Tytöllä asperger piirteitä

4 v neuvolasta laittoivat psykologille kartoitukseen tytön vuorovaikutustaitojen ja vähän viivästyneen puheenkehityksen takia. Tänään olin sitten psykologin kans juttelemassa hänen havainnoistaan ja psykologi totesi että tytöllä on jonkin verran asperger piirteitä.

Aspergeriin viittais tytön heikot vuorovaikutustaidot eli vastausta ei aina häneltä saa. Tyttö tykkää rutiineista ja monesti hämmentyy tai säikähtää muutoksia. Pk: ssa siirtymätilanteet saattaa olla hankalia. Muutenkin uudet paikat ja tilanteet saattaa tytölle olla pelottavia. Puheenkehitys on siis jonkin verran jäljessä, tyttö kuuntelee muiden puhetta tarkkaan, "maistelee" sanoja ja mielellään ottaa kivan kuuloisia fraaseja puhekieleen. Kaverisuhteita hänellä ei vielä juurikaan ole, tytöllä on hieman omalaatuinen huumorintaju joka ei aina muita naurata :)

Nyt sitten katsellaan jatkoja ja sitä, millaisia tukitoimia tässä sitten tarvitsisi. Myös pienryhmään siirtymistä suositeltiin.

Mua nyt kiinnostais että jos jollain muulla on ollut tällaisia piirteitä, miten näissä hommissa on edetty, millaisia tukitoimia ja miten ne on lapsen kehitystä tukenut. Meillä tilanne on sillä tavalla lievä että kotona ei ole ollut tytön kans sillä tavalla mitään ongelmaa vaan nää on korostunut sen jälkeen kun tyttö aloitti pk: ssa.

Hieman sekava sepostus mut toivottavasti saitte edes jotai selvää. Tässä on itselläkin vielä vähän sulateltavaa joten ajatukset hieman sekaisin :)

Mun nuoremmalla pojalla on kans nuo piirteet, nyt on 4 vuotias ja puhuu aika epäselvästi.. ja toisella pikku veljelläni on myös todettu asperger.. Veli kävi ainakin pienempänä musiikki terapiassa, ja normaali päiväkodissa myös oli mutta vei kahden lapsen paikan sillä.. Nykyään eu oikeestaan huomaa edes että veljellä sitä olisi.. Tosin vihjailua ei vieläkään ymmärrä vaan asiat pitää aina sanoa suoraan..

Yhteistyössä