Typerimmät säästövinkit pinoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja abeena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28549988]No yööök.. Itsehän tossa kärsit. Minä käskisin miehen lämmittää itselleen sitä aiemmin keittämäänsä.. Oppii aika nopeasti keittämään sopivamman määrän. Kokemusta on,mun mies oppi viikossa. Nykyään jos keitetään kahvia niin että molemmat kotona,kysytään aina haluaako toinenkin..ei tule turhaan keitettyä liikaa (eikä toinen jää "vahingossa" ilman).[/QUOTE]

Meillä lähes kaikki kahvi juodaan uudelleenlämmitettynä :oD Aamulla keittää pannun ja lämmittelee siitä sit pitkin päivää mikrossa. Enkä mä kyllä huomaa eroa vastakeitettyyn...

Alkuperäinen kirjoittaja yök;28549796:
se ettei vessaa voi vetää, ettei kulu vettä.

Tää on yllättävän yleistä etenkin vanhempien ihmisten keskuudessa ja omakotitaloissa. Mutta eivät raukat ymmärrä, että tuolla tyylillä saadaan pian iso lasku, kun viemäriputket tukkeutuu liian pienen vedenkäytön vuoksi.

[QUOTE="vieras";28549965]Hmm.. Menee nyt ohi aiheen mutta tää tiskirätti-bakteeripesä-homma.. Mä en pese koneessa,mutta kerran päivässä (ja aina kun oon pyyhkiny esim maitoa) pesen rätin fairylla. Ja joka käytön jälkeen huuhtelen kunnolla ja rispustan kuivumaan. Siis en hanan päälle vaan pieniin koukkuihin.. käytän cifonette-rättejä koska ne kuivuu nopeasti. Bakteerit kasvaa vauhdilla just märissä räteissä,sienissä ym. Siks on tärkeää että ne saa kuivua ilmavasti ja mahd nopeasti.[/QUOTE]

Itse en nykyään käytä kaupan tiskirättejä. Ostan Lidl:stä vauvan kosteupyyhkeitä 2centtiä/kpl ja vaihdan puhdasta joka kerta. On hyvin toiminut. Lakana pyykkiin en haluais pistää likasia rättejä. Ja sitten jos erikseen pesee niin siinä on vaivaa ja kuluu vettä ja pesuainetta.

Tää on yllättävän yleistä etenkin vanhempien ihmisten keskuudessa ja omakotitaloissa. Mutta eivät raukat ymmärrä, että tuolla tyylillä saadaan pian iso lasku, kun viemäriputket tukkeutuu liian pienen vedenkäytön vuoksi.

Oon kanssa kuullut tän vinkin, mutta koski ainoastaan ykköshätää.. Aika ällöttävää siellä pöntössä olisi jöötejä uitella? :O Hyis..

Ystäväni säästää imurinpusseissa.

Aina kun pussi täyttyy, hän laittaa kumihanskat käteen ja tyhjentää sen pusiin siitä pienen reiän kautta kaivamalla sormin ja henkarista tekemällään koukulla.

Aiemmin hän leikkasi pussin yhden reunan auki ja teippasi jesarilla kiinni, mutta kerran teipin pito petti ja pussi levahti olohuoneen lattialle leviäksi. Sen jälkeen siirtyi kaiveluun.

Moi ja anteeksi, jos tunnistat itsesi. En mä pahalla, mutta onhan tuo aika extremesäästöä. :D

Oon kanssa kuullut tän vinkin, mutta koski ainoastaan ykköshätää.. Aika ällöttävää siellä pöntössä olisi jöötejä uitella? :O Hyis..

Juu, ykköshätää koskeekin. Mut huono juttu putkistolle joka tapauksessa. Mitä vähemmällä käytöllä putkisto on, sitä huonompaan kuntoon se menee ja putkiremppa joudutaan tekemään reilusti aikaisemmin kuin normaalisti. Sen vuoksi kerrostaloissa pärjätään 40-50 vuottakin ilman putkiremppaa, kun putkistot on jatkuvassa käytössä. Omakotitaloissa joudutaan yleensä uusimaan putket paljon aikaisemmin. Näin ainakin kertoi mun isäni, joka on tehnyt näitä hommia muutaman vuosikymmenen.

[QUOTE="vieras";28550048]Ystäväni säästää imurinpusseissa.

Aina kun pussi täyttyy, hän laittaa kumihanskat käteen ja tyhjentää sen pusiin siitä pienen reiän kautta kaivamalla sormin ja henkarista tekemällään koukulla.

Aiemmin hän leikkasi pussin yhden reunan auki ja teippasi jesarilla kiinni, mutta kerran teipin pito petti ja pussi levahti olohuoneen lattialle leviäksi. Sen jälkeen siirtyi kaiveluun.

Moi ja anteeksi, jos tunnistat itsesi. En mä pahalla, mutta onhan tuo aika extremesäästöä. :D[/QUOTE]

Mummoni tekee aivan samalla tavalla!!!

Moi ja anteeksi, jos tunnistat itsesi. En mä pahalla, mutta onhan tuo aika extremesäästöä. :D[/QUOTE]

Tiedän myös ihmisen joka tekee näin :rolleyes:

[QUOTE="Mie";28549846]Puolikas konetiskitabletti riittää pesemään astiat koneessa. (Ihan fiksu vinkki kyllä sinänsä)[/QUOTE]

Täh, oliko tää nyt typerää vai fiksua.. koita päättää.

Mä teen tuota, oon vaan niin älyttömän huonomuistinen etten muista ostaa uusiakaan.. :D

• Tykkää
Reactions: Vanna
Kyllä tiskirättejä voi käyttää ihan monetaki kertaa :) mä pesen valkopyykin seassa 90asteessa ni pöpöt kuolee. Ihan tuhlausta heittää joka kerta roskiin. Ja vaihdan monta kertaa päivässä ku on iso sakki ja pyyhittävää on paljon.

Muistan edelleen niksi-Pirkan vinkin, että jos raastaa makkaran kastikkeeseen, niin pienemmästä palasta riittää isommalle porukalle.

Itse olen ärsyttävä pihistelijä pikkuasioissa... En edes kehtaa kertoa!

No esim. hammaslankaa käytän monta kertaa kunnes se on repaleinen. Rätit toki käytän kauan, vaikka koti on supersiisti, en edes muista koska se ois vaihdettu. Mikrokuituliina, välillä pesen sitä.

Käytän akvaarion poistovedet ja vauvan kylpyvedet kukkien kasteluun.

Joskus pissin purkkiin ja kaadan ruusuille. Eipä tarvi huuhtoa pönttöä.

itselläki tapana joka päivä vaihtaa uusi rätti,käytetty vaan pesuun. nehän alkaa haistakkin äkkiä palalta eikä tuota ilkeis koskeakkaan monta päivää pesemättömään rättiin :/

Alkuperäinen kirjoittaja räde;28549938:
Ahaa vielä tiskiräteistä, ne voi pestä myös astianpesukoneessa ;) Samoin kuin tiskiharjan.

Mua risoo hitosti miehen tapa keittää AINA liikaa kahvia ja lämmittelen sit seuraavana päivänä niitä kylmkiä kahveja ittelleni, kun en raaski heittää pois. Ja teen siitä ihan jonkunmoisen numeron joka kerta :D

On muuten ihan älyttömän pahaa kun kahvia lämmittää uudelleen. Meidän äiti teki tuota.

Minäkin pesen tiskirätit koska pidän mikrokuituliinoja pöytäluutuina ja maksavat sen verran paljon ettei joka käytön jälkeen kehtaa roskiin heittää.

Tiskirätillä tarkoitetaan kai pöytäluutua. Siinä on vaan menny vähän puurot ja vellit sekaisin, kun on käännetty englannin kielinen sana dish cloth (saatoin kirjoittaa väärin).Ainakin amerikkalaiset käyttää esimövirkattuja tiskirättejä tiskien pesuun, niillä ei ole ollenkaan yleisesti tiskiharjatkäytössä. Eli heillä tiskirätti on nimensä mukaisesti tiskirätti, tiskien puhdistus rätti. Mutta suomalaiset on sitten alkaneet käyttää pöytäluutusta virheellisest tuota tiskirätti -nimitystä. Hauska oli, kun kerran joku selitti, että oli virkannut bambuisen tiskirätin ja meinasi, että kyllä sillä hyvin tiskipöydän hinkkaa puhtaaksi. Hän siis luuli vissiin, että tiskirätti -nimitys tulee tiskipöydän pyyhkimisestä tai jotain.. Hupsua.

[QUOTE="kettu";28550492]Kyllä tiskirättejä voi käyttää ihan monetaki kertaa :) mä pesen valkopyykin seassa 90asteessa ni pöpöt kuolee. Ihan tuhlausta heittää joka kerta roskiin. Ja vaihdan monta kertaa päivässä ku on iso sakki ja pyyhittävää on paljon.[/QUOTE]

Ite pesen tiskirätin 1-2 k ert vko 60-90 asteessa. Pestäänhän ne ihan joka paikassa jossa siivotaan: koulut, päiväkodit, kaupat, sairaalat, pankit yms jossa siivotaan. Paitsi jos on kertakäyttöiset liinat joita pakko joskus käyttää.

[QUOTE="vieras";28550511]
Itse olen ärsyttävä pihistelijä pikkuasioissa... En edes kehtaa kertoa!

No esim. hammaslankaa käytän monta kertaa kunnes se on repaleinen[/QUOTE]

Mun mielestä ketjun voittaja on tässä :laugh: käsitätkö mikä määrä bakteereja on hammasväleissä :x tää voittaa likaisen tiskirätin mennetullen tai pöntön liian vähän pumppaamisen :x

Mä olen leikannut lasten äitiyspakkausten pyyhkeistä (kun ovat jääneet pieniksi) noita keittiöluutuja ja pesen ne muutaman päivän välein 60 asteessa. Sitten meillä säästetään myös tuossa vessanpytyn vetämisessä, eli jos sattuu hätä ykkönen kahdella perheenjäsenellä yhtä aikaa, niin pissitään peräkkäin ja vetäistään kerran.

Isännällä oli eilen "oiva" säästövinkki... mun pitäisi kuulemma jäädä pois töistä ja siivota päivittäin neljän tunnin ajan, niin säästetään ihan hirmuisia summia, kun ei tarvitse palkata siivoojaa !!??! :D

[QUOTE="vieras";28550511]

No esim. hammaslankaa käytän monta kertaa kunnes se on repaleinen. Rätit toki käytän kauan, vaikka koti on supersiisti, en edes muista koska se ois vaihdettu. Mikrokuituliina, välillä pesen sitä.

Joskus pissin purkkiin ja kaadan ruusuille. Eipä tarvi huuhtoa pönttöä.[/QUOTE]

:O :O :O

Yhteistyössä