N
"neuvoton"
Vieras
Meidän 12-v.esikoisella alkoi kesän alussa kuukautiset.Keskustelin hänen kanssaan asiasta ja vakuuttelin,että minulle voi ja pitää sitten kertoa,jos mieltä painaa ja tuoda pyykit pestäväksi,ei piilotella (olin varautunut piilotteluun hänen luonteensa tuntien).Tämä neiti ei ole koskaan ollut mitenkään avoin omista asioistaan ja tekee monia asioita "salassa".Joten tämäkin oli odotettavissa *huokaus*:Ensimmäisten kk jälkeen löysin kaapista verisiä siteitä ja pikkareita,keskusteltiin ja neiti lupasi seuraavan kerran tuoda ne roskiin/pyykkiin.Seuraavien kk jälkeen aloin ihmetellä pahaa hajua huoneessa,kyselin tytöltä,onko jättänyt pyykkiä kaappiin,kielsi asian.No,haju vain jatkui ja paikallistin sen tulevan hänen vaatekaapeistaan..Sieltä löytyi ällöttävä yllätys;Verisiä siteitä liimaantuneena vanhojen koulukirjojen väliin!Kaappi piti desinfioida,koska haju oli niin hirveä.Taas keskustelin tytön kanssa,en ollut vihainen vaan vannotin,että minulle pyykit ja roskat roskiin(hänellä oma roskis huoneessa).Oli tietenkin raukka häpeissään,mutta sanoin,ettei tarvitse hävetä,lopettaisi vaan salailun.Nyt taas alkoi haju tulemaan ja löysin kaapin uumenista pahvilaatikkoon piilotettuna kasan verisiä pikkareitä.Voi ei
Olen kuitenkin ohjeistanut,miten side laitetaan ja milloin se vaihdetaan,suihkussa käymiset ym.Mutta ei mene perille.Nyt otan neidin taas keskusteluun,mutta en tiedä onko siitä hyötyä.Miehen mielestä pitäisi jo suuttua asiasta,mutta itse olen asiallisen keskustelun kannalla,kun toista kuitenkin nolottaa ja hävettää.Mietin vaan,että täytyyköhän tässä kohta psykologia tms.miettiä,kun lapsia ei oikeasti puhu totta ja näin pahasti salailee luonnollista asiaa.Itse olen kuitenkin kaikkeni tehnyt ja olut avoin,ettei hänen tarvitsisi hävetä asiaa minulta.Huhhuijaa