmäinen läiskä noin 4 kuukautta sitten.nyt hiukset kasvaneet joonkun verran takaisin;)osaako joku sanoa kutiseeko se aina kun pälviä ilmestyy?mulla meinaan muutaman kuukauden kutissut pää eikä ole kyl läikkiä ilmestynyt.johtuukohan muusta vai kutiseeko sen takia että kaikki lähtee?
 
Jani
Moikka.

Itelläni hävisi suunnilleen kaikki karvat just ennen yläastetta. Täytyy kyllä myöntää, että melkonen oli henkinen taakka alkuun, ja välillä jopa edelleenkin nyt 24 vuotiaana. Etenkin isommissa tapahtumissa ja tuntemattomien ihmisten parissa yms. Tuntuu myös että itsetunnossa on edelleen kolo tämän takia. Onneksi kuitenkin kaveripiiri hyväksyi asian melko nopeasti.

Ei niinkään se hiusten puuttuminen harmita näin miespuolisena, mutta kulmat ja ripset ovat niin suuri pala ulkonäköä, ettei sitä välttämättä edes tajua, ennenkuin ne puuttuvat kokonaan. Ulkonäkö on kuitenkin ollut aina tärkeä asia itselleni.

Ei muutakun tsemppiä ja toivotaan ettei tämä taudin ilkein versio iske.
 
vaahtera
Oletko pohjantähdenalla vielä täällä taustoilla?
Millainen teidän tilanne on nyt ja mitä on sanottu ennusteeksi?
Meidän 1v 11kk vanhalla tytöllä taitaa olla myös tuota alopeciaa. Hiukset alkoi yhtäkkiä lähtemään. Huomasin ensin kun repii itseltään pois isoja tuppuja ja nyt on iso kalju alue toisella ohimolla ja lisää lähtee koko ajan. Lastenlääkäri ei osannut sanoa mitään, onko alopeciaa vai ei. Sanoi, että mitään ei voi asialle tehdä. Tulevaisuus pelottaa...
 
Meillä oli hei ihan samanlaista silloin, kun tyttö oli n vuoden. Pieniä länttejä päässä ilman hiusta. Niihin kuitenkin alkoi kasvaa hiusta, mutta edelleen tytön hiukset on TOSI heikot. Tyttö nyt 4 vee. Haimme vastautsa Keliakiatesteistäkin, mutta siellä ei taida olla mitään erikoista. Pelkään siis myös, että tyttö sairastaa jollain muotoa tuota pälvikaljuisuutta. :(
 
vaahtera
Rakkapanuu: Siis repikö teidänkin tyttö hiuksiaan itsekin pois? Kuinka nopeasti hiukset alkoivat kasvaa takaisin? Nyt siis ei ole kaljuja kohtia vaan tyttösi hiukset ovat vaan ohuemmat? Meille lääkäri sanoi että ei näytä täysin pälvikaljuisuudelta, mutta varma ei voi olla. Kalju kohta on kasvanut nyt aika isoksi, mutta siinä on joka puolella heikkoa lyhyttä hiusta kuitenkin eli ei ole 100% kaljukohta. Otettiinko teiltä mitään TSH arvoja ja perusverenkuvia yms.? Ymmärsin, ettei teilläkään lääkäri ollut varma että kyseessä pälvikaljuisuus. Mua surettaa jo valmiiksi kouluunmeno, murrosikä yms., niin kovasti sitä vaan haluaisi lapselleen ihan tavallisen elämän:(
 
Olisikohan täällä vielä joku aihetta tunteva? Tytölläni (kohtapuoliin 3v) on tullut kauttaaltaan harvenemaa ja kaljuja länttejä myös. Päälaelle tuli ensin kaksi, jotka kasvoivat yhteen. Sitten koko päästä harveni, erityisesti ohimoilta. Nyt ohimot ovat lähes kaljut ja seassa on pienehköjä kokonaan kaljuja kohtiakin. Lääkärit eivät sano mitään eivätkä ole huolissaankaan, käskevät vain odotella. Onkohan tämä alopeciaa..? Tyttö on myös maitoallergikko ollut ja atooppista taipumusta oli vauvana. Veljelläni on vitiligo, eli voisi kulkea suvussa, mikäli olen ymmärtänyt oikein niiden olevan sukua toisilleen (alopecia ja vitiligo siis).

Tässä kuva päästä nyt, ohimolta. Kun hiukset on kammattu alaspäin, ei heti ensikatsomalta näe mielestäni mitään outoa, tyttö näyttää vain ohuttukkaiselta pikkutytöltä. Vasta vähän tarkempi katselu paljastaa tämän.

Aijaa.com - 10505486
 
pohjantähdenalla
Olisikohan täällä vielä joku aihetta tunteva?

Aijaa.com - 10505486
Mun mielestä tuo näyttää pälvikaljulta. Meillä tytöllä kasvoi hiukset takaisin ja aina välillä lähtee juuri ohimoilta hiuksia. Päänahka on välillä todella arka ja kutiseva. Mutta tyttökin jo hyväksynyt,että niitä välillä lähtee ja sitten kasvaa takaisin. Nyt sitten katsotaan,kuinka käy kun alkaa hormonitoiminta muuttumaan pikkuhiljaa kouluun kun menee vuoden päästä ( eskari alkaa nyt syksyllä ) , mutta enää en osaa sitä murehtia,vaikka lääkäri silloin aikoinaan meinasi,että saattaa olla et tulee totaalikalju,kun alkoi niin pienenä ja oli niin ärhäkkä.

Pääasia kuitenkin on se,että se on kosmeettinen haitta,ei kuolemantuomio ja tuonkin kanssa oppii elämään,vaikka vaikeaa välillä varmasti tuleekin olemaan. =)
 
Kiitos Pohjantähdenalla, kiva kun satuit linjoille! Löysin tämän keskustelun ihan googlella, kun alopeciasta tietoa etsin.

En sure (enää) tukkaa, kun ehdin jo pelätä vaikka mitä kuolemantauteja. Olisi melkein helpotus saada kuulla tämän johtuvan alopeciasta, eikä mistään vakavammasta. Tyttö ei itse ole oikeastaan huomannut tukan muuttumista, paitsi minun puheista ja lääkärikäyntien yhteydessä toki on tajunnut jotain erikoista olevan. Sanoikin minulle että "ei se niin haittaa, kyllä se kasvaa takaisin" <3

Oletteko hakeneet jotain hoitoa tähän? Itse en tahtoisi kortisonia esimerkiksi ruveta sivelemään päähän, se kun pitäisi liki koko päähän laittaa kun kaikkialta on niin ohutta. Aika hurjaa, ja kuntyttö on vielä infektioastmaatikko ja saa inhalaationa kortisonia, niin en tahtoisi lisää enää sitä hänelle. Olen harkinnut käyväni hiusakatemialla näyttämässä, mutta en tiedä. Heillä nyt on sellaisia luomuhoitoja, joista ei ainakaan ole haittaakaan jos sitten ei hyötyä olisikaan.
 
pohjantähdenalla
Kiitos Pohjantähdenalla, kiva kun satuit linjoille! Löysin tämän keskustelun ihan googlella, kun alopeciasta tietoa etsin.

En sure (enää) tukkaa, kun ehdin jo pelätä vaikka mitä kuolemantauteja. Olisi melkein helpotus saada kuulla tämän johtuvan alopeciasta, eikä mistään vakavammasta. Tyttö ei itse ole oikeastaan huomannut tukan muuttumista, paitsi minun puheista ja lääkärikäyntien yhteydessä toki on tajunnut jotain erikoista olevan. Sanoikin minulle että "ei se niin haittaa, kyllä se kasvaa takaisin" <3

Oletteko hakeneet jotain hoitoa tähän? Itse en tahtoisi kortisonia esimerkiksi ruveta sivelemään päähän, se kun pitäisi liki koko päähän laittaa kun kaikkialta on niin ohutta. Aika hurjaa, ja kuntyttö on vielä infektioastmaatikko ja saa inhalaationa kortisonia, niin en tahtoisi lisää enää sitä hänelle. Olen harkinnut käyväni hiusakatemialla näyttämässä, mutta en tiedä. Heillä nyt on sellaisia luomuhoitoja, joista ei ainakaan ole haittaakaan jos sitten ei hyötyä olisikaan.
Meillä ei ole tytön päähän mitään hoitoja kokeiltu,otetaan sitten vastaan mitä tulee. Katsotaan sitten jos sellainen aika tulee,että alkaa taas tulemaan isompia läiskiä. Nyt kuitenkin vielä ne saa hyvin peitettyä :)
 
Tutkittiinko asiaa miten, vai sanoiko lääkäri vain että sitä on ja sillä siisti..? Me näytimme tytön päätä lääkärille, ja he kohauttelivat olkiaan, että jaa täytyy odottaa ja katsoa. Mietin voiko tätä tutkia jotenkin, tai mistä sen voisi nähdä onko tämä jostian muusta syystä tapahtunutta hiustenlähtöä vai alopeciaa?

En siis moiti lääkäreitä, mutta mietin vain olisiko joku koe tms.
 
pohjantähdenalla
Tutkittiinko asiaa miten, vai sanoiko lääkäri vain että sitä on ja sillä siisti..? Me näytimme tytön päätä lääkärille, ja he kohauttelivat olkiaan, että jaa täytyy odottaa ja katsoa. Mietin voiko tätä tutkia jotenkin, tai mistä sen voisi nähdä onko tämä jostian muusta syystä tapahtunutta hiustenlähtöä vai alopeciaa?

En siis moiti lääkäreitä, mutta mietin vain olisiko joku koe tms.
Meillä se oli kuulemma niin selvä tapaus. Ihotautilääkäri pystyy toteamaan sen jollain kokeilla. Me ei olla käyty niissä,kun ei kuulemma tarvitse ennenkuin tulee isompia alueita uudelleen.
 
"vieras"
Tungen tähän ketjuun nyt kertomaan oman kokemukseni.
Mulla huomattiin n. 5vuotiaana kaljuja läikkiä ympäri päätä. Lääkäri sanoi sen olevan pälvikaljua ja ettei asialle voi mitään tehdä. Äitini suri tulevaa kaljuani salaa ja oli ihan hädissään. Kaljut läntit pysyivät, eivät lisääntyneet eivätkä hävinneet ja edelleen sen sanottiin olevan pälviä..
No ennen kun aloitin koulun yksi luontaishoitaja vinkkasi että päähän voisi hieroa oliiviöljyä. Sitä alettiin hieromaan joka ilta. Muistan kuinka äitini hieroi ölyjä päähäni pitkään ja hartaasti.
Hiukset alkoi kasvaa takaisin!!! Lääkäritkin ihmettelivät asiaa.. Mutta koskaan ei selvinnyt mikä oli kaljujen kohtien syynä.
Nyt 24 vuotiaana mulla on pitkät ja paksut hiukset, eikä kaljusta tietoakaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pohjantähdenalla;12199305:
Tulevaisuudessa näkee kui pahana tuo tulee olemaan. Hiuksia kun on lähtenyt liian lyhyessä ajassa liian paljon. :/ Ihana aurinkoinen tyttöhän se on kuitenkin,mutta mua äitinä se surettaa suunnattomasti,kun ei tiedä mit ätulevaisuus tuo tullessaan tämän sairauden kanssa. :attn: Olisi ihana vaihdella ajatuksia jonkun kanssa joka on läheisesti tekemisissä kyseisen sairauden kanssa.
lääkäri sen! en usko! Itsellä oli ja tukka lähti mutta kun käytin sieni lääkeittä se parantu!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26660283]Tungen tähän ketjuun nyt kertomaan oman kokemukseni.
Mulla huomattiin n. 5vuotiaana kaljuja läikkiä ympäri päätä. Lääkäri sanoi sen olevan pälvikaljua ja ettei asialle voi mitään tehdä. Äitini suri tulevaa kaljuani salaa ja oli ihan hädissään. Kaljut läntit pysyivät, eivät lisääntyneet eivätkä hävinneet ja edelleen sen sanottiin olevan pälviä..
No ennen kun aloitin koulun yksi luontaishoitaja vinkkasi että päähän voisi hieroa oliiviöljyä. Sitä alettiin hieromaan joka ilta. Muistan kuinka äitini hieroi ölyjä päähäni pitkään ja hartaasti.
Hiukset alkoi kasvaa takaisin!!! Lääkäritkin ihmettelivät asiaa.. Mutta koskaan ei selvinnyt mikä oli kaljujen kohtien syynä.
Nyt 24 vuotiaana mulla on pitkät ja paksut hiukset, eikä kaljusta tietoakaan.[/QUOTE]

Et saa kasvatettua hiivaa öljyssä! Testattu!
 

Yhteistyössä