Tytär piilottelee käytettyjä kuukautissiteitä..:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neuvoton"

Vieras
Meidän 12-v.esikoisella alkoi kesän alussa kuukautiset.Keskustelin hänen kanssaan asiasta ja vakuuttelin,että minulle voi ja pitää sitten kertoa,jos mieltä painaa ja tuoda pyykit pestäväksi,ei piilotella (olin varautunut piilotteluun hänen luonteensa tuntien).Tämä neiti ei ole koskaan ollut mitenkään avoin omista asioistaan ja tekee monia asioita "salassa".Joten tämäkin oli odotettavissa *huokaus*:Ensimmäisten kk jälkeen löysin kaapista verisiä siteitä ja pikkareita,keskusteltiin ja neiti lupasi seuraavan kerran tuoda ne roskiin/pyykkiin.Seuraavien kk jälkeen aloin ihmetellä pahaa hajua huoneessa,kyselin tytöltä,onko jättänyt pyykkiä kaappiin,kielsi asian.No,haju vain jatkui ja paikallistin sen tulevan hänen vaatekaapeistaan..Sieltä löytyi ällöttävä yllätys;Verisiä siteitä liimaantuneena vanhojen koulukirjojen väliin!Kaappi piti desinfioida,koska haju oli niin hirveä.Taas keskustelin tytön kanssa,en ollut vihainen vaan vannotin,että minulle pyykit ja roskat roskiin(hänellä oma roskis huoneessa).Oli tietenkin raukka häpeissään,mutta sanoin,ettei tarvitse hävetä,lopettaisi vaan salailun.Nyt taas alkoi haju tulemaan ja löysin kaapin uumenista pahvilaatikkoon piilotettuna kasan verisiä pikkareitä.Voi ei :( Olen kuitenkin ohjeistanut,miten side laitetaan ja milloin se vaihdetaan,suihkussa käymiset ym.Mutta ei mene perille.Nyt otan neidin taas keskusteluun,mutta en tiedä onko siitä hyötyä.Miehen mielestä pitäisi jo suuttua asiasta,mutta itse olen asiallisen keskustelun kannalla,kun toista kuitenkin nolottaa ja hävettää.Mietin vaan,että täytyyköhän tässä kohta psykologia tms.miettiä,kun lapsia ei oikeasti puhu totta ja näin pahasti salailee luonnollista asiaa.Itse olen kuitenkin kaikkeni tehnyt ja olut avoin,ettei hänen tarvitsisi hävetä asiaa minulta.Huhhuijaa :(

• Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
Opeta lapsesi käyttämään pyykkikonetta, jotta hän voisi itse pestä ne eikä tarvitse "tuoda näytille"? Mutta olen samaa mieltä kanssasi, että suuttuminen tuskin auttaa, jos ei keskustelukaan.

Opeta vaihtamaan side vessassa niin saa samalla laitettua kannelliseen roskikseen (onhan teillä sellainen?). Kuka aikuinenkaan mihinkään avoimeen roskikseen siteitä heittää, miksi tytön pitäisi?
Pyykkikonetta voit opettaa käyttää myös (ainakin tytön omien pyykkien osalta mikäli pelkäät että menee muuten sun pitsirintsikat ym. pilalle). Onhan tytöllä siivekkeellisiä siteitä ettei tulis niin paljon ohivuotoja?

Ostinkin nyt niitä yösiteitä,koska selvästi on runsasta vuotoa..Täytyy ehdottaa hänelle,että voi itse opetella pesemään,jos haluaa.Hän itse halusi,että roskis olisi mieluummin huoneessa kuin veskissä,kun siitä puhuttiin.Pelkää,että kaksi pikkusiskoa saa selville tästä ja alkavat kiusoittelemaan.Lupasin kyllä,että eivät tule saamaan selville.Että vaivihkaa hoidamme nämä asiat kahden kesken.Täytyy vielä keskustella,jospa aika auttaisi tähän.

Aika kummallista. Onko se huoneen roskis minkälainen? Pelkkä paperiroskis vai kannellinen missä muovipussi jne?

Kyllä taisin itsekin jynssätä pikkarit salaa käsin, ja siteet sun muut salakuljetin pienissä muovipusseissa ulkoroskikseen :D Mutta tuo vaatekaappiin hamstraaminen kuulostaa vähän sairaalta...

Mitä jos antaisit hänelle pieniä muovipusseja mihin niitä sitten pistää ja sano että kiikuttaa ne ulkoroskiin, vaikka sitten silloin kun muita ei ole kotona?

[QUOTE="neuvoton";30170442]Ostinkin nyt niitä yösiteitä,koska selvästi on runsasta vuotoa..Täytyy ehdottaa hänelle,että voi itse opetella pesemään,jos haluaa.Hän itse halusi,että roskis olisi mieluummin huoneessa kuin veskissä,kun siitä puhuttiin.Pelkää,että kaksi pikkusiskoa saa selville tästä ja alkavat kiusoittelemaan.Lupasin kyllä,että eivät tule saamaan selville.Että vaivihkaa hoidamme nämä asiat kahden kesken.Täytyy vielä keskustella,jospa aika auttaisi tähän.[/QUOTE]

Eikö parempi "vaihtorauha" ois kuitenkin vessassa lukkojen takana kuin omassa huoneessa minne pikkusiskot voi milloin vain pamahtaa sisään? Voihan siteen kääriä vaikka wc-paperiin jos pelkää että siskot sen roskiksesta bongaa..?

Voi tyttöä, luonnollinen asia mutta jotain selvästi tyttöä hävettää.
Osta jotain tosi imukykyisiä siteitä ettei tuu ohivuotoja. Onhan se kurja jos pitää pelätä että onko veriläiskä shortseissa/hameessa kun kotona/ulkona liikkuu.

Vessaan kunnollinen roskis. Meillä ei ollut vessan roskista kun olin teini eikä äiti ostanut sellaista lukuisista pyynnöistä huolimatta. En halunnut kuljettaa siteitä keittiön roskikseen. Äidiltä oli kohtu poistettu eli hänellä ei ollut kuukautisia, ja ilmeisesti hän jotenkin kiusasi minua kun ei hankkinut sitä roskista. En siis vihjaile, että itse olisit tällainen äiti, vaan kerron vain että tiedän miten teinistä voi tuollainen tuntua hankalalta - jos siis kylppärissä/vessassa ei ole roskista. Tyttäresi varmaan häpeilee kuukautisiaan ja siksi yrittää tuolla lailla piilottaa ne muilta.

Meillä auttoi tytön kanssa, kun kerättiin kaikkia mahdollisia purkkeja. Esim. pestiin jugurttipurkkeja ym.niin niihin sai laittaa siteen vähän niinkuin "piilossa" roskiin.

Esim. ne pienet activiapullot tms. on hyviä.

Voi poloista tyttöä, kun on vielä niin nuorikin. Minäkin suosittelen kunnon roskiksen hankkimista vessaan, jos sellaista ei ole. Meillä ei ollut minun nuoruudessa ja kyllä hävetti viedä keittiön roskikseen niitä sidekääröjä. Toi acticvia-pullokikka kuulostaa kanssa hyvältä. Ja hankit tytölle erilaisia hyviä siivekkeellisiä siteitä kokeiltavaksi.

Ja mitenköhän koulussa tuon ongelman kanssa. Kehtaako sielläkään pistää niitä siteitä roskiin vai laittaako ne reppuun haisemaan?

Itse muistaakseni aloin melkein heti käyttämään tampooneja, kaikin puolin kätevämpiä eikä ohivuotoja tullut samalla tavalla kuin siteiden kanssa. Ja paljon helpompia "salakuljettaa" pois. Ehkä jossain vaiheessa voit niitä ostaa hänelle?

Entä jos hommaat vessaan hyvän kannellisen roskiksen ja pikkuisia muovipusseja, tyttö voisi kääriä siteen paperiin ja solmia pussiin ja laittaa roskiin? Olisi "huomaamaton" pikkusiskojen tirkistelyltä.

Minäkin rupesin käyttämään tamponeja melkein heti, ahdisti se märkä tunne ja tuli aina ohi. Helpompi pitää myös mukana.

Niin, oletteko tamponeista jutelleet tytön kanssa?

Itse myös noihin aikoihin opettelin pesemään omat pyykkini, jolloin likaantuneetkin vaatteet sai pestä muiden silmiltä piilossa.

Kannelliset roskikset sekä omaan huoneeseen, että vessaan/kylppäriin. Neuvo käärimään käytetyt siteet (/tamponit) paperiin (tai kuten muut neuvoivat, esimerkiksi jogurttipurkkeihin tai muuhun roskiksessa huomiotaherättämättömään). Kannusta tyhjentämään roskista säännöllisesti.

Yritä myös puhua tytölle, ettei tarvitse hävetä luonnollista asiaa. Tee selväksi, että sinun kanssa voi aina jutella asiasta ja kysyä neuvoa.

Kannattaa myös tosiaan miettiä, että miten tyttö selviytyy koulussa näistä asioista. Itse en koulussa uskaltanut siteitä/tamponeita vaihtaa ja ohivuotoja tuli. Lopulta olin niin häpeissäni, että en koulussa edes kuukautisten aikaan juurikaan käynyt.

Vaikka kuukautiset on normaali asia, on niiden häpeilykin aluksi hyvin normaalia ja tavallista. Kun on vielä pikkusiskoja jotka voisi asiasta kiusoitella, ymmärrän että tytär haluaa pitää siteet ja veriset pikkarit salassa. Koita järjestää asiat niin, että tyttö pystyy mahdollisimman yksityisesti hoitamaan siteiden vaihdot, pyykit yms. Tytär ei välttämättä sinunkaan kanssasi halua aiheesta avoimesti keskustella, joten ehdota itse ratkaisuja ja katso miten tytär niihin suhtautuu. Ei hän varmaan tosiaan halua verisiä pikkareita heittää pyykkikorin päälle, josta pikkusisarukset ne näkisi helposti myös. Sopikaa vaikka joku sinunkin tiedossasi oleva jemmapaikka niille kylppärissä, jotta saat ne otettua sieltä pyykkiin. Tai sitten tytär voi itse opetella pesemään pyykkiä, tosin muutamia pikkuhousuja ei kannata laittaa koneeseen pyörimään eli samalla sitten muutakin.

Kannattaa myös tosiaan miettiä, että miten tyttö selviytyy koulussa näistä asioista. Itse en koulussa uskaltanut siteitä/tamponeita vaihtaa ja ohivuotoja tuli. Lopulta olin niin häpeissäni, että en koulussa edes kuukautisten aikaan juurikaan käynyt.

Mutta eikös kouluissa ole kuitenkin vessakopeissa roskiksia siteitä varten? Eihän kukaan tiedä kenen side siellä on, vaikka joku sinne kurkkaisikin. Silloin tietysti ymmärrän ongelman, jos näin ei ole, mutta varmasti nykyään kouluissa tämä asia on tyttöjen vessoissa huomioitu.

Mutta eikös kouluissa ole kuitenkin vessakopeissa roskiksia siteitä varten? Eihän kukaan tiedä kenen side siellä on, vaikka joku sinne kurkkaisikin. Silloin tietysti ymmärrän ongelman, jos näin ei ole, mutta varmasti nykyään kouluissa tämä asia on tyttöjen vessoissa huomioitu.

Tottakai on, mutta jos ei usko kotonakaan siteitä roskikseen laittaa, ei välttämättä koulussakaan. En minä uskaltanut koulussa laittaa. Silloin ajattelin että se olisi ollut vielä nolompaa koulussa kuin kotona (siitä huolimatta että koulussa oli monta vessan käyttäjää).

osta nyt ihan ensi tytölle mustia pikkareita joissa sotku ei näytä niin pahalta Miellään sellaisia joissa sidekin pysyy kunnolla paikoillaan, esim sloggin puuvillaiset tai-mallit. Polyamidi-polyesterimateriaalessa siteiden liima ei toimi yhtä hyvin ja hipstereissä side ei pysy oikeassa kohdassa.

Älkää missään nimessä suuttuko asiasta. Mikään ei ole sen nolompaa/ahdistavampaa nuorelle ensimenkkojen aikaan, kun veriä kyttäävät vanhemmat. :(
Järjestä tytölle sinne huoneeseen pieniä roskapusseja. Juurikin nuo ehdotetut koirankakkapussit ovat loistoratkaisu tuohon ongelmaan.

Itselläni on vieläkin issue menkoista, vaikka ikää on reilusti yli 30 vuotta. :ashamed:
Minua nolottaa edelleen menkat ja nyt siitä on taas tullut tosi paha ongelma itselleni, kun lapset ovat jo niin isoja, että ymmärtävät asioista. Mulle tuleekin ongelma siinä vaiheessa, kun omat tytöt ovat siinä iässä, kun itselläkin nämä asiat nolottavat.

Olin itse samanlainen teininä kun menkat alko. Ja olin myös perheen esikoinen ja minulla oli kaks pikkusiskoa. Piilottelin alushousuja ja siteitä juurikin vaatekaappiini, häpesin kuukautisia.

Tunnustan että olen kyllä ollut samanlainen. Aivan samanlainen.
Vaatteet,pikkuhousut vaihdoin aina omassa huoneessa, niin oli keljua jotenkin erikseen kuljettaa ne pikkuhousut pyykkiin.

Vessaan en erikseen kehdannu kantaa pikkuhousuja.. Ja niitä likasia pois sieltä kädessä. Sidettä ei kehdannu vaihtaa vessassa kun vessa oli aivan olohuoneen vieressä, ja ääntähän siitä aina kuuluu kun irrottaa vanhan, ja rapistelee uutta auki. Oma huone oli hankala, kun seinät oli paperin ohuet.
Onko teidän tytön huoneen ovessa lukko?? Sais varmistettua yksityisyyttä..
Oman huoneen roskis kannellisena. Pussit mustia läpinäkymättömiä. Samoin ne pikkupussit mustia.
Auttaisiko jos omassa huoneessa olisi pyykkikori?? Jos vaikka koulussa joutunut vaihtaa housut ja jemmaa reppun, niin saisi oman huoneen rauhassa tyhjentää repun.
Ja sinne pohjalle sovitte vaikka sen jemmapussin niille likasille pikkareille.

Tunnistan itseni... muistan jemmailleeni siteitä alkuaikoina kun kuukautiset alkoi, joskus tyhmänä ties minne pesukoneen taakse...
Eipä siitä tainnut äiti juuri tykätä, mutta jotenkin vaan ei nuoren pää osaa ajatella aina ihan järkevästi.

Pääasia ettei tee asiasta suurta numeroa, kunhan on roskiksia minne jemmata siteet ja sen sellasta mitä ehdoteltukin jo ja kärsivällisesti ohimennen huomaamattomasti käydä tsekkaamassa kaapit ja muut ja siivota pois... kyllä tyttö varmasti tietää että se on tyhmää, mutta pitää tottua uuteen juttuun.

Tuskin se enää parin vuoden päästä mitään jemmaile :)

Voi että, tuli vähän paha mieli lapsen puolesta kun taitaa tosiaan ahdistaa ja nolottaa menkat. Meillä on sekä omassa huoneessa että vessassa kannelliset roskikset ja pyykkikorit ja siteitä myös on sekä omassa huoneessa että vesassa. Näin tyttö voi vaihtaa kummassa haluaa. Olemme myös jemmanneet vessaan puhtaita alkkareita nyt että housujen vaihto onnistuu siellä ilman että pitää omasta huoneesta kantaa housut mukana.

Voisiko perheen kaikkien lasten alusvaatteet siirtää kodinhoitohuoneeseen tai muuhun pyykkäystilaan?Näin meillä tehdään niin kenenkään ei tarvi marssia vaatemyttyjen kanssa missään.Siteen saa laittaa kaappiin,samaan,josta puhdas side löytyy.

Yhteistyössä